MotorInfo

Nové BMW X3

7.2.2014 13:11
Nové BMW X3

BMW se uvedením modelu X3 v roce 2003 zasloužilo o vznik nového segmentu kompaktních vozů SAV (Sports Activity Vehicle). Dnes přichází nové BMW X3, které se drží toho nejlepšího ze svých předchůdců.

BMW X3 je již více než deset let vzorem sportovní dynamiky, prémiového charakteru a robustnosti, to vše při dobrých hodnotách spotřeby. V průběhu těchto let BMW vyrobilo více než jeden milion modelů BMW X3. Druhá generace tohoto SAV je od svého uvedení v roce 2010 velmi úspěšná a v rámci své kategorie se chlubí největším interiérem a prostorem pro zavazadla, stejně tak jako maximální praktičností. BMW X3 tradičně patří na vrchol kategorie kompaktních vozů Sports Activity Vehicle a jeho designový styl tuto roli dále posiluje. Nové BMW X3 se drží přístupu svého předchůdce a spojuje exkluzivitu s dynamickým výrazem. Celek završuje všestrannost vozu. Nový model lze na první pohled identifikovat jako člena BMW řady X. Jeho vzhled představuje vůz kategorie SAV, který s lehkostí plní každodenní úkoly a zároveň nabízí radost z jízdy.

 

Na silnici ho nepřehlédnete

Kromě délky, jež narostla o jediný centimetr, má BMW X3 stejně kompaktní rozměry jako jeho předchůdce. Nicméně nové BMW X3 přichází s celou řadou exkluzivních detailů, které zvýrazňují jeho posun. Například vpředu upoutají pozornost nově tvarované přední světlomety. Na přání mohou být zcela tvořené zdroji ze světelných diod (LED). Společně s LED diodovými mlhovými světly propůjčují vozu ještě výraznější vzhled. Charakteristické BMW ledvinky tvořící masku chladiče jsou díky novému designu pregnantnější a mají silnější vizuální dopad na oko pozorovatele. Také přepracované nárazníky zdůrazňují vzhled nového BMW X3. LED diodové směrovky jsou umístěné v nových krytech zpětných zrcátek, zatímco čtyři nové barevné odstíny a pět nových designů litých kol nabízejí větší prostor pro individualizaci.

Interiér

Interiér láká pečlivě vybranými kvalitními materiály. Dojem ještě hodnotnějšího prostředí uvnitř vozu navozují decentní chromované prvky, leskle černé provedení středového panelu (ve spojení s automatickou klimatizací), stejně tak jako dřevěné obložení s perleťovým efektem. K prémiovému charakteru přispívají také nové držáky na nápoje s posuvným krytem ve středovém panelu a standardně dodávaný kožený volant. Zákazníci si mohou vybrat ze čtyř nových barev čalounění a stejného počtu nových druhů ozdobných lišt v interiéru. Interiér nabízí velký prostor pro posádku i zavazadla - objemu zavazadlového prostoru je 550 – 1 600 litrů.

Pakety xLine a M Sport

Paket xLine nabízí větší prostor pro individualizaci. Tento paket lze zvenku rozlišit podle zářivých kovových prvků v náraznících, hliníkového obložení a výplní předních nasávacích otvorů a stylizovaného krytu podvozku vpředu i vzadu. Zákazníci mohou vybírat také z nabídky nových druhů látkového a koženého čalounění, dekorativních lišt a dvou designů exkluzivních kol z lehkých slitin v rozměrech 18 a 19 palců.

Dynamické vlastnosti lze ještě více rozvinout M sportovním paketem, jehož součástí je M aerodynamický paket nebo lesklé černé lišty kolem bočních oken v provedení High-gloss Shadow z programu BMW Individual. Kromě toho si zákazníci mohou vybrat ze šesti barev karoserie a tří exkluzivních designů kol z lehkých slitin v rozměrech 18, 19 a dokonce i 20 palců. Sportovní charakter uvnitř vozu posiluje černé čalounění stropu BMW Individual a výběr z částečně i celokožených sportovních sedadel. Mezi technická specifika patří osmistupňová sportovní samočinná převodovka, sportovní volant a podvozek naladěný pro ještě dynamičtější styl jízdy.

Další zlepšení

Nové modely BMW X3 jsou nyní sériově vybaveny rádiem Professional s centrálním informačním displejem a ovladačem iDrive. Systém inteligentního tísňového volání posouvá úroveň bezpečnosti na zcela novou úroveň. Tato funkce využívá integrovaný telefon a v případě nutnosti rychle přivolá pomoc. Praktičnost nového BMW X3 zvyšuje řada dalších inovativních prvků. Například funkce Smart Opener, která umožňuje automatické ovládání víka zavazadlového prostoru pouhým pohybem nohy pod okrajem zadního nárazníku. Maximální flexibilitu zajišťují prvky v podobě odkládacího paketu, skládacího boxu, příčníků a celé řady zádržných sítí pro snadnou a bezpečnou přepravu nejrůznějších předmětů. Za pozornost stojí také sklopné opěradlo zadních sedadel rozdělené v poměru 40:20:40. Maximální hudební zážitek slibuje hifi aparatura Professional od Harman Kardon. Nezávislé topení za všech okolností garantuje příjemné klima uvnitř vozu – dokonce i v zimním počasí.

Nově vyvinuté vznětové čtyřválce

Od začátku prodejů budou v nabídce čtyři vznětové a tři zážehové motory, přičemž všechny standardně splňují emisní normu EU6. Paleta motorů nabízí výkon sahající od 110 kW/150 k do 230 kW/313 k. S cílem dosáhnout co možná nejnižší spotřeby paliva a produkce emisí CO2 využívají tyto moderní motory nejnovější technologie BMW TwinPower Turbo.

Nová generace celohliníkových dvoulitrových vznětových čtyřválců využívá přímé vstřikování common rail se solenoidovými vstřikovači a pracuje se zvýšeným plnicím tlakem 2 000 bar (200 MPa). Díky tomu se výkon BMW X3 xDrive20d zvýšil ze 135 kW/184 k na 140 kW/190 k a točivý moment vzrostl ze 380 na 400 N.m. Tento nárůst parametrů stlačil čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h o 0,4 s na 8,1s. V porovnání s předchozím modelem klesla kombinovaná spotřeba modelu BMW X3 xDrive20d s osmistupňovou samočinnou převodovkou o 7,1 %. Emise CO2 dosahují 141–138 g/km. Čtvrtá generace pneumatik s menším valivým odporem snižuje emise CO2 o dalších 7 g/km. V této konfiguraci BMW X3 xDrive 20d, ve kterém si nový dvoulitrový vznětový čtyřválec odbývá svou světovou premiéru, nabízí spotřebu paliva 5,0 litrů na 100 kilometrů a emise CO2 dosahují 131 g/km. Nové BMW X3 sDrive18d s výkonem 110 kW/150 k, klasickým pohonem zadních kol, šestistupňovou manuální převodovkou a pneumatikami se sníženým valivým odporem jde ještě dál a dosahuje spotřeby paliva 4,7 l/100 km a emisí CO2 124 g/km.

Vrcholné vznětové varianty nového BMW X3 pohání zdokonalené řadové šestiválce o objemu 3 litry. BMW X3 xDrive30d odevzdává výkon 190 kW/258 k a nejvyšší točivý moment dosahuje 560 N.m. Kombinovaná spotřeba paliva tohoto modelu se pohybuje v rozpětí 6,1–5,9 l/100 km a emise CO2 vykazují hodnoty 159–156 g/km. Dokonce i BMW X3 xDrive35d, nejvýkonnější vznětová verze v nabídce, je úspornější a ekologičtější než dříve. Řadový třílitrový šestiválec se chlubí výkonem 230 kW/313 k a točivým momentem 630 N.m, přičemž kombinovaná spotřeba dosahuje 6,0 litru na 100 km a emise CO2 157 g/km.

Typický vysokootáčkový charakter motorů BMW, účinný přenos výkonu, přesvědčivá kultivovanost a působivá hospodárnost taktéž patří mezi největší přednosti špičkových zážehových motorů dostupných pro nové BMW X3. Vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection, proměnné časování vačkových hřídelů double VANOS a variabilní zdvih sacích ventilů VALVETRONIC zajišťují nejen vysoký výkon, ale rovněž hospodárnost.

Například BMW X3 sDrive20i s výkonem 135 kW/184 k a osmistupňovou samočinnou převodovkou dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Kombinovaná spotřeba tohoto motoru činí 7,1–6,7 l/100 km, zároveň vypustí každý kilometr 166–156 gramů CO2. Dvoulitrový čtyřválec v modelu BMW X3 xDrive28i vyvine 180 kW/245 k a maximální točivý moment 350 N.m. S osmistupňovou samočinnou převodovkou zvládne BMW X3 xDrive28i sprint z klidu na 100 km/h za 6,5 s, přesto spotřebuje 7,4–7,3 l/100 km (emise CO2 činí 172–169 g/km).

Také nové BMW X3 xDrive35i splňuje ty nevyšší dynamické standardy, v kombinovaném provozu spotřebuje 8,3 l/100 km (193 g/km CO2). Třílitrový řadový šestiválec generuje 225 kW/306 k a produkuje maximální točivý moment 400 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1 200–5 000 1/min. BMW X3 xDrive35i zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,6 s, přičemž celkové emise CO2 se snížily o 11 g/km.

V nabídce figuruje jak pohon všech kol, tak pouze zadní nápravy

Zákazníci, kteří si zvolili BMW X3 s dvoulitrovým zážehovým motorem 20i (135 kW/184 k), si mohou vybrat mezi inteligentním pohonem všech kol xDrive a klasickým pohonem zadních kol sDrive. Varianta s oběma poháněnými nápravami vykazuje kombinovanou spotřebu 7,9–7,4 l/100 km a produkci emisí CO2 183–173 g/km.

Verze 18d nového BMW X3 je k dispozici pouze s pohonem zadních kol sDrive, ostatní modely mají ve standardní výbavě inteligentní pohon všech kol xDrive. V modelech vybavených pohonem xDrive se na kontrolním displeji trojrozměrně zobrazuje aktuální status pohonu xDrive, který řidiče informuje o náklonech karoserie. Ve vozech vybavených navigačním systémem se na přístrojové desce zobrazuje také kompas.

Šestistupňová manuální nebo osmistupňová samočinná převodovka

V závislosti na zvoleném motoru si zákazník může objednat sportovně odstupňovanou šestistupňovou manuální převodovku nebo efektivní osmistupňovou samočinnou převodovku, která umožňuje manuální řazení pomocí páček na volantu. Součástí výbavy na přání je také osmistupňová sportovní samočinná převodovka s řadicími páčkami na volantu.

BMW EfficientDynamics a BMW ConnectedDrive

Motory s vynikající spotřebou paliva, lehkou konstrukcí a optimalizovanou aerodynamikou se v novém BMW X3 spojují s nejnovější generací systému Auto Start Stop, rekuperací kinetické energie, ukazatelem vhodného rychlostního stupně a parametricky řízeným příslušenstvím motoru. Společně přinášejí co nejnižší spotřebu a emise CO2.

Funkce jízdy setrvačností a režim ECO PRO snižují spotřebu paliva

Mezi další vlastnosti přispívající k ekonomickému provozu nového BMW X3 patří režim ECO PRO, který se aktivuje prostřednictvím voliče jízdních režimů. Jeho součástí je také funkce jízdy setrvačností u osmistupňové samočinné převodovky. Převodovka ve chvíli, kdy řidič v rychlostech mezi 50 a 160 km/h sundá nohu z plynového pedálu, odpojí zařazením neutrálu motor a nechá automobil pokračovat v jízdě pouze jeho vlastní setrvačností. Kromě toho, čtvrtá generace pneumatik s nízkým valivým odporem ušetří dalších 7 g/km emisí CO2. Tyto pneumatiky lze objednat pro modely sDrive18d, xDrive20d, sDrive20i a xDrive20i ve spojení se 17" koly z lehkých slitin Streamline.

Bezpečnost, komfort & komunikační a zábavní systémy

BMW ConnectedDrive v novém BMW X3 potvrzuje průkopnické postavení v oblasti propojení řidiče, vozu a okolního světa. Mezi nové významné prvky BMW ConnectedDrive na palubě BMW X3 patří nejnovější zdokonalená generace navigačního systému Professional, včetně navádění ECO PRO a systému iDrive Touch s dotykovým ovladačem. Dotykový ovladač umožňuje řidiči nebo spolujezdci zadávat jednotlivá písmena do systému pomocí pohybu prstů – například při zadávání cílové destinace do navigace. Dalším významným prvkem je plně barevný Head-Up Displej, jenž promítá důležité jízdní informace a pokyny asistenčních systémů přímo do zorného pole řidiče. Mezi další systémy dodávané na přání a zvyšující bezpečnost se řadí neoslňující asistent dálkových světel a Driving Assistant Plus, který obsahuje systémy v podobě varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a preventivní ochrany před srážkou s chodcem nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go. Do kategorie asistenčních systémů, jež výrazně zvyšují komfort, patří parkovací asistent, který umí automaticky paralelně zaparkovat.

Služby a aplikace BMW ConnectedDrive umožňují na palubě vozu využívat mobilní služby a aplikace pro chytré telefony. Tímto způsobem lze využívat takové inovace, jako je například Informační služba Concierge Service či dopravní informace RTTI. Standardně dodávaný systém inteligentního tísňového volání poskytuje další zvýšení bezpečnosti. Systém se aktivuje jak automaticky, tak i manuálně. Jakmile nárazové senzory zaregistrují vystřelení airbagů, inteligentní tísňové volání se přes integrovanou SIM kartu spojí s telefonickým centrem BMW a nahlásí polohu a ostatní klíčové informace. Umožní tak rychlou a účinnou pomoc účastníkům nehody.