MotorInfo

Nové BMW M5

25.6.2011 14:47
Nové BMW M5

Nová generace BMW M5 navazuje na svoji tradici a opět zcela nově definuje úroveň možné dynamiky čtyřdveřového vozu.

BMW M5 je navrženo tak, aby dokázalo plně vyjít vstříc řidičům prahnoucím po nejvyšší možné úrovni dynamiky, ale kteří se současně nechtějí vzdát osobitého stylu, univerzálnosti a komfortu prémiového vozu vyšší střední třídy. Před více než 25 roky právě BMW M5 založilo segment extrémně výkonných limuzín. Nejnovější generace však stanovuje měřítka také v oblasti spotřeby paliva.

Typické rysy vozů BMW M jsou navýsost funkční
Již design karoserie nového BMW M5 na první pohled ukazuje jeho velmi výjimečný charakter. Dynamické proporce a nezaměnitelný výraz BMW řady 5 Sedan je doplněn designérskými prvky, které jsou typické pro vozy BMW M. Všechny specifické designérské rysy nového BMW M5 vycházejí především z podstaty jejich funkce.

 

bmw_M5_1.jpg

 

Dominantním prvkem přídě je zejména výrazný nasávací otvor ve spodní části nárazníku, který symbolizuje značný potenciál nového motoru V8. Vedle tohoto osobitého stylistického a současně funkčního prvku se nacházejí další dva otvory. Řešení spodní části předního nárazníku vychází ze zkušeností získaných v motoristickém sportu a účinně zdokonaluje aerodynamiku.

 

bmw_M5_5.jpg

 

Dlouhá kapota motoru, stejně tak jako značný rozvor náprav a vzad posunutý prostor pro posádku jsou typické rysy nového BMW M5 při pohledu z boku. Rozšířené blatníky pomáhají ukrýt zvětšený rozchod kol přední i zadní nápravy, který je předpokladem pro větší příčné zrychlení. Je jasně patrný snížený podvozek, stejně tak jako schopnost standardně dodávaných devatenáctipalcových kol vyplnit prostor blatníků. Na přání jsou připravena dvacetipalcová velmi lehká kovaná kola s pěti dvojitými paprsky. Tato kola jsou navržena tak, aby za nimi vynikly šestipístkové pevné brzdové třmeny vysokovýkonné brzdové soustav.

Optické zdůraznění horizontálních linií zádi, které je typické také pro BMW řady 5 Sedan, rovněž dodává novému BMW M5 výraz síly. U nového nejvýkonnějšího vozu BMW M je tento vjem dále zvýrazněn řešením spodní části nárazníku a jeho přechodem do rozšířených blatníků. Charakteristickým rysem jsou také dva páry koncovek výfuku umístěné po stranách difuzoru. Aerodynamiku zlepšuje rovněž nenápadný spoiler na víku zavazadlového prostoru, který zajišťuje potřebný přítlak, a tím i stabilitu ve vysokých rychlostech.

 

bmw_M5_2.jpg

 

BMW M5 přináší do svého segmentu mnoho novátorských, pokrokových a unikátních prvků. Ty jsou zřejmé nejen na celkovém řešení páté generace BMW M5, ale také na technologiích použitých v jeho motoru. Vůbec poprvé v historii tohoto modelu je pro výjimečnou dynamiku použito přeplňování. Vysokootáčkový osmiválec s přeplňováním M TwinPower Turbo má objem 4,4 litru a disponuje největším výkonem 412 kW/560 k mezi 6 000 a 7 000 1/min a točivým momentem 680 N.m v rozpětí 1 500 až 5 750 1/min. Omezovač zasahuje při 7 200 1/min. Nový motor je vůbec nejvýkonnější jednotkou, která kdy byla použita ve voze BMW M, současně se jedná o motor vyznačující se nejlepším poměrem mezi výkonem a spotřebou paliva. Zatímco výkon motoru stoupl o 10 procent, spotřeba paliva a produkce emisí CO2 poklesly o celých 30 procent. Řidič může podle vlastní chuti zvolit jedno ze tří nastavení charakteristiky motoru. K dispozici jsou režimy „Efficient“, „Sport“ a „Sport Plus“.

Nové BMW M5 je schopné zrychlit z klidu na 100 km/h během 4,4 s a akcelerace od tohoto okamžiku pokračuje téměř s nezměněnou intenzitou dále. Nové BMW M5 tak potřebuje k akceleraci z 0 na 200 km/h pouhých 13 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, avšak když je vůz vybaven Driver’s paketem, dojde k posunutí tohoto limitu až na 305 km/h. Dosahuje však v  kombinovaném cyklu EU rekordně nízké spotřeby paliva, jen 9,9 l/100 km, a produkce emisí CO2 pouhých 232 g/km.

Výkon motoru je na na zadní kola přenášen pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Převodovka M DCT s funkcí Drivelogic byla vyvinuta speciálně pro motor nového BMW M5. V automatickém režimu D a manuálním S se vyznačuje dokonale jemným řazením. Řídicí elektronika převodovky nabízí podobné možnosti řazení, jako tomu bylo v předchozí generaci tohoto modelu. Řidič má k dispozici specifický M volič převodovky, který dovoluje měnit řazení mezi režimy D a S a současně aktivovat zpětný chod. Pro manuální řazení jsou připravené páčky na volantu, pravá řadí na vyšší a levá na nižší rychlostní stupně. Komfort jízdy v malých rychlostech zvyšuje speciální funkce optimalizující činnost převodovky při jízdě v kolonách, kdy k plynulému rozjezdu stačí pouze malý dotek plynového pedálu.

Vozy BMW M jsou vybaveny speciálně vyvinutým diferenciálem, který dovolí dokonale využít veškerý potenciál pohonu zadních kol. Variabilní závěr diferenciálu dokáže podle potřeby rozdělit sílu mezi zadní kola, a tím zajistit maximum dostupné trakce. Aktivní M diferenciál nového BMW M5 prošel dalším vývojem, takže elektronicky řízená lamelová spojka, zajišťující proměnný svorný účinek, dokáže eliminovat prokluz již v jeho prvopočátku.

 

Podvozek byl také nově navržen s využití extenzivních zkušeností získaných na závodních tratích. Speciálně navržená kinematika náprav a nové komponenty se vyznačují zvýšenou tuhostí a současně nižší hmotností, což je zárukou působivého chování nejen na okruhu, ale také v běžném provozu. Vyztužené spojení zavěšení kol s karoserií je zárukou toho, že se mimořádný potenciál motoru beze zbytku přenáší na vozovku. Standardní výbavou jsou elektronicky řízené tlumiče. Systém Dynamic Damper Control elektrohydraulickou cestou mění podle přání řidiče nebo jízdní situace tuhost tlumičů. Připravena je trojice nastavení: komfort, sport a sport plus. Stejné provozní režimy jsou připravené také pro posilové řízení Servotronic, které svůj asistenční účinek mění podle rychlosti jízdy. Nedílnou součástí stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control) jsou i další funkce: ABS, rozdělování brzdného účinku v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control), brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control), funkce kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu. Připraven je specifický režim stabilizačního systému M Dynamic Mode (MDM), který, stejně jako v jiných modelech BMW M, posunuje zásah stabilizačního systému DSC. DSC lze samozřejmě také zcela vypnout.

Nové BMW M5 je vybaveno nejnovější generací vysokovýkonného brzdového systému s plovoucími brzdovými kotouči, který je připraven nabídnout špičkové hodnoty decelerace, značnou odolnost vůči vadnutí, stejně tak jako prvotřídní citlivost. Šestipístkové třmeny vpředu i vzadu mají pevnou konstrukci. Standardní výbavou jsou devatenáctipalcová kola specifického designu s pneumatikami 265/40 R19 vpředu a 295/40 R19 vzadu. Na přání jsou připravena dvacetipalcová kovaná M kola.

U vozů BMW M se klade tradičně velmi značný důraz na bezpečnost, a nové BMW M5 v tomto směru není výjimkou. Vyznačuje se extrémně tuhou karoserií s precizně definovanými deformačními zónami, připravenými pohltit energii různých druhů nárazu. Standardní výbavou nového BMW M5 jsou čelní, boční a hlavové airbagy, stejně tak jako bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu či normované uchycení dětských sedaček ISOFIX.

Důraz na inteligentní snižování hmotnosti se odráží v používání různých druhů ušlechtilých vysokopevnostních ocelí na různých místech karoserie, stejně tak jako například ve využívání hliníkových dílů v podobě kapoty motoru, předních blatníků či dveří. I díky tomu dosahuje výkonová hmotnost jen 4,5 kg/kW, což je značný pokrok ve srovnání s předchůdcem nového BMW M5.

Kokpit sportovního vozu s prémiovým propracováním

Spojení skutečného sportovního vozu a luxusní limuzíny je patrné také uvnitř vozu. Samozřejmostí jsou specifická M sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Merino, která je použita také na dalších částech interiéru. Nechybějí ani nástupní prahové lišty s nápisem M5, M opěrka pro levou nohu, černý strop z programu BMW Individual, exkluzivní dekorační lišty Titanium Trace či velký ovládací displej s úhlopříčkou 10,2 palce. Klasické kruhové přístroje jsou řešené technologií black-panel, ovšem v tradičním stylu BMW M – bílé stupnice přístrojů jsou doplněné červenými ukazateli a logem M. Aktuálně zařazený režim převodovky se trvale zobrazuje ve středu přístrojů. K dispozici jsou také další informace o právě aktivních režimech a nastaveních. Tlačítka na multifunkčním volantu umožňují ovládat tempomat, audiosystém či telefon. Na levé straně se však nachází ještě dvě tlačítka M Drive, která slouží pro přímou volbu do paměti uloženého nastavení vozu. Řidič si může například pod tlačítko „M1“ uložit sportovní nastavení vozu a pod „M2“ naopak komfortní. Po vypnutí a opětovném nastartování motoru dojde k aktivaci základní konfigurace zaměřené na nízkou spotřebu. Systém M Drive umožňuje řidiči měnit konfiguraci šesti systémů: řídicí jednotky motoru, reakce posilovače řízení Servotronic, převodovky M DCT Drivelogic, stabilizačního systému DSC, aktivních tlumičů Dynamic Damper Control a informací zobrazovaných Head-Up displejem. Standardní výbavou je nejnovější generace plně barevného Head-Up displeje. Kromě tradičních informací je Head-Up displej schopen zobrazovat i aktuálně zařazený rychlostní stupeň, barevný otáčkoměr doplňují řadicí světla, blikající před dosažením nejvyšších otáček.

Kromě Head-Up displeje je pro nové BMW M5 připraveno také mnoho asistenčních systémů řidiče z programu BMW ConnectedDrive. Jedná se například o parkovací asistent PDC, zadní parkovací kameru, asistent dálkových světel, ukazatel rychlostních limitů, monitoring mrtvých úhlů, systém upozorňující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, SurroundView či noční vidění BMW Night Vision se schopností rozpoznávat chodce. Připraveny jsou též technologie pro dokonalou integraci mobilního telefonu Apple iPhone a dalších chytrých telefonů a hudebních přehrávačů, stejně tak jako služby související s používáním internetu ve voze. K dispozici jsou speciální aplikace pro chytré mobilní telefony, které umožní ve voze poslouchat například internetová rádia, nebo přímo prostřednictvím systému iDrive komunikovat pomocí Twitteru či Facebooku.

Nové BMW M5 má ve standardní výbavě čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla s elektrickým nastavováním a paměťmi, adaptivní bi-xenonové světlomety, nepřímé osvětlení vnitřního prostoru, alarm, rádio BMW Professional včetně přehrávače CD, zdířky AUX-IN a šesti reproduktorů. Na přání jsou připraveny téměř všechny prvky, které se nabízejí také do standardních provedení BMW řady 5 Sedan.