MotorInfo

Nové asistenční a bezpečnostní systémy pro Mercedes-Benz

18.8.2015 14:48
Nové asistenční a bezpečnostní systémy pro Mercedes-Benz

Mercedes-Benz pracuje na dalších důležitých projektech, zaměřených na autonomní jízdu a silniční dopravu bez nehod.

Na jaře 2016 uvede na trh novou generaci třídy E, která poskytne řidičům a cestujícím novou dimenzi bezpečnosti, komfortu a klidného cestování bez zatížení stresem. Četné inovace nového paketu asistenčních systémů umožní například částečně automatizovanou jízdu po dálnicích a silnicích mimo město, zaparkování vozidla do těsných mezer na povel dálkového ovládání prostřednictvím aplikace pro chytrý telefon (včetně funkce pro následné vyjetí z parkovacího místa) a úspěšné řešení nebezpečných situací autonomním brzděním. Komunikace „Car-to-X“ s velkým předstihem upozorňuje na nebezpečí. Moderní bezdrátová komunikační technika promění chytrý telefon v klíček od vozidla. Nové funkce systému PRE-SAFE dokážou ochránit cestující při nárazu ze strany a jejich sluch před následky třesku šířeného při nehodě. Světlomety MULTIBEAM LED s precizními moduly LED s vysokým rozlišením automaticky osvětlují vozovku mimořádně jasným světlem s přesně řízeným rozložením světla, aniž by byli oslňováni ostatní účastníci silničního provozu.

Bezpečnost je středem zájmu značky Mercedes-Benz, která udává již téměř 70 let tempo vývoje prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. A to nejen k užitku řidičů vozů Mercedes, ale i všech ostatních účastníků silničního provozu. Mercedes-Benz v této cestě důsledně pokračuje. Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars, k tomu říká: „Děláme další výrazný krok na cestěk autonomní a síťově propojené jízdě. Inovace nové třídy E definují novou úroveň v oblastech bezpečnosti, komfortu a zbavení řidiče zátěže stresem. Mercedes-Benz tak opět upevňuje své postavení opravdového průkopníka v oblasti bezpečnosti.“

Intelligent Drive next Level: Mercedes-Benz činí tímto systémem další krok na cestě k autonomní jízdě. Na dálnicích a silnicích mimo město dokáže nejen udržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel, ale také je následovat rychlostí až 200 km/h. Řidič má díky tomu ještě snadnější řízení, protože při normálním provozu už nemusí přidávat plyn, ani brzdit, a výrazně podporován je i při řízení – dokonce i v mírných zatáčkách. Systém přitom není až do rychlosti jízdy 130 km/h bezpodmínečně odkázán na jasně viditelné značení na vozovce, ale v aktivních zásazích pokračuje i při nejednoznačných liniích vodorovného značení, např. na staveništích, a dokonce i na vozovce bez linií. Systém tak usnadňuje řidiči řízení a efektivně ho podporuje především při popojíždění v dopravní koloně. Ve spojení se systémem COMAND Online může například samočinně zasahovat vypínatelná dílčí funkce pro automatické dodržování rychlostních limitů, která rozpoznává omezení rychlosti, např. 50 km/h ve městě či 90 km/h na silnicích mimo město, kamerou, nebo vychází z dat navigačního systému.

Aktivní brzdový asistent: Aktivní brzdový asistent s výrazně rozšířenou funkčností může řidiče upozornit na situace s vysokým rizikem nehody, optimálně ho podpořit při nouzovém brzdění a v případě potřeby dokonce i automaticky brzdit. Kromě pomaleji jedoucích, zpomalujících nebo stojících vozidel rozpoznává např. také vozidla přijíždějící ze stran na křižovatkách, konec dopravní kolony a chodce, kteří se nacházejí v nebezpečné oblasti před vozidlem.

Asistent pro vyhýbací manévry: Smysluplným rozšířením funkce rozpoznávání chodců v rámci aktivního brzdového asistenta je asistent pro vyhýbací manévry. Pokud řidič v nebezpečné situaci vědomě či instinktivně zahájí vyhýbací manévr, může funkce podpořit řidiče přesně vypočítanými zásahy do řízení ze strany posilovače řízení. Řidič se tak může vyhnout chodci bez ztráty stability a následně mu je usnadněn návrat k jízdě přímým směrem, aby mohl bezpečně pokračovat ve své jízdě.

Dálkově ovládaný parkovací asistent (Remote Park-Pilot): Tento systém umožňuje poprvé zaparkovat vůz i na velmi těsné parkovací místo na povel dálkového ovládání prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu. Stejným způsobem, také na dálkový pokyn řidiče, vyjede vozidlo z parkovacího místa. Cestující tak mohou pohodlně vystoupit před parkovacím manévrem, resp. nastoupit po vyjetí vozidla z parkovacího místa.

Komunikace „Car-to-X“: Mercedes-Benz zavedl už v roce 2013, jako první výrobce, do sériové výroby systém pro síťové propojení vozidel „Car-to-Car“, který je koncipován pro dodatečnou montáž do vozidla. Nyní následuje další systémový krok v podobě zahájení sériové výroby zcela integrovaného řešení „Car-to-X“, a to opět ve světové premiéře. Bezdrátová výměna informací s ostatními, například vpředu jedoucími vozidly, prostřednictvím mobilní telefonní komunikační sítě, umožní například pohled za roh, nebo „skrz“ překážky. Řidič tak může být ještě dřív než dosud upozorňován na hrozící nebezpečí, např. na porouchané vozidlo na krajnici.

Digitální klíček od vozidla: Tento systém používá techniku „Near Field Communication“ (rádiová bezdrátová komunikace na krátkou vzdálenost) a umožňuje používat vlastní chytrý telefon jako klíček od vozidla.

PRE-SAFE s bočním impulsem (PRE-SAFE Impuls Seite): Tento systém, který je k dispozici jako doplněk paketu asistenčních systémů, naplní při rozpoznání neodvratitelné boční kolize bleskurychle vzduchové komory v bočních polštářích opěradla, a preventivně tak posune sedící osobu dál od hrozícího nebezpečí. Tím se nejen zvětší vzdálenost sedící osoby od dveří, ale vzniklé vzduchové komory rovněž rozšíří „měkký“ nárazový prostor.

PRE-SAFE Sound: Tento systém poprvé používá přirozený reflex, aby při hrozbě kolize připravil, a tím chránil, sluch na očekávaný třesk vyvolaný nehodou.

Světlomety MULTIBEAM LED s vysokým rozlišením a 84 individuálně ovládanými vysokovýkonnými diodami LED v každém světlometu automaticky osvětlují vozovku s přesně řízeným rozložením mimořádně jasného světla, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Mercedes-Benz se s těmito novými inteligentními asistenčními a bezpečnostními systémy opět přiblížil k dosažení jednoho ze svých velkých cílů, kterým je silniční doprava bez nehod, spojená s autonomní jízdou.

 

Ilustrační foto:Mercedes-Benz