MotorInfo

Nová třída S kupé je mistr zatáček

11.6.2014 12:26
Nová třída S kupé je mistr zatáček

Nová třída S kupé automobilky Mercedes-Benz přináší další technický pokrok s funkcí naklánění v zatáčkách.

Nová třída S kupé suverénně zvládá disciplínu plavné jízdy s elegantním a sportovním nábojem. Mimořádným zážitkům z jízdy dodává ještě více exkluzivity funkce naklánění v zatáčkách, což je světová novinka u sériově vyráběných automobilů. Díky ní se vůz v zatáčce nakloní podobně jako jezdec na motocyklu nebo sjezdař na lyžích. Příčné zrychlení působící na cestující se snižuje podobným způsobem, jako při jízdě klopenou zatáčkou, a cestující sedí stabilněji ve svých sedadlech. Nová funkce naklánění v zatáčkách, která je součástí podvozku ABC (Active Body Control), nabízí speciálně na silnicích mimo město více radosti z jízdy a komfortu. Cílem zde není dosažení vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou, nýbrž příjemnějšího zážitku z jízdy. Třída S kupé projíždí zatáčky elegantněji a suverénně.   „Velká kupé tvoří odjakživa vrchol modelové nabídky značky Mercedes-Benz. Nová třída S kupé upevňuje své vedoucí postavení v oblasti technického pokroku i takovými inovacemi, jakou je funkce naklánění v zatáčkách. A na to jsme náležitě hrdí,“zdůrazňuje Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.

U funkce naklánění v zatáčkách jsou, v závislosti na způsobu a rychlosti projíždění zatáčky, na jedné straně vozidla zvyšovány a na druhé straně snižovány opěrné body vinutých pružin, integrovaných do pružinových vzpěr systému ABC (Active Body Control). Vozidlo se tak během zlomků sekundy v zatáčce plynule automaticky nakloní – a to v závislosti na zakřivení zatáčky a rychlosti jízdy. Pociťovaný efekt je ještě mnohem větší než viditelný náklon, protože normálně se vozidlo „odklání“ působením odstředivé síly směrem k vnější straně zatáčky.

Inovativní systém rozpoznává zatáčky prostřednictvím stereokamery za čelním oknem, která sleduje zakřivení vozovky ve vzdálenosti až 15 metrů před vozidlem, a senzoru příčného zrychlení podvozku ABC. Funkci naklánění v zatáčkách lze zapnout pomocí třístupňového spínače ABC. Systém je aktivní v režimu „Curve“ v rozsahu rychlostí od 30 do 180 km/h. Další možností jsou režimy „Komfort“ (MAGIC BODY CONTROL se snímáním povrchu vozovky ROAD SURFACE SCAN) a „Sport“.

Inovativní funkce naklánění v zatáčkách se dodává v kombinaci s podvozkovým systémem MAGIC BODY CONTROL (výbava na přání, podrobné informace naleznete dále) pro třídu S kupé s pohonem zadních kol, kterou lze objednávat od 14. července. V kombinaci s pohonem všech kol 4MATIC disponuje třída S kupé vzduchovým odpružením AIRMATIC s adaptivním systémem tlumení ADS PLUS, jehož sportovní nastavení odpovídá charakteru vozidla.

Funkce naklánění poprvé představena v roce 1997

Inženýři značky Mercedes-Benz se zabývají kompenzací odstředivé síly v zatáčkách již dlouhou dobu. Na IAA 1997 představili výzkumné vozidlo F 300 Life Jet. Neobvyklá studie se snažila spojit zážitky z jízdy a jízdní dynamiku při průjezdu zatáčkou jako u motocyklu s bezpečností a komfortem automobilu. Tříkolové vozidlo je vybaveno aktivním řízením náklonu ATC (Active Tilt Control). Náročný elektronický systém vypočítává úhel náklonu v závislosti na rychlosti jízdy, zrychlení, natočení volantu a míře otáčení vozidla kolem svislé osy, aby náklon karoserie odpovídal vždy aktuální jízdní situaci. Řídicí povely elektroniky jsou předávány hydraulickému válci na přední nápravě. V závislosti na natočení volantu je jedna z obou pružicích vzpěr tlačena směrem ven, dokud kolo a karoserie nedosáhnou počítačem stanovený úhel náklonu. Maximální úhel náklonu je 30 stupňů. Speciální pneumatiky, které umožňují velké úhly odklonu a směrové odchylky, byly vyvinuty ve spolupráci s vybraným výrobcem pneumatik. Kola studie F 300 Life Jet jsou vyrobena z hořčíkové slitiny a jejich hlavní výhodou je jen cca 75% hmotnost běžného kola z lehké slitiny pro motocykly.

Mnohem blíž k sériové výrobě měla konstrukce podvozku studie F 400 Carving, která debutovala v roce 2001 na Tokijském autosalonu. Její vnější kola se v zatáčce naklánějí až o 20 stupňů, což výrazně zvyšuje jízdní stabilitu a minimalizuje riziko smyku. Mechanický systém je za tím účelem řízen elektronikou. Senzory zaznamenávají rychlost jízdy, zrychlení, úhel natočení volantu a otáčení vozidla kolem svislé osy. Na základě toho dostávají hydraulické ovládací válce na vnějších kolech pokyny pro nastavení přesně definovaného náklonu. Pneumatiky na vnitřní straně – stejně jako karoserie – zůstávají v „normální“ poloze.

Snímání vozovky - Magic Body Control

Stejně jako nová třída S dokáže i nová třída S kupé rozpoznávat s předstihem nerovnosti vozovky, pokud je součástí výbavy systém MAGIC BODY CONTROL. Pokud funkce snímání povrchu vozovky ROAD SURFACE SCAN zaznamená takové nerovnosti pomocí stereokamery, připraví MAGIC BODY CONTROL podvozek již předem na danou situaci a individuálně zatíží nebo odlehčí jednotlivá kola prostřednictvím aktivního hydraulického systému. Podvozek je během zlomků sekundy přizpůsoben příslušné situaci a pohyby karoserie mohou být výrazně omezeny. Výsledkem je dosud nevídaná úroveň jízdního komfortu. Protože je funkce ROAD SURFACE SCAN založena na kamerovém snímání, funguje za denního světla, při dobré viditelnosti, vhodné struktuře vozovky a při rychlosti jízdy do 130 km/h.

Stereokamera funkce snímání povrchu vozovky ROAD SURFACE SCAN „vidí“ až do vzdálenosti 15 metrů před vozem a poskytuje precizní obraz o konturách vozovky. Řídicí jednotka vypočítává z obrazů kamery a z informací o provozním stavu průběžně nejlepší možnou strategii řízení pro překonávání nerovností.

Podvozek ABC (Active Body Control)

Nové funkce vycházejí z aktivního podvozku ABC (Active Body Control). Čtyři pružinové vzpěry jsou vybaveny hydraulickými válci pro individuální nastavování síly v každé pružinové vzpěře. Díky tomu lze téměř zcela kompenzovat nežádoucí pohyby karoserie při dynamických změnách.
Řídicí jednotka získává informace o příslušné jízdní situaci od různých senzorů zrychlení, senzorů výšky na ramenech náprav a signálů sběrnice FlexRay (např. rychlost jízdy). Systém následně vypočte prostřednictvím senzorů tlaku v pružinových vzpěrách řídicí signály pro servohydraulické ventily na přední a zadní nápravě, aby byla zajištěna vhodná regulace proudění oleje. Pokud olej proudí do hydraulického válce, posouvají se opěrné body ocelových pružin, integrovaných do pružicích vzpěr. Tímto způsobem jsou vytvářeny nezbytné síly, které působí proti pohybům karoserie. Systém ABC je díky trvale dostupnému hydraulickému tlaku až 200 barů schopen stabilizovat karoserii během zlomku sekundy.

Díky hydraulické regulaci světlé výšky vpředu i vzadu má vozidlo při jízdě přímým směrem konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení. Proto je také zachovávána optimální vzdálenost mezi kolem a okrajem podběhu kola. Ve vysokých rychlostech je světlá výška automaticky snížena až o 15 mm, aby se snížil aerodynamický odpor vzduchu a těžiště vozidla, což má za následek další zvýšení jízdní stability. Při běžícím motoru lze světlou výšku také zvýšit, a to jak u stojícího vozidla, tak i za jízdy. Stisknutím tlačítka regulace světlé výšky se zvýší světlá výška pro jízdu po špatných cestách nebo na rampách o 40 mm (o 30 mm ve verzích pro USA/Kanadu).

Active Body Control od roku 1998

Aktivní podvozek ABC (Active Body Control) byl poprvé k dispozici v roce 1998 ve třídě CL. Elektrohydraulický podvozkový systém s vinutými pružinami umožňuje kromě funkce odpružení a tlumení kompenzaci nežádoucích pohybů karoserie při dynamických změnách. Vzhledem k tomu, že hydraulický systém udržuje karoserii v horizontální poloze, nepotřebují vozidla, vybavená systémem ABC, žádné konvenční příčné zkrutné stabilizátory, což je v automobilové konstrukci jedinečné.

Pro novou třídu S kupé byl systém ABC od základu přepracován. Tlumení kol je nyní plynule měnitelné a pružinové vzpěry reagují citlivěji. Řídicí jednotka a senzory jsou propojeny prostřednictvím digitálního rozhraní, řídicí jednotka a elektronické systémy vozidla spolu komunikují po rychlé datové sběrnici FlexRay. Výpočetní výkon byl oproti předchůdci více než zdvojnásoben.

Další funkcí systému Active Body Control je stabilizace vozidla při nárazech bočního větru. Jakmile řídicí jednotka rozpozná silný náraz bočního větru, změní během zlomků sekundy rozložení zatížení jednotlivých kol. Tím vznikne otáčivý moment působící na vozidlo proti síle bočního větru.