Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Toyota Motor Czech uvedla oficiálně na trh v České republice novou generaci modelu RAV4, který reprezentuje tuto japonskou značku v segmentu SUV. Cena začíná na 641 900 Kč.
Segment kompaktních SUV je dnes v Evropě jedním z mála, který stále roste, přičemž mezi lety 2008 a 2012 prodeje v této třídě vzrostly přibližně o 18 %. V roce 2011 se v západní Evropě prodalo v tomto segmentu celkem 772 346 vozů a dalších 265 647 vozů proniklo na trh v Rusku. V roce 2010 se v segmentu kompaktních SUV nabízelo 10 různých modelů, zatímco dnes si zákazníci mohou vybírat z 19 modelů. Během tří generací Toyoty RAV4, prodávané ve více než 150 zemích, se od roku 1994 prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu na evropských trzích.
Čtvrtá generace Toyoty RAV4
Automobilka se obrátila na stávající majitele Toyoty RAV4 v Evropě, Číně a Severní Americe s dotazem, které atributy u tohoto kompaktního SUV oceňují nejvíce. Zákazníci jmenovali dobrou manévrovatelnost, snadný nástup do vozidla a lepší výhled na cestu díky zvýšenému posazu, promyšlené obestavění prostoru, všestrannost a přesvědčivé jízdní schopnosti, zejména pak za náročných situací. Stejně jako během posledních 18 let v rámci předchozích generací tohoto modelu byla nová Toyota RAV4 vyvinuta tak, aby plně reagovala na měnící se potřeby zákazníků v základním tržním segmentu kompaktních SUV – především rodiny s většími dětmi, aktivním životním stylem a rostoucími nároky na prostornost a všestrannost. Nová Toyota RAV4 tak zhmotňuje toto silnější zaměření na rodinné využití, aniž by obětovala kterýkoli ze svých základních atributů – manévrovatelnost, všestrannost, zvýšený výhled na vozovku a jízdní schopnosti na zpevněných vozovkách i v terénu.
Po doplnění nových pohonných jednotek přináší nová Toyota RAV4 doposud nejširší výběr motorizací. V rámci celé řady pohonných jednotek navíc došlo k poklesu průměrných emisí CO2 o 11 %.
DESIGN
Čtvrtá generace kompaktního SUV od Toyoty je o 205 mm delší než předchůdce (bez rezervního kola na pátých dveřích) a nyní dosahuje celkové délky 4 570 mm. Nový model je o 25 nižší než RAV4 třetí generace, o 30 mm širší, chlubí se prodloužením rozvoru (o 100 mm), nicméně stále nabízí v dané třídě špičkový poloměr otáčení - 5,3 m, což je zárukou snadné manévrovatelnosti a agilního pohybu v přeplněných ulicích města. Zcela nový exteriér spojuje u čelních partií propracované prvky charakteristického stylu nového designového jazyka Toyoty s čistou estetikou a image trvanlivosti. Při pohledu z boku si nové RAV4 zachovává charakteristické znaky svých předchůdců, jako je kompaktní stavba karoserie, stoupající okenní čára nebo nápadná silueta, typická pro všechny generace tohoto kompaktního SUV od Toyoty. Nová výklopná záď se zabudovaným střešním spoilerem má nyní panty nahoře a otevírá se směrem vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku, čímž nové RAV4 získalo čistší a aerodynamičtější vzhled.
Při stylizaci nové Toyoty RAV4 se uplatnil nový designový přístup ‘Air Management’ zaměřený na lepší aerodynamické parametry. Výsledkem těchto snah je vyšší jízdní stabilita a lepší spotřeba paliva. Aerodynamická vylepšení v různých částech karoserie v kombinaci s menší průmětnou čelní plochou nové Toyoty RAV4 se odrazila ve snížení výsledného součinitele aerodynamického odporu Cd na 0,31.
INTERIÉR
Zcela nový design interiéru staví na charakteristické praktičnosti modelu RAV4 doplněné o větší prostornost, kvalitnější povrchovou úpravu materiálů a atraktivnější požitek z jízdy se zaměřením na charakter SUV. Čistá a kultivovaná elegance nového designu je podtržena použitím vysoce kvalitních materiálů, měkkými obklady na mnoha místech, kterých se cestující pravidelně dotýkají, svěží povrchovou úpravou obkladů a novými barvami v celém interiéru. Poloha řidiče v nové Toyotě RAV4 byla výrazně přepracována s ohledem na lepší ergonomii, vyšší míru pohodlí, lepší výhled směrem vpřed a vyšší požitek z jízdy. Výška posazu řidiče se snížila o 5 mm a rozsah výškového nastavování sedadla se zvětšil o 15 mm na výsledných 30 mm. Úhel sklonu volantu se snížil o 2,3 stupně a rozsah podélného nastavování volantu se prodloužil o 38 mm. Díky většímu rozpětí výškového nastavování sedadla může řidič zaujmout nižší polohu při sportovní jízdě, nebo naopak sedět výše kvůli lepšímu výhledu směrem vpřed. Rozestup mezi pasažéry vpředu a vzadu se zvětšil až na 970 mm. Díky této úpravě v kombinaci s novou tenčí konstrukcí opěradel předních sedadel se jedním z významných atributů nového modelu stává velkorysý prostor pro zadní cestující. Zadní sedadla lze sklápět prakticky do roviny s podlahou zavazadelníku bez nutnosti odklápět či demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Zadní sedadla lze rozdělit v poměru 60:40 s ohledem na maximální všestrannost, přičemž každou tuto část lze sklápět nezávisle. Délka zavazadlového prostoru narostla na 1 025 mm a objem pro zavazadla se zvětšil na 547 litrů. Velikost schránky pod podlahou se rovněž zvětšila o 49 litrů z 51 na 100 litrů (u provedení se sadou na opravu pneumatiky).
Výklopná záď, dosud otevíraná do strany, má nyní uchycení v horní části a lze ji vyklápět směrem vzhůru i elektricky (výbava na přání). Otvor zavazadelníku se chlubí pozoruhodně nízkým prahem (jen 645 mm) a rovněž velkorysou šířkou, která činí 1 158 mm.
POHONNÉ JEDNOTKY
Nová Toyota RAV4 reaguje na postupně se rozvíjející trh v segmentu kompaktních SUV a požadavky zákazníků na ještě nižší spotřebu paliva a hladinu emisí. Nabízí proto zájemcům doposud nejširší spektrum pohonných jednotek ve své historii. Komplexní nabídka pohonných jednotek pro novou Toyotu RAV4 znamená rovnováhu mezi výkony s pohonem jedné nebo obou náprav a hladinou emisí CO2, ať již ve verzi se zážehovým nebo vznětovým motorem.
Na trzích západní Evropy se nyní budou nabízet tyto motorizace: nový vznětový agregát 2,0 l D-4D o výkonu 124 k (91 kW) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol; výkonný vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k (110 kW) v kombinaci buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol Toyota AWD s integrovaným systémem Dynamic Drive; a dále zážehový motor 2,0 l o výkonu 151 k (111 kW) v kombinaci buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou Multidrive S (vysoce moderní samočinná převodovka Toyota s plynule měnitelným převodem) a stálým pohonem všech kol. Všechny motory v nabídce nyní přinášejí nižší emise CO2, které v průměru poklesly o 11 %. Za pozornost stojí zejména vznětový agregát 2,0 D-4D, který je u varianty s pohonem předních kol (nově v nabídce pro RAV4) vybaven funkcí Stop & Start, a vykazuje emise CO2 127 g/km.
Zájemci o novou Toyotu RAV4 mohou volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou, šestistupňovou automatickou převodovkou a převodovkou Multidrive S. K dispozici jsou dvě různé šestistupňové manuální převodovky – jedna pro zážehový motor 2,0 l, druhá pro vznětové agregáty 2,0 a 2,2 l D-4D. Šestistupňová automatická převodovka Super ECT (Electronically Controlled Transaxle) nabízená se vznětovým motorem 2,2 l D-4D byla navržena tak, aby spojila vysoký výkon s nízkou spotřebou paliva. Převodovka umožňuje řazení pomocí páček pod volantem, podporuje režimy Auto, Manual a Sport, a používá systém kontroly řazení AI (Artificial Intelligence)-SHIFT Control, který automaticky upravuje „mapu“ řazení podle způsobu jízdy a stavu vozovky. Multidrive S představuje vysoce moderní samočinnou převodovku s plynule měnitelným převodem. Převodovka Multidrive používající dvě konické řemenice a jeden klínový řemen z vysokopevnostní oceli nabízí „nekonečný“ počet převodových poměrů pro neobyčejně hladkou a bezproblémovou jízdu.
Nová Toyota RAV4 se nabízí buď s pohonem předních kol, nebo s integrovaným systémem Dynamic Drive, jenž je zdokonalenou verzí progresivní technologie stálého pohonu všech kol Toyota, nově i s režimem Sport. Točivý moment se může rozdělovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50. Kvůli snížení spotřeby paliva se za normálních jízdních podmínek automaticky posílá 100 % točivého momentu na přední nápravu.
BEZPEČNOST
Nová Toyota RAV4 staví na vysokých standardech bezpečnosti cestujících a ochrany chodců, rozvíjejících se během tří generací tohoto kompaktního SUV, a přináší dnes ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Vůz má karoserii dobře pohlcující nárazové síly, postavenou dle principu vícenásobné distribuce zatížení, která pomáhá zajistit ochranu pro cestující i chodce; nová Toyota RAV4 byla navržena tak, aby dosáhla maximálního pětihvězdičkového ohodnocení v nárazových testech organizace Euro NCAP dle regulí platných pro rok 2013. Vůz je vybaven sedadly konstrukce s ochranou proti poranění krční páteře a standardně i sedmi airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče a dvoukomorových bočních airbagů pro přední cestující. Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří ABS se systémem EBD (elektronické rozdělování brzdné síly), brzdový asistent (BA), stabilizační systém (VSC) a systém řízení trakce (TRC); provedení se stálým pohonem všech kol jsou standardně vybavena systémem VSC+, jenž zahrnuje stabilizační systém VSC a elektrický posilovač řízení (EPS). Pro novou Toyotu RAV4 jsou k dispozici tři nové technologie – automatická dálková světla, systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů – které ještě zvyšují standardy bezpečnosti a pohodlí při řízení.
Již tak širokou základní výbavu Toyoty RAV4 lze doplnit o řadu pokrokových prvků funkční a komfortní výbavy, jako je systém bezklíčového odemykání vozu a spouštění motoru (Smart Entry & Start), duální klimatizace, nové vyhřívání sedadel, automatické ovládání pátých dveří, propracovaná multimediální soustava Toyota Touch s konektivitou USB/iPod a zadní kamerou, nebo navigace Toyota Touch & Go a Touch & Go Plus.