MotorInfo

Nová studie společnosti DHL

6.1.2016 11:57
Nová studie společnosti DHL

Dodavatelský řetězec a logistika jsou podle nové studie DHL rozhodujícími faktory pro úspěšný omnikanálový obchodní model.

Společnost DHL vydala obsáhlou analýzu logistiky v omnikanálovém obchodním modelu. Na přípravě studie se podílela společnost IDC Manufacturing Insights, která se zabývá analýzou dat. Tato publikace –DHL Omni-Channel Logistics Trend Report (Zpráva DHL o trendech v omnikanálové logistice) – ukazuje, že logistický průmysl bude hrát významnou roli v přechodu na omnikanálový obchodní model.

Stále více se ukazuje, že tradiční přístupy založené na jednom obchodním kanálu v současnosti již nedrží krok s očekáváními moderních spotřebitelů, kteří chtějí nakupovat a dostávat zboží kdykoli a kdekoli. Na základě toho vznikl nový omnikanálový přístup, v němž jsou všechny prodejní kanály – kamenný, internetový a mobilní obchod – sloučeny do jednoho, v němž jsou organizovány souvislé toky zboží.

„Během následujících tří let bude mít většina světové populace (90 procent) rychlé mobilní připojení k internetu. V současnosti řada z nás vyhledává a nakupuje online. Přibližně 70 až 80 procent spotřebitelů v USA již nyní používá více kanálů, než se rozhodne o koupi. Očekáváme, že tento ukazatel celosvětově poroste na většině trhů,“ vysvětluje Matthias Heutger, viceprezident zodpovědný za strategii, marketing a inovace v divizi DHL Customer Solutions and Innovation.

Zatímco omnikanálová transformace již probíhá, není podle nové zprávy DHL většina společností na omnikanálový model ještě připravena. Tyto společnosti setrvávají u přístupů založených na jednom obchodním kanálu, který nemůže vycházet vstříc novým požadavkům zákazníků. Heutger k tomu dodává: „Spotřebitelé očekávají, že budou mít kdykoli volný přístup k informacím, kratší lhůty dodání a individualizovaný způsob nakupování. Společnosti nemohou tato čekávání naplnit pomocí tradičního přístupu založeného na jednom obchodním kanálu. Pro budoucí úspěch je zapotřebí omnikanálová strategie.“

Mezi těmito přístupy je zřetelný rozdíl. Multikanálový maloobchodní prodej se snaží optimalizovat zkušenosti spotřebitelů v každém samostatném obchodním kanálu, zatímco omnikanálový přístup je holistický, kanálově agnostický, se zaměřením na zákazníka.

Zpráva upozorňuje, že společnosti, které zvládnou omnikanálový prodej, získají významnou konkurenční výhodu. Navzdory složitosti koordinace a integrace všech prodejních kanálů a investicím potřebným k naplňování přání zákazníků napříč kanály hlásí maloobchodníci, kteří již přijali tuto strategii, výrazný nárůst počtu zákazníků, jejich zvýšenou loajalitu, vyšší ziskovost a kratší dobu obratu zásob. Zpráva také zdůrazňuje, že dodavatelský řetězec a logistika jsou hlavními faktory úspěchu při omnikanálovém obchodování a naplňování příslibů zákazníkům. Zatímco společnosti transformují své struktury, procesy a systémy IT, aby podporovaly omnikanálovou strategii, mohou poskytovatelé logistických služeb usnadnit realizaci různých možností pro individualizované a rychlé vyřizování objednávek, čímž se otvírají brány k novým úrovním provozní efektivity a spokojenosti zákazníků.

Omnikanálová strategie začíná investicí do systémů, které poskytují kompletní přehled o zásobách napříč všemi kanály. Pro aktivní, předvídavé rozhodování v oblasti vyřizování objednávek jsou nezbytné vyspělé analytické funkce. Flexibilní logistické sítě a služby přitom zajišťují nepřerušovaný tok produktů mezi dodavatelskými řetězci internetových obchodů a skladovými provozy.

Fyzická aktiva, včetně skladů a obchodů, budou i nadále významná, ale jejich role se změní. Sklady převezmou více aktivit směřujících k přímému vyřízení objednávky zákazníka a obchody rozvinou nabídku mikroskladovacích služeb, aby bylo možné flexibilní vyřizování objednávek napříč kanály. Poslední fáze procesu dodání zboží koncovému spotřebiteli je pro omnikanálovou strategii také důležitá, protože poskytuje příležitosti k dosahování ještě pozitivnějších zkušeností zákazníka a ke snižování nákladů na dodání zboží.

Investice do omnikanálového řešení může být pro malé, místní maloobchodníky finančně nedosažitelná. Ale města a poskytovatelé logistických služeb mohou spolupracovat a poskytovat přístup ke sdíleným platformám. Zpráva uvádí příklad případové studie projektu Online City Wuppertal.

Omnikanálové trendy v asijsko-pacifickém regionu

Asijsko-pacifický region je největším a nejrychleji rostoucím regionem na světě z hlediska obchodních vztahů mezi obchodními společnostmi a koncovými zákazníky (B2C), zároveň však chybí intenzivnější výzkum omnikanálových trendů v Asii. Zpráva přináší nejdůležitější poznatky z rozsáhlého výzkumu, který uspořádaly společnosti DHL a IDC mezi 56 společnostmi v tomto regionu. Z průzkumu vyplynulo, že rychlost dodání je pro asijské spotřebitele důležitější než flexibilita, že nejrychlejší růst se v následujících dvou až pěti letech uskuteční pravděpodobně v oblasti internetového obchodu a že společnosti napříč Asií budou s největší pravděpodobností investovat do prediktivní logistiky, automatizace distribučních center, nakupování založeného na mobilitě, modelů „klikni a vyzvedni si“, digitalizace obchodů a dodání zboží ve stejný den. Zpráva také upozorňuje na velké rozdíly v připravenosti na omnikanálové řešení a ve zralosti trhu napříč Asií. Mei Yee Pang, viceprezidentka Asijsko-pacifického inovačního centra DHL, k tomu říká: „Naše role v Inovačním centru DHL je pomáhat obchodům rozpoznávat tuto diverzitu, zavádět do praxe nejlepší možné metody a inovovat pro zajištění obchodního růstu v regionu.“

 

Ilustrační foto:DHL