Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Jedním z hlavních cílů při vývoji nové generace vozu Škoda Octavia bylo zvýšení aktivní a pasivní bezpečnosti.
Nově vyvinutý podvozek se v kombinaci s dlouhým rozvorem a tuhou, ale lehkou strukturou karoserie se podílí na stabilních jízdních vlastnostech nejnovějšího modelu značky Škoda. V případě kolize se o bezpečí posádky stará rozsáhlý paket bezpečnostních prvků. Uplatnění zde našla celá řada moderních systémů, které byly doposud známy spíše z vozů o třídu výše: od systému Front Assistant až po proaktivní ochranu cestujících na předních sedadlech Crew Protect Assistant.
Moderní asistenční systémy pro další zvýšení aktivní bezpečnosti
Jakkoliv je nabídka bezpečnostních asistenčních systémů pro novou generaci modelu Octavia rozsáhlá, nesnímá z řidiče odpovědnost za řízení vozu. Každý z těchto moderních prvků je tu proto, aby pomohl bezpečně vyřešit nejrůznější dopravní situace.
Ne vždy vozidla po kolizi zůstanou ihned stát na místě. Mnohdy automobil po nárazu pokračuje v jízdě do protisměru či mimo vozovku, aniž by mu v tom mohl řidič zabránit – ať už proto, že je v šoku nebo zraněný. Tomuto riziku zabraňuje multikolizní brzda. V zemích EU nabízí Škoda tento prvek jako součást sériové výbavy. Multikolizní brzda vůz po kolizi automaticky zabrzdí – a to dokonce i v případě, kdy řidič už nesešlápne brzdový pedál. Tím se buď zabrání dalšímu, následnému nárazu nebo se rychlost tohoto následného nárazu alespoň sníží. Multikolizní brzda je součástí elektronického stabilizačního systému ESC. Vůz zbrzdí až do zbytkové rychlosti 10 km/h. Při aktivované multikolizní brzdě se rozsvítí varovné blikače a brzdová světla. Řidič může systém kdykoli „vypnout“ tím, že přidá plyn, nebo začne sám naplno brzdit. Německý automotoklub ADAC ocenil multikolizní brzdu, vyvinutou koncernem Volkswagen, jako přínosnou inovaci na poli bezpečnosti.
Debut zde zažívá i Front Assistant, který sleduje prostor před vozem a v případě hrozící kolize aktivuje brzdový systém pro zmírnění následků potenciální nehody. Stejně jako adaptivní tempomat Adaptive Cruise Assistant, využívá Front Assistant radar integrovaný v přídi vozu. Ten permanentně měří odstup od vozů před sebou. Systém funguje ve čtyřech stupních: čím menší je vzdálenost od vozu vpředu, o to silnější je zásah systému Front Assistant. Prvním stupněm je optická výstraha pro dodržení správného odstupu. Další stupeň před blížící se překážkou varuje opticky a akusticky a připraví brzdovou soustavu na důrazné brzdění. Jako hlavní varování pak ve třetím stupni následuje prudké trhnutí krátkým samočinným přibrzděním a začíná vlastní automatické částečné brzdění. V nejvyšším stupni se přepne brzdový asistent na nejvyšší citlivost, a pokud řidič nereaguje, následuje brzdění o maximální intenzitě. Tím může systém snížit závažnost nehody v závislosti na konkrétní situaci, dokonce může nehodě zcela zabránit. V rozsahu rychlostí od 5 do 30 km/h pracuje Front Assistant s funkcí nouzové brzdy City. Pokud řidič na překážku před sebou nezareaguje, nouzová brzda dokáže v optimálním případě vůz jedoucí rychlostí do 30 km/h zcela zastavit, nebo alespoň zmírnit následky střetu. Zpomalení funkce nouzové brzdy City při nejvyšším nebezpečí kolize činí 8 m/s2.
Únava řidiče je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Vůbec poprvé je Octavia vybavena systémem Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy), který může tento problém zmírnit. Systém dokáže na základě způsobu řízení rozpoznat odchylky od běžného chování a identifikovat tak polevující pozornost řidiče. Systém 15 minut po nastartování motoru analyzuje chování řidiče a výsledek uloží jakožto základ pro další sledování. Rozpoznání únavy je sledováno při rychlostech nad 65 km/h. Podstatná odchylka od charakteristického chování je považována za příznak únavy řidiče. Optické upozornění „Zjištěna únava. Přestávku prosím.“ na sdruženém panelu přístrojů pak doporučí jízdu přerušit.
S proaktivní ochranou cestujících na předních sedadlech Crew Protect Assistant se poprvé ve voze Škoda objevuje další systém, který se dosud používal pouze v automobilech vyšších tříd. Crew Protect Assistant „připraví“ řidiče a spolujezdce na hrozící nehodu: například při intenzivním brzdění nebo za situace, která bude vyhodnocena jako kritická – se automaticky předepnou bezpečnostní pásy na sedadlech řidiče a spolujezdce. Systém navíc v situacích, kdy dojde k zásahu systému ESC, přivře okna ve dveřích, resp. zavře střešní okno. Zamezí tak možnému průniku okolních předmětů dovnitř vozu.
Také Lane Assistant podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy. Asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu snižuje riziko nechtěného opuštění jízdního pruhu. Řidiči nově pomáhá zejména na dálnicích a silnicích s dobře viditelným vodorovným značením. Systém pracuje s kamerou na čelním skle, integrovanou do patky vnitřního zpětného zrcátka, která při rychlostech nad 65 km/h snímá vodorovné dopravní značení před vozem. Pokud systém identifikuje neúmyslné opuštění jízdního pruhu, opticky informuje o situaci na přístrojovém panelu a aktivně koriguje řízení s cílem udržet vozidlo v daném jízdním pruhu. Bez viditelného dopravního značení systém nefunguje. Pokud řidič před přejetím dělicí čáry dá znamení o změně směru jízdy, Lane Assistant nereaguje.
Pasivní bezpečnost ještě více posílena
Pokud by přes veškerá opatření ke kolizi přece jen došlo, nabízí nová Octavia svým pasažérům nejlepší možnou ochranu. Poprvé může být vybavena kolenním airbagem řidiče (standard v zemích EU) a zadními bočními airbagy. Důkladnou ochranu zajistí tedy až devět airbagů, které v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy chrání posádku před zraněním. Airbagy spolujezdce lze deaktivovat pro montáž dětské sedačky. Všechna místa jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy (vpředu výškově stavitelnými) s přitahovačem (vpředu vždy, vzadu v kombinaci s bočními airbagy dodávanými na přání). Hrozící přílišnou zátěž hrudníku snižují integrované omezovače síly předpínačů. Pro vyšší bezpečnost dětí je možno sedačky Isofix na zadním sedadle připevnit jak odpovídajícími úchyty, tak i dodatečným horním pásem, zvaným TopTether. Pak je dětská sedačka ještě důkladněji pevně spojena s vozem. Na přání může být úchyty Isofix vybavena i sedačka spolujezdce.
Součástí standardní výbavy pro země Evropské unie je například jízdní stabilizace Electronic Stability Control (ESC) včetně multikolizní brzdy, sedm airbagů, odpojitelný airbag spolujezdce a světla pro denní svícení. ESC zasahuje v kritických situacích a cíleně brání tomu, aby se vůz v zatáčce dostal do smyku.
Jako první model značky disponuje nová Octavia aktivní kapotou pro zlepšení ochrany chodců. Při kolizi s chodcem se aktivní kapota během několika milisekund zvedne o pět centimetrů. Riziko zranění chodce se tím sníží, protože přizvednutím se zvětší vzdálenost kapoty od tvrdých částí motoru a vznikne tak určitá „ochranná zóna“. V zemích EU je aktivní kapota součástí standardní výbavy modelu Octavia.
Moderní podvozek s vylepšenými nápravami a delším rozvorem
Při vývoji podvozku bylo cílem vývojářů vyhovět nárokům na bezpečné jízdní vlastnosti, vysokou agilitu v zatáčkách a vyvážený komfort odpružení. Výsledkem je vyvážený podvozek, který optimálně plní veškeré požadavky na bezpečnost a komfort. Podvozek nové generace modelu Octavia používá dva typy zadní nápravy. Nově zkonstruovaná kliková náprava se bude používat pro benzinové motorizace do výkonu 103 kW a pro dieselové motorizace do výkonu 110 kW. Pro výkonnější motorizace i pro připravovaný pohon všech kol (Octavia Combi) a vozy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG) bude použita nově vyvinutá víceprvková náprava.
Kliková náprava se skládá z příčného profilu, směrem dolů otevřeného, do něhož je v obou koncích navařen vložený plech. Tyto plechy jsou různě dlouhé, takže je možno dosáhnout i různých hodnot torzní tuhosti. V porovnání s přivařeným trubkovým stabilizátorem má tato konstrukce výhodu v podstatně nižší hmotnosti. Kliková náprava váží 38 kg, tedy o 15 kg méně než víceprvková zadní náprava používaná v předchozí generaci modelu Octavia – při vysoké tuhosti a zlepšeném samořídícím efektu.
Také víceprvková zadní náprava byla cíleně zdokonalována s ohledem na snížení hmotnosti. Díky použití vysokopevnostní oceli a zlepšení struktury celé řady dílů se podařilo její hmotnost snížit o 4 kg na nynějších 49 kg. Základní konstrukční princip s důsledným oddělením podélné a příčné tuhosti zaručuje vynikající komfort a ovladatelnost.
Vpředu má nová Octavia nápravu typu MacPherson (vinuté pružiny s tlumiči) s nově vyvinutými dolními trojúhelníkovými rameny. Vysokopevnostní oceli a použití moderního bionického tvaru závěsu kola přispěly k úspoře hmotnosti a k lepší stabilitě. Pomocný rám přední nápravy je konstruován s cílem dosažení maximální příčné tuhosti. Na přední nápravě se podařilo snížit hmotnost celkově o 2,8 kg.
Rozvor novinky se v porovnání s předchůdkyní prodloužil o 108 mm. Délka se pozitivně promítnula do stabilních jízdních vlastností nového vozu.
Bezpečná a lehčí karoserie odrazem moderních výrobních postupů
Lehčí, ale přitom stabilnější: taková je karoserie třetí generace modelu Octavia v porovnání s předchůdkyní. Vliv na to má jak rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí a ocelí se zvýšenou pevností, tak i moderní výrobní postupy. Zhruba čtvrtina (26,1 %) bezpečnostní struktury se skládá ze za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí. Tyto díly jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až čtyřikrát pevnější než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950 stupňů Celsia, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce zchladí na 180 stupňů Celsia. Takto vyrobené díly mohou být při zachování požadované kolizní odolnosti tenčí a tím i lehčí, než kdyby byly vyrobeny z běžné oceli – umožňují šetřit hmotnost konstrukčních celků i množství potřebného materiálu.