MotorInfo

Nová Kia Sportage zdolala Údolí Smrti

21.9.2015 09:03
Nová Kia Sportage zdolala Údolí Smrti

Společnost Kia Motors odhalila podrobnosti intenzivního vývojového testování v horkém klimatu, kterému je podrobena nová Kia Sportage – v rámci doposud nejtvrdšího a nejdůkladnějšího programu testování vozidel této značky.

Nová Kia Sportage se představila v celosvětové premiéře na mezinárodním autosalonu IAA 2015 ve Frankfurtu a v prodeji se objeví během prvního čtvrtletí roku 2016. Nové kompaktní SUV značky Kia, nyní vstupující již do své čtvrté generace, absolvuje poslední fázi vývojového programu, kdy konstruktéři testují Sportage v Údolí Smrti – jednom z nejteplejších míst planety Země, kde teploty v letních měsících mnohdy vystoupají až k 56 °C. V případě testování nového modelu Sportage za vysokých teplot se technici zaměřili zejména na vývoj systémů topení, větrání a klimatizace.

V rámci nejrůznějších zkušebních postupů za horkých klimatických podmínek pak zkušební technici Kia často používají tři vyčerpávající testy, které kladou ohromné nároky na klimatizační soustavu a chlazení motoru i převodovky za provozu v extrémních vedrech. 

Prvním z těchto testů je jízda do svahu, kdy je vůz nejprve hodinu ponechán stát na poledním slunci, aby se interiér vozu zahřál na teplotu přes 50 °C. Následně Sportage absolvuje trasu od úrovně moře až do výšky cca 1 500 m n.m. v příhodně pojmenované oblasti Furnace Creek v Údolí Smrti, kdy vůz vytrvale stoupá na trase o délce 27 km rychlostí 100 km/h. Smyslem této zkoušky je prokázat, že mimořádné nároky na motor mají jen minimální dopady na chlazení pohonné jednotky a kabiny vozu.

Druhá zkouška, kdy se postupně střídají rozjezdy a zastavování, simuluje typické podmínky v hustém městském provozu. Technici jedou s novou Sportage oblastí Furnace Creek rychlostí 40 km/h po dobu dvou minut, následně zastaví a ponechají motor další dvě minuty běžet na volnoběh. Tento postup se několikrát opakuje, přičemž smyslem zkoušky je opět podrobit motor, převodovku a klimatizační soustavu mimořádným nárokům, a vyloučit tak případné závady.

Závěrečnou zkouškou, kterou technic připravili, je jízda nízkou rychlostí, kterou vůz absolvuje v nejníže položeném místě Severní Ameriky, kterým je Badwater Basin – kolem 86 metrů pod mořskou hladinou. Po dalším hodinovém stání v extrémním vedru musí Sportage absolvovat půlhodinovou nepřerušovanou jízdu rychlostí 40 km/h, aby konstruktéři mohli ověřit – a případně zlepšit – výkon klimatizační soustavy za podmínek výrazně slabšího proudění vzduchu do jednotky kondenzátoru klimatizace.

Kromě nároků kladených na vůz v extrémních podmínkách Údolí Smrti provádí Kia celou řadu testů v horkém klimatu ve vlastních zkušebních prostorách Severní Ameriky – ve zkušebním terénu Mojave Proving Ground. Oblast Mojave Proving Ground, nacházející se hluboko v Mohavské poušti státu Kalifornie.

Zkušební terén Mojave Proving Ground byl vybudován v roce 2004 a nachází se 177 km od Los Angeles. Středisko o rozloze 17,4 km2 provádí důkladné testování na zpevněných cestách i v terénu a s využitím nejrůznějších typů povrchu. A jelikož leží v mimořádně horké a suché oblasti, umožňuje vývojovým týmům podrobovat materiály a komponenty těm nejtvrdším klimatickým podmínkám. Zkušební terén zahrnuje 120 km zpevněných i nezpevněných cest, včetně rychlostního okruhu o délce 10,3 km, kamenitých cest v terénu, povrchů způsobujících extrémní vibrace, oblastí pro testování brzdové soustavy a svahů o nejrůznějším sklonu. Technici tak mohou u prototypů i produkčních vozidel vyhodnocovat a odlaďovat jízdní vlastnosti, ovladatelnost, brzdovou soustavu i parametry hluku, vibrací a chvění.

Zkušební středisko v Mohavské poušti také provádí testy stárnutí v důsledku povětrnostních vlivů, kdy jsou celá vozidla i nejrůznější samostatné komponenty vystaveny nepřetržitě po celý rok UV záření na palčivém kalifornském slunci. Vliv slunečního záření se ještě umocňuje pomocí nejrůznějších testovacích zařízení s cílem potvrdit, že nejrůznější části a komponenty vozů vykazují dostatečnou odolnost za extrémního vedra, a zůstávají tak po celou dobu životnosti vozidla bez poškození.

Kia Sportage čtvrté generace dospěla téměř až ke konci programu celosvětového vývoje, v jehož rámci flotila zkušebních vozidel Kia absolvovala celou řadu testů odolnosti a spolehlivosti, odpovídajících ujetí celkově více než 5,5 mil. kilometrů – tedy cca 137x kolem celé Země po rovníku, bezpochyby více, než mnoho řidičů absolvuje za celý svůj život. Kia Sportage, navržená na základě potřeb zákazníků po celém světě, byla podrobena extrémním nadmořským výškám, písečným bouřím, monzunům, ucpaným centrům měst, alpským průsmykům a materiálovým zkouškám za extrémního počasí v teplotách od -35 °C až po vysokých 110 °C. Po  obsáhlých zkouškách na nejrůznějších cestách celého světa bude možné nový model Sportage v době jejího uvedení na trh označit za skutečně globální model.

Náročnému testování s cílem potvrdit maximální odolnost za všech podmínek jsou podrobovány všechny modely značky Kia. Zcela nová Sportage přitom absolvuje vůbec nejobsáhlejší – a nejdůkladnější – program testování v historii této značky.

 

Foto:Kia