MotorInfo

Nokian Tyres, Vianor a nový světový rychlostní rekord

27.10.2016 08:33
Nokian Tyres, Vianor a nový světový rychlostní rekord

Nový světový rekord pro nejrychlejší auto jedoucí po dvou kolech má hodnotu 186,269 km/h.

Ostřílený profesionální kaskadérský řidič Vesa Kivimäki z finského města Härmä dosáhl nového světového rychlostního rekordu v jízdě na dvou kolech. Rekordu bylo dosaženo ve spolupráci s vývojovým týmem společnosti Nokian Tyres a profesionály z „pit stopu“ Vianor. Vůz BMW 330 s výkonem 400 koní byl vybaven pneumatikami Nokian Tyres s technologií aramidových bočnic. Nový světový rekord naměřili na letišti Seinäjoki.

Již dříve se Kivimäki pokusil překonat rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech, ale neúspěšně. V určitém okamžiku si uvědomil, že klíčem k dosažení rychlostního rekordu je mít mimořádně odolné pneumatiky. Teprve až spolupráce s Nokian Tyres a Vianorem mu umožnila rekordu dosáhnout.

„Když jsem zjistil, že odborníci v Nokian Tyres vyvinuli technologii aramidových bočnic, která zvyšuje odolnost pneumatik, chtěl jsem se pokusit překonat rekord ve spolupráci právě s jejich týmem. Také jsem věděl, že společnost dosáhla v roce 2013 světového rekordu pro nejrychlejší vůz na ledě. Proto jsem na konci roku 2015 oslovil Nokian Tyres a Vianor s žádostí o spolupráci,“ říká Vesa Kivimäki, čerstvý držitel nového světového rekordu.

V extrémních rychlostech se úloha pneumatik stává klíčovou. To platí dvojnásob v situaci, kdy se v kontaktu s vozovkou nachází pouze dvě pneumatiky. Aby vůz mohl překonat světový rekord, bylo zapotřebí co nejodolnějších pneumatik. Odborníci z Nokian Tyres vyřešili tento problém využitím speciální stavby pneumatik společně s technologií aramidových bočnic. Tajemství technologie aramidových bočnic spočívá v extrémně silném aramidovém vlákně, které se využívá rovněž v leteckém a obranném průmyslu. Pneumatiky tak zaručují bezpečnost a ochranu i v nečekaných situacích.  Bočnice jsou extrémně odolné vůči oděru, průpichům, průrazům a defektům obecně. Tato technologie je použita například u nejnovějších pneumatik Nokian Tyres pro SUV, například Nokian WR SUV3.

„Při jízdě po dvou kolech můžete u vysoce kvalitních pneumatik snadno krátkodobě dosáhnout rychlosti 150 kilometrů za hodinu. Ale překonat tuto rychlost a následně ji také udržet vyžaduje od vozidla i pneumatik mnohem více. Opotřebení bočnic dosahuje při rychlostech od 180 do 190 km/h, což jsou světové rychlostní rekordy, zcela jiných parametrů. Proto jsem si testoval pneumatiky v rychlosti 120 km/h a 170 km/h pomocí několika cílených zkoušek,“ vysvětluje Kivimäki.

Světový rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech se uskutečnil podle pravidel stanovených Guinessovou knihou rekordů. Vůz musí být sériově vyráběný, nikoliv prototyp vytvořený přímo pro pokus o dosažení rekordu. Během jedné hodiny musí vůz jezdit oběma směry mezi měřicími bránami, které jsou od sebe vzdálené 100 metrů. Světový rekord se pak stanovuje jako průměrná hodnota z těchto dvou měření. Kivimäki si pro pokus o rekord vybral vůz BMW 330, upravený tak, aby mohl jet po dvou kolech a zaručit maximální bezpečnost. Diferenciál byl svařen, aby zůstal zablokován, a tlumiče s pružinami byly upraveny pro jízdu na dvou kolech. Výkon vozu se zvýšil na 400 koní, a aby se minimalizovalo nebezpečí požáru, byl také odstraněn vnitřek vozu. Pro ochranu řidiče byla namontována uzpůsobená sedačka, speciální bezpečnostní pásy a ochranná klec. Kvůli riziku požáru byla jako palivo použita nafta, která není tolik vznětlivá jako benzin.

Rekordu bylo dosaženo na letištní ranveji dlouhé 2 kilometry a široké 50 metrů. Průměrná rychlost první jízdy byla 190,074 km/h a druhé jízdy 182,463 km/h. Nový světový rekord – rychlost 186,269 km/h – je průměrná hodnota z těchto dvou měření. Nicméně nový rekord probudil ještě větší hlad po dalších úspěších.„Můj cíl je v budoucnu překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h,“ říká držitel nového světového rekordu Vesa Kivimäki.

Předchozí světový rekord vznikl v roce 1997, tedy před 19 lety, kdy Švéd Göran Eliason jel po dvou kolech rychlostí 181,25 km/h. 

Kaskadér Kivimäki - od farmářských závodů až po profesionální jízdu

Kivimäki řídil již ve věku 6 let; ve 12 letech se mu podařilo přetočit na střechu otcův vůz, když se ho snažil dostat na dvě kola. Ve věku 14–15 let se Kivimäki spolu se svými kamarády začal účastnit farmářských závodů. Už tehdy byl kaskadérským řidičem – uměl například jezdit po dvou kolech. Ostatní hoši mohli používat své závodní vozy dlouhou dobu, ale Kivimäki měl vůz často na jedno použití. Není divu, když byl ještě malý, inspiroval ho legendární seriál ‚Knight Rider‘ a jeho triky. Jakmile získal řidičský průkaz, začal jezdit finské mistrovství v rallye. To bylo přibližně 5 let předtím, než se rozhodl zaměřit se na kaskadérskou jízdu. Na přelomu tisíciletí řídil 23letý mistr ve svém oboru také autobusy na dvou kolech, založil si malou firmu a kaskadérstvím se začal živit. V roce 2001 vznikl tým Crazy Drivers, který letos oslaví své 15. narozeniny.

 

Foto:Nokian