MotorInfo

Nokian Tyres uvádí na trh nové modely letních pneumatik

28.9.2012 15:07
Nokian Tyres uvádí na trh nové modely letních pneumatik

Nová letní pneumatika Nokian zLine přináší jízdní stabilitu v rychle se měnících letních podmínkách, které jsou tolik typické pro střední Evropu.

Poradí si i s extrémními podmínkami a spolehlivě zvládá také měnící se silniční podmínky a velké teplotní výkyvy. Nejvyspělejší technologie, vycházející ze znalostí celosvětově nejseverněji položeného výrobce pneumatik, činí ze sportovní pneumatiky Nokian zLine top produkt ve své třídě.

Pneumatika Nokian zLine byla vyvinuta pro rychlou jízdu a řadí se do kategorie ultra vysokovýkonných pneumatik, tedy nejvyšší třídy pneumatik pro osobní vozidla. Tato pneumatika se vyrábí ve 31 rozměrech od 16 do 20 palců, v rychlostních kategoriích W (270 km/h) a Y (300 km/h). Maloobchodní prodej pneumatiky Nokian zLine bude zahájen na jaře roku 2013.

Pneumatika Nokian zLine pokračuje v úspěšné tradici svého předchůdce, pneumatiky Nokian Z G2, která se stala vítězem četných testů, mimo jiné testu letních pneumatik, který uskutečnil největší evropský automobilový časopis Auto Bild. Stejně jako její předchůdce, je i pneumatika Nokian zLine víceúčelová a všestranně výkonná.
 
Přesná i v extrémních podmínkách

Vlastnosti pneumatiky Nokian zLine, jako je výjimečná jízdní stabilita a přilnavost, byly vyvíjeny v drsných severských podmínkách a na evropských vysokorychlostních silnicích. Výjimečnou přilnavost na mokru umožnil filmový záznam, který poskytl klíčové informace o vzájemném kontaktu mezi silnicí a pneumatikou. Testování stavby pneumatiky probíhalo nejen v laboratorních podmínkách, ale také při jízdě na vzdálenost tisíců kilometrů na různých typech asfaltového povrchu.

„Pneumatika Nokian zLine je určená pro náročné jízdní podmínky. Využívá nové generace běhounové pryže, nanotechnologické vrstevnaté stavby a dezénu, které byly vyvinuty pro rychlou jízdu. Okamžitě reaguje na pokyny řízení, což je nezbytný předpoklad pro bezpečnost v extrémních podmínkách. Kromě přesnosti řízení zaručují tyto nejmodernější technologie jedinečný jízdní komfort,“ vysvětluje Juha Pirhonen, manažer vývojového týmu společnosti Nokian Tyres.      


Nová směs pryže Nokian Intelligent UHP Silica: menší míra zahřívání, lepší přilnavost na mokru

Nová směs pryže Nokian Intelligent UHP Silica, vyvinutá pro pneumatiku Nokian zLine, je určena speciálně pro náročné jízdní podmínky při vysokých rychlostech. Molekulové řetězce této vysoce funkční směsi pryže jsou kombinovány s částicemi silica, čímž vzniká extrémně pevná, a přitom pružná kombinace. Nová vysokovýkonná směs pryže zaručuje nadstandardně nízkou míru zahřívání, maximální kilometrovou životnost a vynikající stavební pevnost. Tato směs pryže pracuje spolehlivě v široké škále teplot, přičemž zajišťuje výjimečnou přilnavost na mokrém povrchu, kterou řidiči skutečně ocení. Požitek z jízdy je dokonalý a za žádných okolností nepřichází nečekaná překvapení. Směs pryže je rovněž vysoce odolná vůči průpichu a průrazu a tlumí hlučnost způsobenou hrubým asfaltovým povrchem.
Speciální vrstva pod pružným běhounem pneumatiky Nokian zLine je tvořena nano-silica směsí, která obsahuje malé molekuly. Tato kombinace zaručuje významně pohotovější reakce na řízení, než je tomu u standardní směsi pryže. Spolehlivost a přesnost vynikají především při průjezdu zatáčkou, změnách jízdních pruhů a úhybných manévrech. Nejnižší vrstva z vícevrstevnaté stavby je neobyčejně pevná a snižuje míru zahřívání pneumatiky a její valivý odpor.

Dezén podporuje optimální jízdní stabilitu 

Nový, moderní dezén vysokovýkonné pneumatiky Nokian zLine podporuje její přesnost a jízdní stabilitu. Její dezén je, stejně jako u dalších letních pneumatik Nokian, které jsou určeny pro rychlou jízdu, asymetrický, s odlišnou vnitřní a vnější stranou. Na pevná ramena na vnitřní i vnější straně navazují dezénové bloky, které se spojují v pevnější podélná žebra. Tato široká a masivní žebra zpevňují pneumatiku a omezují pohyb jednotlivých dezénových bloků při kontaktu s vozovkou. Tuhý běhoun tak vyniká výjimečnou jízdní stabilitou i při vysokých rychlostech. Stoprocentní kontrolu nad řízením zaručují rovněž četná zakřivení běhounu, díky nimž jsou jak ramena, tak středová část běhounu v optimálním kontaktu s vozovkou.



Podélným žebrům ze strany vnitřního ramena dominují hluboké postranní drážky, které zvyšují jízdní stabilitu. Toto nové inovační řešení hydrodrážek (Hydro Grooves) navíc spolehlivě chrání před vznikem aquaplaningu, protože voda z kontaktní plochy mezi vozovkou a pneumatikou je odváděna do podélných drážek. Díky tomu je zaručena bezpečná jízda i za deště.

V příčných hlavních drážkách na vnějším rameni se nacházejí oddělené drážky „vodojem“ (Swoop Grooves), které zabraňují vzniku aquaplaningu. Tyto eliptické drážky shromažďují větší množství vody v okamžiku, kdy se její objem v příčných drážkách začne zvyšovat. Jejich tvar umožňuje, aby měla pneumatika přilnavost na mokru i tehdy, když je opotřebovaná. Drážky „vodojem“ jsou širší ve spodní části, proto jak se pneumatika opotřebovává, tak se jejich objem zvětšuje, místo aby se zmenšoval.
Příčné drážky jsou rovněž více otevřené, což urychluje odvod vody z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Odvod vody podporují také čtyři široké a leštěné hlavní drážky. Leštěné drážky dodávají pneumatice Nokian zLine ještě atraktivnější vzhled a zároveň zvyšují její odolnost vůči vzniku aquaplaningu.

Větší jízdní komfort a odolnost

Půlkruhové drážky ve stěnách příčných drážek, které připomínají golfový míček, zvyšují jízdní komfort pneumatiky Nokian zLine. Inovační dezén s drážkami s tichým efektem snižuje vnější i vnitřní hlučnost vozidla. Drážky odvádějí pryč vzduchový proud, tedy zvukové vlny způsobené hranami příčných drážek, čímž chrání před nepříjemným pískáním, tolik typickým pro ultra vysokovýkonné pneumatiky. Dezén rovněž snižuje odpor vzduchu a ochlazuje povrch pneumatiky a následně tak zvyšuje její odolnost vůči opotřebení.
Dokonce i řidiči, kteří jsou zvyklí na vysoké rychlosti, se mohou dlouhodobě spoléhat na pneumatiku Nokian zLine, i když stárne a opotřebovává se. Extrémně pevný nárazník s dvojitou stavbou, vyvinutý speciálně pro rychlé středoevropské silnice, je vyroben z vysoce pevného ocelového lana – tahová síla jednoho vlákna odpovídá hmotnosti přibližně 2 400 kg. Každá pneumatika pak obsahuje okolo 2,5 kilometru ocelového lana. Pevná a odolná Nokian zLine je spolehlivá i na obtížných silničních úsecích. Hrana ráfku je chráněna speciálním chráničem.

Nový indikátor opotřebení a informační pole

Stejně jako u předchozích pneumatik je běhoun vybaven indikátorem opotřebení (DSI), patentovaným společností Nokian Tyres. Novinkou je jeho jednodušší užití. Čísla, která označují zbývající hloubku drážek, a symbol kapky, který ukazuje na riziko vzniku aquaplaningu, byly umístěny tak, aby je mohl řidič při kontrole snadno přečíst. Symbol kapky zmizí v okamžiku, kdy zbývají méně než 4 milimetry dezénu, tedy v okamžiku, kdy se zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.

 

Informace o pozici pneumatiky a tlaku huštění, které se vyskytují v informačním poli na bočnici pneumatiky Nokian zLine, zvyšují bezpečnost. Informační pole slouží k zaznamenání správného tlaku huštění a pozice pneumatiky na vozidle. Ještě vyšší bezpečnost nabízí nová sekce, která je určena pro hodnotu dotahovacího momentu šroubů o slitinových ráfků. Většina sportovních, ultra vysokovýkonných pneumatik se instaluje na hliníkové ráfky, u nichž je potřeba věnovat zvýšenou pozornost dotahování šroubů. Je nezbytné, aby šrouby byly dotaženy na správný dotahovací moment, a byly znovu dotaženy po ujetí přibližně 100 až 200 kilometrů.