MotorInfo

Nissan vysvětluje dotace na nákup elektromobilu

19.5.2016 16:54
Nissan vysvětluje dotace na nákup elektromobilu

V současnosti lze na nákup elektromobilů čerpat prostředky Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v rámci výzvy Nízkouhlíkové technologie, podporující konkurenceschopnost podniků a udržitelnost české ekonomiky prostřednictvím zaváděním inovativních technologií v oblasti elektromobility, nakládání s energií a využití druhotných surovin. 

Projekty lze předkládat až do 31. 7. 2016, přičemž dotaci lze získat nejenom na pořízení elektromobilů, ale také na pořízení nabíjecích (neveřejných) stanic pro elektromobily v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu. Výše podpory EU se pro jednoho žadatele pohybuje od 70 000 Kč až do výše 3 000 000 Kč.

Nissan se spojil se společnosti SmartPlan s.r.o., přední českou poradenskou společností působící v oboru čisté mobility, protože kolem tohoto dotačního zdroje se vyrojila spousta mýtů a polopravd, které způsobují nejistotu potenciálních zákazníků, přemýšlejících o nákupu elektromobilu.

Kdo může o podporu žádat?

Nejedná se o plošnou podporu pro jakýkoliv nákup elektromobilu, nýbrž o podporu podnikatelských subjektů, které by v rámci svých podnikatelských aktivit mohly elektromobilem nahradit vozidlo se spalovacím motorem, případně přímo pro nové služby nebo například nový způsob doručování zboží využít přímo elektromobil a vozidlo s konvenčním pohonem vůbec nepoužít.

Jaký je rozpočet výzvy a jak se podpora počítá?

Matoucí může být také rozpočet výzvy, který nabízí na první pohled malou částku 80 milionů Kč. Je však potřeba vnímat fakt, že dotace není poskytována na celou hodnotu elektromobilu, nýbrž na hypotetický cenový rozdíl mezi elektromobilem a srovnatelným vozidlem se spalovacím motorem, který byl stanoven experty Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. To je mimochodem také jeden z mýtů, kdy se i v médiích setkáváme s tím, že se hovoří o 50-70 % podpoře na celou cenu vozidla, což je naprostým nepochopením podmínek tohoto dotačního titulu.

Na kolik vozů vystačí rozpočet výzvy?

Pokud budeme vnímat dotaci v absolutních částkách, kdy se podpora pohybuje v závislosti na tržní ceně elektromobilu od 70 000 Kč do 217 000 Kč u užitkových vozidel a od 80 000 Kč do 196 000 Kč korun u osobních vozidel, budeme lépe vnímat velikost rozpočtu celé výzvy. Pokud by totiž každý podnikatel získal nejvyšší možnou podporu, tedy 217 000 Kč, pak by z výzvy bylo možné financovat 368 vozidel, pokud nejnižší částku, tak může stát podpořit až 1 142 vozidel. Tyto hodnoty jsou daleko nad celkovými registracemi nových elektromobilů v ČR za minulý rok, výzva tak bezpečně pokryje dotací minimálně celý loňský trh nově prodávaných elektromobilů. V maximální absolutní hodnotě dotace na vozidlo je pak až dvakrát větší, než aktuálně spuštěná podpora v Německu. Těchto 80 milionů Kč tedy může tzv. pákovým efektem spustit v segmentu elektromobility investice až k jedné miliardě korun. Rozpočet výzvy je v případě velkého zájmu možno navýšit. Dotovat také nelze vozidla luxusní třídy, takže se jedná o podporu, která je vhodná například pro podnikatele obsluhující centra českých měst rozvozem pečiva, nebo pro lékaře dojíždějící za svými pacienty.

Je možné žádat o dotaci na nabíjecí stanice?

Součástí žádosti o dotaci může být také nákup nabíjecí stanice pro vlastní potřebu ve výši 50-70 % ceny stanice, což umožnuje nakoupit velmi výkonné a sofistikované řešení za cenu průměrných nabíjecích stanic a to včetně případných souvisejících stavebních úprav. Stejně tak je možné financovat pořízení studie proveditelnosti nutné pro podání žádosti o dotaci, čímž podnikatel pokryje vlastně všechny náklady spojené se zaváděním elektromobility v rámci svého podnikání. Ekonomické propočty spojené s rozhodováním tak dostávají zásadní impuls, který otáčí finanční náklady nákupu elektromobilu na novou úroveň, kdy se již ekonomicky srovnávají s variantami pořízení konvenčních vozidel.

Nissan je jedním z průkopníků elektromobility, Nissan Leaf je nejprodávanějším elektromobilem na světě s prodejem dosahujícím téměř 220 000 vozů. Nedávno přišel do showroomů LEAF 30 kWh, který řidičům nabízí dojezd 250 km a poráží tak všechny své konkurenty v segmentu elektromobilů. V roce 2014 uvedl Nissan na trh druhý  100% elektromobil - lehký užitkový vůz Nissan e-NV200, který se vyrábí  v Barceloně. Nissan e-NV200 je k dispozici v provedení van jako kompaktní praktická dodávka, jako pětimístný osobní vůz ve verzi Combi nebo ve verzi Evalia se sedmi sedadly. Model e-NV200  je hojně využíván ve světě jako plnohodnotný užitkový vůz pro podnikání, nebo jako vůz elektrické taxislužby, tedy v situacích, které by bylo možné podpořit z tohoto grantu až do výše 217 000 Kč/vozidlo.

“V loňském fiskálním roce jsme velmi výrazně rozšířili síť EV dealerů. Celkem 14 dealerů má nyní autorizaci pro prodej a servis elektromobilů Nissan. Systematicky se také věnujeme tématu podpory elektromobility, kdy mimo jiné v této oblasti také své prodejní partnery školíme. Každý z našich EV dealerů je připraven nezávazně poskytnout zájemci odbornou pomoc při rozhodování, zda je grant vhodné využít. zmínil Country Manager Nissan Sales CEE, Marek Šafarčík.

 

Foto:Nissan