MotorInfo

Nissan spolupracuje na řešení výstražné zvukové signalizace u elektromobilů

14.9.2015 10:15
Nissan spolupracuje na řešení výstražné zvukové signalizace u elektromobilů

Ve spolupráci s dalšími 10 členy konsorcia se společnost Nissan podílela na vytvoření nové technologie výstražné signalizace pro chodce, která vydává účinné zvukové signály s možností jejich zacílení.

V rámci novátorského záměru pomoci chodcům s identifikací elektromobilů se Nissan ujal hlavní role v projektu eVADER vedeném Evropskou komisí. Jeho cílem bylo vytvořit průkopnický systém výstražné zvukové signalizace pro chodce. Smyslem je upozornit chodce a další zranitelné účastníky provozu na blížící se elektromobil. Zároveň tyto signály minimalizují dopad na celkovou úroveň hlukové zátěže.   Výstražnou zvukovou signalizaci si můžete poslechnout ZDE    Technologie výstražné signalizace pro chodce je v současnosti žhavým tématem. Nárůst prodeje elektromobilů totiž vedl k debatám o přednostech a nevýhodách těchto tichých vozidel. Jejich nízká hlučnost byla pokládána za výraznou výhodu, protože přispívá k drastickému snížení hlukové zátěže. Nissan patří k předním výrobcům elektromobilů a je také tvůrcem systému zvukové signalizace pro chodce (VSP), který je součástí standardní výbavy všech jeho elektromobilů. Proto se pro tuto oblast rozhodl jako pro svou výzkumnou prioritu. David Quinn, vedoucí projektu eVADER za společnost Nissan, uvedl: „Bezpečnost chodců má pro Nissan zásadní význam. Proto jsme již dříve do svých elektromobilů jako preventivní opatření nainstalovali systém výstražné signalizace pro chodce. Jako lídr trhu s elektromobily jsme chtěli využít své rozsáhlé zkušenosti k průzkumu systémů, z nichž by bylo možno čerpat při budoucím vývoji v této oblasti. Naším cílem bylo nalézt optimální rovnováhu mezi snahou zajistit spolehlivou detekci vozů a přitom zachovat nízkou hlučnost, která patří mezi skvělé výhody našich elektromobilů."   V roli hlavního partnera projektu eVADER, jehož úspěšné dokončení trvalo tři roky, čerpal Nissan ze svých znalostí v oblasti elektromobilů. Díky nim dokázal do systému integrovat řadu různých technologií - vlastních nebo od ostatních členů konsorcia. Usiloval rovněž o to, aby zvuky vydávané systémem byly jasně slyšitelné a přitom měly minimální dopad na možnou hlučnost provozu. Bylo třeba, aby zvuk vydávaný systémem nejen mířil přímo na chodce, ale aby je také co nejméně obtěžoval. Zvuky připomínající sirénu byly vyloučeny hned na začátku. Pro ostatní účastníky provozu byly totiž příliš obtěžující a hlasité, v některých případech pak dokonce zneklidňující. Součástí finální verze systému je kamera integrovaná do čelního skla, která je naprogramována tak, aby rozpoznávala chodce, cyklisty a další účastníky provozu. V případě detekce účastníka provozu vyšle šestice reproduktorů jeho směrem zvukový signál, aby jej upozornily na přítomnost elektromobilu. Tento zvuk je až o pět decibelů slabší než zvuk běžného vozu se zážehovým či vznětovým motorem. Za účelem testů v reálných podmínkách společnost Nissan tento systém integrovala do vozu Nissan LEAF. Na něm byl hotový výstražný systém předveden v rámci závěrečné akce, která proběhla v prosinci 2014 v Barceloně. Systému se zde dostalo pozitivního přijetí ze strany komunity zrakově postižených. Poznatky a výsledky vzešlé z tohoto projektu tvoří neocenitelný referenční materiál pro budoucí výzkum v této oblasti, který pravděpodobně dojde využití při tvorbě legislativy EU v oblasti výstražné zvukové signalizace elektromobilů.   Foto:Nissan