MotorInfo

Nissan podporuje projekt DeltaWing

17.3.2012 09:32
Nissan podporuje projekt DeltaWing

Experimentální závodní vůz Nissan DeltaWing bude poháněn technologiemi motoru Nissan DIG-T.

Technologicky vyspělý a mimořádně účinný motor Nissan bude pohánět jedinečný vůz DeltaWing během jeho premiéry na legendárním závodu 24 hodin Le Mans (16. - 17. června). Nissan DeltaWing nebude v soutěži 24 hodin Le Mans v roce 2012 klasifikován, ale společnost se snaží předvést průkopnickou technologii, jež ukáže směr pro budoucnost automobilových sportů a nabídne poznatky pro výzkum a vývoj budoucích technologií, jež se postupně promítnou do sériových automobilů Nissan.

DeltaWing bude pohánět pro závod speciálně připravený čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním benzinu. Ve srovnání s běžnými závodními speciály má vůz poloviční hmotnost a poloviční odpor vzduchu. Společnost Nissan, pro kterou představují inovace základní princip, byla k projektu DeltaWing přizvána jako partner skupinou, do níž patřil britský konstruktér působící v USA Ben Bowlby, americký podnikatel v oblasti automobilových sportů Don Panoz, organizace All-American Racers bývalého amerického závodníka formule 1 Dana Gurneyho, závodní tým Highcroft Racing Duncana Daytona ověnčený dvěma vítězstvími v šampionátu a společnost Michelin Tyres North America.

 

Motor označený jako DIG-T (Direct Injection Gasoline - Turbocharged, neboli přeplňovaný motor s přímým vstřikováním benzinu) by měl dosahovat výkonu 300 koní, což by mělo být dost na to, aby Nissan DeltaWing dosahoval na kolo časů někde mezi vozy LMP1 a LMP2, ačkoli bude mít ve srovnání s konvenčními prototypy pouze poloviční výkon. Motor je vybaven stejnými technologiemi jako silniční automobily Nissan, například jako Nissan Juke DIG-T, špičkový model své řady.

„Postupem času se pravidla automobilových sportů stále zpřísňují, a z toho plyne, že závodní automobily jsou si čím dál podobnější a používané technologie mají stále menší význam pro vývoj silničních automobilů. Nissan DeltaWing má za cíl tuto skutečnost změnit a my jsme se tak stali zjevnou volbou při hledání partnera projektu," uvádí Andy Palmer, výkonný viceprezident společnosti Nissan Motor Co., Ltd.  „Ale toto je jen začátek naší účasti v projektu. Nissan DeltaWing obsahuje velké množství vysoce inovativních nápadů, ze kterých se můžeme učit. Naše inženýrské zdroje a snaha nacházet průkopnická řešení v oblasti nízké spotřeby pohonných hmot v rámci strategie PureDrive nám současně pomůže vytvořit z vozu DeltaWing testovací platformu pro inovace pro vozy Nissan."

 Tvůrce a konstruktér konceptu Nissan DeltaWing, Brit Ben Bowlby, uvedl: „Nissan nám poskytl motor, který představuje první volbu. Je to mimořádný kus. Je to motor našich snů: správná hmotnost, správný výkon a navíc fenomenální účinnost."

Nissan DeltaWing se nepodobá žádnému závodnímu vozu, který lze v současnosti na závodních tratích potkat. Řidič sedí v zadní části vozu, téměř nad zadní nápravou a dívá se dopředu na dlouhý úzký trup a úzké dvojité přední pneumatiky, které společnost Michelin, partner pro pneumatiky, zhotovila speciálně pro tento automobil. Motor se nachází vzadu, a proto je hmotnost koncentrována v zadní části, díky čemuž je vůz výborně ovladatelný. Jeho malá hmotnost a aerodynamický tvar pak zajišťují mnohem vyšší účinnost.

Inovativní konstrukce a progresivní technologie přesvědčily organizátory slavného závodu 24 hodin Le Mans, klub Automobile Club de l'Ouest (ACO), aby vůz letos přizvali k účasti z „garáže 56", místa vyhrazeného pro experimentální auta. Protože Nissan DeltaWing neodpovídá stávajícím pravidlům šampionátu, nebude v závodu klasifikován a pojede s číslem 0.

Vůz DeltaWing postavila legendární organizace All American Racers Dana Gurneyho. Navazuje na famózní odkaz této kalifornské firmy, která je konstruktérem celkem 157 různých závodních vozů, jež dosáhly cenných vítězství ve formuli 1 nebo uspěly v jiných soutěžích sportovních speciálů či v Indianapolis 500.

První dva piloti vozu Nissan DeltaWing, kteří ještě budou potvrzeni, jsou britský závodník Marino Franchitti a úřadující mistr světa v kategorii FIA GT1 na voze Nissan, Michael Krumm.