MotorInfo

Nissan odhaluje nový Qashqai

8.11.2013 16:35
Nissan odhaluje nový Qashqai

Nissan Qashqai se již dlouho těší vedoucímu postavení na trhu crossoverů. Od roku 2007 se ho prodalo více než 2 miliony kusů. Teď přichází tento model v novém provedení.

Oslovuje jak řidiče ze segmentu C, kteří požadují více stylu, technologií a zážitků, tak zákazníky s omezenými finančními prostředky, kteří hledí v prvé řadě na úspornost. Zbrusu nový Nissan Qashqai si klade za cíl, aby po uvedení na globální trhy v lednu 2014 upevnil vedoucí pozici značky Nissan v segmentu crossoverů.

Nový Qashqai je o 49 mm delší než současný model a je o maličko nižší a širší, což mu dodává vyrovnaný vzhled, aniž by byl narušen styl crossoveru, jeho kompaktní rozměry či vyšší poloha při řízení. Stejně jako každý Nissan i nový Qashqai nabízí komplexní sadu funkcí využívajících vyspělé technologie, které obohacují každý aspekt jízdy a řízení. Technologie bezpečnostního štítu společnosti Nissan nyní zahrnuje automatické nouzové brzdění, systém podpory bdělosti řidiče a rozpoznání dopravních značek, spolu s dalšími zásadními pomocnými funkcemi. Inteligentní parkovací asistent navíc odbourává stres při manévrování ve městech. Nový Qashqai je navržen tak, aby zajistil dostupnost špičkových technologií v dosud nevídané míře.

Řada inovací pokračuje výběrem pohonu. Ty jsou u nového modelu Qashqai účinnější a se širší nabídkou, než předtím. Každý motor využívá turbodmychadlo, které snižuje zdvihový objem, emise a spotřebu paliva, při zachování skvělého výkonu a s úrovní emisí CO2, která je od 99 g/km. Úspornost je dále podpořena obsáhlým programem pro snížení hmotnosti, díky němuž se některým verzím podařilo i přes rozšíření výbavy „zhubnout" o 40 kg. I když větší podíl vozů prodaných na většině trhů budou tvořit modely s pohonem přední nápravy, budou k dispozici i verze se systémem ALL-MODE 4×4-i. Zákazníci také budou moci vybírat mezi šestistupňovou manuální převodovkou a modernizovanou automatickou převodovkou XTronic.

Působivost interiérů modelu Qashqai zajišťují výrazně kvalitnější materiály a propracovanější design. Důležitým parametrem crossoveru zůstává také jeho všestrannost. Qashqai přináší více místa pro pasažéry a větší zavazadlový prostor, který je obohacen o systém variabilní podlahy. Nabízí také možnost uklidit přepážku zavazadlového prostoru, pokud se právě nepoužívá.

Nový Qashqai bude prvním modelem v prodeji postaveným na platformě CMF (Common Module Family), společném projektu společností Renault a Nissan, který zákazníkům nabízí mimořádně efektivní konstrukční řešení. Nový Nissan Qashqai byl navržen a zkonstruován v Evropě a pro Evropu je určen. Navrhli jej odborníci v divizi Nissan Design Europe v Anglii a technickým střediskům Nissan Technical Centre Europe v Anglii a ve Španělsku. Vyrábět se pak bude v anglickém Sunderlandu.  Významnou měrou se na modelu však podepsali i návrháři a konstruktéři v japonském Atsugi.

Druhá generace tohoto vozu je oproti stávajícímu o 20 mm širší, o 49 mm delší a o 15 mm nižší. I přes menší výšku se prostor v přední i zadní části interiéru vozu zvětšil o 10 mm a zůstala zachována i vysší poloha při řízení.

Všechny modely mají světla pro denní svícení využívající technologii LED, některé verze navíc disponují ještě vyspělejším řešením a i dálková a potkávací světla využívají technologii LED. V souladu s přesvědčením společnosti Nissan o tom, že je třeba poskytovat nanejvýš praktické technologie, není záměna xenonových světel za technologii LED náhodná. Světlomety LED modelu Qashqai vydávají zářivější a pronikavější světlo, takže kromě toho, že spotřebují o polovinu méně energie než xenonové výbojky, se barvou světla více blíží slunečnímu světlu, což zlepšuje viditelnost v noci. Světlomety také odráží unikátní světelný LED výraz společnosti Nissan, který dramaticky vyzařuje z centra vozu.

Díky úzké spolupráci s konstruktéry dokázal tým implementovat nové technologie, aniž by to bylo na úkor výrazného designu vozu. Příkladem může být to, že zatímco většina výrobců se spokojí s vestavěním radarového systému do konstrukcí připevněných k nárazníku nebo masce chladiče, společnosti Nissan se podařilo umístit radar modelu Qashqai za logo firmy na předním nárazníku, což dodává vozu elegantnější vzhled.

Nový Qashqai přináší nejen dynamické a výrazné vzezření, ale díky součiniteli aerodynamického oporu s hodnotou 0,32 proráží vzduch efektivněji než kdy předtím. Při tvorbě nového Nissanu Qashqai studovaly týmy návrhářů a konstruktérů každý detail. V několika případech disponuje nový Qashqai nejmodernější aerodynamikou, jakou lze u rodinných vozů najít, ať už jde o skryté prvky (například unikátní design zcela ploché podlahy) nebo viditelné součásti (například střešní spoiler s křidélky). Výsledkem je menší odpor, nižší emise CO2, nižší spotřeba paliva a větší stabilita při vyšších rychlostech. Další inovací modelu Qashqai je představení systému aktivní mřížky chladiče. Tato inteligentní technologie maximalizuje aerodynamickou účinnost vozu Qashqai tím, že zastavuje průchod vzduchu chladičem v případech, kdy ho není třeba. Mřížka chladiče se automaticky uzavírá v rychlostech nad 30 km/h a otevírá se jen tehdy, pokud čidlo zjistí potřebu motor chladit. Tento systém bude součástí standardní výbavy u modelů se vznětovým motorem a manuální převodovkou.

Interiéry

Při návrhu interiéru nového modelu Qashqai vycházely týmy návrhářů a konstruktérů z přesvědčení, že je třeba brát ohled především na řidiče. Početné systémy vozu nabízející komfort, pohodlí a bezpečnost byly analyzovány a přepracovány tak, aby poskytly řidiči snadný přístup ke všem klíčovým ovládacím prvkům. Díky intuitivnímu jednotnému rozhraní si mohou řidiči funkce modelu Qashqai přesně přizpůsobit svým potřebám - od přepínání třípolohových kontrolek až po nastavení hranice, kdy se automaticky zapnou světlomety. Nabídky se přesně a logicky zobrazují na novém displeji, který se nachází mezi analogovým otáčkoměrem a tachometrem a který lze ovládat pomocí přepínačů na volantu.

Další vlastností, kterou model Qashqai vyniká, je jeho všestrannost. Při práci na zajištění větší flexibility a širších možnostech využití vozu nebyla opomenuta žádná část interiéru. Například zavazadlový prostor má v poloze se sklopenými zadními sedadly kapacitu 439 litrů, což je o 29 litrů více než u stávajícího modelu Qashqai. Také pasažéři si v novém vozu Qashqai vychutnají více prostoru. Mají k dispozici více místa pro opření hlavy i umístění nohou. Celkové rozšíření modelu umožnilo zvětšit prostor pro ramena. Účelné kompletní přepracování otvorů dveří navíc zajišťuje pohodlnější nastupování i vystupování.

Úložný prostor je nyní flexibilnější, protože páté dveře se otevírají o 150 mm výše a samotný prostor disponuje systémem duální podlahy navrženým pro flexibilní a všestranné využití. Dva otočné podlahové panely lze umístit výše nebo níže, čímž lze docílit celkem 16 možných uspořádání, která buďto zvětší objem zavazadlového prostoru, nebo poskytnou dokonalou plochu v jedné rovině se sklopenými zadními sedadly.  Zadní desku lze navíc snadno umístit svisle, a získat tak ideální prostor pro přepravu nákupů.  Navíc lze kryt zavazadlového prostoru snadno sklidit pod podlahu pro zavazadla v případech, kdy je třeba naložit objemnější náklad. Zavazadlové desky jsou z jedné strany opatřeny čalouněným povrchem a z druhé jemným kobercem, takže lze převážet i zablácenou obuv, aniž by hrozilo poškození textilních povrchů.

Skvělou kabinu dělají v prvé řadě skvělé sedačky. Ve stadiu návrhu využívali konstruktéři moderní techniky lékařského snímkování, a dokonce se nechali inspirovat střediskem NASA a analyzovali naměřené hodnoty tlaku a průtoku krve ve spodní části zad usazených pasažérů. Přepracováním konstrukce prvků a vylepšením podpory v klíčových oblastech pak dokázali stvořit sedadla, která nabízejí rovnoměrnou oporu. Vysoce propracovaná sedadla modelu Qashqai nabízejí zvláštní oporu díky přidanému polstrování v oblasti pánve, beder a hrudníku. Výsledkem jsou sedadla schopná zajistit pohodlí i na dlouhých cestách.

Motory a převodovky

Základní nabídka obsahuje čtyři motory - dva zážehové a dva vznětové s možností pohonu předních kol nebo 4x4, nebo na všechna čtyři kola. Zákazníci budou moci také vybírat mezi manuální převodovkou a zbrusu novou automatickou převodovkou Xtronic.

1.2 DIG-T 115 k (85 kW)

Tento přeplňovaný motor se šestistupňovou převodovkou nabízí výkon 115 k (85 kW) a poskytuje 190 N.m točivého momentu. V porovnání se stávajícím motorem o zdvihovém objemu 1,6 litru nabízí ostřejší akceleraci a vyšší flexibilitu. Díky nižší hmotnosti a úspornějšímu provozu je základní verze modelu Qashqai se zážehovým motorem v porovnání s nahrazovaným typem výrazně ekologičtější a úspornější. Motor DIG-T o objemu 1,2 l má hladinu emisí CO2 129 g/km (o 15 g/km méně než stávající zážehový motor o objemu 1,6 litrů) a spotřebu paliva 5,6 l/100 km (o 0,6 l/100 km méně než jeho předchůdce). Stejně jako všechny motory v nové řadě Qashqai je i 1.2 DIG-T standardně vybaven technologií Start/Stop a disponuje celou řadou technologií pro úsporu paliva, včetně regeneračního alternátoru, optimálního zpřevodování a oleje s nízkou viskozitou.

1.6 DIG-T 150 k (110 kW)

Tento zážehový motor je určen k tomu, aby v létě 2014 doplnil nabídku pro nový Qashqai. Jde o motor 1.6 DIG-T, který je speciálně vyladěn pro model Qashqai a disponuje například vyspělou technologií přeplňování a celou řadou další funkcí navržených pro maximalizaci výkonu i úspory. Motor 1.6 DIG-T nabízí točivý moment 240 N.m. Spotřeba paliva je 5,6 l/100 km při kombinovaném cyklu EU, hladina emisí CO2 je 132 g/km.

1.5 dCi 110 k (81 kW)

Motor 1.5 dCi vyvinula společnost Nissan ve spolupráci s firmou Renault. V porovnání se stávajícím modelem je plynulejší, účinnější a celkově propracovanější. Díky tomu, že prošel programem podstatného technického přepracování, může 1.5 dCi nabídnout větší flexibilitu při řazení a nárůst točivého momentu o 20 N.m. Výsledkem výrazných úprav vnitřních součástí motoru je také tišší chod a snížení vibrací. Odstraněním horního silentbloku byl eliminován potenciální zdroj přenosu hluku z motoru do kabiny a při současném nasazení lehčích dílů se zároveň snížila celková hmotnost motoru. Motor disponuje také automatickým systémem Start/Stop s vysoce účinnou inteligentní řídicí technologií, která zajistí rozeběhnutí motoru během 0,5 sekundy od sešlápnutí spojky. K celkovému vyladění přispělo i snížení úrovně hluku. Oproti předchozí generaci motoru 1.5 dCi (5,2 l/100 km) má nový motor pro model Qashqaio o 36 procent nižší spotřebu - 3,8 l/100 km dle kombinovaného cyklu EU.

1.6 dCi 130 k (96 kW)

Motor 1.6 dCi představuje nejvýkonnější z řady vznětových motorů pro model Qashqai a je nabízen ve dvou variantách: s pohonem přední nápravy a všech čtyř kol. Tento motor o výkonu 130 k (96 kW) by vyvinut při partnerské spolupráci se společností Renault. Motor 1.6 dCi použitý v novém modelu Qashqai je lehký a kompaktní a vyvažuje požadavky na vysoký výkon a výjimečnou úspornost. Mezi mnoha jeho inovace patří nízkotlakový systém recirkulace spalin se studeným cyklem. Tím, že se spaliny recyklují při nízké teplotě, redukují se emise oxidů dusíku i CO2. Motor 1.6 dCi lépe hospodaří s teplem, což se projevuje ve zkrácení fáze zahřívání, snížení ztrát způsobených třením a nižší spotřebě paliva. Ve verzi s manuální převodovkou a pohonem přední nápravy je hladina emisí CO2 motoru 1.6 dCi 115 g/km a spotřeba v kombinovaném cyklu EU 4,4 l/100 km. Verze s převodovkou Xtronic má hladinu emisí 119 g/km a vykazuje spotřebu 4,6 l/100 km, provedení s pohonem všech čtyř kol a manuální převodovkou má hodnoty emisí 129 g/km a spotřebu 4,9 l/100 km.

Nová převodovka Xtronic

Převodovka Xtronic byla vyvinuta speciálně pro druhou generaci modelu Qashqai a je k dispozici u provedení s motorem 1.6 dCi. Na rozdíl od běžných plynule měnitelných převodů napodobuje převodovka Xtronic během agilní akcelerace chování klasických automatických převodovek s více převodovými poměry a odstupňovanými změnami. Při citlivějším řízení se převodové poměry samy přizpůsobí tak, aby byla zajištěna maximální plynulost. Převodovka Xtronic v sobě tedy spojuje nejlepší vlastnosti z obou kategorií: výjimečnou plynulost přenosu energie při plynulé jízdě a výkon během akcelerace.

Podvozek

Pokud jde o řešení podvozku, disponuje nový Qashqai v předu vzpěrami MacPherson, zatímco vzadu je možno vybírat ze dvou odlišných konstrukcí. Modely s pohonem předních kol jsou vybaveny konstrukcí s jednoduchou torzní nápravou, u modelů vybavených pohonem ALL-MODE 4×4i pak naleznete víceprvkovou nápravu.

Model druhé generace je také vybaven vyspělými dvoupístovými tlumiči, které zajišťují bezchybné tlumení v obou krajních polohách dynamického rozsahu. Systém se skládá ze dvou kanálů - běžného kanálu, který vyrovnává nízkofrekvenční nerovnosti, s nimiž se lze setkat na hrubých cestách, a dalšího kanálu, který se stará o malé vysokofrekvenční nerovnosti typické pro hladší vozovky. Výsledkem je vůz, který nabízí hladkou a kultivovanou jízdu na jakémkoli povrchu vozovky.

Také řízení bylo kompletně přepracováno a celá modelová řada byla vybavena novým elektronickým posilovačem řízení (EPAS). Systém byl zdokonalen novou řídicí logikou, která přináší přirozenější pocit z jízdy, částečně i díky pětiprocentnímu snížení celkového poměru řízení za účelem zlepšení odezvy. Byl zvětšen úhel záklonu kol. Díky tomu mají přední kola větší tendenci vrátit se do rovného směru, což zlepšuje pocit z řízení vnímaný volantem.

Bezpečnost

Systém bezpečnostního štítu Nissan je sadou prvků navržených pro větší bezpečí pasažérů v souladu s vizí společnosti Nissan, která usiluje o snížení počtu dopravních nehod na nulu. Společnost Nissan tento postoj podpořila závazkem uvést do roku 2020 komerčně dostupné autonomní vozy.

Bezpečnostní štít nového Nissanu Qashqai tvoří následující funkce:

  • Automatické nouzové brzdění

Sledování prostoru před vozem pomocí vestavěného radarového systému poskytuje u modelu Qashqai asistenci na třech úrovních. Prvním je zvukové varování, které řidiče upozorní, pokud se zmenší vzdálenost mezi ním a vpředu jedoucím vozem. Druhým je automatické částečné zapojení brzd v případě, že řidič nereaguje.  Pokud se vzdálenost i nadále zmenšuje, dojde nakonec k plné aktivaci brzd a je-li to nutné, vůz se úplně zastaví.

  • Systém rozpoznání únavy během jízdy

Po prvních deseti minutách, kdy se bezpečnostní štít Nissan „naučí" váš styl řízení, bude systém monitorovat vstupní jízdní signály, a jestliže bude řízení vykazovat příliš mnoho chyb, zobrazí se na palubní desce výstraha s upozorněním, že nastal čas si odpočinout.

  • Rozpoznání dopravních značek

Značky s omezením rychlosti automaticky snímá přední kamera a zobrazuje je řidiči. Řidiči vozu Qashqai to poskytuje vyšší bezpečnost a zároveň se snižuje pravděpodobnost, že se dopustí přestupku. Tato funkce je k dispozici po celé Evropě, bez ohledu na národní systém značení. Systém dokonce rozpozná případy, kdy země předepisuje v závislosti na počasí nižší limity rychlosti za deště, a řidiči zobrazuje limity pro jízdu na mokré i suché vozovce.

  • Upozornění na vybočení z jízdního pruhu

Upozornění na vybočení z jízdního pruhu ocení řidiči především na víceproudových dálnicích. Rozpozná situace, kdy vůz začíná vyjíždět z vyznačeného pruhu. Díky vyspělému počítačovému vybavení a naprogramování rozezná systém i velmi slabé značení na silnici, takže vůz detekuje, zda se nevychyluje ze své dráhy.  Pokud k tomu dochází, aniž by řidič dal znamení o změně směru jízdy, je vydán varovný signál k úpravě dráhy vozu na silnici.

  • Sledování mrtvého úhlu

Zadní kamera panoramatického kamerového parkovacího systému vozu Nissan detekuje vozy nacházející se po obou stranách vozu Qashqai v mrtvém úhlu. Pokud je v mrtvém úhlu zaznamenáno vozidlo, rozsvítí se na skle bočního zpětného zrcátka nenápadná kontrolka. Pokud řidič naznačí, že bude odbočovat do vedlejšího pruhu, a systém zaznamená v nebezpečné oblasti vozidlo, kontrolka začne blikat a je vydán zvukový signál.

  • Monitorování pohybujících se objektů

Model Qashqai je vybaven předními a zadními parkovacími čidly, která při manévrování vydávají zvukové signály. Prostřednictvím sdruženého přístroje na palubní desce se zobrazují také signály vizuální. Vedle těchto funkcí se nový Qashqai může pochlubit vylepšenou verzí „ptačího" pohledu, kterým je panoramatický kamerový parkovací systému vozu vybaven pro snazší parkování. Je-li vozidlo v klidu a cokoli pronikne do prostoru střeženého čtyřmi kamerami, vydá systém zvukové varování a vyznačí oblast, ve které byl pohybující se objekt za vozidlem detekován. Zpětná kamera systému pro sledování okolí vozu upevněná na zadních výklopných dveřích s objektivem typu rybího oka má zorný úhel přesahující 180°, což jí umožňuje výhled dozadu za vůz. Snímek zachycený kamerou se zobrazuje na obrazovce systému NissanConnect, která má nyní sedmipalcovou úhlopříčku.

  • Automatické přepínání dálkových světel

Kamera s vysokým rozlišením v kombinaci s vyspělým softwarem umožňují modelu Qashqai inteligentní fungování automatického systému dálkových a tlumených světel. Systém optimalizuje využití světlometů tak, aby bylo za jakýchkoli jízdních podmínek zajištěno maximální osvětlení.  

Systém bezpečnostního štítu je však pouze začátek příběhu o technologiích nového Nissanu Qashqai. Jeho další přednosti zahrnují:

  • Aktivní podvozek Nissan

Aktivní podvozek Nissan užívá nejnovější know-how v oblasti ovládání a jízdních vlastností, aby je dále zdokonalil. Využívá přitom znalostí nabytých při vývoji sportovního speciálu GT-R a nabízí například diferenciál se zvýšenou svorností. Zatímco dynamický systém řízení vozidla (VDC) nadále kompenzuje výraznější ztráty trakce, při nižších rychlostech s nižší trakcí přibrzďuje aktivní ovládání podvozku každé z kol, aby v případě potřeby korigoval směr vozu, čímž se docílí dynamičtějšího pocitu z řízení, aniž by bylo omezováno pohodlí řidiče. Při jízdě na zvlněné vozovce navíc aktivní ovládání podvozku přibrzďuje nezávisle jednotlivá kola tak, aby udržoval stanovený směr na silnici, což zajišťuje větší pohodlí všem pasažérům.

  • Inteligentní parkovací asistent

Inteligentní parkovací asistent Nissan automaticky změří volný prostor v místě pro parkování a k automatickému a bezpečnému zaparkování vozu Qashqai na příslušné místo mu stačí pouze 80 cm prostoru nad rámec délky vozu. Řidiči stačí následovat pokyny zobrazované na displeji a řídit pohyb dopředu a dozadu. Systém umí také parkovat na vyhrazených parkovacích místech, kde řidič může jako vodítko využít pohled z „ptačí" perspektivy, který mu poskytuje panoramatický kamerový parkovací systém.

  • Nový NissanConnect

V souladu se snahou o inovativní přístup, který je pro nový Qashqai charakteristický, bude nový crossover prvním modelem uvedeným na trh s novým systémem NissanConnect. NissanConnect bude nově vybaven sedmipalcovým dotykovým displejem a nabídne možnost propojení s chytrým telefonem, takže uživatelé mohou zůstat ve spojení s okolním světem, ať už je cesta zavede kamkoli. V budoucnu se počítá s přístupem k celé řadě aplikací pro hudbu, sociální sítě, zábavu i cestování, a to všechno prostřednictvím velkého sedmipalcového barevného displeje. Nový systém NissanConnect staví na nedávno uvedené vyhledávací službě Googlea funkcích Sent To Car, které umožňují řidičům naplánovat si jízdu z domova.
Systém zahrnuje streamování hudby prostřednictvím rozhraní Bluetooth a integraci s mobilními telefony. Je také vybaven zdířkami Aux-in a USB a přijímačem pro digitální radiové vysílání DAB.

Kromě hlavní obrazovky systému NissanConnect může řidič využít i přídavného displeje, který se nachází na přístrojovém panelu. Jde o jedno z nejpokročilejších řešení ukazatelů na trhu, které na pětipalcové barevné obrazovce TFT nabízí celkem 12 grafických zobrazení, která se střídají. Displej lze nastavit tak, aby ladil s barvou karosérie vozu Qashqai. Zobrazuje zprávy a upozornění, která zahrnují průměrnou a okamžitou rychlost, navigační pokyny krok za krokem, audio obsah, rozpoznané dopravní značky, funkce bezpečnostního štítu Nissan, aktivního ovládání podvozku Nissan, doporučení ohledně ekologické jízdy, tlak v pneumatikách a nastavení rozdělení točivého momentu v režimu pohonu 4x4.  Vedle toho má řidič možnost přizpůsobit si pocit z řízení, nastavení osvětlení, automatickou citlivost na světlo, stěrače, systém zamykání a nabídku palubního počítače.