MotorInfo

Neuvedení VIN v inzerátu může krýt fiktivní inzerci

23.7.2014 11:07
Neuvedení VIN v inzerátu může krýt fiktivní inzerci

Společnost Cebia poukazuje na rozšířený nešvar na trhu ojetin - neuvádění VIN v inzerci.

Některé autobazary, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňují u inzerovaných vozidel jejich VIN*. Autobazary tak mohou krýt vlastní fiktivní inzerci neexistujících nebo již dříve prodaných vozidel. Takové inzeráty s atraktivními, ale virtuálními auty, slouží jen jako vějička k upoutání zájmu zákazníka. Tomu pak autobazar nabídne jiné auto.

Cebia uvádí, že v poslední době je na tyto případy stále častěji upozorňují zákazníci, kteří se stávají obětí fiktivní inzerce, když se zbytečně vydávají na prohlídku inzerovaného ojetého vozidla. Po příjezdu do bazaru zjistí, že prodejce vozidlo údajně právě prodal a nabídne mu vůz „srovnatelný“. Zákazník je v této situaci pochopitelně ochoten podlehnout nátlaku prodejce a toto auto koupit, když už se do bazaru vydal někdy i na značnou vzdálenost. V lepším případě stejná situace proběhne po telefonu a zákazník si většinou ani neuvědomí, jakou hru na něj autobazar hraje. Uvedení VIN jim tyto nekalé obchodní praktiky výrazně zkomplikuje, protože vozidlo je jednoznačně identifikováno. „My doporučujeme zákazníkům: vždy chtějte znát předem VIN kód, nejlépe požadujte kopii technického průkazu, než se za autem rozjedete. Na internetu pak hledejte takové bazary, které u všech vozidel zobrazují celé VIN,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Inzerce vozidla bez uvedení jeho VIN umožňuje množství dalších podvodů. Například autobazary mohou tímto způsobem znesnadnit zákazníkům přístup k informacím o historii inzerovaných vozidel včetně prokázání stočení tachometru. Například nedávno se na společnost Cebia obrátil zákazník, který prodal své auto a vzápětí ho viděl na inzertním portálu se stavem tachometru o 100 tisíc ujetých kilometrů nižším a cenou o 70 tisíc vyšší. Právě VIN mu umožnilo vozidlo okamžitě identifikovat.

VIN vozidla je běžně dostupná informace a řada výrobců ho uvádí za čelním sklem, kde je vidět na první pohled. Zveřejnění VIN vozidlo při prodeji jednak identifikuje, zvýší jeho důvěryhodnost a umožní zájemci o vozidle obratem získat informace z jeho historie. Například největší český inzertní portál s novými a ojetými automobily Sauto.cz zavedl již v roce 2012 povinnost u všech vozidel nabízených na tomto portálu uvádět identifikační čísla vozidel VIN. Stále však existují prodejci, kteří uvádějí jen část VIN (např. TMBGS21Z782xxxxxx), což vozidlo neidentifikuje a pro zákazníka to nemá žádný význam. VIN kódy bohužel neposkytují ani některé velké autobazary, byť se chlubí tím, že jejich přístup k zákazníkům je transparentnější a profesionálnější než u malých autobazarů.

____________________________________________________________________________

* VIN: Vehicle Identification Numer – identifikační číslo vozidla umístěné na vozidle výrobcem. Sedmnáctimístný kód, který jednoznačně a jedinečně identifikuje vozidlo.

Foto:Cebia