Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nový řadový šestiválec s objemem 3,0 litru má základ v nejnovější generaci tohoto typu pohonné jednotky. Součástí technologií BMW TwinPower Turbo je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generace přímého vstřikování Common-Rail pracující s tlakem 2 500 bar. Tyto a další nové technologie zajišťují významné zvětšení již tak mimořádné dodávky výkonu, točivého momentu a současně další snížení spotřeby paliva. Nové BMW 750d xDrive zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 s (BMW 750Ld xDrive: 4,7 s), což je ve srovnání s předchůdcem zlepšení o 0,3 s. Výraznější dynamiku a dodávku výkonu zajišťuje systém stupňovitého přeplňování se čtveřicí turbodmychadel, který nahrazuje původní trojici turbodmychadel. Použité řešení zajišťuje rychlejší nárůst točivého momentu již od nízkých otáček a současně působivě intenzivní reakce na pohyby plynového pedálu.
Nejvýkonnější vznětový šestiválec světa disponuje největším výkonem 294 kW/400 k při 4 400 1/min. Dále posílená dynamika nového motoru se opírá o jeho zcela výjimečný průběh točivého momentu od nejnižších otáček. Již od 1 000 1/min je k dispozici 450 N.m, které vrcholí hodnotou 760 N.m v rozmezí 2 000 a 3 000 1/min. Síla nového motoru přechází přes osmistupňovou samočinnou převodovku Steptronic, která je pečlivě naladěna na unikátní charakteristiku tohoto šestiválce. BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive mají nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.
Kromě neobyčejné síly se nejvýkonnější vznětový motor v nabídce BMW vyznačuje nízkou spotřebou paliva. Zvětšení výkonu o 14 kW/19 k a točivého momentu o 20 N.m je doplněno snížením spotřeby paliva a produkce emisí o 11 procent ve srovnání s předchůdcem. Nové BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive se vyznačují kombinovanou spotřebou v rozmezí 5,9 až 5,7 l/100 km a produkcí emisí CO2 od 154 do 149 g/km (hodnoty jsou vypočítané podle normovaného cyklu EU a jsou závislé na zvoleném rozměru pneumatik).
Nový motor je ukázkou účinnosti vznětových motorů pracujících s vysokým plnicím tlakem. Základem nového motoru je zbrusu nová generace spalovacích motorů BMW Group. Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 bar, což s sebou přináší větší termodynamické i mechanické namáhání jednotlivých součástí motoru. Stejně, jako tomu bylo u předchůdce, jsou hlava i blok motoru vyrobené speciálním vysokotlakým procesem. Technologie izostatického lisování za tepla (HIP) dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost. Hlava motoru je spojena s klikovou skříní pomocí ocelových prutů, což zvyšuje celkovou tuhost. Dalšími speciálními vlastnostmi nového motoru je pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochranou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.
Nejnovější generace přímého vstřikování common-rail zajišťuje dodávku paliva do válců. Piezoelektrické vstřikovače dodávají maximální plnící tlak zvětšený na 2 500 bar a současně extrémně přesné dávkování pro jemné rozprostření paliva. Součástí výfukového systému BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive je kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx umístěných v těsné blízkosti motoru také katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction) se vstřikováním tekutiny AdBlue.
Hospodárnost a výkonnost nového motoru je zajištěna zejména zásluhou vůbec prvního použití čtveřice turbodmychadel a jejich vzájemného sladění. Podobně, jako tomu bylo u předchozího motoru, i nyní je vzduch dodávaný do spalovacích prostorů stlačovaný stupňovitě. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově, nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších, a tudíž rychleji reagujících, turbodmychadel. Nejnovější generace elektronické řídicí jednotky motoru DDE (Digital Diesel Electronic) velmi přesně koordinuje spolupráci jednotlivých turbodmychadel, nastavení jejich rozváděcích lopatek, regulačních a obtokových ventilů, stejně tak jako klapek ve výfukovém potrubí a mezichladiče stlačeného vzduchu v závislosti na aktuální situaci a poloze plynového pedálu.
Celkově lze říci, že v činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadlo plus jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice otáček přibližně 2 500 1/min.
Další novou vlastností motoru, která nebyla přítomna u předchozí generace, je recirkulace výfukových plynů, a to jak u nízkotlaké, tak u vysokotlaké části přeplňování. Tím se zlepšuje nejen účinnost přeplňování, ale také celého motoru. Současně dochází ke snížení objemu oxidů dusíku ve výfukových plynech při vysokém zatížení motoru. Hospodárnost motoru zlepšuje i systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu s větší kapacitou oproti předchozí generaci tohoto motoru, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel. Základem této změny je oddělení chladicího okruhu s nízkou teplotou od hlavního chladicího systému. Jeho součástí jsou nejen výměníky tepla, ale také elektricky ovládané čerpadlo chladicí kapaliny.
BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive bude v prodeji od července 2016.
Foto:BMW