MotorInfo

Nejrychlejší luxusní limuzína od Bentley

23.2.2013 10:30
Nejrychlejší luxusní limuzína od Bentley

Bentley představí ve světové premiéře na ženevském autosalonu svůj nejrychlejší a nejvýkonnější čtyřdveřový model, luxusní limuzínu Flying Spur.

Nová generace limuzíny Flying Spur nenuceností své jízdy, působivým luxusem a zpracováním, stejně tak jako osobitým designem hodlá navázat na celosvětové úspěchy svého předchůdce. Designérský tým navrhl pro model Flying Spur tvary, které jsou na jednu stranu pro značku Bentley tradiční, ale současně nepostrádají sportovní postoj a propracované detaily. Mohutné zadní blatníky doplňují ostře řezané linie. Přední a zadní části dodávají osobitý charakter LED světla použitá pro denní svícení, potkávací i koncová světla. Prostorný interiér oplývá přirozeným luxusem spojeným s pokrokovými technologiemi produkce zvuku i multimediálních elektronických systémů. Samozřejmostí je tradiční používání ručně zpracovávaných kůží a dřevěných výplní interiéru. Řidič a spolujezdec jsou propojeni s okolním světem prostřednictvím dotykového displeje multimediálního, informačního a komunikačního systému. Jeho součástí je například i Wi-Fi připojení. Pro cestující na zadních sedadlech je připraven multimediální zábavní systém s dotykovými displeji, jejichž prostřednictvím se ovládá mnoho funkcí vozu z komfortu zadních sedadel. Mimořádně kvalitní a čistý zvuk zajišťuje na přání dodávaný prémiový audiosystém Naims devíti reproduktory a celkovým výkonem 1 100 W.

Nový Flying Spur pohání známý motor Bentley W12 6,0 l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který je spojený s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Disponuje výkonem 625 k a točivým momentem 800 N.m, díky tomu je nový Flying Spur nejvýkonnějším čtyřdveřovým vozem Bentley v celé historii značky. Ve srovnání s předchozí generací došlo u nového modelu ke zlepšení hodnoty výkonové hmotnosti o 14 procent. I díky tomu zvládne zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,6 sekundy a dosahuje největší rychlosti 322 km/h. V duchu moderní tradice Bentley putuje síla motoru na všechna čtyři trvale poháněná kola, poměr rozdělení točivého momentu mezi nápravy je stanoven na 40:60 ve prospěch zadních kol. Tím je zajištěna stabilita a jistota na každém typu silnice a za každého počasí.

Exteriér

Vzhled nového modelu Flying Spur stanovuje nový designérský směr pro limuzíny značky Bentley. Jeho elegance je podtržena nižším a širším výrazem, který charakterizuje souhra jemně a měkce řešených ploch, oživených ostře vedenými křivkami. Nižší střecha, velmi nízko protažené panely karoserie, čistě vedené linie a řešení blatníků dodává modelu Flying Spur agresivnější výraz, který je ztělesněním síly a mimořádných výkonů. Přední blatníky oživuje nově navržený detail umístěný za předními koly, který hrdě nese písmeno „B“ značky Bentley. Z tohoto prvku vede až do zádi horizontální linie, kterou doplňuje stejným směrem procházející prolis, jenž se táhne až do zadního nárazníku. Toto řešení automobil opticky prodlužuje a dodává mu optickou stabilitu. V přední části je svisleji usazena tradiční maska chladiče, kolem níž jsou z každé strany umístěny dva páry kulatých LED světlometů, které působí dojmem šperku. Pro zvýraznění dynamiky mají vnější z těchto světel větší průměr. Pod maskou je ve spodní části předního nárazníku umístěn široký nasávací otvor, který není přerušen svislými příčkami. S chromovanou mřížkou a silně horizontálním profilem dodává novému modelu Flying Spur širší a dramatičtější výraz. Zadní víko zavazadlového prostoru je nyní delší a směrem k zádi se více svažuje. Zadní jednodílná světla mají uvnitř světelné diody (LED) umístěné ve tvaru elipsy. Světla jsou zasazena do mírně konkávní plochy, která je ve spodní části po celé šířce vozu zvýrazněna nepřehlédnutelným prolisem.

Pod elegantní karoserií se ukrývá promyšlený inteligentní mix různých druhů materiálů. Jsou použité s cílem zajistit celkovou tuhost karoserie a potřebný komfort jízdy spolu s poskytnutím nejvyšších bezpečnostních standardů pro posádku i chodce. Nová struktura karoserie má značně zesílené spodní části B sloupků, prahy, stejně tak jako příčníky a programově deformovatelné struktury v přední části. Celá karoserie je navržena tak, aby v případě různých typů nárazu dokázala vzniklou energii pohltit a odvést mimo prostor pro posádku. Úroveň ochrany chodců zvyšuje vystřelovací přední kapota, která má důmyslně navržené výztuhy i deformační části.

Kapota motoru a přední blatníky jsou z hliníku. Blatníky samotné jsou vyrobené technologií superformingu, která je převzata z leteckého průmyslu. Spočívá v tom, že hliníkové plechy, rozehřáté na teplotu více než 500 °C, jsou tvarované proudem stlačeného vzduchu. Výsledkem jsou kromě nízké hmotnosti také neobyčejně čisté linie s velkými poloměry zakřivení, které novému modelu Flying Spur dodávají mimořádně jednolitý výraz dokonalého řemeslného zpracování. 

Zcela přepracovány byly také dveře, jež se nyní skládají z menšího počtu dílů, působí kvalitnějším a ještě masivnějším dojmem. Optimalizace řešení dveří se dotkla nejen jejich konstrukce, ale také používání různých typů materiálů, stejně tak jako modifikované kinematiky jejich pohybu. Hmotnost se podařilo uspořit také v zadní části, kde je víko zavazadlového prostoru vyrobené z polymerového kompozitu, který díky svým vlastnostem nese antény elektronických systémů vozu.

Řešení vnějšího designu, výrobní procesy a pečlivě vybírané materiály pro jednotlivé konstrukční struktury vytvořily svalnatě, a přitom čistě působící celek, který však má i mimořádné vlastnosti při jízdě. Tuhost karoserie v krutu činí 36 500 Nm/stupeň, což ve srovnání s předchozí generací znamená zpevnění o 4 procenta. Díky tomu je karoserie nového modelu Flying Spur extrémně tuhým základem pro komponenty podvozku a také účinně odolává vzniku rázů a vibrací. Uhlazený design je přínosem také z pohledu aerodynamiky. Tato velká limuzína se vyznačuje koeficientem čelního odporu cx = 0,29, který je přínosem z pohledu minimalizace spotřeby paliva. Cílené snižování hmotnosti struktury karoserie i v dalších oblastech vozu zajistilo v mezigeneračním srovnání omezení hmotnosti o 50 kg, a to i přes zvýšení tuhosti karoserie a zlepšení úrovně výbavy.

Interiér

Hodnotně působící interiér nového modelu Flying Spur se vyznačuje 600 novými díly. Z předchozí generace byly převzaty pouze sluneční clony, stropní madla, loketní opěrky a několik ovladačů středového panelu. Ve vysoce luxusním interiéru se spojuje exkluzivita ručně zpracovávaných hodnotných materiálů s nejnovějšími informačními, zábavními a komunikačními technologiemi.

Nový Flying Spur je k dispozici ve čtyř nebo pětimístném provedení a jeho přepracovaná sedadla jsou čalouněná přírodní kůží prémiové kvality. Kůže použitá na nových sedadlech je měkčí a současně se vyznačuje větší odolností. Je samozřejmě vyráběna výhradně pro vozy Bentley a lze ji zvolit v jedné z dvanácti nabízených barev. Velmi pečlivě zvolené tuhosti pěnových výplní poskytují komfort sezení a současně také potřebnou oporu v zatáčkách. Sedadla jsou vybavena paměťovou funkcí, disponují bederní opěrkou a jsou nastavitelná ve 14 směrech. Každé ze sedadel může být vybaveno vyhříváním nebo ventilací, na zadních stranách předních sedadel nyní přibyly odkládací kapsy. Čtyřmístná varianta má středovou konzoli protaženou až mezi zadní sedadla, kde nabízí dodatečný úložný prostor. Samozřejmostí je její vykládání dřevem použitým na ostatních částech interiéru. Designéři a specialisté v pověstné dřevodělné dílně zvolili pro interiér nového modelu Flying Spur dýhy z nejlepšího dřeva. Na jeden vůz Flying Spur je potřeba téměř deseti metrů čtverečních přírodní dřevěné dýhy. Jednotlivé kusy výplní jsou vyráběny rozevřením, takže jejich výsledná podoba je zrcadlově symetrická. Dřevo se používá na přístrojové desce, středové konzoli, ve dveřích nebo na piknikových stolcích. Dřevěné výplně jsou vyrobené s mimořádným smyslem pro detail. Speciální volbou jednotlivých dřevěných dílů, která zohledňuje přirozené linie dřeva, se dosahuje speciálního efektu, při němž má posádka uvnitř vozu pocit, že ji dřevo plynule obstupuje. Přirozená krása použitého dřeva vzniká tvarováním a lakováním pod rukama zkušených mistrů, tato činnost trvá 72 hodin. K dispozici je celkem sedm různých druhů dřevěných dekorací (ve standardní výbavě jsou k dispozici dřeva z kořene ořechu a tmavě zbarvený eukalyptus).

Pro dokonale luxusní a opulentní atmosféru interiéru je také střecha a její sloupky čalouněná přírodní kůží. Pod kůží je použita speciální pěna, která vytváří měkký povrch a opticky i hmatově tak sjednocuje všechny povrchy vnitřního prostoru. Do standardní výbavy patří elektrické ovládání slunečních clon v zadních dveřích, které dodávají zadním místům potřebné soukromí. Na přání a bez dodatečného příplatku mohou zákazníci zvolit také skleněné střešní okno. Za zadní loketní opěrkou je možné umístit lednici s objemem devíti litrů, která zajistí příjemnou teplotu nápojů. Při návrhu interiéru byl zvýšený důraz kladen také na zvětšení počtu odkládacích prostorů a na diskrétní umístění všech elektronických systémů.

Ručně vyráběný interiér nového modelu Flying Spur je vybaven pečlivě zvolenými prvky nejmodernějších technologií. Centrálně umístěný dotykový displej s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 8 palců je navržen pro komfortní a intuitivní ovládání různých systémů vozu v podobě například navigace, bluetooth konektivity, ale také zábavních funkcí či hlasového ovládání. Devítikanálová audioaparatura s devíti reproduktory využívajícími technologii Balanced Mode Radiator se vyznačuje čistým podáním zvuku a schopností přehrávat hudbu z integrovaného pevného disku, CD, DVD, SD karet nebo iPodu. Připravena je také prémiová aparatura Naim se samostatným subwooferem pro podtržení basů a s celkovým výkonem 1 100 W. Tento systém je připraven v nabídce na přání uspokojit nejvyšší nároky na audioaparaturu umístěnou v automobilu. Také vzadu sedící cestující mají přístup k nejmodernějším informačním a zábavním technologiím. Nové ovládání s dotykovým displejem (TSR – Touch Screen Remote) umístěné v zadní konzoli dává cestujícím na zadních sedadlech celou řadu možností ovládat mnoho systémů vozu. Jedná se především o nastavení činnosti klimatizace, vyhřívání či ventilace sedadel, navigačního systému a multimediální výbavy. Zákazníci, kteří chtějí na cestách pracovat, mohou Flying Spur objednat v nové specifikaci Multi-Media. Její hlavní částí je jednotka Bentley Connectivity Unit (BCU), která je Wi-Fi přípojným bodem pro přenosná zařízení typu notebook, tablet nebo telefon. Jednotka BCU šíří internet z vlastní aktivní SIM karty, její součástí je též vnitřní paměť s kapacitou 64 GB. Na zadních částech předních sedadel jsou umístěné desetipalcové displeje, které mohou přehrávat videa, fotografie nebo jen muziku z externích přehrávačů, jež lze uložit například do kapes pod nimi. Systém pracuje s následujícími zdroji signálu: DVD, SD karty, USB zařízení, iPod, iPad a zařízení HDMI. Každý z cestujících na zadních sedadlech může sledovat svůj vlastní program nebo streamovaný signál z jednotky BCU. USB portem lze dobíjet dálková sluchátka, která jsou taktéž součástí výbavy.

Mimořádný komfot

Při vývoji nového modelu Flying Spur byl hlavním cílem vrcholný komfort, stejně tak jako účinná akustická izolace interiéru od hluku zvenku. Vývojový tým Bentley například použil odlehčenou akustickou izolaci na podlaze, která zabraňuje přenosu hluku od silnice. Zespodu podlahy jsou použité další izolační kryty, jež současně optimalizují aerodynamiku pod vozem. Skla v bočních dveřích i čelní a zadní sklo jsou dvojitá, kde je mezi dvěma vrstvami umístěna speciální fólie minimalizující přenos zvuku. Nově je navrženo také těsnění kolem oken, které účinně omezuje vznik hluku. Dveře nyní disponují dodatečnými izolačními prvky, jež snižují rozptyl zvuku do interiéru. Pro další zvýšení komfortu jsou použity tlumiče se zvětšeným objemem, které omezují hlučnost při 3 000 1/min o 12 dB. Systém vytápění a ventilace byl doplněn o termostatický expanzní ventil, který zkracuje čas potřebný k vychlazení interiéru. Na přání je k dispozici funkce Climate Boost, jež zásluhou většího ventilátoru dokáže účinněji vychladit prostor zadních sedadel. Mimořádný komfort na palubě nového modelu Flying Spur mají na „svědomí“ také nová devatenáctipalcová kola, která byla speciálně vyvinuta tak, aby o 12 procent zvýšila bočnice pneumatik a současně nabídla zvětšenou pevnost ve vertikálním směru. Během vývoje bylo testováno 12 různých konstrukcí pneumatik. Nakonec byl vybrán nejlepší kompromis z pohledu komfortu a jízdní dynamiky.

Pohonná jednotka

Samozřejmou volbou pro nejrychlejší čtyřdveřový model Bentley všech dob bylo použití nejvýkonnějšího dostupného motoru: osmačtyřicetiventilového W12 s objemem 6,0 litru a přeplňovaného dvojicí turbodmychadel. Nyní disponuje největším výkonem 625 k při 6 000 1/min a respekt budícím točivým momentem 800 N.m, který je k dispozici již od 2 000 1/min. Nejnovější specifikace tohoto motoru je vybavena aktualizovanou řídicí jednotkou Bosch ME17, která je připravena účinněji ovládat systém přeplňování, optimalizovat projev motoru zejména v přechodových stavech v nízkých otáčkách, stejně tak jako minimalizovat produkci emisí. S motorem W12 je spojena nejnovější generace osmistupňové samočinné převodovky ZF. V současnosti jsou již všechny modely Bentley vybavené tímto druhem vyspělé převodovky s rychlým a komfortním řazením. Převodovka je schopna velmi plynule a takřka neznatelně měnit převody během pouhých 200 ms a zajistit spolehlivý a jemný přenos obrovské síly motoru W12 na vozovku. Vhodně nastavených osm převodových stupňů umožňuje účinněji držet motor v optimálních otáčkách, a to zejména v režimu částečného zatížení nebo plynulé jízdy. Výsledkem je snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozím modelem o 13 procent. Nový Flying Spur se vyznačuje kombinovanou spotřebou 14,7 l/100 km a produkcí emisí CO2 ve výši 343 g/km. Síla motoru pokračuje z převodovky ke všem čtyřem kolům přes pohon všech kol. Ve standardních situacích putuje 60 procent točivého momentu k zadním kolům a 40 procent ke kolům předním. V závislosti na situaci a aktuálních trakčních podmínkách je možné zadním kolům dodat nejvýše 85 procent síly nebo naopak jejích 65 procent poslat dopředu. Díky tomu je zajištěna optimální přilnavost na všech typech silnic a za každého počasí. Velmi promyšlený přenos výkonu na vozovku je ideálním základem k tomu, aby si za volantem užil i nadšený řidič, který má jistotu, že vždy dokáže enormní sílu svého motoru beze ztrát využít.

Pro zajištění vrcholného komfortu používá nový Flying Spur pneumatické odpružení, které má každé z kol řízené samostatně elektronickou řídicí jednotkou. Systém je navržen tak, aby v maximální míře zajišťoval absorpci nerovností vozovky a izoloval od nich posádku. Ve srovnání s předchůdcem došlo pro zvýšení komfortu v režimu Normal ke změkčení odpružení o 10 procent vpředu a o 13 procent vzadu. Při dravějším stylu jízdy však dochází k přitvrzení odpružení, které má za následek větší kontrolu nad pohyby karoserie a omezení naklánění v zatáčkách i podélných pohybů vznikajících při akceleraci a při brzdění. Aby se zlepšila schopnost kol pohlcovat nerovnosti, došlo ke zmenšení tuhosti stabilizátorů vpředu o 13 a vzadu o 15 procent. Přenos vibrací z vozovky na posádku účinně omezují o 25 procent měkčí silentbloky na pření i zadní nápravě. Spolu s novým odpružením byla upravena také specifikace hydraulické kapaliny v tlumičích, i zde se kladl důraz na poskytnutí maximálního komfortu. Přepracovaná elektronická řídicí jednotka systému aktivně řízených tlumičů CDC zajistila zvýšení komfortu v nízkých rychlostech. S narůstající rychlostí jízdy dochází ke zvýšení tuhosti tlumičů, která posiluje stabilitu a zajišťuje přesnější odezvu při jízdě vysokými rychlostmi. Řidič může manuálně nastavit jednu ze čtyř úrovní tvrdosti tlumičů. Rozdíl mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším nastavením byl ve srovnání s předchozím provedením zvětšen.

Také posilovač řízení byl navržen pro podporu komfortu, současně ale zajišťuje, aby řidič měl pocit jistého vedení vozu ve všech rychlostech. Z tohoto důvodu je použita nová převodka řízení, stejně tak jako nově kalibrovaný hydraulický posilovač. Výsledkem je v každé rychlosti optimální pocit z řízení. Jinými slovy, řízení je odděleno od nepříjemných rázů z vozovky, dodává pocit komfortu a současně je při sportovním stylu jízdy schopné nabídnout přesnost a odpovídají zpětnou vazbu.

Nový Flying Spur dosáhne na nejvyšší rychlost 322 km/h a se zvyšující se rychlostí s cílem snížit aerodynamický odpor zmenšuje světlou výšku svého vzduchového odpružení. Přiblížení automobilu k silnici současně zvyšuje stabilitu a aerodynamickou vyváženost, které vedou ke zlepšení hodnoty nejvyšší rychlosti a omezení produkce CO2. Snižování světlé výšky pracuje ve dvou stupních. Od rychlosti 195 km/h dochází vpředu ke snížení o 5 mm a vzadu o 10 mm Od rychlosti 240 km/h se světlá výška sníží o dalších 8 mm vpředu a  13 mm vzadu.

Vyspělý stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), který může pracovat v několika režimech, byl přepracován tak, aby fungoval v dokonalé součinnosti s podvozkem. Systém, a zejména jeho režim Dynamic, byl nastaven tak, aby při sportovním stylu jízdy řidiče neobtěžoval příliš brzkou intervencí. Právě toto nastavení umožňuje, aby řidič za volantem odhalil všechny schopnosti vozu v naprostém bezpečí.

Individualizace

Stejně jako všechny ostatní modely, také Flying Spur byl navržen tak, aby naplnil individuální přání svých zákazníků. V nabídce je proto sedmnáct barev karoserie, včetně nové barvy Dark Cashmere. K dispozici je také paleta speciálních barev čítající více než 100 položek, mezi nimiž nechybí ani speciální temně fialová barva Damson, inspirovaná extrémně vzácnými fialovými diamanty. S tímto barevným provedením samozřejmě ladí i použitý odstín kůže. Speciálně pro nový Flying Spur jsou připravena devatenáctipalcová kola, která mohou mít buď jasně stříbrné lakování, nebo povrchovou úpravu s diamantovým leskem. Nabídka kol na přání obsahuje nově navržená kola: dvacetipalcová pětipaprsková, jedenadvacetipalcová šestipaprsková a jedenadvacetipalcová desetipaprsková. Zákazníci si mohou výbavu a provedení nového modelu Flying Spur volně přizpůsobovat. Nechybí například speciální provedení Mulliner Driving Specification, které se dodává ve spojení s pěti doplňkovými odstíny kůže, jež rozšiřují výběr na celkem 17 barev pro vnitřní prostor. Výběr se rozšiřuje také o pět dalších dřevěných výplní. Spolu s provedením Mulliner Driving Specification se na sedadla a dveřní výplně dostává křížené šikmé prošívání ve tvaru diamantů, loga značky Bentley jsou vyražena na hlavových opěrkách, hliníkové pedály jsou odvrtávané, sportovní styl dostala hlavice voliče převodovky, ozdobné je víčko nádrže a ve výbavě nechybí ani dvoudílná jedenadvacetipalcová kola s lakovanou nebo leštěnou povrchovou úpravou

Bentley Praha zahájí prodej nového modelu Bentley Flying Spur od března 2013.

Technické údaje

 

Nový Flying Spur

Motor

Typ

6,0 l, W12, twin-turbocharged

Max. výkon

460 kW/625 k při 6 000 1/min

Max. točivý moment

800 N.m při 2 000 1/min

Převodovka

Typ

osmistupňová samočinná převodovka ZF s funkcí Quickshift, blokováním řazení a řadicími páčkami na volantu

Pohon

Stálý pohon všech kol (rozdělení mezi nápravy 40:60)

Převody

1.: 4,71; 2.: 3,14; 3.: 2,1; 4.: 1,67; 5.: 1,29;
6.: 1,00; 7.: 0,839; 8.: 0,667

Stálý převod

2,85

Brzdy

Vpředu

405 mm, kotoučové s vnitřním chlazením
(na přání: 420mm karbon-keramické kotouče, odvrtávané)

Vzadu

335 mm, kotoučové s vnitřním chlazením

(na přání: 356mm karbon-keramické kotouče, odvrtávané)

Kola a pneumatiky

Kola

Nová 19" (2 provedení), na přání 9,5J x 20“
nebo 9,5J x 21“ (3 provedení)

Pneumatiky

275/45 ZR19, 275/40 ZR20, 275/35 ZR21

Řízení

Typ

Hřebenové s posilovačem ZF Servotronic
(v závislosti na rychlosti)

Otáčky mezi rejdy

2,8

Průměr otáčení

11,7 m

Podvozek

Vpředu

Čtyřprvkové zavěšení, dvojitá příčná ramena, elektronicky řízené vzduchové odpružení s udržováním světlé výšky, zkrutný stabilizátor

Vzadu

Víceprvkové zavěšení, elektronicky řízené vzduchové odpružení s udržováním světlé výšky, zkrutný stabilizátor

Tlumení

Plynule nastavitelné tlumiče

Rozměry

Rozvor

3 065 mm

Délka

5 295 mm

Šířka (bez zrcátek)

1 976 mm

Šířka (se zrcátky)

2 208 mm

Výška

1 488 mm

Palivová nádrž

90 litrů

Zavazadlový prostor

475 litrů

Pohotovostní hmotnost

2 475 kg

Celková hmotnost

2 972 kg

Výkonnost

Nejvyšší rychlost

322 km/h

0–100 km/h

4,6 s

0–160 km/h

9,5 s

Spotřeba paliva (EU)

Město

22,4 l/100 km

Mimo město

10,2 l/100 km

Kombinace

14,7 l/100 km

Emise CO2

343 g/km

Emisní třída

EU 5