Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nový Bentley Continental Supersports představuje špičkový grand tourer - dosud nejrychlejší a nejsilnější model této značky.
Díky maximální dosahované rychlosti 209 mph (336 km/h) a zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu za 3,4 sekundy (0-100 km/h za 3,5 sekundy) je nový Continental Supersports nejrychlejším a nejsilnějším luxusním čtyřsedadlovým vozem na světě.
Také jeho sourozenec s plátěnou střechou, Continental Supersports Convertible, je nejrychlejším čtyřsedadlovým kabrioletem na světě. Sprint z 0 na 60 mil za hodinu vytáhne za 3,7 sekundy (0-100 km/h za 3,9 s) a je schopen přitom dosáhnout maximální rychlosti 205 mph (330 km/h).
To vše díky motoru Bentley W12, který byl pro model Supersports speciálně upraven a vybaven novými vysokovýkonnostními turbodmychadly a dalšími prvky. Díky systému rozložení točivého momentu pak je Continental Supersports mrštný, ale zároveň silný. Jedinečné stylingové prvky uvnitř vozu i na karoserii propůjčují novému modelu atletičtější vzhled, a podtrhují tak jeho výkonnostní potenciál.
Continental Supersports nabízí rychlost supersportovního vozu a vysoce koncentrovaný jízdní zážitek. Nedělá však kompromisy ani pokud jde o vytříbenou kvalitu jízdy, na kterou jsou zákazníci u modelů Continental zvyklí. Díky tomuto spojení extrémního luxusu a výkonu je Supersports modelem, který zároveň definuje i ovládá třídu vozů grand touring. Wolfgang Dürheimer, předseda představenstva a generální ředitel Bentley Motors uvedl: „Název Supersports je pro Bentley legendou. Od vůbec prvního modelu Supersports z dvacátých let dvacátého století, přes Continental Supersports z roku 2009, až po dnešní třetí ztělesnění tohoto ikonického modelu – je to název, který vyvolává nadšení, touhu a vzrušení. Pouze Bentley může vytvořit vůz, který v sobě dokáže takto spojit ohromné výkony a bezkonkurenční luxus.“
Speciálně vyráběný pohon s motorem Bentley W12 v sobě spojuje extrémní sílu a točivý moment. Klíčem k vyššímu výkonu je nová konstrukce vysokokapacitních turbodmychadel a upravený systém chlazení přeplňovaného vzduchu. Ten zvyšuje tlak v turbodmychadle a dává tak motoru ještě větší sílu. Aby bylo možné této vyšší síly řádně využít, došlo i k úpravám klikového ústrojí Continentalu, včetně hlavních ložisek a ložisek na ojnici. Tyto úpravy motoru vedly v porovnání s modelem Supersports z roku 2009 k nárůstu o 80 koní (79 bhp) a 217 N.m (160 lb.ft.) – což je desetiprocentní zvýšení poměru síly k hmotnosti a pětadvacetiprocentní zvýšení poměru točivého momentu k hmotnosti. Maximální rychlost se zvýšila o pět mil za hodinu (a čas zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu se zkrátil o 0,3 vteřiny). Supersports je rovněž vybaven konvertorem točivého momentu, který se rychleji uzamkne a umožňuje tak vozu co nejlépe využít vyššího točivého momentu, který dosahuje 1 017 N.m (750 lb. ft.). Akcelerace z nuly je díky tomu ještě rychlejší.
Aby se tyto úžasné výkony daly také zkrotit, je nový Supersports vybaven výkonnými keramicko-uhlíkovými brzdami s vylepšeným chlazením. Brzdové kotouče jsou největší svého druhu na světě a poskytují vynikající výkony s minimálním snížením výkonu v extrémních podmínkách. Brzdy se skrývají za lehkými jedenadvacetipalcovými koly z kované lehké slitiny. Společně tak ušetří 20 kilogramů neodpružené hmoty. Dalších pět kilogramů je možné ušetřit s volitelným titanovým výfukovým systémem. Nový model Supersports je nejlehčím ze všech současných vozů Continental GT a je lehčí než čtyřsedadlový model Supersports z roku 2009.
Aby byl zážitek z jízdy ještě mocnější, je výfukový systém vozu upraven tak, aby dýchal volněji a nabízel nezaměnitelnou zvukovou kulisu Bentley, kdy se při přeřazení na nižší rychlostní stupeň ozve zapraskání podobné výstřelu z pušky.
Těmto výkonům odpovídá také sportovní ovládání vozu. Supersports má speciálně kalibrovanou a modernizovanou verzi systému rozložení točivého momentu, kterou jsme poprvé představili u vozu Continental GT3-R. Tento dynamický systém během akcelerace na výjezdu ze zatáčky odděleně brzdí přední i zadní kola, aby se zvýšil výkon vozu. Zároveň zachová plnou sílu u nebržděných kol a při zatáčení přibrzdí vnitřní zadní kolo, aby se zvýšila agilita. Má rovněž speciálně vytvořenou, méně rušivě kalibrovanou stabilizaci pro preciznější reakce podvozku.
I u nového Supersports je zachováno rozložení točivého momentu typické pro systém pohonu všech kol Bentley, a to ve prospěch zadní nápravy. Standardně motor posílá 60 procent své síly zadním kolům pro vyrovnanější a sportovnější jízdu, s možností upravit rozložení mezi zadní a přední kola v závislosti na přilnavosti povrchu. I přesto, že se Supersports soustředí na svižnější dynamiku jízdy, zachovává si dynamické nastavení jeho sníženého a tužšího podvozku všechny kvality nezbytné pro luxusní jízdu i ve chvílích, kdy pasažéři potřebují cestovat na větší vzdálenosti v absolutním pohodlí.
Nový Continental Supersports se může v exteriéru i v interiéru chlubit jedinečnými stylingovými prvky, které odrážejí značné navýšení výkonnosti tohoto špičkového grand toureru. Změny v exteriéru zahrnují nový tvarový design předního i zadního nárazníku, v němž je integrován karbonový splitter, respektive difuzor, ale také nové rozšířené prahy a nasávače vzduchu na kapotě, rovněž v provedení z karbonového vlákna, boční výdechy na předních blatnících v černém lesku a nový vroubkovaný design koncovky výfuku v černém lesku. Dramatický vzhled karoserie doplňují tmavě tónovaná přední i zadní světla a černé kovové doplňky na mřížce chladiče, světlech, zadním nárazníku, klikách dveří a okenních lištách. Pro karoserie typu coupé je nabízena i kombinaci volitelného, aerodynamicky konstruovaného zadního spoileru a předního splitteru, nové symboly Supersports, nový černý a lesklý broušený povrch u jedenadvacetipalcových kovaných kol z lehké slitiny a volitelné boční polepy. Dalším volitelným prvkem je lesklý kryt motoru z karbonového vlákna ozdobený značkou Supersports.
Nový kabriolet Continental Supersports Convertible nabízí stejný luxus a prvotřídní provedení jako coupé, ale stisknutím jediného tlačítka z něj vytvoříte otevřený tourer, za kterým se budou všichni otáčet. Vícevrstvá plátěná střecha zajišťuje prvotřídní provedení a zvukovou izolaci. Byla podrobena nejpřísnějším testům za nejrůznějších podmínek, od -30°C do +50°C či více, a je tedy nejen schopna odolat monzunovým dešťům, ale i za těch nejchladnějších dnů dokáže ve vnitřním prostoru zachovat příjemné teplo bez nejmenších známek průvanu. Další praktická funkce, ohřívání krku, umožňuje pohodlnou a příjemnou jízdu s otevřenou střechou i v chladnějších jarních a podzimních dnech. Se sklopenou střechou nabízí kabriolet Continental Supersports Convertible senzační výkony a větší potěšení z jízdy pro všechny smysly. Se zavřenou střechou je pak po celý rok stejně praktický jako jeho protějšek s karoserií coupé.
Uvnitř vozu pak zážitek ze soudobého britského luxusu umocňuje spousta speciálně vyráběných stylingových detailů. Jedinečného barevného efektu bylo dosaženo použitím tří barev: jde o první tříbarevný interiér v této generaci Continental GT. Nové prošívání ve tvaru kosočtverců na sedadlech a dveřních panelech, provedených v alcantaře, vytváří nový typický rys vozu, a kostkované karbonové obkladové panely Supersports rozšiřují stávající seznam deseti dostupných dýh a technických povrchů. Interiér je doplněn novým vyšívaným emblémem Supersports a pro vůz Supersports speciálně vyráběným volantem a jedinečnou řadicí pákou s prvky v alcantaře.
Řidičům, kteří mají zájem o intenzivnější akustický zážitek, je nabízena možnost titanového výfuku. Kromě toho, jak vzrušující zvuk vydává, titanový systém také snižuje hmotnost vozu.
Pro zákazníky, kteří mají zájem o model Supersports a chtěli by si ho vybavit dalšími osobními prvky, je k dispozici balíček „X Specification“, který zahrnuje osm jedinečných možností dvoubarevného provedení karoserie a karbonová boční zrcátka a pedály. Jeho součástí je také možnost titanového výfuku a karbonového povrchu u interiérových dveřních panelů a krytu motoru a lesklý černý povrch u 21 palcových kovaných kol. Stejně jako všechny ostatní vozy Bentley můžeme i model Supersports předat zručným a zkušeným řemeslníkům Mullineru, specializovaného karosářského oddělení Bentley, kteří zákazníkovi splní jeho individuální požadavky.
Technické specifikace
|
Continental Supersports |
Continental Supersports Convertible |
Motor |
||
Typ |
6 litrový se dvěma turbodmychadly, nepřímé vstřikování W12 |
|
Max. výkon |
700 bhp / 710 PS / 522 KW při 6 000 1/min. |
|
Max. točivý moment |
1017 N.m / 750 lb.ft při 2 050 – 4 500 1/min. |
|
Převodovka |
||
Typ |
Osmistupňová automatická ZF převodovka s Quickshiftem, Block Shifting, řazení pomocí pádel na volantu |
|
Poháněné nápravy |
Stálý pohon všech kol (40:60 ve prospěch zadní nápravy) |
|
Poměry |
1.: 4,71; 2.: 3,14; 3.: 2,1; 4.: 1,67; 5.: 1,29; 6.: 1,00; 7.: 0,839; 8.: 0,667 |
|
Koncový převod |
2,85 |
|
Brzdy |
||
Přední |
420 mm, karbid křemíku s uhlíkovými vlákny, příčně drážkované |
|
Zadní |
356 mm, karbid křemíku s uhlíkovými vlákny, příčně drážkované |
|
Kola a pneumatiky |
||
Kola |
21" x 9,5 J kovaná kola z lehké slitiny s povrchem ve dvou provedeních |
|
Pneumatiky |
275/35 ZR21 |
|
Řízení |
||
Typ |
Hřebenové, elektronicky ovládaný posilovač řízení ZF servotronic reagující na rychlost |
|
Počet otáček volantu mezi krajními polohami |
2,6 otáček |
|
Poloměr otáčení |
11,3 m |
|
Podvozek |
||
Přední náprava |
Čtyřprvková s dvojitými příčnými rameny, počítačem ovládané samovyrovnávací odpružení, stabilizátor |
|
Zadní náprava |
Lichoběžníková víceprvková, počítačem ovládané samovyrovnávací odpružení, stabilizátor |
|
Odpružení a tlumiče |
Průběžná regulace tlumičů, vyladěno pro dynamické výkony |
|
Rozměry |
||
Rozvor |
2 746 mm / 108,1” |
|
Celková délka |
4 806 mm / 189,2” |
|
Šířka (tělo karoserie) |
1 944 mm / 76,5” |
|
Šířka (vč. zrcátek) |
2 227 mm / 87,7” |
|
Celková výška |
1 394 mm / 54,9” |
1 403 mm / 55,2” |
Palivová nádrž |
90 litrů / 20 britských galonů / 24 amerických galonů |
|
Objem zavazadlového prostoru |
358 litrů / 12,6 ft3 |
260 / 9,18 ft3 |
Hmotnost bez nákladu (EU) |
2280 kg / 5027 lb |
2455 kg / 5412 lb |
Celková hmotnost vozidla |
2750 kg / 6063 lb |
2900 kg / 6393 lb |
Výkon |
|
|
Maximální rychlost |
209 mph / 336 km/h |
205 mph / 330 km/h |
0-60 mph |
3,4 s |
3,7 s |
0-100 km/h |
3,5 s |
3,9 s |
Spotřeba paliva (EU cyklus)* |
||
Ve městě |
11,6 mpg / 24,3 litry/100 km |
11,6 mpg / 24,4 litry/100 km |
Mimo město |
26,4 mpg / 10,7 litrů/100 km |
25,7 mpg / 11,0 litrů/100 km |
Kombinovaná |
18 mpg / 15,7 litrů/100 km |
17,8 mpg / 15,9 litrů/100 km |
Emise CO2 |
358 g/km |
362 g/km |
Spotřeba paliva (EPA cyklus)** |
||
Ve městě (US mpg) |
Bude potvrzeno později |
Bude potvrzeno později |
Mimo město (US mpg) |
Bude potvrzeno později |
Bude potvrzeno později |
Kombinovaná (US mpg) |
Bude potvrzeno později |
Bude potvrzeno později |
Emisní kontrola |
EU 6 a US LEV II |
* Údaje o spotřebě paliva jsou předběžné a podléhají typovému souhlasu.
** Údaje o spotřebě paliva jsou předběžné a podléhají osvědčení EPA.
Foto:Bentley