Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Více než čtyři tisíce dvě stě automobilů ukradli podle policejních statistik zloději v Česku za prvních deset měsíců letošního roku.
Celá třetina aut zmizela v Praze, nejméně pak naopak v Karlovarském kraji a na Vysočině. Meziročně se počet ukradených vozů snížil, objasněnost krádeží je však podle statistik stále velmi nízká a letos se pohybuje kolem 21 %.
Vybavení a technologie automobilů jdou dopředu mílovými kroky – dotykové obrazovky, parkovací systémy a bezklíčové startování, to vše již dnes patří k běžným standardům. Inovace výrobců však sledují vedle zákazníků též zloději aut. Ty tam jsou sice doby, kdy jim ke krádeži stačil obyčejný šroubovák, případy z poslední doby ale ukazují, že sázet jen na samotné zabezpečení se majitelům může pěkně prodražit. Zloděje však mohou „převézt“ tím, že vůz vybaví systémem, který auto najde poté, co je někdo ukradne.
Dostat se do zamčeného auta, překonat imobilizér, nastartovat a odjet, to je pro dnešní zloděje, kteří využívají pokročilou techniku, v podstatě hračka. Novinky poslední doby, jakými je například bezklíčové odemykání a startování, jim v tom paradoxně ještě dokonce nahrávají. Zloději vybavenému notebookem stačí „přečíst“ kód vašeho přístroje a může v podstatě rovnou odjet. Auta se navíc ztrácejí i tak, že je někdo jednoduše odtáhne. Otevíráním a startováním se tedy vlastně zloděj nemusí vůbec zdržovat.
I když se dá překonat, zabezpečení nepodceňte
To, že se zloději umí dostat prakticky do každého auta, samozřejmě neznamená, že je zabezpečení k ničemu. Jakákoliv překážka, která případného zločince zdrží, nebo dokonce odradí, se počítá. Vedle moderní elektronické ochrany vozů, jež je dnes už zpravidla v základní výbavě, se vyplatí pořídit si například mechanické zabezpečení v podobě zámku řadicí páky nebo volantu. Oblíbené je i pískování skel, na které se zpravidla umístí takzvaný VIN kód. Zloději tím sice nevznikne překážka na cestě do vozu, klesá však pro něj jeho cena – pro legalizaci vozu by totiž musel všechna takto označená skla za nemalé peníze vyměnit. Dobře zabezpečené auto navíc znamená, že majitel dostane při sjednávání pojistky slevu.
Systém, který najde auto po krádeži
Kvalitní zabezpečení může zloděje odradit a zdržet jej, ale nikdy se na ně nedá na sto procent spolehnout. Majitelům se proto vyplatí vybavit svůj vůz i prostředkem, který umožní auto najít i poté, co je někdo fakticky odcizí. „Základním prvkem takzvaného pokrádežového vyhledávacího systému je miniaturní jednotka, která se nainstaluje do vozidla tak, aby ji případný zloděj mohl jen těžko najít a vyjmout. Jednotka je napojená na privátní rádiovou síť, jež je odolná proti jakémukoliv rušení, a je tak možné v podstatě neustále sledovat, kde se auto pohybuje,“ popisuje Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel systémem SHERLOG. Tato zařízení se dělí na pasivní, nebo aktivní.
Pasivní versus aktivní zařízení
Jak již bylo zmíněno, majitelé vozů mají na výběr, zda svůj vůz vybaví pasivním, nebo aktivním zařízením pro pokrádežové vyhledávání. V případě, že zvolili první variantu a zjistili, že jim vůz někdo odcizil, je na nich, aby krádež ohlásili svému klientskému centru. To po ohlášení vůz najde a v součinnosti s policií k němu vyšle svůj vlastní tým. V případě aktivního zařízení je situace ještě jednodušší. „Majitel vozu, který je chráněn aktivním zařízením, má k dispozici čip, díky němuž systém pozná, že se jedná o oprávněného uživatele. Při neautorizovaném pohybu vozu – tedy bez čipu – je ihned automaticky informováno klientské centrum, které následně kontaktuje majitele. Pokud se potvrdí, že jde o krádež, nastupuje opět dálkové vyhledání vozidla,“ vysvětluje rozdíl Petr Rybníček s tím, že statistiky dohledání a navrácení odcizeného vozidla tímto systémem činí dlouhodobě více než 98 %.
Monitoring pohybu auta
Vedle samotného faktu, že auto vybavené pokrádežovým vyhledávacím systémem je daleko lépe chráněné, plynou z jeho využívání i další výhody. Ty ocení například podnikatelé, kteří chtějí mít přehled o svém vozovém parku. Mohou si totiž objednat též monitoring pohybu vozidla a mít tak přehled o tom, kde se auto pohybuje, kolik ujelo kilometrů, jakou má spotřebu a další informace. To je ideální nejen pro kontrolu vlastních zaměstnanců, ale také pro detailní vedení knihy jízd.
O systému SHERLOG SecurityCar
SHERLOG SecurityCar zajišťuje zabezpečení a vyhledávání odcizených jednostopých i dvoustopých vozidel a stavebních strojů. U vybraných typů zabezpečení zprostředkuje klientům on-line monitoring vozidla včetně sledování chování řidičů a využití vozidla, případně službu elektronické knihy jízd. Unikátnost systému SHERLOG SecurityCar je dána vlastní rádiovou sítí, která není závislá na mobilních operátorech a je běžnými prostředky neodrušitelná. V případě poptávky využívá systém také technologie GPS/GSM. V současné době je systémem SHERLOG SecurityCar chráněno 25 000 automobilů. Úspěšnost systému při vyhledávání odcizených vozů činí dlouhodobě více než 98 % s tím, že vůz se zpravidla majiteli vrátí do dvou hodin.
Ilustrační foto:Sherlog