MotorInfo

Motor Ford 1.0 EcoBoost vítězem International Engine of the Year

25.6.2014 17:20
Motor Ford 1.0 EcoBoost vítězem International Engine of the Year

Motor Ford 1.0 EcoBoost byl vyhlášen motorem roku 2014 (International Engine of the Year); jedná se o dosud nevídané třetí vítězství v řadě.

V prestižní anketě International Engine of the Year bodoval tento motor díky řidičské přívětivosti, výkonu, nízké spotřebě, kultivovanosti a technickým řešením. Porota složená z 82 motoristických novinářů z 35 zemí také na konferenci Engine Expo 2014 ve Stuttgartu potřetí v řadě vyhlásila 1.0 EcoBoost „Nejlepším motorem do 1,0 litru“.

Tento motor dosud získal 13 významných ocenění. Během tří let posbíral sedm vítězství v anketě International Engine of the Year (včetně ceny pro nejlepší nový motor roku 2012), dále německé ocenění International Paul Pietsch Award 2013 za technické inovace; a v USA trofej Breakthrough Award, kterou magazín Popular Mechanics uděluje významným technickým novinkám. Ford je také první automobilkou, jež se s tříválcovým motorem zařadila do prestižního výběru Ward’s 10 Best Engines.

„Letošní nominace přinesly dosud nejostřejší konkurenci, ale motor 1.0 EcoBoost i nadále vyniká díky svým výrazným kvalitám: výborné kultivovanosti, překvapivé pružnosti a výjimečně nízké spotřebě paliva,“ řekl Dean Slavnich, člen organizačního výboru 16. ročníku ankety International Engine of the Year a redaktor časopisu Engine Technology International. „Motor 1.0 EcoBoost je jednou z nejdokonalejších ukázek konstrukce motorů.“

Přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost se v Evropě začal prodávat v roce 2012 v modelu Ford Focus. Nyní je nabízen v dalších devíti modelových řadách: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier. Zcela nové Mondeo bude dalším Fordem, který ještě letos nabídne evropským zákazníkům agregát 1.0 EcoBoost. Bude to nejmenší motor pod kapotou vozu střední třídy.

Již existující verze o výkonu 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k), právě doplňuje třetí provedení: nejsilnější varianta, jež má 103 kW (140 k), je určena pro modely Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Jedná se o nejvýkonnější sériově vyráběný motor s objemem 1,0 litru, s nímž Fiesta zrychlí z 0 na 100 km/h za 9 sekund, dosahuje nejvyšší rychlosti 201 km/h a přitom vykazuje spotřebu benzinu 4,5 l/100 km a emise CO2 104 g/km.

Na 20 nejvýznamnějších evropských trzích představují vozy s motorem 1.0 EcoBoost pětinu všech prodaných Fordů. Během prvních pěti měsíců roku 2014 byl 1.0 EcoBoost nejčastější volbou zákazníků v Nizozemsku (38 procent prodejů značky Ford), následuje Dánsko (37 procent) a Finsko (33 procent).

Továrny Fordu v Kolíně nad Rýnem v Německu a Craiově v Rumunsku vyrobí každých 42 sekund nový motor EcoBoost. Celkový objem výroby nedávno překročil hranici 500 000 kusů.

Nyní se Fordy poháněné motorem 1.0 EcoBoost prodávají v 72 zemích po celém světě. V USA se ještě letos začne prodávat nový Focus 1.0 EcoBoost, zatímco Fiesta 1.0 EcoBoost je u amerických dealerů k dostání už nyní. Ford nedávno zahájil výrobu motoru 1.0 EcoBoost v továrně Chongqing v Číně, která bude pokrývat poptávku v regionu Asie-Pacifik. Ta je velmi silná, například ve Vietnamu více než třetina nových majitelů Fordu Fiesta zvolila během prvního čtvrtletí roku 2014 právě 1.0 EcoBoost.

Více než 200 konstruktérů ve čtyřech vývojových centrech Fordu – v německých Cáchách a Merkenichu, britském Dagenhamu a Duntonu – odpracovalo na vývoji motoru 1.0 EcoBoost více než pět milionů hodin. Kompaktní nízkotlaké turbodmychadlo se otáčí až rychlostí 248 000 otáček za minutu – více než 4 000krát za sekundu a téměř dvakrát rychleji než turbodmychadla v motorech, které pohánějí v sezoně 2014 závodní vozy formule 1. V nové verzi 1.0 EcoBoost s výkonem 103 kW (140 k) dosahuje turbodmychadlo plnicího tlaku až 1,6 baru. Nejvyšší tlak plynů na píst má hodnotu 124 barů. To je, jako by na ploše pístu stál pětitunový slon africký.

Litinový blok motoru je tak malý, že by se mohl převážet jako kabinové zavazadlo v letadle. Blok je osazen hliníkovou hlavou s integrovanými výfukovými svody. Díky tomuto uspořádání se výfukové plyny rychleji ochlazují, motor tedy snadněji dosahuje optimálního poměru vzduchu a paliva. Promyšlené řešení setrvačníku a hlavní řemenice na klikovém hřídeli zlepšuje ve srovnání s běžnými tříválci vyváženost běhu motoru. Speciální potah na povrchu pístů, pístní kroužky s nízkým pnutím, speciální gufera a rozvody poháněné řemenem v olejové lázni snižují vnitřní tření. K lepší účinnosti motoru přispívá také olejové čerpadlo s proměnlivým průtokem, jež přizpůsobuje tlak oleje aktuálním potřebám.