Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Citroën C4 dostává pod kapotu nový benzinový přeplňovaný motor e-THP 130 z rodiny PureTech.
Motory PureTech (nová řada tříválcových benzinových motorů) , které byly vyvinuty a vyrobeny ve Francii, používají inovativní, účinné a úsporné technologie. Atmosférické verze, které se na trhu objevily v roce 2012 (1.0 l 68 k a 1.2 l 82 k), přinesly vyšší výkon a výrazné snížení spotřeby (až o 25 %) oproti předchozím generacím.
V roce 2014 se rodina PureTech rozšiřuje o novou verzi s turbodmychadlem, motor e-THP 130, což je první benzinový motor skupiny PSA Peugeot Citroën, který již dnes splňuje budoucí normu Euro 6. Nový motor, který se vyznačuje velmi rychle dostupným točivým momentem a příjemným řízením u širokého rozsahu užití, mění pohled na řízení vozů s benzinovými motorem a vozu Citroën C4 přináší elán a dynamiku.
Tříválcové uspořádání a technologie zvolené u tohoto nového motoru (turbokompresor, přímé vstřikování, proměnné časování,…) umožnily splnit náročné zadávací podmínky - motor e-THP 130 je silný, jeho výkon dosahuje 130 k při 5 500 1min a maximálního točivého momentu 230 N.m dosahuje při 1 750 1/min. Je také kompaktní, došlo k výraznému snížení hmotnosti a rozměrů. Použita je rovněž manuální šestistupňové převodovce.
Motor e-THP 130 nabízí vysoký specifický výkon 80 kW/l (190 N.m/l), který přináší lepší výkon motoru při nižším objemu válců. Podařilo se snížit emise CO2 o 23 % (110 g místo 143 g) oproti současným čtyřválcovým motorům, současně přináší díky vysokému točivému momentu skutečné potěšení z řízení již u nejnižších otáček. Motor e-TPH 130, který je vybaven turbodmychadlem nejnovější generace s vysokou účinností (240 000 1/min), vykazuje nejlepší kompromis mezi točivým momentem při nízkých otáčkách a výkonem, 95 % točivého momentu je k dispozici mezi 1 500 a 3 500 1/min.
Spalovací systém byl speciálně navržen tak, aby co nejlépe využíval technologie motoru, zejména centrální vysokotlaké přímé vstřikování 200 bar. Umístění vstřikovače, způsob rozprášení paliva (díky laserové technologii), řízení vstřikovacích impulsů (až 3 na jedno spalování) a vstřikovací tlak (až 200 bar) umožňují zajistit optimální rozstřikování benzinu ve spalovací komoře, a tím co nejlepší spalování. Spotřeba a emise škodlivých plynů byly výrazně sníženy díky optimalizaci vnitřní aerodynamiky spalovací komory a variabilnímu časování sacích a výfukových ventilů. Poměr mezi vrtáním a zdvihem je stejný jako u atmosférické verze 1.2, pro co nejlepší kompromis mezi vnitřní účinností spalovacího systému a ztrátami způsobenými třením motoru.
Architektura motoru a použité technologie využívají osvědčené prvky z atmosférické verze, která tak nastavila nová měřítka ve svém segmentu. Snahou bylo omezit mechanické ztráty způsobené třením, které představují asi 20 % spotřebované energie. Na tomto snížení se podílí především rozměry klikového hřídele, vyosení čepu pístů a použití mokrého rozvodového řemene. Pístní čepy, kroužky a zdvihátka rozvodového systému jsou opatřeny uhlíkovou vrstvou snižující tření DLC (Diamond Like Carbon). A konečně řízené olejové čerpadlo s proměnným objemem trvale dodává optimální tlak mazání. Tření spojené s provozem čerpadla se snížilo o 30 % ve srovnání s nejlepší konkurencí. Motor e-THP 130 se tak stává ve svém segmentu novou referencí.
Motor e-THP 130 se opírá o uspořádání tří válců atmosférických verzí, ostatně 37 % dílů přeplňovaných verzí bylo převzato od atmosférického motoru.
Požadovaných výkonů motoru e-THP 130 bylo dosaženo díky využití nejmodernějších technologií a posílení některých součástí:
hlava válců používá hliníkovou slitinu s obsahem mědi a použité tepelné zpracování umožňuje snášet vysokou zátěž; výfukové potrubí je stejně jako u atmosférické verze zabudováno do hlavy válců pro lepší kompaktnost a výkonnost motoru;
u skříně válců, vyrobené litím pod tlakem, byla posílena mechanická pevnost: lití se provádí ve vakuu a bylo doplněno tepelným zpracováním; během lití se vkládají pouzdra s hliníkovým povrchem umožňující dokonalou soudržnost mezi pouzdrem a skříní, jako záruka spolehlivosti a menší deformace čepů pro větší snížení tření;
klikový hřídel je z oceli (místo ze slitiny v atmosférické verzi) a ojnice byla posílena použitím oceli s vynikajícími mechanickými vlastnostmi na podporu výjimečného spalovacího tlaku.
Motor e-THP 130 absolvoval velmi přísné testování, zahrnující nejprve 25 000 hodin ve zkušebně a poté více než 1,6 milionu kilometrů na silnici. Díky všem použitým vylepšením je Citroën C4 e-THP 130 šetrný k životnímu prostředí, jeho emise činí 110 g CO2/km, a úsporný, jeho spotřeba v kombinovaném režimu činí 4,8 l/100 km (tj. o 23 % méně než u předchozí generace, při současném zvýšení výkonu o 10 k).
Velká péče byla rovněž věnována akustickému komfortu vozu Citroën C4 e-THP 130, zejména na úrovni zdroje, tedy motoru (přesné vstřikování), ale také přímo na úrovni vozu, u kterého byly použity specifické pohlcovače hluku.