MotorInfo

Motocyklové jaro je v plném proudu

30.4.2013 08:45
Motocyklové jaro je v plném proudu

Letošní prodloužená zima oddálila také začátek plné motocyklové sezony. Sluneční paprsky posledních dní ale již vylákaly milovníky jedné stopy, takže všichni účastníci silničního provozu musejí počítat s jejich větším pohybem na komunikacích.

Motocyklisté patří k nejvíce ohroženým účastníkům v provozu

Tak jako chodci, cyklisté a senioři, také motocyklisté patří do velmi ohrožené skupiny účastníků silničního provozu. A na tyto skupiny se chce BESIP v letošním roce ještě více zaměřit.

„Dopravní nehody s účastí motocyklistů vykazují dlouhodobě nejvyšší závažnost. V roce 2012 bylo usmrceno 90 motocyklistů, což je o 12 více než v roce předchozím,“ říká Roman Budský, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Velmi často, v souvislosti s motocyklisty, zaznívají argumenty, že si za následky dopravních nehod mohou sami. Jak to tedy je, resp. bylo v roce 2012? Z celkového počtu dopravních nehod s účastí motocyklistů (2 971) bylo 1 308 dopravních nehod zaviněno motocyklisty, tj. 44 %. Ve 44 případech (48,9 %) z 90 usmrcených motocyklistů byl viníkem dopravní nehody právě motocyklista.

„Pokud vezmeme celkový počet usmrcených v roce 2012, tak musíme bohužel konstatovat, že každý osmý usmrcený na našich silnicích byl motocyklista. Závažnost dopravních nehod motocyklistů v roce 2012 činila 30,3 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod!!!, To znamená, že dopravní nehody motocyklistů vykazují 3,6x vyšší závažnost než je celkový průměr. Jedná se tak o vůbec nejvyšší závažnost ze všech druhů vozidel,“ dodává šéf oddělení BESIP Roman Budský.

Z hlediska časového období v loňském roce byl nejtragičtějším měsícem červen, kdy bylo usmrceno 18 motocyklistů. A právě do jarního a letního období jsou směrovány kampaně a aktivity všech zainteresovaných složek, které se ve spolupráci s oddělením BESIP na motocyklisty zaměří.

Aktivity BESIP v nejbližším období

BESIP se v loňském roce aktivně podílel na kurzech bezpečné jízdy, které se uskutečnily na polygonech. Těmito kurzy prošly řádově stovky motocyklistů, kteří absolvovali teoretickou přípravu i praktické jízdy se svými motocykly. Tyto, ale i další akce, které jsou pořádány s partnery, jako je například motocyklová sekce Svazu dovozců automobilů (SDA), Policie České republiky, společenské organizace, motocyklová média apod., se budou konat i v roce letošním. Jedná se například o aktivity při sérii motosrazů ve vybraných regionech ČR; sérii motoškol, jež je určena motocyklistům z celé ČR; program zaměřený na získání dlouhodobých dárců krve z řad motorkářů; nové metodiky výuky motocyklistů, provázání metodik přípravy budoucích motocyklistů a navazujících motoškol; soutěž pro střední, resp. vysoké školy o nejlepší plakát s tematikou BESIP; chování řidičů automobilů vůči motocyklistům („I ty můžeš nechtíc ublížit“) apod.

Více skútrů na našich silnicích

V lednu letošního roku umožnila úprava legislativy držitelům řidičského oprávnění skupiny B (tedy řidičům osobních vozidel) sednout za řídítka skútrů s objemem do 125 cm3. A protože přechod na tento typ dopravního prostředku může za určitých podmínek znamenat jisté ohrožení, tak i na ně BESIP myslí. Kromě toho, že již vznikl jeden z videoklipů, který byl odvysílán v rámci tzv. Besipek, připravuje se i speciální aktivita při srazu „skútrařů“ zaměřená na bezpečnou jízdu a návyky pro tyto řidiče a také vzniká „Příručka - Bezpečně na skútru“, která by měla všem zájemcům o jízdu na skútru pomoci v jejich aktivitě.

Jezdíme na krev

Již na březnové výstavě Motosalon v Praze odstartoval „motorkářský“ projekt „Jezdíme na krev“. Jedná se o společný projekt motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů, samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR, Společnosti pro transfuzní lékařství ČLS JEP a BEZPEČNĚ NA MOTORCE s Mírou Lisým. Cílem tohoto projektu je motivovat jednu z nejrizikovějších skupin účastníků silničního provozu k dobrovolnému dárcovství krve, a tím mimo jiné zmírnit negativní vnímání příznivců jedné stopy ze strany ostatních řidičů a spoluobčanů. „Řidiči motocyklů jsou vystaveni největšímu riziku, co se týče následků dopravní nehody. Jejich úrazy bývají velice vážné, protože nejsou chráněni prvky pasivní bezpečnosti. Zároveň je nutné dodat, že ze strany ostatních řidičů jsou často vnímáni negativně. Proto věřím, že projekt „Jezdíme na krev“ může toto negativní vnímání zmírnit,“ dodává k projektu Roman Budský.

Další informace najdete na portálu www.ibesip.cz.