Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Sportovní, komfortní a multifunkční SUV střední třídy je nyní ještě atraktivnější, úspornější a sportovnější
Je tomu tak díky mnoha novým řešením v oblasti designu, informačních a zábavních systémů, podvozku a motorů. Q5 hybrid quattro, první sériově vyráběný hybridní model značky, spojuje sílu motoru V6 se spotřebou čtyřválce.
Motory
Audi přichází na trh s přepracovanou modelovou řadu Q5 s pěti motory – třemi TDI a dvěma TFSI. Všechny agregáty kombinují přímé vstřikování s přeplňováním a navíc jsou sériově vybaveny systémem Start-Stop. Přestože většina motorů dosahuje lepších výkonových parametrů, klesla jejich spotřeba paliva až o 15 %. Nejúspornějším motorem v řadě Q5 je 2.0 TDI. Audi dodává tuto jednotku ve dvou provedeních. Ve verzi s výkonem 105 kW (143 k) a točivým momentem 320 N.m vystačí čtyřválec v kombinaci s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol v průměru s 5,3 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 139 g/km. Palivová nádrž o objemu 75 litrů umožňuje dojezd až 1 400 km. U modelu Audi Q5 s výkonem 130 kW (177 k) a točivým momentem 380 N.m dosahuje spotřeba 6,0 litru na 100 km (s převodovkou S tronic a pohonem quattro). Motor 3.0 TDI nabízí 180 kW (245 k) a točivý moment 580 N.m. Rozsáhle modernizovaný vznětový motor V6, který se dodává výhradně s převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro, zrychlí Q5 z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k nejvyšší rychlosti 225 km/h. Jeho průměrná spotřeba se omezuje na 6,4 litru paliva na 100 km. Přepracované Audi Q5 se může pochlubit nejvyšším stupněm vyspělosti také v oblasti zážehových motorů. Vrcholem rodiny TFSI je nový dvoulitrový čtyřválec s četnými inovacemi, které zahrnují variabilní časování a zdvih ventilů, inovativní řízení chladicího okruhu, vstřikovací soustavu, turbodmychadlo a integraci sběrného výfukového potrubí do hlavy válců. Nová jednotka 2.0 TFSI je vyladěna na největší výkon 165 kW (225 k) a maximální točivý moment 350 N.m. Spotřeba je v kombinaci s mechanickou převodovkou 7,6 litru na 100 km. Ještě vyšší výkon nabízí nový vidlicový šestiválec 3.0 TFSI přeplňovaný kompresorem, který nahrazuje motor 3,2 litru a poskytuje největší výkon 200 kW (272 k). Maximální točivý moment je 400 N.m. Klíčové údaje: z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy, nejvyšší rychlost 234 km/h, průměrná spotřeba 8,5 litru na 100 km.
Přenos hnací síly
V přepracované modelové řadě Q5 je pro každý motor k dispozici vhodné převodové ústrojí pro přenos hnací síly. Čtyřválce spolupracují v sériovém provedení s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Pro 2.0 TFSI s výkonem 165 kW (225 k) se alternativně dodává mimořádně komfortní osmistupňová převodovka tiptronic, která se montuje sériově v kombinaci s jednotkou 3.0 TFSI. Naproti tomu 3.0 TDI má sériově sportovní sedmistupňovou převodovku S tronic, která se dodává na přání pro motor 2.0 TDI s výkonem 130 kW (177 k). Převodovky jsou u čtyřválcových variant integrovány do inovativního systému řízení chladicího okruhu, který výrazně zkracuje fázi zahřívání motoru po studeném startu. Všechny převodovky mají velké rozpětí převodů – dlouhé vyšší převodové stupně snižují spotřebu paliva, krátké nižší převodové stupně podporují dynamiku při akceleraci. Trvalý pohon všech kol quattro je sériovou výbavou u téměř všech motorů. Pouze 2.0 TDI o výkonu 105 kW (143 k) pohání přední kola. V normálním případě rozděluje mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %, ale v případě potřeby dokáže rozdělení během zlomku sekundy změnit. Činnost systému završují drobné brzdové zásahy na jednotlivých kolech, které regulují rozdělování točivého momentu v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách.
Podvozek
Podvozek Audi Q5 s pětiprvkovou přední nápravou a zadní nápravou s lichoběžníkovými rameny byl dále vylepšen a nabízí ještě lepší komfort díky optimalizované charakteristice pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů. Nové řízení s elektromechanickým posilovačem zprostředkovává řidiči citlivý kontakt s vozovkou a má strmý převod. Posilovač pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a při jízdě přímým směrem nespotřebovává žádnou energii, čímž se snižuje spotřeba paliva o cca 0,2 litru na 100 km.
Hliníková kola pro Audi Q5 mají průměr ráfku 17“ a pneumatiky s rozměrem 235/65 (modely s výkonem 165 kW / 225 k a vyšším jezdí na 18“ kolech). Na přání nabízí Audi a společnost quattro GmbH kola s průměrem ráfku 20“ a pneumatiky s rozměrem až 255/45. Velmi sportovně zaměření zákazníci si mohou objednat sportovní podvozek S line. Elektromechanickou parkovací brzdu lze na přání doplnit asistentem rozjezdu do kopce, zatímco při sjíždění strmých srázů reguluje rychlost jízdy sériově dodávaný asistent pro jízdu z prudkých svahů. Elektronický stabilizační systém ESC přizpůsobuje své zásahy vlastnostem povrchu vozovky.
Dalším technicky vyspělým prvkem ve výbavě Audi Q5 je systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, který řidiči umožňuje měnit charakteristiky pedálu plynu, řazení samočinné převodovky, posilovače řízení a činnost automatické klimatizace ve čtyřech režimech včetně režimu efficiency. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi, má řidič k dispozici ještě pátý, volně programovatelný režim. Pod kontrolu systému Audi drive select mohou kromě toho spadat další tři na přání dodávané komponenty: adaptivní tempomat, podvozek s adaptivním tlumením a dynamické řízení, které mění převod prostřednictvím harmonické převodovky v závislosti na rychlosti jízdy. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností kompenzuje dynamické řízení nedotáčivost nebo přetáčivost malými řídicími impulzy. Audi Q5 si velmi dobře poradí i s drsným terénem. Jeho stoupavost je 31 stupňů. Nájezdové úhly vpředu a vzadu jsou 25 stupňů, přechodový úhel činí 17 stupňů. Světlá výška má hodnotu 200 mm.
Vnější design
Design s linií střechy připomínající kupé a do boků zasahujícím zadním výklopným víkem dává najevo své vlastnosti. Přidává k tomu ale i nové výrazné rysy. Světlomety mají novou vnitřní strukturu. U světlometů xenon plus tvoří světlomety LED pro denní svícení zakřivené pásy, které obklopují hlavní světlomety. Audi nabízí na přání adaptivní světlomety adaptive light včetně dynamické natáčecí funkce a statických světel pro odbočování. Na přídi sportovního SUV jsou zvýrazněné horizontální linie. Leskle černá maska chladiče Singleframe má zkosené horní rohy a její vertikální chromovaná žebra a kruhy loga Audi jsou plasticky vytvarované. Do modifikovaného nárazníku jsou integrovány otvory pro přívod vzduchu s leskle černými mřížkami a mlhové světlomety s chromovanými rámečky.
Také zadní svítilny jsou ve spojení s předními světlomety xenon plus vybaveny diodami LED s opticky homogenními světelnými pásy. Vložený difuzor a dole zploštělé koncovky výfukové soustavy – ve dvou variantách v závislosti na motoru – jsou rovněž nově navrženy. Součástí sériové výbavy jsou podélné střešní nosiče včetně příčníků.
Barevná paleta zahrnuje 15 barev karoserie, z nichž čtyři jsou nové. Audi nabízí na přání exteriérový paket S line a stylistický paket Offroad. Oba pakety propůjčují modelu Q5 individuální vzhled odlišnými stylistickými prvky a barvami dílů připevněných ke karoserii.
Přepracované SUV je 4,63 metru dlouhé, 1,90 metru široké a 1,65 metru vysoké. Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx je 0,33, čelní plocha 2,65 m2 a pohotovostní hmotnost základní verze činí 1 755 kilogramů.
Kapota motoru a zadní výklopné víko jsou vyrobeny z hliníku a ve struktuře karoserie nalézají ve velké míře uplatnění ultravysokopevnostní oceli, které snižují hmotnost a zlepšují pasivní bezpečnost. Robustní konstrukce přispívá rovněž k vysoké úrovni komfortu v interiéru sportovního SUV. Audi získalo za karoserii modelu Q5 „Euro Car Body Award“, nejprestižnější odborné ocenění svého druhu.
Interiér
Interiér Audi Q5 získal ještě víc na lesku. Mnoho ovládacích prvků je opatřeno tenkými chromovanými ozdobnými prvky. Ovládací páčky na sloupku řízení, zámek zapalování a přístroje byly mírně pozměněny. Úzké pásy ozdobného obložení na středové konzole se lesknou černou barvou. Všechny varianty volantů včetně verzí s pádly pro manuální řazení se prezentují v novém designu specifickém pro modely Q. Drobných vylepšení se dočkalo také ergonomické řešení interiéru. Multimediální centrála MMI Navigation plus vystačí nyní se čtyřmi tlačítky a otočný ovladač hlasitosti plní rovněž funkci pro přeskakování skladeb. Další změny k lepšímu se týkají ovládání vyhřívání sedadel, nové vysoce účinné klimatizace, systému jízdní dynamiky Audi drive select a multifunkčního volantu. Z nabídky prvků výbavy na přání si zaslouží zvláštní zmínku komfortní klíček, třízónová automatická klimatizace a klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání. Příjemné klima na palubě vozu dokáže vytvořit také panoramatické skleněné střešní okno. Vysoká kvalita zpracování je pro Audi věcí cti. Nově sladěn byl výběr materiálů, barev a potahů. Velký prostor pro individualizaci poskytují tři nové barvy interiéru, tři kvality tkanin a tři kvality kůží tvořící celkem 35 různých kombinací. Velké plochy ve výplních dveří jsou sériově potaženy tkaninou a pro ozdobné obložení jsou na výběr tři druhy dřeva a jedna hliníková varianta.
U sportovního paketu S line je interiér černý a ještě víc jej zušlechťují sportovní sedadla a decentní ozdobné prvky. Sportovní paket S line je završen devatenáctipalcovými koly s pneumatikami rozměru 235/55, sportovním podvozkem a exkluzivním perleťovým lakem karoserie v odstínu šedá Daytona. Další exkluzivní návrhy pro individualizaci vozidla naleznou zákazníci ve stylistických paketech nabízených v rámci programů Audi exclusive a Audi exclusive line.
Audi Q5 je vozem s velkými praktickými vlastnostmi pro volný čas a rodinné využití. Interiér nabízí prostor díky dlouhému rozvoru 2,81 metru. Cestující na zadních sedadlech si mohou nastavit sklon opěradla. Po velmi pohodlném sklopení zadních sedadel prostřednictvím dálkového odjišťování opěradel vzroste objem zavazadlového prostoru z 540 na 1 560 litrů. Audi nabízí na přání kolejnicový systém pro zavazadlový prostor, elektrické ovládání zadního výklopného víka, sedadlo spolujezdce se sklopným opěradlem a podélně posuvnou zadní lavici v rozsahu 100 mm včetně otvoru pro přepravu dlouhých předmětů. Audi Q5 má skvělé předpoklady pro jízdu s přívěsem, který může mít v závislosti na motoru a stoupání hmotnost až 2,4 tuny.
Asistenční systémy
Jízda v přepracovaném modelu Q5 je klidná a uvolněná, na čemž se podílejí také vysoce vyspělé asistenční systémy Audi. Součástí sériové výbavy je informační systém řidiče s funkcí doporučující přestávku k odpočinku. Pokud systém rozpozná na základě sledování pohybu volantu a dalších parametrů, že pozornost řidiče poklesla, doporučí mu přestávku. Centrální postavení mezi na přání dodávanými systémy zaujímá adaptivní tempomat, který prostřednictvím radarového senzoru udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Pokud při rychlosti pod 30 km/h rozpozná hrozící srážku s překážkou, aktivuje maximální brzdění. Audi active lane assist podporuje řidiče případnými mírnými zásahy do řízení, aby vůz zůstal ve svém jízdním pruhu. Audi side assist sleduje prostor za Q5, aby řidiče podpořil při změně jízdního pruhu.
Informační a zábavní systémy a Audi connect
Audi nabízí pro přepracovanou modelovou řadu Q5 široký výběr informačních a zábavních systémů. Na vrcholu stojí audiosystém Bang & Olufsen a navigační systém MMI Navigation plus s pevným diskem, sedmipalcovým barevným monitorem, 3D grafikou a přehrávačem DVD. Navigační systém byl v mnoha detailech vylepšen, například v oblasti hlasového ovládání a na přání dodávaného přijímače digitálního rozhlasového vysílání. U modelu Q5 hybrid quattro patří k sériové výbavě společně s audiosystémem Audi Sound System a barevným informačním systémem řidiče. Perfektním doplňkem systému MMI Navigation plus je Bluetooth Autotelefon online. Jeho integrovaný hotspot WLAN umožňuje cestujícím volné surfování po internetu a práci s elektronickou poštou na přenosných přístrojích. Řidiči přináší na míru střižené online služby Audi connect, například vyhledávání speciálních cílů Google pomocí hlasového ovládání, navigaci s obrazovými podklady z portálu Google Earth nebo funkci Google Street View s pohledem do ulic. Další službou Audi connect jsou dopravní informace Audi online, které ukazují řidiči v reálném čase aktuální vytížení komunikací na jím zvolené trase. Další novinkou je aplikace Audi music stream pro chytré telefony. Díky ní mohou řidiči modelu Q5 přijímat více než 5000 internetových rozhlasových stanic a ukládat si své oblíbené volby do mobilního telefonu. Systém MMI Navigation plus převezme zvolený program prostřednictvím WLAN a posádka jej může poslouchat z reproduktorů audiosystému. Ovládání webového rádia probíhá rovněž přes ovládací panel na přístrojové desce.
Audi Q5 hybrid quattro
Q5 hybrid quattro, první hybridní model Audi, má vysoce účinné hybridní poháněcí ústrojí s paralelním uspořádáním. Pohon obstarává jednotka 2.0 TFSI s výkonem 155 kW (211 k) a točivým momentem 350 N.m společně s elektromotorem s nejvyšším výkonem 40 kW a točivým momentem 210 N.m. Oba agregáty jsou krátkodobě schopny poskytnout největší systémový výkon 180 kW (245 k) a maximální točivý moment 480 N.m. Audi Q5 hybrid quattro zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 225 km/h. Při konstantní rychlosti 60 km/h ujede v režimu čistě elektrického pohonu až tři kilometry, přičemž nejvyšší rychlost v tomto módu může být až 100 km/h. Průměrná spotřeba paliva činí pouhých 6,9 l/100 km. Přenos hnací síly zajišťuje výrazně upravená osmistupňová samočinná převodovka tiptronic, která se obejde bez kapalinového měniče momentu. Jeho místo zaujímá elektromotor vybavený lamelovou spojkou, jež spojuje, resp. odpojuje elektrický stroj a motor TFSI. Elektrická energie je ukládána do kompaktního a lehkého lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 1,3 kWh. Akumulátor je udržován ve vhodném rozpětí provozních teplot náročným systémem vzduchového chlazení. Řidič přepíná mezi třemi jízdními programy tlačítkem a pákou voliče převodovky tiptronic. Program EV dává přednost elektrickému pohonu, program D využívá s maximální účinností oba motory. Režim S a kulisa převodovky tiptronic pro manuální řazení jsou přizpůsobeny požadavkům sportovního stylu jízdy. V rámci uvedených programů volí řídicí jednotka hybridního systému vždy nejvhodnější způsob činnosti. Model Audi Q5 hybrid quattro může být poháněn pouze motorem TFSI, pouze elektromotorem nebo oběma zdroji hnací síly v hybridním režimu. Navíc dokáže při zpomalování získávat zpět kinetickou energii a při silné akceleraci zvyšovat hnací sílu zapojením obou pohonů.
Audi Q5 hybrid quattro lze zvenku poznat mimo jiné podle kompletně lakovaných nárazníků a kol ve specifickém desetipaprskovém designu připomínajícím turbínu. Kola mají sériově průměr 19“, na přání 20“. O jízdních stavech informují v interiéru speciální ukazatele, například ukazatel výkonu, který nahradil otáčkoměr.
Ceny
Navzdory rozsáhlým vylepšením a bohatší výbavě se ceny modelů Audi Q5 pro zákazníky téměř nezměnily. Například model 2.0 TDI s výkonem 130 kW (177 k) je v porovnání s předchozím modelem s výkonem 125 kW (170 k) o pouhých 25 000 Kč dražší a jeho základní cena je 1 045 700 Kč vč. DPH. Sportovní SUV se u prodejců Audi objeví koncem léta.