MotorInfo

Ministerstvo dopravy chce zahájit více než 200 dopravních staveb

1.10.2014 21:37
Ministerstvo dopravy chce zahájit více než 200 dopravních staveb

Více než dvě stovky dopravních staveb v celkové hodnotě zhruba 230 mld. Kč plánuje Ministerstvo dopravy zahájit do konce roku 2016.

Na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích 1. třídy se v tomto období předpokládá zahájení asi 80 staveb, které po svém dokončení rozšíří silniční síť o 400 km. Na dálnicích a rychlostních silnicích budou zahájeny stavby v hodnotě zhruba 100 mld. korun, které po dobudování přinesou více než 260 kilometrů nových či modernizovaných komunikací tohoto typu. Aktuální přehled plánovaných dopravních staveb předložil ministr dopravy Antonín Prachař pro informaci vládě. Kabinet se k projednání tohoto bodu dnes z časových důvodů nedostal, projednat by ho měl v následujícím týdnu.

Mezi nejvýznamnější silniční stavby, které by měly být zahájeny do dvou let, patří D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, R 35 v úsecích Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov, R49 v úseku Hulín - Fryšták, D1 v úseku Přerov - Lipník, D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice,  R7 v úseku Postoloprty - Bitozeves, obchvat Frýdku-Místku na R48, stavba R6 v úseku Nové Strašecí – Řevničov a obchvat Lubence na R6. Pokračovat bude v dalších úsecích modernizace D1 a řada staveb bude zahájena také na silnicích 1. třídy.

Správa železniční dopravní cesty plánuje do konce roku 2016 zahájit 107 staveb v celkové hodnotě více než 97 mld. Kč. Investice budou směřovat především do modernizace tratí a významných železničních uzlů. Celkem 18 staveb v hodnotě šesti miliard Kč. zahájí do konce roku 2016 Ředitelství vodních cest.

Aktuální plán dopravní výstavby vychází z vládou schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který pro příští rok počítá s rekordní částkou přes 94 mld. Kč. Cílem Ministerstva dopravy je v maximální míře využít evropské prostředky z Operačního programu Doprava, jehož první programovací období příštím rokem končí. Tomu odpovídá i vysoký počet staveb, které chce MD a jeho resortní investorské organizace zahájit v příštím roce.

Majetkoprávní přípravu staveb, která je dosud největší brzdou výstavby nové silniční infrastruktury, by měla zrychlit novela zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, která nabyla účinnosti 13. září. Novela díky vyšším výkupním cenám lépe motivuje vlastníky nemovitostí k jejich prodeji, což usnadní výkup potřebných pozemků. Kromě majetkoprávní přípravy může termíny zahájení staveb ovlivnit také průběh výběrových řízení, který nemá resort dopravy pouze ve svých rukou. Otevřené a transparentní soutěže o stavební zakázky by nicméně zároveň měly přinést snížení odhadované ceny a zlevnit výstavbu dopravní infrastruktury. Předpokladem pro plnění daných cílů v roce 2016 je také navýšení nyní navrženého výhledu rozpočtu SFDI pro tento rok.

Přehled dopravních staveb s předpokládaným zahájením v letech 2014 - 2016

 

2014

2015

2016

Celkem 2014-2016

počet staveb

celkové náklady (tis. Kč)

počet staveb

celkové náklady (tis. Kč)

počet staveb

celkové náklady (tis. Kč)

počet staveb

celkové náklady (tis. Kč)

ŘSD ČR

16

13 586 569

38

71 396 873

25

45 416 344

79

130 399 786

SŽDC,s.o.

54

24 510 608

39

38 863 942

14

34 076 331

107

97 450 881

ŘVC ČR

4

876 467

6

4 435 809

8

688 439

18

6 000 715

CELKEM

74

38 973 644

83

114 696 624

47

80 181 114

204

233 851 382

 

Délka v km u plánovaných staveb na silnicích 1. třídy, rychlostních silnicích a dálnicích:

 

2014

2015

2016

Celkem 2014-2016

ŘSD ČR

47,3 km

209,6 km

140,6 km

397,5

Foto:J.Svoboda