Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Ministerstvo dopravy připravilo záchranný plán, který minimalizuje dopad opakování EIA na dopravní stavby.
Ministerstvo dopravy předložilo do mezirezortního připomínkového řízení záchranný plán ke schválení vládou, který by měl minimalizovat dopady na skupinu dopravních staveb dotčenou sporem s Evropskou komisí o platnost posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Ministerstvo zároveň vládě navrhlo postup, kterým zajistí, že se případné opakování posudků EIA nepromítne do úspěšného čerpání evropských zdrojů z Operačního programu doprava.
V jednáních vedených ministerstvy životního prostředí, dopravy, pro místní rozvoj a Úřadem vlády týkajících se EIA jde o stavby s posudkem vlivu na životní prostředí vydaným ještě podle legislativy platné před vstupem České republiky do Evropské unie (podle zákona č. 244/1992). Ministerstvo dopravy musí být připraveno na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí. Ministerstvo proto navrhlo postup, který bude minimalizovat dopady případného opakování EIA na dotčené stavby. Při opakování procesu EIA se bude vycházet z již připravené aktuální projektové dokumentace, nebude se tedy začínat od nuly.
Ředitelství silnic a dálnic již na pokyn Ministerstva dopravy zadalo u většiny dotčených staveb opakování jarních biologických průzkumů jako nezbytného podkladu pro dokumentace EIA (bez tohoto kroku by se časové prodlení dále prohloubilo). Posouzení vlivu na životní prostředí bude probíhat paralelně s dalšími kroky v přípravě stavby – výkupy, příprava dokumentace pro stavební povolení, archeologické průzkumy, případně výběr zhotovitele (s možností vypovědět smlouvu bez sankcí v případě nezískání stavebního povolení) atd. Příprava staveb tedy nebude během procesu EIA „zmražena“, čímž bude u drtivé většiny z nich reálný dopad na zahájení stavby minimalizován.
Stavby, které již mají vydané platné stavební povolení, budou dokončeny v souladu s tímto povolením, a nejsou tedy ohrožené. Reálné zdržení kvůli opakování EIA hrozí u těch staveb, které Ministerstvo dopravy plánovalo zahájit v letošním roce, respektive v první polovině roku 2017. Jde o stavby v souhrnné délce 88 km: D11 Hradec Králové – Smiřice (15,2 km), D35 Opatovice – Časy (12,8 km), D35 Časy – Ostrov (13 km), D6 Lubenec – obchvat (8,2 km), D6 Nové Strašecí – Řevničov (5,6 km), D6 Řevničov – obchvat (4,2 km), D49 Hulín – Fryšták (17,3 km), D48 Frýdek Místek – obchvat (8,6 km), D55 Otrokovice – obchvat (3,1 km).
U staveb D11 a D35 ale ještě zbývá provést časově náročné archeologické průzkumy. Proces EIA tedy poběží paralelně s nimi. Zpoždění lze u těchto několika staveb předpokládat zhruba o rok. To je čas nutný pro dokončení dokumentace EIA a posouzení Ministerstvem životního prostředí.
Ministerstvo dopravy zároveň vládě navrhlo postup, kterým zajistí plné využití finančních prostředků z Operačního programu doprava (OPD) tak, aby kvůli možnému opakování posudků EIA nebylo v dalších letech ohroženo vyčerpání evropských zdrojů. V minulém programovacím období se díky aktivitě ministerstva a jeho investorských organizací podařilo vyčerpat prakticky sto procent tohoto operačního programu. Stejně efektivně je MD připraveno využít i stávající program OPD pro roky 2014 až 2020. Riziko spojené s opakováním procesu EIA u některých silničních a železničních staveb bude sníženo navýšením prostředků na jiné cíle OPD. Posílena bude především alokace na modernizaci vozového parku na železnici.