MotorInfo

Míjejí se kampaně za bezpečí na silnicích u mladých řidičů účinkem?

27.12.2013 12:22
Míjejí se kampaně za bezpečí na silnicích u mladých řidičů účinkem?

Pouhých 31 % evropských instruktorů autoškol je přesvědčeno, že kampaně zvyšující povědomí o bezpečnějším provozu na vozovkách jsou efektivní a vytvářejí bezpečněji se chovající začínající řidiče.

Výsledky svého nového průzkumu zveřejnila společnost Goodyear  EMEA  spolu s Evropskou asociací autoškol EFA.

Po celé Evropské unii investují vlády členských států každý rok značné prostředky do kampaní zaměřujících se na zvyšování povědomí veřejnosti o bezpečné jízdě.Nicméně podle průzkumu, kterého se účastnilo 2 334 instruktorů autoškol z 12 evropských zemí, 41 % z těch, kteří mají přehled o kampaních za bezpečnost silničního provozu probíhajících v jejich zemi, tvrdí, že tyto kampaně nemají žádný dopad na postoje mladých řidičů k bezpečnosti na silnici. Vládní kampaně za bezpečnost silničního provozu udělaly největší dojem na španělské instruktory autoškol, z nichž 57 % se shoduje v tom, že kampaně měly efekt při ovlivňování postojů mladých řidičů k bezpečnosti. Zato vlády v Nizozemí, Francii a Belgii vytvářejí podle instruktorů nejméně efektivní kampaně.

Mimo Evropskou unii jsou výsledky podobně různorodé. Pouze 11 % jihoafrických instruktorů autoškol považuje kampaně za efektivní, zatímco v Turecku je to 25 %.  Ruští instruktoři mají na vliv kampaní obdobný názor jako jejich kolegové z EU a 31 % z nich se domnívá, že kampaně pro veřejnost za bezpečnější vozovky v Rusku fungují.

John Lepine, generální ředitel Evropské asociace autoškol, se k výsledkům průzkumů vyjádřil následovně: „Nejdůležitějším cílem efektivní autoškoly je vytvoření bezpečných návyků a chování za volantem. Pokud jsou kampaně za zvýšení povědomí o bezpečných silnicích navrženy efektivně, mají schopnost ovlivnit postoje řidičů.  Nicméně ti, kteří by měli věřit v efektivnost kampaní, podle výsledku výzkumu přesvědčeni nejsou. EFA apeluje na vlády, aby se od sebe navzájem učily a podělily se mezi sebou o nejosvědčenější postupy.”

Michel Rzonzef, viceprezident společnosti Goodyear EMEA pro divizi osobních pneumatik, dodal: „Máme za sebou první tři roky z desetiletého programu Evropské unie zaměřené na bezpečnost na vozovkách a tyto výsledky mohou potenciálně pomoci našemu odvětví a tvůrcům bezpečnostní politiky vytvářet efektivnější vzdělávací kampaně. To nás přivede blíže k našemu společnému cíli, kterým je snížení úmrtí na silnicích, a to zejména mezi mladými lidmi.“

Šokové metody, dramatické ukázky a kampaně zaměřené na specifické cílové skupiny zlepší bezpečnost silničního provozu

Mladí Evropané jsou nejohroženější věkovou skupinou, co se dopravních nehod týče, ale instruktoři autoškol jsou přesvědčeni, že současné kampaně směřující ke zvyšování povědomí o bezpečnosti na cestách nejsou natolik dramatické a šokující, aby upoutaly pozornost mladých lidí a přinutily je přemýšlet o svém chování za volantem.

Na dotaz, jak by měla vypadat rázná preventivní kampaň, 61 % instruktorů odpovědělo, že nejlépe by přimělo mladé lidi brát bezpečnost silničního provozu vážně, kdyby se investovalo do dramatických simulací nehod. Preferované metody zahrnují použití simulátoru, který ukáže, jaké to je být v autě v okamžiku převrácení, nebo hození bowlingové koule do předního skla jako názorná ukázka toho, co se stane, když řidič nemá zapnutý pás.

Taktéž 52 % z nich považuje za velmi účinné ukázat řidičům fotografie nehod způsobených neopatrným řízením. Dalším způsobem, který by zlepšil vládní kampaně zaměřené na bezpečnost silničního provozu, by bylo podle 44 % instruktorů efektivnější zapojení sociálních medií.

Názory instruktorů na nejefektivnější taktiku, která by donutila žáky brát bezpečnost na vozovkách vážně:  

Země

Metody považované za nejefektivnější v jednotlivých zemích

EU

Dramatické simulace nehod (např. simulátor, který ukáže, jaké to je být v autě v okamžiku převrácení jako příklad následku špatně udržovaných pneumatik, hození bowlingové koule do předního skla jako názorná ukázka toho, co se stane, když řidič nemá zapnutý pás)  (61 %)

Belgie

Dramatické simulace nehod (54 %)

Česká republika

Kampaně a výukové materiály na sociálních médiích (46 %)

Francie

Dramatické simulace nehod (69 %)

Německo

Výukové materiály speciálně navržené pro současnou mladou generaci (52 %)

Dánsko

Výukové materiály speciálně navržené pro současnou mladou generaci (64 %)

Itálie

Kampaně a výukové materiály na sociálních médiích (63 %)

Polsko

Dramatické simulace nehod (81 %)

Rakousko

Dramatické simulace nehod (58 %)

Nizozemsko

Fotografie nehod a havárií způsobených neopatrným řízením (58 %)

Španělsko

Dramatické simulace nehod (72 %)

Velká Británie

Skupinové lekce s diskusemi o bezpečnostních rizikách s vrstevníky (91 %)

Turecko

Fotografie nehod a havárií způsobených neopatrným řízením (90 %)

Rusko

Fotografie nehod a havárií způsobených neopatrným řízením (80 %)

Jižní Afrika

Fotografie nehod a havárií způsobených neopatrným řízením (69 %)

 

Co ještě by měly vlády dělat?

Evropští instruktoři autoškol se domnívají, že vlády by kromě zlepšení postojů ke kampaním zaměřeným na bezpečnost silničního provozu, měly také podniknout praktičtější kroky, aby vytvořily novou generaci bezpečných řidičů.  Nejčastěji (47 %) bylo zmiňováno lepší prosazování existujících pravidel silničního provozu. Následoval požadavek, aby mladí lidé byli vyučováni bezpečnosti silničního provozu od mladšího věku (44 %). 41 % instruktorů uvedlo, že by vlády měly investovat do školicích institucí a 40 % navrhlo, aby byla po školách vyžadována výuka bezpečnosti silničního provozu.  

Názory instruktorů na to, co by vlády měly dělat, aby zlepšily postoje začínajících řidičů k bezpečnosti silničního provozu:

 

Reklama zaměřená na mladé v místech, kde se často pohybují

Využití celebrit k podpoře kampaní

Výuka ve školách o bezpečné dopravě

Zahrnutí více otázek o bezpečnosti v dopravě do testů v autoškolách

Přísnější dopravní pravidla

Finanční investice do autoškol a jejich instruktorů

Spolupráce s organizacemi, které mladí řidiči znají

Začínat s praktickou výukou bezpečnosti v silničním provozu v mnohem mladším věku

EU

38 %

20 %

40 %

28 %

47 %

41 %

27 %

44 %

Rakousko

21 %

25 %

15 %

30 %

37 %

42 %

24 %

34 %

Belgie

36 %

10 %

38 %

30 %

40 %

49 %

19 %

42 %

Česká republika

31 %

24 %

49 %

23 %

38 %

31 %

16 %

32 %

Dánsko

43 %

16 %

34 %

26 %

49 %

28 %

29 %

28 %

Francie

42 %

28 %

21 %

20 %

53 %

32 %

35 %

56 %

Německo

34 %

12 %

20 %

17 %

33 %

35 %

27 %

46 %

Itálie

43 %

10 %

29 %

26 %

45 %

43 %

20 %

45 %

Nizozemsko

51 %

18 %

59 %

26 %

49 %

42 %

27 %

42 %

Polsko

44 %

26 %

65 %

39 %

61 %

63 %

40 %

50 %

Rusko

53 %

22 %

43 %

40 %

61 %

47 %

21 %

30 %

Jižní Afrika

59 %

27 %

50 %

33 %

54 %

60 %

36 %

47 %

Španělsko

36 %

21 %

64 %

17 %

53 %

50 %

30 %

51 %

Švýcarsko

30 %

22 %

33 %

44 %

51 %

36 %

24 %

49 %

Turecko

72 %

44 %

79 %

69 %

80 %

62 %

56 %

76 %

Velká Británie

46 %

26 %

55 %

33 %

49 %

41 %

34 %

50 %

 

Michel Rzonzef ze společnosti Goodyear shrnuje: “Instruktoři autoškol mají unikátní náhled na to, co opravdu funguje v oblasti ovlivňování mladých řidičů – jak je známo velmi těžce dosažitelnou skupinu. Každý rok jsou vydávány značné prostředky na zvýšení povědomí a na vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Pokud budou tato konkrétní zlepšení zrealizována, mohla by zefektivnit tyto investice, které nám pak pomohou zlepšit bezpečnost na evropských silnicích. Společnost Goodyear bude tyto výsledky detailně vyhodnocovat, protože vyvíjí další vzdělávací materiály a kampaně zaměřené na bezpečnost silničního provozu. Využijeme síly sociálních médií a odhalíme mladým řidičům možné dopady nebezpečného řízení,” dodal.