MotorInfo

Mercedes-Benz Trucks na výstavě „Retro Classics 2016“

17.3.2016 13:40
Mercedes-Benz Trucks na výstavě „Retro Classics 2016“

Mercedes-Benz Trucks vystavuje 14 exponátů u příležitosti 120. jubilea prvního nákladního vozidla.

Téma bezpečnosti je odjakživa součástí strategie společnosti Daimler a velmi záhy začalo ovlivňovat i její postavení na trhu. Divize Mercedes-Benz Trucks proto zasvětila svou účast na největší evropské výstavě klasických vozidel „Retro Classics 2016“ mottu „Bezpečnostní systémy nákladních vozidel v historickém kontextu“.

Značka automobilových průkopníků Gottlieba Daimlera a Carla Benze, která jako žádná jiná symbolizuje motorizaci osobní a nákladní dopravy, slaví v roce 2016 významné jubileum – výročí „120 let nákladního vozidla“. Po několikaletém vývoji dodala společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft 1. října 1896 první motorizované nákladní vozidlo do Londýna. Nákladní vozidlo, vybavené dvouválcovým motorem o výkonu 3 kW (4 k), bylo koncipováno pro užitečnou hmotnost 1,5 tuny. Benz ve stejném roce dodal „dodávkový vůz“ se skříňovou nástavbou pařížskému obchodnímu domu „Du bon Marché“. Mercedes-Benz dokládá v jubilejním roce 2016 svou vedoucí roli v oblasti technického vývoje (užitkových) vozidel atraktivní expozicí na výstavě Retro Classic.

Již v 60. letech 20. století zahájili výzkumníci a vývojáři tehdejší společnosti Daimler-Benz AG vývoj dvouokruhové pneumatické brzdové soustavy a protiblokovacího systému ABS, což jsou dva rané milníky v historii bezpečnostních systémů v užitkových vozidlech.

V roce 1970 byl představen první vývojový stupeň systému ABS pro osobní vozy a v roce 1978 byl systém ABS připraven pro sériovou výrobu. Zpočátku byl nabízen v osobních vozech třídy S. Značka Mercedes-Benz však již v roce 1981 představila první ABS pro nákladní vozidla a návěsové soupravy.

Od systému Active Brake Assist až po funkci Highway Pilot

Mezi vrcholy novějšího vývoje bezpečnostních systémů pro užitková vozidla patří revoluční aktivní brzdový asistent Active Brake Assist. Systém, zavedený v roce 2006 do těžkých nákladních vozidel Mercedes-Benz Actros, se od té doby skvěle osvědčil v praxi. Od roku 2012 je dodáván již třetí evoluční stupeň tohoto zachránce životů. Od uvedení na trh bylo do provozu uvedeno již více než 66 000 těžkých nákladních vozidel s tímto systémem pro nouzové brzdění.

A vývoj pokračuje dál. Nejnovějšími výsledky jsou funkce Blind-Spot-Assist a Highway Pilot. Nový asistent pro sledování slepého úhlu Blind-Spot-Assist má podle inženýrů společnosti Daimler velký potenciál pro výrazné snížení počtu těžkých nehod během odbočování. A protože především při odbočování vpravo dochází ke střetům s cyklisty a chodci se smrtelnými následky, sledují speciálně tuto oblast noví elektroničtí pomocníci, kteří tak pro řidiče nákladních vozidel plní funkci dalších párů očí.

Tzv. Highway Pilot je jedním z rozhodujících kroků na cestě k autonomní jízdě, protože už vlastně umožňuje částečně autonomní jízdu. To znamená, že tento systém sice dokáže nákladní vozidlo na dálnicích sám řídit, ale řidiči zůstává plná odpovědnost, takže musí neustále sledovat provoz a být připraven kdykoli zasáhnout. Highway Pilot je tedy srovnatelný s autopilotem, který se běžně používá v letadlech.

Bezpečnost v silniční dopravě je odjakživa součástí strategie společnosti Daimler a jízda bez nehod je pak vizí blízké budoucnosti. Proto se na této vizi neustále pracuje.

Od N1 z roku 1926 až pro Safety Truck

Užitková vozidla Mercedes-Benz jsou na výstavě Retro Classics (17. až 20. března, na výstavišti Messe Stuttgart) zastoupena 14 exponáty. Divize nákladních vozidel společnosti Daimler AG, je dodavatelem lehkých, středně těžkých a těžkých užitkových vozidel a speciálních vozidel, jako je Unimog. Na začátku předkládané retrospektivy stojí model nákladního vozidla s krátkým označením N1 a užitečnou hmotností 1,5 tuny. Vozidlo z roku 1926 si dokázalo poradit s nákladem, který dnes odveze Sprinter. Exponát při pohledu na dnes archaicky působící brzdovou soustavu zřetelně ukazuje, jak dlouhou vývojovou cestu musela bezpečnostní technika ještě překonat. Safety Truck typu Actros 1863 naproti tomu demonstruje, co je dnes dodáváno standardně, a to zejména v oblasti aktivní bezpečnosti.

Některé bezpečnostní systémy, vyvinuté společností Daimler, jsou dnes již součástí legislativy. Aktuálním příkladem je požadavek EU, aby byla všechna nově registrovaná nákladní vozidla a autobusy od listopadu 2015 standardně vybavena systémem nouzového brzdění a asistentem pro jízdu v jízdním pruhu. Daimler oba systémy zavedl již před deseti roky (Active Brake Assist), resp. před 16 roky (asistent pro jízdu v jízdním pruhu) do výbavy svých nákladních vozidel a krátce poté i dálkových autobusů. Dalším příkladem je elektronicky řízený stabilizační systém ESP, který je od podzimu 2014 povinnou výbavou všech nově registrovaných lehkých užitkových vozů. V modelu Mercedes-Benz Sprinter patří ESP ke standardní výbavě již od roku 2002.

 

Foto:Mercedes-Benz