MotorInfo

Mercedes-Benz třídy CLA zakládá nový segment

25.1.2013 11:20
Mercedes-Benz třídy CLA zakládá nový segment

Model CLA zakládá nový segment s nejlepší aerodynamikou na světě (cx = 0,22), avantgardním designem ve stylu kupé a pohonem všech kol 4MATIC (na přání).

Nové čtyřdveřové kupé následuje větší typ CLS, jehož koncept nalezl již od svého debutu v roce 2003 četné imitátory. Kupé s bezrámovými dveřmi přebírá design konceptu Concept Style Coupé a přenáší ho bez větších změn do sériové výroby. Novinka je standardně vybavena brzdovou soustavou propojenou s radarovým senzorem (COLLISION PREVENTION ASSIST). Tento asistenční systém upozorňuje řidiče na překážky již od rychlosti jízdy 7 km/h a při sešlápnutí brzdového pedálu zahájí přesně dávkované brzdění. CLA lze již od 14. ledna objednat u autorizovaných prodejců, i když se první vozy budou zákazníkům předány až v dubnu 2013. Ceny začínají od 713 900,-Kč za model CLA 180.  

„Odezva na Concept Style Coupé byla velkolepá. S odstupem zněl nejčastější komentář následovně: ‚Začněte tohle auto vyrábět sériově.‘ A přesně to nyní děláme,“ říká Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars. „CLA je automobilem, který střední třídu nezaměňuje s průměrem. Jeho výrazný design podtrhuje sportovní stránku značky Mercedes-Benz.“

CLA se v souladu se svým sportovním charakterem dodává s výkonnými motory, přeplňovanými turbodmychadlem o výkonu až 155 kW (211 k), se sportovním podvozkem a pohonem všech kol 4MATIC. Mezi technické lahůdky nové designérské ikony patří i nový aerodynamický světový rekord mezi sériově vyráběnými automobily (součinitel cx = 0,22) a četné asistenční systémy včetně zdokonaleného asistentu COLLISION PREVENTION ASSIST. Tento radarový asistenční systém upozorní eventuálně rozptýleného řidiče vizuálně i zvukově na rozpoznané překážky a připraví brzdového asistenta na co nejpřesnější brzdění, které bude zahájeno, jakmile řidič výrazně sešlápne pedál brzdy. COLLISION PREVENTION ASSIST vypočítává při rozpoznané hrozbě kolize přesnou brzdnou sílu, která je potřebná k tomu, aby se nárazu v ideálním případě ještě zabránilo, a nejlepším možným způsobem využije disponibilní zbývající vzdálenost. Novinkou je to, že COLLISION PREVENTION ASSIST nabízí v nebezpečných dopravních situacích v CLA ochranu před typickými nárazy do vpředu jedoucích vozidel již od 7 km/h (dosud: od 30 km/h).

Výrazné kupé střední třídy (délka/šířka/výška: 4 630/1 777/1 437 mm) lze individualizovat pomocí pěti velmi odlišně koncipovaných výbavových linií a paketů. Kromě toho je u CLA možné, v souladu s digitálním životním stylem cílové skupiny zákazníků, upřednostňující sociální média, kompletně integrovat chytré telefony do zobrazovacího a ovládacího konceptu vozidla.

Vnější design

Čtyřdveřové kupé je nezaměnitelné svými proporcemi a dynamickým designem, z něhož vyzařuje síla umocněná střídáním konkávních a konvexních ploch. Avantgardní design studie Concept Style Coupé se tak s typem CLA dostává v prakticky nezměněné podobě do sériové výroby. Mezi markantní znaky patří mimo jiné do přídě zapuštěná kapota motoru s dvěma podélnými vybouleními a „diamantovou“ maskou chladiče. Uspořádáním světelných modulů a diod LED za krycím sklem světlometů byl realizován charakteristický „motiv pochodně“ u světel pro denní svícení a ukazatele směru. Tento světelný podpis určuje energický pohled, a tím i novou mladou tvář Mercedesu.

Designéři dali četnými detaily najevo, že CLA tvarově rozvíjí koncept třídy CLS, moderního klasického vozu Mercedesu. Boční profil je strukturován třemi výraznými liniemi. Přední strukturální hrana nad blatníky klesá směrem k zádi. Nad zadní nápravou se klene výrazná hrana a další charakterová linie probíhá v oblouku od předního kola k zadním svítilnám. Tyto linie dodávají profilu boční stěny hloubku a dynamiku.

Záď zdůrazňující šířku vyzařuje sílu svou souhrou konvexních a konkávních ploch a hran. Prudce klesající střecha a silné, charakteristické zaoblení zadního okna dodávají CLA charakter kupé i při pohledu zezadu. Zadní svítilny jsou ohraničeny šlachami ramen, které končí na zádi, a zdůrazňují svou horizontální orientací značnou estetickou šířku. Světelné funkce jsou uspořádány šípovitě.

Na přání se dodává velké panoramatické posuvné střešní okno, které je tvořeno pevnou polykarbonátovou částí vpředu, pohyblivým prvkem z minerálního skla a bočními ozdobnými lištami přizpůsobenými vzhledu skla. Vizuálně se tak skleněná plocha rozprostírá od předního až k zadnímu oknu.

Interiér

Interiér navazuje na progresivně sportovní vzhled exteriéru. K tomu se přidává dojem vysoké kvality, jehož je dosaženo tvarovým řešením, jakož i výběrem a možnostmi kombinací vybraných velmi kvalitních materiálů. Galvanizování všech povrchů ozdobných prvků jim dodává kovový vzhled. Do přístrojové desky je integrováno pět kruhových výdechů ventilační soustavy. Vnější prstence kruhových výdechů mají velmi kvalitně galvanizovaný povrch. Směr proudění vzduchu lze měnit galvanizovanou vložkou, která prozrazuje velkou pozornost věnovanou detailům. Volně situovaný displej je vybaven ozdobným panelem se vzhledem černého klavírového laku a stříbrným rámečkem zapuštěným po obvodu displeje.

Sportovní charakter CLA umocňují integrální sedadla vpředu i vzadu. Zadní lavice má zvýrazněná obě krajní sedadla (třetí sedadlo je vhodné pro jízdu na krátké vzdálenosti). V závislosti na výbavě se dodává barevné kontrastní ozdobné stehování a dekorační osvětlení dále na přání zahrnuje také světlovod v otvoru mezi opěrkou hlavy a opěradlem.

Rekordní hodnota cx

CLA stanovuje hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,23 nový rekord – jak v rámci modelové palety Mercedesu, tak i mezi všemi sériově vyráběnými vozy. Součin cx a čelní plochy A, který udává odpor vzduchu, je s hodnotou 0,51 m2 rovněž na špičce. Provedení CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition, které se začne prodávat v červnu a již nyní může být objednáváno, nabízí dokonce ještě lepší hodnoty těchto parametrů. Hodnotu cx se v tomto případě podařilo snížit na 0,22 a součin s čelní plochou klesl u čtyřdveřového kupé dokonce pod magickou hranici a činí pouhých 0,49 m².

Tak dobrého obtékání vzduchu kolem karoserie, které v každodenním provozu rozhodujícím způsobem přispívá k nízké spotřebě paliva, bylo dosaženo četnými aerodynamickými optimalizacemi. Mezi ně patří nízká pata střešního sloupku A, jehož geometrie byla vhodně upravena, dále aerodynamicky optimálně tvarované kryty vnějších zpětných zrcátek, kryty kol s minimálním odporem vzduchu a vroubkované spoilery na podbězích předních a zadních kol. Velkoplošné zakrytí spodní části vozu, přídavné panely na prostřední části zadní nápravy a aerodynamicky optimalizovaný tlumič výfuku s navazujícím difuzorem zlepšují vedení vzdušného proudění pod vozem.

Zdokonalené asistenční systémy

Četné asistenční systémy podporují řidiče CLA a usnadňují mu řízení. Kupé je standardně vybaveno mimo jiné rozpoznáváním únavy ATTENTION ASSIST a radarovým asistentem zabraňujícím kolizím COLLISION PREVENTION ASSIST s adaptivním brzdovým asistentem, který nyní v CLA nabízí ochranu před kolizemi již od 7 km/h (dosud: od 30 km/h). V kombinaci s adaptivním tempomatem DISTRONIC PLUS se dodává vyšší úroveň systému s označením COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, která disponuje dalšími doplňkovými funkcemi. Při trvající hrozbě srážky a nulové reakci řidiče může systém až do rychlosti 200 km/h zahájit automaticky brzdění, a snížit tak intenzitu nárazu do pomaleji jedoucích nebo stojících vozidel. Až do rychlosti 30 km/h brzdí systém také před stojícími vozidly a až do 20 km/h dokáže zabránit nárazu do překážky před vozem. Pro CLA jsou kromě toho nabízeny osvědčené asistenční systémy, jako je paket pro jízdu v jízdním pruhu s asistenty pro sledování slepého úhlu a udržování vozu v jízdním pruhu nebo adaptivní asistent dálkových světlometů. Aktivní parkovací asistent (výbava na přání) umožňuje automatické zaparkování vozu na podélně a příčně orientovaná parkovací místa.

Podvozek

Podvozek CLA má přední nápravu typu McPherson a víceprvkovou zadní nápravu s prostorově uspořádanými rameny. U každého kola zachycují působící síly tři příčná a jedno podélné rameno. Díky tomu lze nezávisle na sobě optimalizovat dynamiku v příčném a podélném směru. Pro CLA byla specificky zkonstruována elastická izolace pomocného rámu zadní nápravy, která prospívá jízdnímu komfortu. Uchycení kol a ramena nesoucí pružiny jsou vyrobena z hliníku, aby se snížily neodpružené hmoty. K dispozici jsou dvě nastavení podvozku: komfortní podvozek a na přání sportovní podvozek se sportovně-komfortní charakteristikou. Sportovní podvozek snižuje světlou výšku karoserie o 20 (vpředu), resp. 15 milimetrů (vzadu).

Nezávisle na podvozku jsou všechny verze CLA vybaveny přímým řízením. Toto řízení s elektromechanickým posilovačem nabízí v porovnání s konvenčními systémy lepší zpětnou vazbu a je důležitým příspěvkem k celkové hospodárnosti, protože posilovač odebírá energii pouze v případech, kdy řidič skutečně otáčí volantem. Kromě toho umožňuje různé asistenční funkce pro řízení, které jsou aktivovány řídicí jednotkou ESP. Mezi ně patří „protiřízení“ při přetáčivém chování vozidla, zásahy do řízení při brzdění na povrchu s různou mírou přilnavosti, zmírňování vlivu předního pohonu na řízení a kompenzace bočního větru či sklonu vozovky.

Pohon všech kol 4MATIC

Mercedes-Benz nabízí CLA na přání s novou generací trvalého pohonu všech kol s plně variabilním rozdělováním točivého momentu. Kompletně nový vývoj se vyznačuje, stejně jako ostatní verze 4MATIC, vysokými trakčními rezervami a vynikající agilitou při nejvyšší úrovni jízdní bezpečnosti a hospodárnosti. Mezi komponenty nového systému 4MATIC patří výstupní hřídel k zadní nápravě integrovaný přímo do automatizované dvouspojkové převodovky 7G-DCT a zadní diferenciál s integrovanou, elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou. Točivý moment lze díky tomu plně variabilně rozdělovat mezi přední a zadní nápravu. V porovnání s konkurenty jsou nízká hmotnost a vysoká účinnost systému dalšími přednostmi této konstrukce.

Výkonný a hospodárný pohon

S více než ročním předstihem splňují veškeré zážehové a nejvýkonnější vznětové motory nového typu Mercedes-Benz CLA přísné limity nové evropské emisní normy EURO 6, která teprve vstoupí v platnost. Šíře nabídky zážehových motorů se zdvihovým objemem 1,6 a 2,0 litru sahá od 90 kW (122 k) v modelu CLA 180 přes 115 kW (156 k) v CLA 200 až do 155 kW (211 k) v CLA 250. Dynamickou akcelerací a hospodárností se vyznačují také oba vznětové motory: CLA 200 CDI dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW (136 k) a maximálního točivého momentu 300 N.m (k dispozici od třetího čtvrtletí 2013). CLA 220 CDI poskytuje 125 kW (170 k) a 350 N.m ze zdvihového objemu 2,2 litru, přičemž emituje 109 g CO2 na kilometr. Všechny motory jsou standardně vybaveny funkcí ECO Start-Stop a mohou být kombinovány buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou, nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou automatizovanou převodovkou 7G-DCT, která mimořádným způsobem spojuje komfort se sportovními vlastnostmi.

Přehled cen a modelů:

Typ

 

CLA 180

CLA 180

BE Edition

CLA 200

CLA 250

CLA 220 CDI

 

 

Zážehový motor, přímé vstřikování

Vznětový motor, přímé vstřikování

Zdvihový objem

cm3

1 595

1 595

1 595

1 991

2 143

Převodovka

 

6MT

6MT

6MT

7G-DCT

7G-DCT

Výkon

kW (k)

90 (122)

90 (122)

115 (156)

155 (211)

125 (170)

Max. točivý moment

N.m

200

200

250

350

350

Kombinovaná spotřeba paliva

l/100 km

5,4 – 5,6

5,0

5,5 – 5,7

6,1 – 6,2

4,2 – 4,5

Emise CO2

g/km

126 - 130

118

127 - 131

142 - 144

109 - 117

Zrychlení

0-100 km/h

s

9,3

9,9

8,6

6,7

8,2

Nejvyšší rychlost

km/h

210

190

230

240

230

Cena

713 900,-

713 900,-

804 650,-

966 790,-

943 800,-

 

Multimediální systémy

Nejnovější generace multimediálních systémů, která nalézá uplatnění v modelu CLA, se vyznačuje doplňkovými funkcemi, dalšími aplikacemi a novou barevnou grafikou. Daimlerův koncept aplikací Digital Drive Style, který umožňuje společně se sadou Drive Kit Plus pro iPhonenaprosto dokonalou integraci iPhonudo vozidla, byl ještě rozšířen. Mezi výjimečné funkce patří mimo jiné hlasové ovládání Siri a udávání aktuální polohy v reálném čase Glympse, které je přenášeno cíleně vybraným osobám. Další funkce jsou: Facebook, Twitter, internetové rádio, osobní rádio AUPEO! a pokrokové navigační řešení Garmin s internetovým dopravním zpravodajstvím v reálném čase, internetové vyhledávání speciálních cílů, včetně náhledu Street View™ a 3D zobrazování map. Rozšířen byl rovněž multimediální systém COMAND Online. Nejnovější generace nabízí vylepšené, fotorealistické zobrazování map, doplňkový profil Bluetooth (umožňuje například přístup na internet prostřednictvím iPhonu), zobrazování fotografií také ve formátech bmp a png a přenos dopravních informací v reálném čase.