MotorInfo

Mercedes-Benz Sprinter má dvacetiny

6.11.2015 08:51
Mercedes-Benz Sprinter má dvacetiny

Mercedes-Benz Sprinter je zákazníkům k dispozici od roku 1995 a jako „globální lehké užitkové vozidlo“ jezdí již ve více než 130 zemích. Od zahájení výroby bylo zákazníkům předáno více než 2,9 milionu vozidel Sprinter.

„S modelem Sprinter jsme vytvořili značkovou ikonu mezi lehkými užitkovými vozy. Sprinter založil segment velkých lehkých užitkových vozů, dal mu jméno – a od té doby určuje jeho podobu,“ řekl Dr. Dieter Zetsche u příležitosti oslavy jubilea tohoto lehkého užitkového vozu. K dvacetinám poblahopřála rovněž ministerská předsedkyně Hannelore Kraftová: „Sprinter má za sebou 20 let úspěchů a před sebou vynikající budoucí perspektivy – díky rozhodnutím, na základě kterých se závod Mercedes-Benz v Düsseldorfu stal kompetenčním centrem celosvětové výroby modelu Sprinter, a příslibu, že bude tento výrobní závod i nadále sázet na velmi kvalifikované a spolehlivé odborné pracovníky. Z obou skutečností mám velkou radost. Spatřuji v tom také důkaz důvěry – v tuto lokalitu i zaměstnance.“

Volker Mornhinweg, zodpovědný za celosvětový prodej lehkých užitkových vozů, při oficiální slavnosti dodal: „Sprinter je jedním z nejúspěšnějších užitkových vozidel všech dob a jedním z bestsellerů v produktovém portfoliu společnosti Daimler. Pro rok 2015 očekáváme další prodejní rekord, a tím nejlepší rok Sprinteru všech dob. A i v následujících letech chceme a budeme modelovou řadu Sprinter úspěšně rozvíjet.“

Divize Mercedes-Benz Vans prodala v roce 2014 na celém světě více než 186 000 vozidel Sprinter – o dvanáct procent víc než v uplynulém roce, což představovalo nový rekord. Sprinter v těchto úspěších pokračuje i v letošním roce. Během prvních šesti měsíců roku 2015 dodala divize lehkých užitkových vozů společnosti Daimler zákazníkům na celém světě 89 500 vozidel Sprinter, což bylo o čtyři procenta více než v předchozím roce. Zejména trvale vysoká poptávka zákazníků v Evropě a USA zajišťuje v dosavadním průběhu roku velmi dobré vytížení německých výrobních závodů v Düsseldorfu a Ludwigsfelde. V důsledku toho byly v těchto závodech zavedeny speciální směny a pracovalo se i o sobotách. Volker Mornhinweg k tomu řekl: „Prodej našeho bestselleru se i nadále vyvíjí velmi pozitivně a plné vytížení našich závodů dokazuje, že Sprinter zcela přesvědčuje naše zákazníky. S touto podporou dosáhne Sprinter v roce 2015 s největší pravděpodobností dalšího nového rekordu v oblasti prodeje.“

Divize Mercedes-Benz Vans uvedla v roce 1995 první generaci modelu Sprinter ve správný čas, a vyšla tak vstříc potřebám zákazníků. Jak při vývoji, tak i ve výrobě byly stanoveny a dodržovány vysoké standardy kvality. Revoluční byl od začátku osobitý a originální design, umocněný více než tisícovkou základních variant, použitím hospodárných motorů, aplikací příkladné bezpečnostní výbavy a ergonomicky perfektní přístrojovou deskou. Tento nový koncept, ve spojení s kvalitou produktu a následně spokojenými zákazníky, se postaral o úspěšný start moderního lehkého užitkového vozu s hvězdou. V kombinaci s vysokým stupněm známosti dal tak Sprinter své jméno celému segmentu těchto vozidel a dodnes je synonymem lehkých užitkových vozů s celkovou hmotností do pěti tun.

Dalším oživením odbytu nové generace lehkých užitkových vozů byla expanze odvětví kurýrních, expresních a balíkových služeb, které se začaly dynamicky rozvíjet začátkem devadesátých let. S vozidly Sprinter bylo totiž možné ujet bez problémů každý rok vysoké počty kilometrů. Kromě spolehlivé kvality a nákladového prostoru se vývoj Sprinteru zaměřil také na další důležitý aspekt: kondiční bezpečnost řidiče. Rozhraní mezi vozidlem a řidičem v modelu Sprinter se vyznačovalo dokonalou funkčností a vlastnostmi, které byly do té doby vyhrazeny pouze osobním vozům. Pracoviště bylo důsledně přizpůsobeno potřebám řidiče a zcela novým způsobem spojovalo komfort s funkčností.

Plné vytížení výrobního závodu Düsseldorf

Závod Düsseldorf má zásadní podíl na úspěchu modelu Sprinter. Více než 65 procent všech vozidel Sprinter je vyráběno v Porýní. Vzhledem k vysoké poptávce zákazníků pracuje v tomto závodě 6 500 zaměstnanců a v současné době dokonce v mimořádných směnách a o sobotách, přičemž každý den je vyrobeno více než 725 těchto lehkých užitkových vozů.

Mercedes-Benz Sprinter je vyráběn v Düsseldorfu od roku 1995. Krátce po jeho uvedení na trh překročila roční výroba v roce 1996 poprvé hranici 100 000 lehkých užitkových vozů a od té doby překonává jeden rekord za druhým. Průběžně modernizovaný závod Düsseldorf vyráběl od roku 2006 druhou generaci modelové řady Sprinter. A od roku 2013 sjíždí z montážních linek nejnovější Sprinter. Jako hospodárný, bezpečný, funkční a komfortní lehký užitkový vůz pokračuje v řadě výrobních rekordů. Od začátku výroby modelové řady Sprinter v Düsseldorfu před 20 lety vyjelo z bran düsseldorfského závodu celkem 2,4 milionu vozidel Sprinter.

Podvozky jsou od roku 2006 dodávány také závodem Ludwigsfelde

U příležitosti generační obměny modelové řady Sprinter v roce 2006 byla vzhledem k výrazně vyšším výrobním počtům rozšířena výroba do dalšího závodu v Německu. Podvozky a valníky jsou do té doby vyráběny v závodě Mercedes-Benz Ludwigsfelde jižně od Berlína. Závod Ludwigsfelde je s 2 000 zaměstnanci jedním z největších průmyslových zaměstnavatelů v regionu Brandenburg. V roce 2014 vzrostla výroba o 13 procent na více než 48 200 vozidel. A tento pozitivní trend pokračuje i v roce 2015, vytížení závodu je i nadále na velmi vysoké hodnotě. Každý den je vyrobeno více než 200 lehkých užitkových vozů.

Výroba vozidel Sprinter v Buenos Aires

Již v roce 1996 byla zahájena výroba vozidel Sprinter v Jižní Americe. Od té doby jsou vyráběny v argentinském hlavním městě Buenos Aires. Od roku 2007 sjížděla z tamní montážní linky vozidla Sprinter první generace i nový model. Od roku 2012 se závod, který nese jméno legendárního závodního jezdce „Centro Industrial Juan Manuel Fangio“, soustředí na aktuální generaci. Každý rok vyrobí 1 600 zaměstnanců v argentinském závodě přibližně 15 000 vozidel Sprinter pro zákazníky v Jižní Americe. Celkem bylo od zahájení produkce v roce 1996 vyrobeno v Buenos Aires již téměř čtvrt milionu vozidel Sprinter.

Další místa výroby vozidel Sprinter se nacházejí v Číně a Rusku

Od roku 2011 dodává vozidla Sprinter také závod Fu-čou v Číně. Společnost Fujian Benz Automotive Ltd vyrábí s 1 600 zaměstnanci tři různé modely Sprinter s různými délkami karoserie a variantami uspořádání sedadel pro čínský trh. Zákazníci, kteří hledají vozidlo pro spolehlivou a bezpečnou přepravu osob, mají na výběr verze se 14, 17 nebo 20 sedadly.

V roce 2013 prožil Sprinter první generace renesanci v Rusku. Od té doby je vyráběn pod názvem „Sprinter Classic“ v městě Nižnij Novgorod, 100 km východně od Moskvy. Vozidla Mercedes-Benz Sprinter Classic vyrábí v licenci partnerská společnost GAZ. Jen v roce 2014 byl prodán rekordní počet 6 700 vozidel. Sprinter Classic je tak nejoblíbenějším lehkým užitkovým vozem z portfolia Mercedes-Benz v Rusku. Mercedes-Benz Vans je díky tomu jedničkou mezi zahraničními značkami lehkých užitkových vozů na ruském trhu.

Montážní závod pro model Sprinter v Charlestonu

Sprinteru se skvěle daří také v Severní Americe. Sprinter jako první uvedl koncept evropského lehkého užitkového vozu na trhy v USA a Kanadě. Také severoameričtí zákazníci začali rychle oceňovat přednosti tohoto lehkého užitkového vozidla: vysokou užitečnou hmotnost, nízkou spotřebu paliva a jízdní dynamiku, připomínající osobní vozy. Sprinter tak svou koncepcí stanovil pro své konkurenty nová měřítka. Od roku 2001 montovala vozidla Sprinter severoamerická koncernová značka Freightliner a prodávala je jak pod svým vlastním jménem, tak s logem značky Dodge. Od roku 2010 jsou tato vozidla prodávána i v USA jako Mercedes-Benz Sprinter, přičemž slaví velké úspěchy. V roce 2014 bylo s 25 800 vozy dosaženo nového prodejního rekordu. USA jsou dnes po Německu druhým největším trhem modelu Sprinter.

Globální výrobní strategie pro příští generaci modelové řady Sprinter

Divize Mercedes-Benz Vans vypracovala koncem roku 2014 dlouhodobou strategii výroby nástupce modelové řady Sprinter. Volker Mornhinweg k tomu říká: „Vrcholné vozidlo, jako je Sprinter, je možné vyrábět pouze s vrcholným týmem. A právě takový tým máme: V Düsseldorfu, stejně jako ve městech Ludwigsfelde, González Catán, Fu-čou, Charleston a Nižnij Novgorod. U příští generace Sprinteru sázíme na Německo – závod Düsseldorf bude totiž kompetenčním centrem.“

Mercedes-Benz Vans investuje za tím účelem 450 milionů eur do modernizace obou německých závodů. Tyto prostředky posílí dlouhodobou konkurenceschopnost a připraví německé závody na globální konkurenci v tomto segmentu. Jen v závodě Düsseldorf vydá Mercedes-Benz Vans 300 milionů eur na modernizaci karosárny, lakovny a montážní linky. Kromě toho bude hrát Düsseldorf jako kompetenční centrum pro celosvětovou výrobu vozidel Sprinter ještě důležitější roli v globální výrobní síti divize Mercedes-Benz Vans. Zároveň směřují rozsáhlé investice ve výši 150 milionů eur také do závodu Ludwigsfelde, které zajistí jeho dlouhodobou konkurenceschopnost. Kromě toho bude Mercedes-Benz vyrábět příští generaci úspěšného modelu pro severoamerický trh přímo v USA. Začátkem března 2015 rozhodla divize Mercedes-Benz Vans o tom, že v Charlestonu v americkém státě Jižní Karolína vybuduje nový výrobní závod. Díky tomuto americkému závodu bude pro divizi Mercedes-Benz Vans výrazně ekonomičtější zásobování stále rostoucího severoamerického trhu. Zároveň bude možné mnohem rychleji uspokojovat rostoucí poptávku severoamerických zákazníků po vozidlech „Made in USA“. V následujících letech bude investováno do výstavby nového závodu na výrobu lehkých užitkových vozů přibližně půl miliardy USD. Na celkové ploše více než 800 000 m² vznikne zcela nová karosárna, lakovna a montážní hala. Zahájení stavby nového výrobního závodu je plánováno na rok 2016. Rozhodující pro výstavbu závodu, vyrábějícího model Sprinter v USA, je vysoký očekávaný růst severoamerického trhu v segmentu velkých dodávkových vozidel v následujících letech. Vysoká americká dovozní cla zároveň vedou k tomu, že v Německu pro americký trh vyráběná vozidla Sprinter musejí být v současnosti nákladně rozložena a v USA opět smontována.

Aktuální Mercedes-Benz Sprinter

Sprinter je vlajkovou lodí mezi lehkými užitkovými vozy Mercedes-Benz. Aktuální model stanovuje měřítka ve svém segmentu příkladnou bezpečností, nízkými hodnotami spotřeby paliva a motory, které splňují s předstihem budoucí emisní normu Euro VI. S hodnotami spotřeby paliva již od 6,1 l/100 km patří mezi nejlepší vozy ve své třídě také z hlediska hospodárnosti. Aktuální Sprinter se vyznačuje výrazným vzhledem, vysokým jízdním komfortem a přehledně uspořádanou přístrojovou deskou. Sprinter nabízí zákazníkům rozsáhlou bezpečnostní výbavu, která zahrnuje standardní asistent pro jízdu v bočním větru a na přání dodávané bezpečnostní systémy, jako jsou asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování slepého úhlu, ovládání dálkových světlometů a upozorňování na krátký odstup od vpředu jedoucího vozidla. Nejmodernější vznětové a zážehové motory, mechanické a samočinné převodovky, velký počet variant karoserií, rozměrů, hmotnostních tříd a stálých převodů – to všechno se násobí do více než 1 000 základních variant. Z toho plyne, že trumfem modelu Mercedes-Benz Sprinter je jeho obrovská mnohostrannost.

 

Foto:Mercedes-Benz