MotorInfo

Mercedes-Benz představil nové Vito

30.7.2014 07:28
Mercedes-Benz představil nové Vito

Minimální náklady, maximální užitečné zatížení a odbornost v oblasti bezpečnosti – mezi středně velké dodávkové vozy přichází nové Vito.

Nový Mercedes-Benz Vito je mnohostranným profesionálem mezi středně velkými dodávkami, s celkovou hmotností od 2,5 do 3,2 t. Měl by uspokojit všechny požadavky, ať se jedná o potřeby řemeslníků, obchodu a živnostenského podnikání, služeb, kyvadlové dopravy nebo taxislužby. Skříňové Vito je na výběr ve třech délkách karoserie a se třemi systémy pohonu. Užitečná hmotnost je až 1 369 kg. Vito Mixto spojuje, jako skříňový vůz s dvojitou kabinou, výhody skříňové verze a kombi. Novou kapitolu otvírá Mercedes-Benz s modelem Vito Tourer pro přepravu osob. Tato řada je tvořena robustní variantou Vito Tourer BASE, mnohostrannou variantou Vito Tourer PRO a modelem Vito Tourer SELECT. Tourer tak představuje celou modelovou řadu s individuálně upravenými variantami pro všechny druhy přepravy osob.

 

Design

Nové Vito má nezaměnitelný vzhled. Design nového modelu Vito není ovšem samoúčelný. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,32 je na vůz této kategorie velmi nízký, což snižuje spotřebu paliva a vylepšuje jízdní výkony. Karoserie nového Vita dává již na první pohled najevo vysokou kvalitu, která je patrná například na úzkých a rovnoměrných spárách mezi vnějšími panely karoserie.

Interiér

Uvnitř čekají na řidiče a spolujezdce pohodlná sedadla v kombinaci s ještě větší nabídkou místa než dosud. Nově vyvinutá přístrojová deska je klade důraz na funkčnost a ergonomii. Její symetrický základní tvar s přehlednou strukturou je základem bezpečného ovládání. Přístrojová deska zároveň přesvědčí dojmem kvality, která je v této třídě vozidel neobvyklá. Při vývoji přístrojové desky sehrál zásadní roli promyšlený koncept odkládacích prostorů – nové Vito bude koneckonců pro mnoho řidičů kanceláří a zároveň i životním prostorem.

Pohon předních, zadních a všech kol

Jeden model pro všechny – to platí především pro oblast pohonu nového modelu Vito. Na výběr je Vito s pohonem zadních kol, ale také s pohonem všech kol, a nyní i s pohonem předních kol. Zařazení této novinky je jasné. Nová verze s pohonem předních kol je lehčí. U prázdného a málo zatíženého vozidla nabízí pohon předních kol výhody rovněž v oblasti trakce. Osvědčený pohon zadních kol je vhodným řešením pro jízdy s vysokým zatížením, těžkými přívěsy a při požadavku mimořádně vysoké jízdní dynamiky. Zákazníci požadují pohon všech kol, pokud potřebují vysokou trakci i za nepříznivých podmínek nebo často jezdí mimo zpevněné cesty. Díky nové integrované konstrukci pohonu všech kol mají vozidla Vito 4x4 stejnou vnější výšku jako modely s pohonem předních, resp. zadních kol.

Dva turbodiesely, pět výkonových stupňů

Nové Vito s pohonem předních kol a motorem uloženým vpředu napříč je koncipováno převážně pro jízdu bez přívěsu, maximální užitečnou hmotnost při nízké až střední celkové hmotnosti, s důrazem na co nejnižší náklady. Kompaktní čtyřválec se zdvihovým objemem 1,6 litru je k dispozici ve dvou výkonových stupních: Vito 109 CDI s 65 kW (88 k) a Vito 111 CDI s 84 kW (114 k).

Při velkých nárocích na jízdní výkony a vysoké zatížení, při vyšší celkové hmotnosti a pro náročný provoz s přívěsem je volbou nové Vito s pohonem zadních kol a čtyřválcem se zdvihovým objemem 2,15 litru, uloženým vpředu podélně. Tento model je k dispozici ve třech výkonových stupních: Vito 114 CDI, 100 kW (136 k), Vito 116 CDI, 120 kW (163 k), a Vito 119 BlueTEC, 140 kW (190 k). Vito 119 BlueTEC zaujímá zvláštní postavení jako první motor Euro 6 v této třídě.

U verzí s pohonem zadních kol standardně zajišťuje přenos hnací síly šestistupňová mechanická převodovka. Samočinná převodovka 7G-TRONIC PLUS s kapalinovým měničem momentu je nabízena na přání pro Vito 114 CDI a Vito 116 CDI, zatímco pro modely Vito 119 BlueTEC a Vito 4x4 s pohonem všech kol se dodává standardně. Jedná se o jedinou sedmistupňovou samočinnou převodovku s kapalinovým měničem na světě, dodávanou pro lehké užitkové vozy.

Řešení pro maximální hospodárnost

Vývojáři přizpůsobili nový model Vito požadavkům na nejvyšší provozní hospodárnost, ať už optimalizací převodovky, použitím zadní nápravy s nízkým třením, elektromechanického posilovače řízení nebo adaptivně řízených vedlejších agregátů. V porovnání s předchůdcem klesla spotřeba nafty v kombinovaném režimu EU v průměru o 20 procent.

Šetrně hospodaří s palivem Vito BlueEfficiency. Tato verze je k dispozici pro nové Vito s pohonem zadních kol a standardně se dodává pro všechny modely Vito Tourer se samočinnou převodovkou, registrací v kategorii osobních vozů a ve spojení s nejvýkonnějším motorem. Normovaná hodnota spotřeby 5,7 l/100 km pro Vito 116 CDI BlueEfficiency s registrací jako užitkové vozidlo je v této kategorii vozidel nepřekonatelně nízká. Nové Vito kromě toho profituje u všech variant motorů z dlouhých intervalů údržby, až 40 000 km, nebo dva roky.

Optimalizovaný podvozek s novým elektromechanickým posilovačem řízení

Kvalita podvozku byla pro novou generaci ještě více zlepšena. Podílí se na tom například i řízení s elektromechanickým posilovačem a pozměněnou kinematikou nebo zadní náprava s šikmými rameny, vinutými pružinami a novým nastavením pružin a tlumičů.

Skříňové Vito a Vito Mixto jsou koncipovány pro vysoké zatížení. Pro Mixto na přání a pro všechny verze Vito Tourer standardně se dodává komfortní podvozek, mezi jehož rysy patří méně tuhé odpružení a citlivější charakteristika tlumičů.

Vysoká úroveň bezpečnosti

Nový Mercedes-Benz Vito stanovuje nová měřítka také v oblasti bezpečnosti. Precizní řízení, výkonné kotoučové brzdy na všech kolech (v závislosti na modelu 16“ nebo 17“ brzdová soustava) – to je stejně samozřejmé jako ADAPTIVE ESP ve standardní výbavě.

Již skříňové Vito je jako jediný dodávkový vůz standardně vybaven airbagy a upozorňováním na nepřipnutý bezpečnostní pás pro řidiče i spolujezdce. Modely Vito Tourer PRO a Vito Tourer SELECT disponují kromě toho okenními airbagy a bočními airbagy vpředu, které chrání hrudník a pánev. Pro Vito Tourer jsou poprvé nabízeny okenní airbagy také vzadu: Vito Tourer tak nabízí celkem až osm airbagů.

Ke standardní výbavě nového Vita patří Attention Assist, který na základě různých parametrů posuzuje kondici řidiče. Jedinečným prvkem standardní výbavy v této třídě je asistent pro jízdu v nárazovém bočním větru, který téměř kompletně kompenzuje vlivy poryvů bočního větru na vozidlo. Rovněž standardní je systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.

Nové Vito lze individuálně vybavit dalšími asistenčními systémy. Novým a pro dodávkové vozy jedinečným je aktivní parkovací asistent. Rovněž jedinečný v tomto segmentu je asistent upozorňující na krátký odstup od vpředu jedoucího vozidla. Asistent pro sledování slepého úhlu upozorňuje při přejezdu do vedlejšího jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu, zatímco asistent pro jízdu v jízdním pruhu hlídá, aby vozidlo nevyjelo nechtěně ze svého jízdního pruhu.

Intelligent Light System

Alternativou standardně dodávaných halogenových světlometů jsou pro nové Vito na přání nabízené adaptivní světlomety ILS (Intelligent Light System). Tato technika používá diody LED pro ukazatele směru, denní svícení, tlumená, dálková a statická odbočovací světla. V závislosti na rychlosti jízdy se světlomety přizpůsobují variabilním rozložením světla podmínkám na dálnici a silnici mimo město.

Dva rozvory, tři délky, až čtyři hmotnostní varianty

V porovnání s předchůdcem je Vito ve všech třech délkách o 140 mm delší. Hlavním důvodem je prodloužená příď, která poskytuje vyšší úroveň ochrany při střetu s chodcem. Z toho vyplývají hodnoty vnější délky 4 895 mm, 5 140 mm a 5 370 mm. Vnější výška je v závislosti na modelu maximálně 1 910 mm. Všechny verze tak zůstávají výrazně pod důležitou hranicí dvou metrů, a mohou vjíždět do všech běžných parkovacích budov, podzemních garáží a automatických mycích linek.

Jádro nabídky tvoří modely s celkovou hmotností 2,8 t a 3,05 t, které jsou doplněny variantami s celkovou hmotností sníženou na 2,5 t, resp. zvýšenou na 3,2 t. Díky novému pohonu předních kol a kompaktnímu vznětovému motoru má skříňové Vito se středně dlouhou karoserií a standardní výbavou pohotovostní hmotnost 1 761 kg. Již Vito s celkovou hmotností 3,05 t se tak může pochlubit skutečně pozoruhodnou užitečnou hmotností 1 289 kg. Obrem, z hlediska užitečné hmotnosti ve své třídě, je Vito s pohonem zadních kol, celkovou hmotností 3,2 t a užitečnou hmotností 1 369 kg.