MotorInfo

Mercedes-Benz představí na IAA dokonale naladěné hnací řetězce

23.7.2012 13:35
Mercedes-Benz představí na IAA dokonale naladěné hnací řetězce

Pečlivě vyladěné komponenty pro velmi účinné hnací řetězce patří mezi výjimečné silné stránky všech nákladních vozidel, lehkých užitkových vozů a autobusů koncernu Daimler.

Výsledkem je hospodárnost, díky nízké spotřebě paliva, dlouhé životnosti a dlouhým intervalům údržby. Excelentní je také ochrana životního prostředí. Mercedes-Benz v této oblasti hraje průkopnickou roli, když jako první výrobce na světě přichází s kompletní nabídkou motorů pro těžký a středně těžký provoz, které plní přísnou emisní normu Euro VI.

Motory podle emisní normy Euro VI

Nadpis zní BlueEfficiency Power. Mercedes-Benz nabízí jako první výrobce turbodiesely podle budoucí emisní normy Euro VI ve všech běžných výkonových stupních. Tyto motory prošly kompletně novým vývojem. Přesvědčí nejvyšší hospodárností, ochranou životního prostředí, mohutnou hnací sílou, klidným během a celkově inovativní technikou. Nová generace BlueEfficiency Power stanovuje měřítka a podtrhuje kompetence značky Mercedes-Benz v oblasti vznětových motorů.

Společné vlastnosti: hospodárné, ekologické a robustní

Se dvěma kompletně nově vyvinutými řadami motorů pokrývá Mercedes-Benz segment motorů nákladních vozidel a autobusů pro středně těžký a těžký provoz. Řadové motory se čtyřmi a šesti válci mají rozpětí zdvihových objemů od 5,1 do 12,8 litru a nejvyšších výkonů od 115 kW (156 k) do 375 kW (510 k). Společná je pro ně velmi moderní technika se čtyřmi ventily na válec, hlava válců s příčným prouděním, dva vačkové hřídele uložené v hlavě válců, vstřikování common rail, vysoké zapalovací a vstřikovací tlaky, recirkulace výfukových plynů, technika SCR se vstřikováním AdBlue a filtry pevných částic. K tomu se pojí četné další technické inovace. Společný je také výsledek v podobě nižší spotřeby paliva, maximální životnosti a spolehlivosti, dlouhé intervaly údržby, snadné provádění servisních prací, vysoká úroveň kultivovanosti jejich běhu, pozoruhodná hnací síla a nejlepší možné provozní vlastnosti. Značná je také životnost: 90 procent motorů ujede bez generální opravy 1,2 milionu kilometrů (řada OM 47x), resp. 750 000 kilometrů (OM 93x). Nová generace motorů Mercedes-Benz BlueEfficiency Power tím kombinuje hospodárnost, ochranu životního prostředí a provozní výkony na nejvyšší úrovni.

OM 471: ideální pro těžký provoz

Začátek představoval před rokem motor Mercedes-Benz OM 471. Se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonovými stupni od 310 kW (421 k) do 375 kW (510 k) splňuje požadavky pro těžká nákladní vozidla v dálkové a rozvážkové dopravě, i pro třínápravové dálkové cestovní autobusy. Mezi jejich výjimečné vlastnosti patří robustnost a dlouhá životnost. Základem je tuhá kliková skříň a jednodílné písty z oceli. Vysoce stabilní hlava válců je vyrobena z šedé litiny s vermikulárním grafitem. Mezi nejdůležitější prvky motoru OM 471 patří nový vstřikovací systém X-PULSE se zvyšováním tlaku v jednotlivých vstřikovačích. Jedinečná technika umožňuje volně konfigurovatelné vstřikování paliva. Výsledkem je tišší a měkčí běh motoru s vysokou kultivovaností, mimořádně nízkou spotřebou paliva a minimalizovanými emisemi. Asymetrické výfukové turbodmychadlo s pevnou geometrií vede ke spontánním reakcím na pohyby pedálu plynu. Přeplňovaná třístupňová dekompresní motorová brzda ohromí na druhé straně svou vysokou účinností a výkonností.

Čtyři výkonové stupně motoru OM 471:

Výkon

Točivý moment

310 kW (421 k) při 1 800 1/min

2100 N.m při 1 100 1/min

330 kW (449 k) při 1 800 1/min

2200 N.m při 1 100 1/min

350 kW (476 k) při 1 800 1/min

2300 N.m při 1 100 1/min

375 kW (510 k) při 1 800 1/min

2500 N.m při 1 100 1/min

 

OM 470: lehký, výkonný a robustní motor pro univerzální využití

Mezi motory pro těžký provoz patří také nová jednotka Mercedes-Benz OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru. Motor představený letos na jaře nalézá nyní uplatnění v nových vozidlech Mercedes-Benz Antos, v Actrosu i v autobusech značek Mercedes-Benz a Setra. Motor vychází z motoru OM 471, má však celou řadu vlastních řešení. Jednotka OM 470 je, s hmotností pouhých 990 kg podle DIN 70020-A, vhodná především pro nákladní vozidla a autobusy, u nichž hraje rozhodující roli hmotnost.

Nový motor OM 470 je ještě důsledněji přizpůsoben pro výborné provozní vlastnosti v praxi, a to i s ohledem na typické provozní podmínky a použití převodovek s velkým rozpětím převodů. Motor dosahuje 95 procent maximálního točivého momentu již při cca 800 1/min. Nový motor OM 470 svou robustností nijak nezaostává za svým větším bratrem. Tichý a účinný pohon obou vačkových hřídelů a vedlejších agregátů ozubenými koly byl však vyvinut kompletně nově, aby byla optimalizována jeho hmotnost.

Také motor OM 470 sází na inovativní vstřikovací systém X-PULSE se zvyšováním tlaku. Trysky vstřikovačů jsou přizpůsobeny vlastnostem této poháněcí jednotky. Funkce asymetrického turbodmychadla i výkonné motorové brzdy odpovídají většímu motoru. Identické jsou intervaly údržby (výměna oleje) až 150 000 km v dálkové dopravě pro motor a 450 000 km pro filtr pevných částic.

Motory OM 470 jsou k dispozici ve čtyřech provedeních:

Výkon

Točivý moment

240 kW (326 k) při 1 800 1/min

1 700 N.m při 1 100 1/min

265 kW (360 k) při 1 800 1/min

1 800 N.m při 1 100 1/min

290 kW (394 k) při 1 800 1/min

1 900 N.m při 1 100 1/min

315 kW (428 k) při 1 800 1/min

2 100 N.m při 1 100 1/min

 

Řada OM 93x: vysokovýkonné kompaktní motory pro nákladní vozidla a autobusy

Nové čtyřválcové a šestiválcové motory pro středně těžký provoz stanovují rovněž nová měřítka ve svých kategoriích. Se zdvihovými objemy 5,1 a 7,7 litru a devíti variantami jemně odstupňovaných výkonů od 115 kW (156 k) do 260 kW (354 k) pokrývají široké spektrum pro nákladní vozidla pro rozvážkovou a dálkovou dopravu i linkové autobusy. Speciálně pro autobusy se vyrábí provedení pro horizontální uložení motoru (OM 936h).

Nízká spotřeba paliva, motorového oleje a AdBlue patří mezi výjimečné vlastnosti nové řady motorů pro středně těžký provoz. K vysoké hospodárnosti se druží mimořádná životnost a dlouhé servisní intervaly. Specifický výkon až téměř 34 kW (46 k) na litr zdvihového objemu přivádí tyto motory do výkonových tříd, které byly dosud vyhrazeny motorům s většími zdvihovými objemy. Tento downsizing je předpokladem pro příznivé hodnoty emisí, spotřeby a výkonové hmotnosti.

Kromě nominálních hodnot přesvědčí uživatele také chování nových motorů v provozu. Již od 1 600 1/min je k dispozici cca 90 procent nejvyššího výkonu motoru. Zároveň motory nabízejí dynamickou hnací sílu již při nízkých otáčkách pod 1 000 1/min. I tato výkonová charakteristika připomíná stejně jako mnoho dalších vlastností motory s výrazně větším zdvihovým objemem.

Vysokou výkonnost a účinnost dokazuje s maximálním výkonem 170 kW (čtyřválec), resp. 300 kW (šestiválec) také vícestupňová dekompresní motorová brzda.

Vrtání, zdvih a rozteč válců jsou u čtyřválcových i šestiválcových motorů zcela shodné. Hlava válců a blok motoru jsou vyrobeny z šedé litiny s lamelovým grafitem. Mezi technické finesy patří VCP (Variable Camshaft Phaser). Za tímto pojmem se ukrývá nastavitelný vačkový hřídel výfuku, první řešení tohoto druhu ve vznětovém motoru vůbec. Lehké hliníkové písty jsou robustní, stejně jako pohon ozubenými koly. Maximální vstřikovací tlak dosahuje pozoruhodné hodnoty 2 400 barů.

Přeplňování je střiženo na míru danému stupni výkonu a konstrukci. Používá se jednostupňové a dvoustupňové přeplňování, jakož i jedno asymetrické turbodmychadlo. Výkonová hmotnost je navzdory vysoké zatížitelnosti příznivá díky hmotnosti motoru 495 kg (čtyřválec), resp. 650 kg (šestiválec, vždy podle DIN 70020-A).

Čtyřválec Mercedes-Benz OM 934 je k dispozici v následujících provedeních:

Výkon

Točivý moment

115 kW (156 k) při 2 200 1/min

650 N.m při 1 200-1 600 1/min

130 kW (177 k) při 2 200 1/min

750 N.m při 1 200-1 600 1/min

155 kW (211 k) při 2 200 1/min

850 N.m při 1 200-1 600 1/min

170 kW (231 k) při 2 200 1/min

950 N.m při 1 200-1 600 1/min

 

Motory Mercedes-Benz OM 936 jsou k dispozici v následujících pěti výkonových stupních:

Výkon

Točivý moment

175 kW (238 k) při 2 200 1/min

1 000 N.m při 1 200-1 600 1/min

200 kW (272 k) při 2 200 1/min

1 100 N.m při 1 200-1 600 1/min

220 kW (299 k) při 2 200 1/min

1 200 N.m při 1 200-1 600 1/min

235 kW (320 k) při 2 200 1/min

1 300 N.m při 1 200-1 600 1/min

260 kW (354 k) při 2 200 1/min

1 400 N.m při 1 200-1 600 1/min

 

Výfuková soustava pro Euro VI: komplexní technická laboratoř

Role průkopníka ekologických užitkových vozidel má u značky Mercedes-Benz dlouhou tradici. Na výstavě IAA Užitkové vozy 2004 slavila v expozici značky s hvězdou premiéru technologie BlueTec s technikou SCR, vstřikováním AdBlue a oxidačním katalyzátorem. Tato technika nalézá mezitím široké uplatnění u mnoha výrobců motorů pro užitkové vozy v Evropě, Severní Americe a Asii. Emisní norma Euro VI vyžaduje navíc filtr pevných částic, který se již používá v městských autobusech, jako je Mercedes-Benz Citaro, nebo v lehkých užitkových vozech, jako je Sprinter a Vito. Mercedes-Benz vsadil u nových motorů pro těžký a středně těžký provoz na kompaktní systém v jediné jednotce pro kompletní výfukovou soustavu, která má v závislosti na motoru jednu nebo dvě větve. Recirkulace výfukových plynů s optimalizovaným prouděním minimalizuje zpětný tlak zvyšující spotřebu paliva. Komplexní konstrukce s oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic a katalyzátorem SCR připomíná pojízdnou technickou, resp. chemickou laboratoř. Vzhledem k pravidelné automatické regeneraci prostřednictvím samostatného dávkovače uhlovodíků ve výfukovém traktu je údržba filtru pevných částic omezena na minimum. Interval sahá k hranici 120 000 km, nebo každých dvou let v městském autobusu, popř. až k 450 000 km v dálkové dopravě.

Převodovka: PowerShift pro rozvážkovou a dálkovou dopravu

Společně s novou generací motorů přicházejí zcela přepracované, resp. nové převodovky. I zde je Mercedes-Benz průkopníkem, protože přenos hnací síly zajišťují výhradně plně automatizované převodovky Mercedes-Benz PowerShift, ať se jedná o rozvážkovou nebo dálkovou dopravu, nový Actros nebo nový Antos a jakýkoli motor.

Převodovky mají jemné odstupňování s osmi nebo dvanácti stupni pro jízdu vpřed, pro speciální aplikace dokonce s 16 stupni. Přímý převod na nejvyšší stupeň snižuje spotřebu paliva. Novinkou na IAA Užitkové vozy je převodovka Mercedes G 140-8 s přímým převodem pro těžkou rozvážkovou dopravu v nových vozidlech Mercedes-Benz Antos.

Veškeré převodovky Mercedes-Benz PowerShift reagují díky citlivým senzorům rychle a precizně. V závislosti na vozidle a převodovce podporují řidiče také režimy EcoRoll, vyhoupání a Power. Všechny převodovky nové generace jsou zásadně vybaveny funkcí pro plíživou jízdu. To znamená, že při zařazeném převodovém stupni se nákladní vozidlo pohybuje bez plynu krokem, což je vítaná pomoc při manévrování nebo v dopravní koloně.

První sedmistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem v lehkém užitkovém vozu

Pro vozy Mercedes-Benz Sprinter je nově v nabídce jako výbava na přání samočinná převodovka 7G-Tronic s kapalinovým měničem. První převodovka tohoto druhu v lehkém užitkovém voze na světě dispnuje plně elektronickým řízením a byla přizpůsobena specifickým požadavkům v lehkých užitkových vozech. Výhodou nové převodovky je krátký převod prvního stupně, který zajišťuje dynamický rozjezd. Ve vysokých rychlostech jede Mercedes-Benz Sprinter naproti tomu hospodárně, s nízkými emisemi a potichu díky nízkým otáčkám. Zároveň je pro každou jízdní situaci k dispozici vhodný převodový poměr a skoky mezi jednotlivými převodovými stupni jsou malé.

Nápravy: jízdní dynamika a komfort v kombinaci s hospodárností

Nový Mercedes-Benz Actros si již za krátkou dobu vysloužil vynikající pověst svou jízdní dynamikou. Základem je jeho podvozek s hypoidní zadní nápravou typu Mercedes-Benz HL6. Znalci si všimnou geometrie vedení nápravy: průsečík působících sil leží za nápravou, což je základem pro vysokou úroveň jízdní stability. Ve všech případech se používá citlivě reagující vzduchové odpružení se čtyřmi vzduchovými pružinami, jejichž velká vzdálenost od sebe je předpokladem pro malé boční naklánění. Kompletní nabídka převodů zajišťuje nejvyšší hospodárnost u všech variant vozidel a ve všech provozních podmínkách. Pro nová vozidla Actros a Antos s ocelovým nebo vzduchovým odpružením a různými užitečnými hmotnostmi jsou k dispozici lomené přední nápravy. Přední pružinová opěra z hliníku snižuje hmotnost. Nákladní vozidla s optimalizovanou hmotností mají podvozek s jednolistovým parabolickým perem na přední nápravě.

Sprinter: lehký užitkový vůz s hospodárným stálým převodem

Mezi opatření pro zvýšení hospodárnosti vozidel Mercedes-Benz Sprinter patří nový, delší stálý převod zadní nápravy, který je k dispozici na přání pro různé varianty vozidel. Převodový poměr i=3,692 snižuje otáčky o cca šest procent. Výsledkem je vynikající hodnota kombinované spotřeby paliva EU od 7,0 l/100 km a patřičně nízké emise CO2.

Cestovní autobus: dlouhý převod pro nízkou spotřebu paliva

HO6 je zkratka pro hypoidní zadní nápravu v cestovních autobusech Mercedes-Benz a Setra. Speciálně pro autobusy vyráběná náprava je tichá, hospodárná a spolehlivá. Různými stálými převody ji lze přizpůsobit pro nejrůznější vozidla a provozní podmínky.

Například pro Travego Edition 1 je nyní jako alternativa ke standardně dodávanému univerzálnímu stálému převodu i=3,909 k dispozici delší stálý převod i=3,583. Úroveň otáček díky tomu klesne při dálniční rychlosti 100 km/h na cca 1 200 1/min – a tento krok ještě víc přispěje ke snížení spotřeby paliva a emisí.