Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Mercedes-Benz bude od roku 2013 nabízet novou generaci trvalého pohonu všech kol 4MATIC s plně variabilním rozdělováním točivého momentu. Nový systém 4MATIC doplní čtveřici dosud nabízených systémů pohonu všech kol.
Mezi nejvíce inovativní komponenty nového systému 4MATIC patří spojovací hřídel k zadní nápravě, vycházející z jednotky PTU začleněné přímo do automatizované dvouspojkové převodovky 7G-DCT, a zadní diferenciál s integrovanou, elektrohydraulicky řízenou lamelovou spojkou. Díky tomu lze točivý moment rozdělovat plně variabilně mezi přední a zadní nápravu. Mezi další přednosti této konstrukce patří nízká hmotnost systému a vysoká účinnost. Pohon všech kol 4MATIC je kompletně nově vyvinutý a byl přizpůsoben speciálně požadavkům nových modelů s pohonem předních kol. Budoucí modely Mercedes-Benz s pohonem všech kol budou zastoupeny třídou CLA a mimořádně agilní a výkonnou verzí CLA 45 AMG, které se objeví na trhu v letošním roce. Technický základ je u všech verzí v zásadě identický, avšak modely AMG mají upravený přenos hnací síly k zadní nápravě.
Hnací sílu k zadní nápravě přenáší PTU a spojovací hřídel
Nový systém 4MATIC je kombinován se sedmistupňovou automatizovanou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT, která oslavila premiéru ve třídě B. K zadní části hnacího řetězce přenáší hnací sílu spojovací hřídel, který vychází z kompaktní jednotky PTU (Power Take-off Unit) integrované plně do hlavní převodovky, včetně napojení na její mazací soustavu. V porovnání s konkurenčními systémy, u nichž je spojovací hřídel připojen prostřednictvím přídavného komponentu s vlastním mazacím okruhem, je předností výrazné snížení hmotnosti. Společně s kuželíkovými valivými ložisky s minimálním třením přesvědčí PTU velmi dobrým stupněm účinnosti. Nový systém 4MATIC vděčí za svou nízkou hmotnost nejen jednotce PTU. Mezi další „dietní“ opatření patří kompaktní zadní diferenciál, induktivně tvrzené duté hnací hřídele zadní nápravy a kloubové hřídele s optimalizovanou hmotností. V porovnání s konkurenčními verzemi s pohonem všech kol je hmotnost nového systému 4MATIC až o 25 procent nižší. Dvoudílný spojovací hřídel je izolován, aby se z něj nepřenášely do karoserie vibrace. Axiálně posuvný kloub vpředu kompenzuje pohyby jednotky motoru a převodovky a zabraňuje jejich přenosu do zadní části hnacího řetězce. Spojovací hřídel je vybaven nárazovým kloubem, aby se minimalizovalo zatížení při provozních rázech.
Kompletně nový vývoj přinesl variabilní přenos točivého momentu na zadní nápravu
Elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka integrovaná do zadní rozvodovky s diferenciálem zajišťuje plně variabilní rozdělování točivého momentu. Zásadní vlastností a předností tohoto řešení pro třídu CLA je pohon téměř výhradně přední nápravy, je-li lamelová spojka otevřená. Při sepnuté spojce vstupuje do hry zadní náprava. Hnací síla může být ovšem v závislosti na situaci rozdělována plně variabilně mezi přední a zadní nápravu (Torque On Demand). Lopatkové čerpadlo integrované do zadního diferenciálu vytváří během milisekund systémový tlak pro aktivaci zadní nápravy. Čerpadlo je aktivováno automaticky již při malém rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou. Regulaci tlaku zajišťuje proporcionální ventil řízený systémem ESP.
Inteligentní řídicí systémy
Řízení systému 4MATIC probíhá zásadně podle principu „Tak často, jak je to nutné, a tak málo, jak je to možné“. To znamená, že pokud to rámcové podmínky umožňují, jezdí modely CLA s pohonem všech kol téměř výhradně v mimořádně hospodárném režimu s pohonem předních kol. Jakmile to jízdní situace vyžaduje, je potřebný točivý moment přenášen také na zadní nápravu. Stejně rychle probíhá tento proces samozřejmě také obráceně. Jakmile již není na zadní nápravě zapotřebí hnací síla, například při intenzivním brzdění se zásahem ABS, je zadní hnací řetězec odpojen a točivý moment snížen na nulu. Při hrozící nedotáčivosti nebo přetáčivosti pod zatížením je nejprve hnací síla rozdělena tak, aby se vozidlo stabilizovalo. Teprve když toto opatření nevede k uklidnění situace, zasáhnou do systému 4MATIC adaptované řídicí systémy ESPnebo 4ETS a udržují CLA v požadovaném směru jízdy. Touto strategií spojili vývojáři dva hlavní požadavky na vývoj v podobě nejvyšší možné hospodárnosti při nejvyšší úrovni jízdní dynamiky a jízdní bezpečnosti.
Jízdní programy pro osobní styl jízdy
Rozdělování točivého momentu závisí také na aktivovaném programu řazení dvouspojkové převodovky 7G-DCT. V programu ECO je rozdělování točivého momentu spíše konzervativní. Zadní náprava je zapojována méně často, jízdní chování vozu je mírnější. Systém podporuje ekonomický styl jízdy při nízkých otáčkách. V režimech SPORT nebo MANUAL se aktivace zrychlí a v souladu s dynamicky sportovním stylem jízdy je na zadní nápravu přenášen větší točivý moment. U verzí AMG probíhá adaptace řízení systému 4MATIC podle nastavení třístupňového ESP.
Představení nového systému 4MATIC v modelech Mercedes-Benz CLA
Technika pohonu všech kol Mercedes-Benz bude v roce 2013 rozšířena do nových modelů třídy CLA a do mimořádně agilní a výkonné verze CLA 45 AMG. S novým modelem Mercedes-Benz CLA je do sériové výroby uváděn avantgardní design studie Concept Style Coupés v téměř nezměněné podobě. Vzhledem ke sportovnímu charakteru bude model CLA poháněn výkonnými přeplňovanými motory s výkonem až 155 kW (211 k) a bude se dodávat se sportovním podvozkem a nově vyvinutým pohonem všech kol 4MATIC. Mezi technické lahůdky patří početné asistenční systémy, mezi nimiž nechybí zdokonalený asistent COLLISION PREVENTION ASSIST pro předcházení nehod.
CLA 45 AMG: nejdynamičtější způsob, jak zažít nový systém 4MATIC
AMG, sportovní značka Mercedes-Benz, rozšiřuje své portfolio o výkonný špičkový model nové kompaktní třídy CLA 45 AMG, a nabízí tak i v této třídě vysokovýkonný automobil. Nově vyvinutý zážehový čtyřválec AMG 2,0 litru přeplňovaný turbodmychadlem přinese do své objemové třídy nová měřítka. AMG usiluje o vedoucí postavení mezi konkurenty s hodnotou maximálního točivého momentu výrazně přesahující 400 N.m a nízkou spotřebou paliva. Ve spojení se speciálně pro tuto výkonovou třídu adaptovaným systémem 4MATIC bude CLA 45 AMG patřit mezi nejdynamičtější, nejvýkonnější a zároveň nejhospodárnější čtyřválcová kupé.
CLS Shooting Brake 4MATIC
Mercedes-Benz opět vytyčil milník v oblasti koncepční kreativity představením modelu CLS Shooting Brake, a podtrhl tak svou vůdčí roli v otázkách designu. Proporce modelu CLS Shooting Brake jsou překvapivé, ale jednoznačně připomínají kupé. Dlouhá kapota motoru, nízký pás prosklení interiéru s bezrámovými bočními okny a dynamicky klesající střecha protažená až k zádi vytvářejí postoj šelmy připravené ke skoku. Až na druhý pohled je zřejmé, že Shooting Brake má pět dveří a rozšířenou funkčnost. V zásadě se jedná o dosud nevídanou formu sportovního vozu s pěti sedadly a velkým zadním výklopným víkem. Stejně jako u všech modelů Mercedes-Benz 4MATIC pracuje také ve výkonných modelech CLS 350 CDI 4MATIC (195 kW/265 k, 620 N.m) a CLS 500 4MATIC (300 kW/408 k, 600 N.m) trvalý pohon všech kol, který za všech podmínek zaručuje optimální trakci při nejlepší možné agilitě a bezpečnosti – především v zimních podmínkách.
Vozy nové třídy GL a GLK zažívají svou první zimu
Nová třída GL dodávaná od listopadu 2012 je považována za vrchol v kategorii terénních vozidel a SUV. Kromě luxusního interiéru se sedmi plnohodnotnými sedadly nabízí vytříbený jízdní komfort při vysoké úrovni jízdní dynamiky na suchu i mokru nebo v zimních podmínkách. Prémiové SUV navíc přesvědčí průchodností terénem a mimo zpevněné cesty, díky nově vyvinutým komponentům podvozku a inovativním systémům řízení jízdní dynamiky, které zvyšují jak potěšení z jízdy, tak i bezpečnost. Zkrátka třída GL je sedmimístná, terénní třída S. Paket ON&OFFROAD, dodávaný pro třídu GL na přání, optimalizuje prostřednictvím šesti jízdních programů jízdní dynamiku a bezpečnost, protože pro nejrůznější provozní podmínky na silnici i v terénu je k dispozici vždy optimální řízení poháněcí soustavy. Řidič má na výběr automatický režim, dva speciální terénní a tři silniční módy „zimní“, „sportovní“ a „jízda s přívěsem“. Zimní jízdní program paketu ON&OFFROAD zlepšuje chování vozidla na namrzající vozovce, sněhu a ledu nebo při použití sněhových řetězů, a nabízí tak ještě vyšší úroveň jízdní bezpečnosti. Speciální zimní nastavení nabízí, při kombinaci paketu ON&OFFROAD s rovněž na přání dodávaným systémem ACTIVE CURVE SYSTEM pro aktivní stabilizaci naklánění karoserie, potěšení z dynamické jízdy při vynikající ovladatelnosti vozidla, a tím i vysoké úrovni jízdní bezpečnosti. Zároveň může systém speciálně v zimních provozních podmínkách s nízkou přilnavostí zvýšit trakci třídy GL. Toto nastavení přesvědčí rovněž ještě lepší směrovou stabilitou v rychle projížděných zatáčkách díky speciálnímu řídicímu algoritmu.
Již v dubnu se objevila ve světle reflektorů druhá novinka roku 2012 v kategorii SUV, přepracovaný Mercedes-Benz třídy GLK. Nyní může tento charakterový typ prokázat své mimořádné schopnosti také v zimních podmínkách. S pokrokovými asistenčními systémy a stejně hospodárnými jako výkonnými motory, jakož i novým designem a rozšířenou úrovní výbav podtrhuje své ambice na vedoucí postavení v rámci tržního segmentu kompaktních SUV. Systém 4MATIC třídy GLK vychází z verze používané ve vozech třídy C, E, CLS a S. Na rozdíl od sedanů a kupé přesvědčí ovšem navíc schopností překonávat terénní překážky mimo zpevněné cesty. Pro pravověrné vyznavače jízdy v terénu je navíc k dispozici technický paket Offroad, který ještě více rozšiřuje možnosti mimo zpevněné cesty. Stisknutím tlačítka se aktivuje speciální jízdní program, který mění okamžiky řazení převodovky 7G-TRONIC, „změkčí“ charakteristiku pedálu plynu a aktivuje terénní funkce systému ESPs terénním ABS a speciálním terénním trakčním systémem 4ETS. Další tlačítko zapne asistenta pro jízdu ze svahu DSR.
Ani nejlepší pohon všech kol nenahradí zimní pneumatiky
Stejně jako každý pohon všech kol podléhají i různé verze systému 4MATIC fyzikálním zákonům. Základní pravidlo: Pneumatika může přenášet na vozovku jen určitou celkovou sílu. Pokud je například při zrychlení nebo brzdění zapotřebí mimořádně velká síla v podélném směru, snižuje se možnost přenosu bočních sil. Při průjezdu zatáčkou se tento vztah obrací. Zde je pro směrovou stabilitu zapotřebí velmi velká boční síla, potenciál pro přenos síly v podélném směru je omezený. Umění inženýrů při konstrukci mechanismu pohonu a vyladění řídicích systémů spočívá ve využití těchto souvislostí tak, aby bylo zajištěno nejlepší možné chování vozu za všech podmínek. Fyzikální přilnavost mezi pneumatikou a povrchem je vyjádřena součinitelem tření µ. Na suché vozovce je hodnota tohoto ukazatele vysoká (µ = 0,9), na zasněžené vozovce nízká (µ = 0,3).
Navzdory veškeré snaze inženýrů je to nakonec řidič, kdo určuje, jak bezpečně pojede. Svůj styl jízdy by měl vždy přizpůsobit zimním podmínkám a na vozidlo namontovat odpovídající výbavu. Bezpodmínečně nutné jsou v tomto ohledu zimní pneumatiky.
Kompletní program: nabídka modelů Mercedes-Benz se systémem 4MATIC
Kromě popsaných modelů rozšiřuje paletu vozů s pohonem všech kol 4MATIC třída E a rovněž jako sedan a kombi nabízená třída C, luxusní třída S, luxusní kupé CL, čtyřdveřové kupé CLS a třída R. SUV a terénní vozy kompletuje třída GL a legendární třída G. Svět vozů Mercedes-Benz s pohonem všech kol má dokonce i jednoho exotického zástupce v podobě modelu SLS AMG Electric Drive, jehož čtyři elektromotory zaručují mohutnou hnací sílu, která je plně variabilně a selektivně přiváděna k jednotlivým kolům. Současná paleta vozů se systémem 4MATIC tak zahrnuje 51 modelů. Ale ani to není všechno. V roce 2013 završí nabídku kompaktní modely s novou generací systému 4MATIC, čímž bude pohon všech kol definitivně k dispozici skutečně pro všechny. Rodina vozů Mercedes-Benz s pohonem 4x4 pak bude zahrnovat téměř 60 modelů.