MotorInfo

Mercedes-Benz CTT - Truck ušitý na míru

15.2.2014 20:59
Mercedes-Benz CTT - Truck ušitý na míru

Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) dokáže realizovat individuální představy o nákladním vozidle, vyrobeném přesně na míru.

Toto oddělení je součástí obchodní divize Mercedes-Benz Special Trucks a sídlí v závodě Molsheim v Alsasku, v němž manufakturní výrobou vznikají velmi specializovaná vozidla. Aktuálním příkladem je nový těžký tahač SLT. Realizována jsou zde také speciální přání, která nelze uskutečnit v rámci sériové výroby. Ať se jedná o unikátní vozidla nebo speciální série, CTT a závod Molsheim zajistí jejich realizaci, včetně vývoje vlastními inženýry. Velkou výhodou je to, že CTT a Molsheim dodávají individualizovaná nákladní vozidla s hvězdou z jedné ruky a s jednou fakturou. Včetně kontrol, zkoušek, schválení, veškerých záruk a zázemí celosvětové servisní sítě Mercedes-Benz.

Enormní záběr od tahačů těžkých nákladů až po nákladní vozidla pro ropná pole

Přestože je nabídka nákladních vozidel Mercedes-Benz od Atega až po Actros rozsáhlá a podrobná, ne vždy je v rámci racionální sériové výroby možné nalézt nejvhodnější řešení pro velmi specifické přepravní úkoly. Na mimořádné požadavky zákazníků dává Mercedes-Benz CTT mimořádné odpovědi.

Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks a závod Molsheim vyrábějí nákladní vozidla podle individuálních přání zákazníků, ať se jedná o nové těžké tahače Actros SLT, resp. Arocs SLT, hasičská vozidla s dvojitou kabinou, speciální tahače Lowliner pro přepravu vozidel, se zdvihatelnou tlačenou nápravou a menšími koly i pneumatikami, čtyřnápravová vozidla s trojitou zadní nápravou nebo dokonce pětinápravová a šestinápravová sólo vozidla pro velká a těžká čerpadla na betonovou směs. Na základě sériově vyráběných vozidel ze závodu Wörth vznikají v Molsheimu čtyřnápravová vozidla s rozvorem až 7,2 metru pro ropná pole v Číně, vozidla pro přepravu ovcí na Novém Zélandu se speciálními pneumatikami a dostatkem místa na rámu, kam mohou výrobci nástaveb umístit i box pro psy, dále nákladní vozidla pro autoškoly s přídavnými sedadly a dvojitými pedály, tahače Econic pro důlní provoz a mnoho dalších individuálních řešení nejrůznějších vozidel.

Vlastní vývoj individualizovaných nákladních vozidel

CTT disponuje vlastním vývojovým oddělením v závodě Molsheim. Produktové nápady vznikají na popud cílených přání zákazníků i jako plody vlastního inovačního úsilí – to platí například pro nový Mercedes-Benz SLT. V tomto oddělení pracuje přibližně 70 inženýrů, kteří jsou úzce napojeni na centrální vývoj divize Daimler Trucks ve Stuttgartu. Slova „to nejde“ tady neznají. Molsheim je místem výroby rozmanitých řešení užitkových vozidel. Současně mohou inženýři z Molsheimu přebírat také projekty vývoje nákladních vozidel pro sériovou výrobu ve Wörthu. Velkou předností je kompletní dokumentace veškerých přestaveb jako u velkosériově vyráběného vozidla – zákazníci mohou přijet do jakéhokoli servisu značky Mercedes-Benz kdekoli na světě a díly i další komponenty jsou dostupné jako náhradní díly prostřednictvím systému čísel dílů, známého ze sériové výroby.

Všechny přestavby odpovídají standardům kvality Mercedes-Benz a jsou součástí záruky – každé nákladní vozidlo CTT je velmi specializovaný Mercedes-Benz a je dodáno s fakturou přímo z Wörthu. Speciální řešení splňuje veškeré požadavky, které jsou kladeny na sériová vozidla. To platí rovněž pro nabídky financování a leasingu. „Trucks you can trust“ – tento příslib divize Mercedes-Benz Trucks platí ve stejném rozsahu, jak pro vozidla CTT, tak pro nepřestavěné modely, včetně nezbytných příprav pro homologaci pro příslušné trhy.

Každé páté nákladní vozidlo s hvězdou je přestavěno nebo upraveno oddělením CTT

K tomu, aby se do výroby zapojili specialisté CTT, se nemusí jednat hned o neobvyklé speciální vozidlo na základě sériového modelu. Někdy se na přání zákazníka jen přemístí nádrže, nebo upraví rám, aby se na něj vešla speciální nástavba. Každé páté nákladní vozidlo s hvězdou prochází oddělením CTT, tento podíl je již mnoho let stabilní. Ale ne každé z těchto nákladních vozidel musí přejíždět z Wörthu do nedalekého Molsheimu, protože zaměstnanci oddělení CTT mají v závodě na výrobu nákladních vozidel k dispozici samostatná stanoviště pro menší úpravy. Pokud se přestavba týká většího počtu vozidel, je od jistého řádu realizována dokonce přímo na výrobní lince, aby byla zajištěna nejvyšší míra efektivity a flexibility. Organizačně patří CTT k resortu Mercedes-Benz Special Trucks ve Wörthu, kde přibližně 1 000 zaměstnanců vyrábí 3 500 vozidel Econic, Unimog a Zetros ročně.

Včera importérství, dnes speciální výroba

Větší přestavby ovšem vznikají v alsaském Molsheimu nedaleko Štrasburku. Přibližně 600 zaměstnanců se zde stará o vývoj, prodej a výrobu, upravuje vozidla, montuje a lakuje kabiny nosičů nástaveb Unimog a pracuje ve výrobě dílů. Jejich rukama prochází cca 8 500 vozidel ročně. Šíře aktivit v Molsheimu je rozmanitá. Od založení závodu v roce 1967 jsou zde v rámci importérského zastoupení pro Francii připravována vozidla pro francouzský trh. V počátečních letech se to týkalo například montáže dříve předepsaných žlutých světlometů pro osobní vozidla. V současnosti CTT kompletuje v závodě Molsheim také vozidla Sprinter a Fuso Canter se sklápěcími nástavbami pro francouzské zákazníky. Pro francouzské provozovatele velkých vozových parků jsou zde vozidla Sprinter a Citan opatřována nalepovacími fóliemi a obložením stěn v nákladovém prostoru.  Všechny tyto vyrobené vozy můžeme ročně počítat v řádech desítek tisíc.

Těžiště se však již přesunulo na přestavby nákladních vozidel. Kromě velkého počtu specialit jsou nejžádanější úpravy v oblastech podvozku a rámu. CTT od svého založení v roce 2000 namontovalo celkově téměř 20 000 náprav, zkrátilo rozvory o 5 000 km a prodloužilo rozvory o 18 000 km.

Zákazníci ze všech zemí světa, úzce provázané činnosti

Mezi hlavní odběratelské země CTT patří sice členské státy EU, ale upravená nákladní vozidla jezdí po celém světě. CTT v uplynulých letech například dodalo řádově desetitisíce vozidel do Brazílie, Číny a Ruska. Dokonce i Austrálie a Indonésie se zařadily s dodanýmy vozidly v řádu tisíců za rok mezi důležité odběratelské země. Velká výhoda CTT spočívá v tom, že původně individuální přání zákazníků a plody příslušného vývoje zpřístupňuje mezinárodnímu okruhu zákazníků. Tzv. trojité podvozky pro přepravu těžkých nákladů, vyvinuté pro Finsko, nalézají mezitím uplatnění také ve vozidlech pro svoz odpadu v Mnichově. Pětinápravové podvozky, vzniklé na základě Arocsu pro sklápěče a domíchávače betonu ve Švýcarsku, jsou nyní adaptovány i pro německá čerpadla na betonovou směs a holandské sklápěče.

Mimořádně důležitý je proto i vlastní prodej včetně technického produktového poradenství a realizace zakázky. Ten tvoří, v úzkém propojení s centrálním produktovým marketingem divize Mercedes-Benz Trucks ve Stuttgartu, styčný bod s jednotlivými trhy, tamnějšími prodejními sítěmi, výrobci nástaveb a partnery pro přestavby. Závod Molsheim je postaven na rozlehlém pozemku s plochou téměř 500 000 m². Výroba je rozčleněna na přestavbu a montáž nákladních vozidel, výrobu komponentů s důrazem na kabiny pro nosiče nástaveb Unimog a výrobu dílů.

Přestavby vozidel na míru

Slovo „dílna“ se francouzsky řekne „atelier“. Tento pojem odráží manufakturní charakter výroby v Molsheimu, jakož i zručnost zaměstnanců. V několika „ateliérech“ je pro přestavby k dispozici zastřešená plocha 20 000 m², 65 stanovišť a dva lakovací boxy. Velká část zaměstnanců, přesně jich je 220, se v Molsheimu zabývá přestavbami nákladních vozidel.

Například v nejnovějším „Atelieru 11“ je po levé i pravé straně k dispozici vždy deset stanovišť pro přestavby. V případě potřeby by v něm mohla být zřízena i linka pro malou pásovou výrobu. V současnosti zde parkují nejrůznější nákladní vozidla. O několik stanovišť dál probíhá montáž dvojité kabiny pro nové Atego. Cílovou skupinou jsou hlavně hasičské sbory. Tato kombinace je příkladem zapojení CTT do mezinárodní výrobní kooperace. Předem připravený podvozek s kabinou bez zadní stěny je dopraven ze závodu Wörth, modul dvojité kabiny dodává závod Aksaray v Turecku a montáž dvojité kabiny na podvozek je realizována v Molsheimu.

Naproti je u čtyřnápravových vozidel pro ropná pole, určených k exportu do Číny, prodlužován rám. Zaměstnanci odstraní z rámu veškeré připevněné díly a demontují zadní nápravy. Rám se uprostřed rozdělí, a poté se na něj přivaří prodlužující díly. Vzhledem k novému rozvoru musí být při opětovné montáži vyměněny kromě spojovacího hřídele také kabely a další vedení. Protože je pro speciální nástavbu nákladního vozidla zapotřebí hodně místa v oblasti rámu, přesouvají montéři kromě toho také palivovou nádrž na zadní stěnu kabiny.

Zaměstnanci v dílnách jsou vzhledem k dlouhým dobám výrobního taktu s rozsáhlými pracemi a střídajícími se úkoly vysoce kvalifikovaní. Navzdory individuální výrobě s řemeslným charakterem pracuje CTT v souladu s celosvětově identitickým systémem výroby divize Daimler Trucks. Všechny přestavby absolvují kromě toho stejné kontroly kvality jako sériově vyráběné modely v závodě Wörth. Každý zaměstnanec zaznamenává systémově všechny realizované činnosti, aby byl kompletně zdokumentován proces vzniku každého vozidla. Nákladní vozidla přestavěná oddělením CTT splňují veškeré platné normy. Například u kabin s úpravami střechy jsou plně dodrženy nejnovější předpisy EU ohledně pevnosti.

Výroba kabin

V oddělení CTT došlo před necelými dvěma roky k rozšíření a zavedení nové struktury výroby technicky vyspělých kabin pro nosiče nástaveb Unimog. Ve speciálním zařízení se vzájemně slepí a přišroubují jednotlivě dodané karosářské díly z plastu k základnímu rámu kabiny z oceli. V dalším výrobním kroku opatří zaměstnanci kabinu základním nátěrem, a následně ji nalakují. Každá kabina je posléze důkladně zkontrolována ve světelném tunelu pod zářícími reflektory.

Na výrobní ploše cca 2 000 m² pracuje 30 zaměstnanců, kteří vyrobí téměř 1 000 kabin za rok. Kabiny jsou dodávány z Molsheimu do závodu Wörth, kde probíhá montáž Unimogu.

Výroba dílů pro velkosériovou produkci

Výroba závodu Molsheim je vzhledem k jejímu manufakturnímu charakteru založena na řemeslech. Výjimkou je výroba dílů. V ní nalézají, i u malých sérií, uplatnění svářecí roboti. Výroba dílů v Molsheimu slouží k interním dodávkám a pracuje také pro závod Wörth pro výrobu nákladních vozidel. V těchto provozech se materiál řeže laserem, ohýbá, lisuje a díly z něj se dál svařují, nýtují a opatřují práškovým nástřikem nebo lakují patřičným lakem.

Výrobní program tohoto oddělení zahrnuje cca 5 000 čísel dílů, k jeho výbavě patří cca 500 lisovacích nástrojů a 700 svařovacích zařízení. Devadesát zaměstnanců ve výrobě dílů zpracuje ročně cca 1 500 tun oceli. K dispozici mají 9 000 m² výrobní a skladovací plochy.

Zkušení partneři pro přestavby splní i neobvyklá přání

Oddělení CTT může využívat síť vybraných a zkušených partnerů pro přestavby, aby kromě extrémně komplexní výroby závodu Molsheim nabídlo i nejvyšší míru flexibility v obdobích vysoké poptávky. Proto i pro tato nákladní vozidla platí, že každá přestavba je samozřejmě nefalšovaným vozidlem Mercedes-Benz se všemi výhodami pro zákazníka od financování přes dodání a servis z jedné ruky až po zásobování náhradními díly. Vozidla ze sítě partnerů CTT pro přestavby jsou předávána zákazníkům vesměs ve Wörthu.

Největší dodavatel přestaveb nákladních vozidel na světě

Čísla hovoří sama za sebe: Od založení CTT v roce 2000 zde bylo přestavěno více než 120 000 nákladních vozidel a realizováno více než 5 000 speciálních kódů pro díly a komponenty. Nákladní vozidla CTT jezdí ve více než 140 zemích celého světa. Mercedes-Benz CTT je celosvětově největším dodavatelem přestaveb nákladních vozidel s hvězdou. V uplynulých letech byl závod Molsheim průběžně rozšiřován. Především od roku 2008 investoval Mercedes-Benz vysoké milionové částky, mimo jiné do nově postavené tovární haly Atelier 11, do nového výrobního zařízení a do nedávno otevřeného skladu se 14 řadami výškových regálů pro více než 4 000 položek. Nákladní vozidla střižená na míru zažívají více než kdy jindy opravdovou konjunkturu.

Mercedes-Benz Molsheim: Stručná historie závodu

1967: Založení závodu importérem Royal-Elysées

1968: Dovoz lehkých užitkových vozů

1969: Dovoz všech užitkových vozidel

1970: Založení Mercedes-Benz France

1978: Výstavba expediční budovy

1982: Montáž vnitřní výbavy autobusů

1984: Výstavba svařovny

1991: Zahájení přestaveb nákladních vozidel z pověření závodu Wörth

1993: Přemístění aktivit spojených s osobními vozy

2000: Založení Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks

2000: Výroba kabin pro nosiče nástaveb Unimog

2002: Přestavba vozidel Fuso Canter

2008: Nová výrobní hala Atelier 11

2009: Nové budovy pro vývoj a prodej

2011: Nová lakovna, nová výroba kabin Unimogu

2013: Nový sklad s výškovými regály