Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nová třída S kupé oslaví světovou premiéru na ženevském autosalonu, u prodejců se objeví ve druhé polovině roku 2014.
Dvoudveřový vůz se bude zpočátku dodávat s agregátem V8 Biturbo se zdvihovým objemem 4 663 cm3. Motor modelu S 500 Coupé dosahuje největšího výkonu 335 kW (455 k), maximální točivý moment má hodnotu 700 N.m. K zážitku sportovní jízdy rozhodujícím způsobem přispívá i emocionální zvuk výfukové soustavy.
Stylově vytříbený vzhled, exkluzivní výbava a kultivovaně sportovní charakter – nový Mercedes-Benz třídy S kupé kombinuje klasické proporce velkého sportovního kupé s moderním luxusem a nejnovější technikou. Dvoudveřový vůz disponuje na přání podvozkovým systémem MAGIC BODY CONTROL s funkcí naklánění v zatáčkách. Mezi další technické lahůdky patří průhledový displej a touchpad. Jedinečný vzhled mohou završit na přání dodávané expresivní přední světlomety se 47 krystaly Swarovski na každé straně.
MAGIC BODY CONTROL, první „vidoucí“ podvozek, měl světovou premiéru ve třídě S. Kupé nyní přináší další světovou novinku pro sériově vyráběné automobily, v podobě funkce naklánění v zatáčkách. Kupé se v zatáčce nakloní podobně jako jezdec na motocyklu nebo sjezdař na lyžích. Příčné zrychlení působící na cestující se snižuje podobným způsobem, jako při jízdě klopenou zatáčkou, a cestující sedí stabilněji ve svých sedadlech.
Stejně jako pro sedan třídy S je i pro nové kupé nabízen velký počet nových asistenčních systémů, díky nimž je jízda automobilem ještě pohodlnější a bezpečnější. Mezi systémy pro „inteligentní jízdu“ („Intelligent Drive“) patří mimo jiné funkce PRE-SAFEBremse s rozpoznáváním chodců, adaptivní tempomat DISTRONIC PLUS s asistentem řízení a funkcí Stop&Go Pilot, brzdový asistent BAS PLUS s asistentem pro jízdu křižovatkou, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu, adaptivní asistent dálkových světel Plus a asistent nočního vidění Plus. Systém COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS disponuje kromě adaptivního brzdového asistenta, který nabízí ochranu před kolizemi již od 7 km/h, ještě další doplňkovou funkci: Při přetrvávajícím riziku kolize a chybějící reakci řidiče může systém zahájit autonomní brzdění až do rychlosti jízdy cca 105 km/h, a snížit tak intenzitu nárazu do pomaleji jedoucích nebo zastavujících vozidel. Systém brzdí až do rychlosti cca 50 km/h i před stojícími vozidly a do rychlosti cca 40 km/h dokáže zabránit nárazu do překážky před vozem.
Systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE je stejně jako u sedanu nabízen v rozšířené verziPRE-SAFEPLUS. PRE-SAFEPLUS dokáže rozpoznat hrozící náraz zezadu a upozorňovat vzadu jedoucí řidiče na nebezpečí aktivací zadních výstražných světel s vysokou frekvencí. Při přetrvávajícím riziku kolize aktivuje systém u stojícího vozidla brzdy dřív, než dojde k nárazu zezadu, čímž se minimalizuje riziko poranění krční páteře zmírněním prudkého pohybu vozidla dopředu, vyvolaného nárazem.
Interiér třídy S kupé může být na přání vysloveně luxusní a maximálně komfortní. Nabídka zahrnuje například paket AIR-BALANCE s parfémováním a ionizováním vzduchu, nebo elektrické vyhřívání loketních opěrek, které je součástí paketu Tepelný komfort. Pro přední sedadla je k dispozici paket Komfort sezení (výbava na přání), který obsahuje masážní funkci ENERGIZING na principu masáže horkými kameny.
Ve spolupráci se značkou Burmester, specialistou na highendové audiosystémy, byly vyvinuty dva mimořádně hodnotné audiosystémy: BurmesterSurround Sound System a BurmesterHigh-End 3D Surround Sound System.
Design
Smyslná čistota tvarů, jako výraz moderního luxusu – to je středem pozornosti designérů a taková je filozofie designu značky Mercedes-Benz. Cílem je vytvářet čisté tvary a hladké plochy, které demonstrují high-tech a zároveň vzbuzují emoce. Smyslná čistota se odráží ve třech parametrech designu - tradici, emocích a progresivnosti. To jsou hlavní prvky, které jsou v závislosti na modelu různě zdůrazňovány. Mercedes-Benz zde v designu překlenuje rozdíly mezi modernou a avantgardou, tradicí a progresivností. Každá modelová řada má přiřazenou roli a vlastní charakter, v závislosti na atributech, které jsou středem pozornosti designu. A přesto je Mercedes-Benz vždy rozpoznatelný jako Mercedes-Benz. Kromě stylistických novinek totiž designéři čerpají z „genofondu“ nezaměnitelných stylistických prvků, které jsou pro značku typické a udržují tradice.
Exteriér
Svou siluetou ztělesňuje třída S kupé moderním způsobem filozofii smyslně čistých tvarů. Vyznačuje se typickými proporcemi vozu s pohonem zadních kol, jež jsou zdůrazněny klesající linií, typickým rysem Mercedesů. Ambice třídy S kupé, stát se mistrovským dílem automobilové kultury, umocňuje dlouhá kapota motoru s výraznými liniemi a vystupujícími prolisy, přikrčená kabina s vysokou spodní linií bočních oken, zvýrazněné podběhy kol, velká kola (18 až 20 palců) a opticky široká záď. Kupé je při rozvoru 2 945 mm 5 027 mm dlouhé, 1 899 mm široké a 1 411 mm vysoké. Třída S kupé získává smyslný charakter konvexně a konkávně tvarovanými plochami. Profil vozu dotvářejí klesající linie, které odpovídají emocionálnímu charakteru vozidla a jako mistrovský podpis umocňují typické proporce Mercedesu. Linie jsou záměrně redukovány na to nejzásadnější. Vzniká tak smyslná, nadčasová čistota tvarů.
Tvůrčí souhra různých designérských prvků propůjčuje třídě S kupé suverénní a sebevědomou tvář. Uprostřed přídě vozidla se tyčí zdokonalená, trojrozměrná maska chladiče s diamantovým vzhledem, jejíž struktura je zde určována pravoúhlými, chromovanými prvky. Maska chladiče nese centrálně umístěnou hvězdu Mercedesu a jednu vodorovnou lamelu.
Přední světlomety LED s kultovním „obočím“ pro denní svícení propůjčují vozu extrémně sebevědomý, charakteristický pohled. U třídy S kupé je „obočí“ doplněno půlkruhovým obloukem v opačném směru. V kombinaci se standardním systémem adaptivního řízení světlometů LED Intelligent Light System si mohou zákazníci na přání zvolit jedinečný přední světlomet s celkem 47 krystaly Swarovski, z nichž 17 hranatých krystalů tvoří světlo pro denní svícení v podobě pochodně a 30 kulatých krystalů připadá na ukazatele směru.
Boční silueta je definována kopulovitě napjatou linií střechy a bezrámovými dveřmi. Elegantní, trojrozměrný a průběžný chromovaný rámeček vymezuje prosklené plochy, které nejsou přerušovány žádným střešním sloupkem B. Tím je umocněn typický vzhled kupé Mercedes-Benz. Sval nad zadní nápravou, vymodelovaný z boční stěny, vytváří již u stojícího vozu dojem síly, dynamiky a současně lehkosti. Pozitivně přehnaně tvarované plochy a linie boční stěny vyúsťují dramatickým způsobem do zádě. Emocionální celkový dojem završuje zadní partie svými základními plochami, širokými rameny a výraznými charakterovými liniemi. Mimořádně nápadné je přemístění prostoru pro registrační značku do spodní části nárazníku. Díky tomu bylo možné navrhnout mimořádně hladké zadní víko. Hvězda stojí takřka volně v prostoru a může být větší, čímž je dosaženo mimořádného efektu. Navíc se elegantně vyklápí, protože ukrývá zadní kameru, resp. kameru na přání dodávaného prostorového kamerového systému s rozsahem snímání 360°.
Dvoudílné zadní skupinové svítilny odrážejí vysokou technickou úroveň a zdůrazňují sportovní charakter zádě, pozornost věnovanou detailům a vysokou kvalitu. Tvar a funkce zde splývají v dokonalý celek. Část osvětlovacích funkcí se nachází v blatnících, druhá část v zadním víku. Charakteristický tvar umožňuje snadnou identifikaci vozu i za tmy. Dvoudílný zadní nárazník umocňuje sportovní charakter vozu, vyjádřený již designem přídě. Leskle černou barvou lakovaný difuzor splňuje stejnou mírou požadavky na aerodynamiku i na vzhled. Stejně jako v předním nárazníku se pod ním nalézá horizontální oblouk se stříbřitou povrchovou úpravou. Koncovky výfukové soustavy v nejvyšší kvalitě jsou integrovány do difuzoru.
Třída S kupé je standardně vybavena panoramatickým střešním oknem, které zabírá dvě třetiny celkové plochy střechy a s plochou cca 1,32 m2 je opticky o téměř 150 procent větší než u předchůdce. MAGIC SKY CONTROL umožňuje měnit tlačítkem průsvitnost. Ve světlém stavu je střecha téměř průhledná a nabízí i za chladného počasí zážitek z kontaktu s okolím. V tmavém stavu je průchodnost světla, tedy podíl světla vnikajícího zvenku dovnitř, snížena na necelé 1 %, čímž se účinně zabraňuje zahřívání interiéru na slunci. Navíc existuje možnost kompletního zastínění interiéru sluneční roletou.
Interiér
Uspořádání interiéru nové třídy S kupé je výrazem designérského stylu značky Mercedes-Benz. Kombinace prostorově tvarovaných těles (resp. dílů) a jasné geometrie základní architektury je výrazem avantgardního designu. Interiér představuje nejvyšší míru „moderního luxusu“. Přístrojová deska je rozčleněna na přehlednou horní část s plynulým přechodem do dveří a na extrémně nízko uloženou spodní část, která budí dojem, že se vznáší v prostoru. Toto mimořádné uspořádání mohlo být realizováno díky zcela nově rozmístněným airbagům v nízké poloze. Uvedený koncept umožnil také prominentní umístění velkého dvoudílného displeje TFT v širokoúhlém formátu před plochou ozdobného obložení, kde se jakoby vznáší v prostoru. Navíc je stylově zvýrazněn dekoračním osvětlením Korona. Pod ním probíhající sportovně vysoká středová konzola sahá až k zadní části interiéru. Všechna víka a opěrky jsou pečlivě obšité kůží. Nový volant „Super Sport“ okouzlí řidiče výraznými galvanizovanými rameny, které maximálně zdůrazňují hloubku volantu. Celek působí dojmem, jako by plynule vyrůstal ze sloupku řízení.
Zvláštního charakteru interiéru je dosaženo použitím nejkvalitnějších materiálů, povrchů, barevných kombinací a stehovacích vzorů. Výdechy ventilační soustavy, ovládací prvky, podavače bezpečnostních pásů a ozdobné prvky mají galvanizovanou povrchovou úpravu v odstínu „Silver Shadow“. Ozdobné prvky jsou díky ní mimořádně kvalitní a umocňují trojrozměrný efekt jejich ploch. Před loketní opěrkou se nachází touchpad (výbava na přání) s leskle černým povrchem a chromovaným okrajem. Stejně jako u chytrého telefonu lze pomocí pohybů prstů na touchpadu ovládat veškeré funkce zábavního a informačního systému. Touchpad navíc umožňuje ručním psaním zadávat písmena, číslice a speciální znaky, a to v každém jazyce zábavního a informačního systému. Ovládací tlačítka, např. pro multimediální systém, jsou uspořádána v půlkruhu před centrálním multifunkčním ovladačem.
Sportovní charakter a tvarování mají přední i zadní sedadla, přičemž také obě zadní sedadla jsou řešena jako samostatná. Na přání mohou mít sedadla v paketu Exklusiv čalounění kůží designo Exklusiv Nappa s výrazným kosočtvercovým prošíváním v oblasti opěradla a sedací plochy. Bezpečnostní pásy předních sedadel jsou integrovány do zadního bočního obložení, aby nerušily boční linii při otevřených oknech, a pro cestující jsou snadno dosažitelné díky podávacímu mechanismu. Plochy výplní dveří a zadního bočního obložení na sebe plynule navazují, čímž zdůrazňují luxusní charakter. Povrch všech ploch interiéru, stejně jako ovládací prvky jsou velmi kvalitní, přičemž výbava s audiosystémy BurmesterSurround Sound System nebo BurmesterHigh-End 3D Surround Sound System nabízí mimořádný požitek z reprodukce hudby i z tvarového řešení a funkce tohoto systému.
Nové barvy interiéru, jako bengálská červená, sedlově hnědá nebo porcelánová, umožňují individualizaci vnitřního prostoru. Standardní dekorační osvětlení s několika režimy zajišťuje uvnitř vozu patřičně luxusní prostředí. Zákazník má přitom na výběr sedm variant osvětlení.
Průhledový displej
Na přání dodávaný průhledový displej zobrazuje, podobně jako v kokpitu letadla, důležité informace na čelní okno přímo do zorného pole řidiče. Díky tomu je řidič méně rozptylován při sledování dopravní situace. Systém informuje o rychlosti jízdy, rychlostních omezeních a pokynech navigačního a asistenčních systémů. Technickým základem je zrcadlová optická soustava a modul plně barevného displeje s rozlišením 480 x 240 pixelů, který pracuje s vysokovýkonnými diodami LED. Systém promítá virtuální obraz o rozměrech cca 21 x 7 cm do zorného pole řidiče, kde vzbuzuje dojem, že se vznáší nad kapotou motoru ve vzdálenosti přibližně dvou metrů. Rozlišení více než 60 pixelů na stupeň úhlu pohledu zaručuje detailní zobrazení. Speciální senzor světla v oblasti horní hrany střechy automaticky přizpůsobuje jas průhledového displeje venkovním světelným podmínkám.
Menší příčné síly
Ve třídě S měl světovou premiéru první „vidoucí“ podvozek v podobě systému MAGIC BODY CONTROL. V kupé nyní následuje také funkce naklánění v zatáčkách, další světová novinka v sériově vyráběném automobilu. Kupé se díky funkci naklánění v zatáčkách nakloní při průjezdu zatáčkou podobně jako jezdec na motocyklu nebo lyžař. Příčné zrychlení, působící na cestující, se sníží jako při průjezdu klopenou zatáčkou, takže cestující mohou sedět ve svých sedadlech s větší stabilitou. Nová funkce naklánění v zatáčkách nabízí zejména na silnicích mimo město větší radost z jízdy a vyšší úroveň komfortu. Cílem zde není dosažení vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou, nýbrž příjemnějšího zážitku z jízdy. Podvozkový systém MAGIC BODY CONTROL, nabízený pro S 500 Coupé na přání, zahrnuje také ABC (Active Body Control) a ROAD SURFACE SCAN. U systému Active Body Control jsou čtyři pružinové vzpěry vybaveny hydraulickými válci pro individuální nastavování síly v každé pružinové vzpěře. V závislosti na projížděné zatáčce je u funkce naklánění v zatáčkách „přesouvána“ základní úroveň příslušných pružinových vzpěr. Vozidlo se tak během zlomků sekundy v zatáčce plynule automaticky nakloní až do úhlu 2,5 stupně – v závislosti na zakřivení zatáčky a rychlosti jízdy. Inovativní podvozkový systém rozpoznává zatáčky prostřednictvím stereokamery za čelním oknem, která sleduje zakřivení vozovky ve vzdálenosti až 15 metrů, a přídavného senzoru příčného zrychlení. Funkce naklánění v zatáčkách je aktivní v rozsahu rychlostí od 30 do 180 km/h a lze ji zapnout spínačem ABC jako jeden ze tří jízdních režimů.
Emocionálně sportovní zvuk
K zážitku ze sportovní jízdy rozhodujícím způsobem přispívá emocionální zvuk výfukové soustavy. Hlubší tóny zajišťují sytější, sportovnější zvuk výfukové soustavy se dvěma větvemi. V zadním tlumiči výfuku, uloženém napříč, jsou dvě klapky, které se pneumaticky otvírají a zavírají v závislosti na otáčkách. Intenzita zvuku se zvýší, protože výfukové plyny jsou při otevřených klapkách vedeny zadním tlumičem výfuku modifikovanou trasou. Okamžik otevření klapek závisí na zvoleném jízdním programu. V programu S se klapky otvírají dříve než v programu E, a již při spuštění motoru se u třídy S kupé ozve výraznější zvuk.
Dlouhá tradice
Poválečná historie velkých kupé Mercedesu začíná rokem 1952, v němž Mercedes-Benz uvedl na trh legendární 300 S Coupé – „vůz světové elity“, jak jej tehdy zhodnotil odborný tisk. Po něm v roce 1956 následovalo 220 S Coupé modelové řady W 180, které způsobilo pozdvižení především svou samonosnou „pontonovou“ karoserií. V letech 1961 až 1971 nadchlo protažené, elegantní kupé modelové řady W111/W112 celkem 29 918 náročných zákazníků, jejichž výběr sahal od šestiválcových modelů typu 220 SEb Coupé až po osmiválce typu 280 SE 3.5 Coupé.
Z tehdejší třídy S vycházela v roce 1981 představená kupé SEC modelové řady C 126, která zůstala ve výrobním programu stuttgartské automobilové značky dalších deset let, během nichž vzniklo více než 74 000 vozů. V roce 1992 se na ženevském autosalonu objevil nástupce (modelové řada C 140), který se poprvé postavil na start také jako S 600 Coupé s dvanáctiválcovým motorem o výkonu 290 kW (394 k) a v němž v roce 1995 zažil světovou premiéru elektronicky řízený stabilizační systém ESP. Později bylo toto kupé přejmenováno na třídu CL. Pod stejným označením se v březnu 1999 představil světu další předek nové třídy S kupé. Tento dvoudveřový vůz si získal pozornost pokrokovými inovacemi, jakým byly aktivní podvozek ABC (Active Body Control) a bi-xenonové světlomety. Rovněž poslední třída CL (2006) kombinovala nejvyšší exkluzivitu a ambiciózní design s progresivní vrcholnou technikou. Toto luxusní kupé otevřelo zavedením systému PRE-SAFEBremse novou dimenzi automobilové bezpečnosti. Kromě toho byly součástí standardní výbavy další inovace Mercedesu, jako například adaptivní řízení světlometů Intelligent Light System s pěti osvětlovacími funkcemi a systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE. Na tradici velkých kupé nyní plynule navazuje nová třída S kupé se svými rozmanitými inovacemi.