MotorInfo

Mercedes-Benz a HYMER nabízejí pětihvězdičkový standard

31.12.2016 13:50
Mercedes-Benz a HYMER nabízejí pětihvězdičkový standard

Mercedes-Benz Vans a HYMER stanovují měřítka v oblasti komfortu a bezpečnosti, a to i v zimě.

Již od roku 1971 probíhá spolupráce dvou prémiových výrobců, jejíž plody oceňují motoristé, hledající radost z cestování na pětihvězdičkové úrovni. HYMER spoléhá na vozidla divize Mercedes-Benz Vans a na jejich základě vyrábí velmi kvalitní, komfortně vybavená obytná vozidla. Mezi aktuální reprezentanty tohoto partnerství patří zcela integrovaný Hymermobil ML-I nebo částečně integrovaný HYMER ML-T. Jejich technickým základem je Mercedes-Benz Sprinter. Tento všestranný model je ideálním výchozím vozidlem – bez ohledu na roční období – díky svým rozměrům, vlastnostem a prvkům výbavy, jako je na přání dodávaný pohon všech kol nebo standardní asistent pro jízdu v bočním větru. Obě společnosti nyní v rakouském Söldenu při testech dokázali, že jejich vozidla jsou připravena i na extrémní požadavky kempování v zimě. Účastníci přenocovali v obytných vozidlech za mrazivého počasí v nadmořské výšce 1 370 m. Navíc testovali vozidla ve stoupáních cca deset procent na vysokohorské silnici Timmelsjoch.

 

V německých autokempech tráví lidé v zimě na 1,3 milionu nocí

Kempování je již řadu let velmi oblíbené i u motoristů, kteří nechtějí dělat žádné kompromisy z hlediska komfortu. Mezi roky 2012 a 2015 vzrostl prodej obytných vozidel o 27 procent, obytných přívěsů o jedenáct procent. K úspěchu přispívají nejen nové zákaznické segmenty, ale také prodloužení sezony až do zimy. Spolkový statistický úřad spočítal, že jen v roce 2015 strávili lidé v německých autokempech v zimních měsících přibližně 1,3 milionu nocí – o 63,6 procenta více než v předchozím roce.

Zimní turisté oceňují především přednosti příslušné lokality. Cesta z kempu do lyžařské oblasti je často kratší než z apartmánů a hotelů. V Söldenu je to jen 200 m k lanovce Gaislachkoglbahn, která vede k horské stanici v nadmořské výšce 3 056 m. Mnoho autokempů přizpůsobuje navíc svou nabídku služeb, jako jsou prostory pro uložení lyží a sušárny, potřebám vyznavačů zimních sportů. Včasná rezervace se vyplácí, protože podobně jako v létě u Severního nebo Baltského moře jsou kempy ve střediscích zimních sportů od listopadu do března, zejména v době školních prázdnin, brzy zcela obsazeny.

Vyhřívaná spodní část vozidla zabraňuje zamrznutí nádrží

V modelech Hymermobil ML-I a HYMER ML-T na základě vozidla Mercedes-Benz Sprinter jsou autoturisté optimálně připraveni na zimu. HYMER patří jako vedoucí evropský výrobce obytných vozidel a přívěsů v prémiovém segmentu mezi inovátory a technické průkopníky ve svém odvětví. Nejlepší kvalita, nejvyšší komfort, velmi kvalitní výbava a maximální bezpečnost – tyto nároky splňují také vozidla Hymermobil ML-I a HYMER ML-T, postavená na základech modelu Sprinter.

„Spolupráce obou společností má dlouhou tradici. Oba prémioví výrobci sdílejí ambice nabízet optimální produkty a výjimečné služby a dokonce definovat vývojové trendy. Obytné automobily Hymermobil ML-I a HYMER ML-T, postavené na základech modelu Sprinter, jsou toho dobrým příkladem,“ říká Peter Strobach, vedoucí oddělení pro spolupráci s výrobci nástaveb v divizi Mercedes-Benz Vans.

HYMER a Mercedes-Benz nabízejí v současnosti celkem pět společných obytných vozidel. Nabídka sahá od modelu HYMER Van S se základní cenou 57 290 EUR přes Hymermobil ML-I, HYMER ML-T a HYMER StarLine až po první vozidlo kategorie „Compact Van“ HYMER Grand Canyon S.

Mrazuvzdorná a celoročně využitelná obytná vozidla

HYMER zavedl již v roce 1978 konstrukci PUAL, která zajišťuje všem obytným vozidlům HYMER výrazný náskok v oblasti kvality, co se týče stability (nástavby) a izolace. Vynikající izolační vlastnosti polyuretanové pěny s uzavřenými póry zaručuje příjemné teploty po celý rok, v zimě umožňuje nízkou spotřebu plynu a představuje nejlepší základ pro bezstarostné cestování.

Všechna obytná vozidla HYMER jsou již přímo z výroby nejen vhodná pro zimní provoz, ale také mrazuvzdorná. HYMER podrobuje svá obytná vozidla a vozidla kategorie „Compact Vans“ testům v mrazové komoře a vystavuje je zkoušce nejvyššího stupně náročnosti. Při ní je nutné vyhřát vnitřní prostor vymrzlého vozidla z -15 °C na +20 °C během maximálně čtyř hodin. Zároveň se sleduje strategie řízení systému topení, rozdělování tepla ve vozidle a izolační vlastnosti. Vozidla, která úspěšně absolvují tuto zkušební metodu, jsou označena jako „vhodná pro zimní provoz“. Pro získání hodnocení „mrazuvzdorný“ je nutné úspěšně absolvovat další zkoušky. Je testována kompletní funkčnost celého systému rozvodu vody – včetně vodovodních kohoutků a nádrží na vodu – poté, co byla v interiéru vozidla po dobu jedné hodiny udržována topením teplota +20 °C. Co se týče hodnocení montáže topného zařízení a izolace, nezávislí odborníci potvrzují, že se vozidla HYMER průběžně vyznačují vynikajícími výsledky. Vozidla HYMER mohou být vybavena dvěma různými systémy topení: topením Truma s úpravou vody a výkonem 6 kW nebo na přání teplovodním topením ALDE s výkonem 3 kW. Teplovodní topení ALDE svým vodovodním potrubím a konvektory zaručuje rovnoměrné a tiché rozdělování vody.

K optimálnímu tepelnému komfortu v integrovaných obytných vozidlech HYMER přispívá tzv. teplovzdušná záclona. Přístrojová deska je v obytném režimu vyhřívaná. Elektrická žaluzie zabraňuje, aby teplo unikalo panoramatickým čelním oknem. Čelní okno je v obytných vozidlech největším tepelným mostem. Pro jeho důkladné přerušení lze v obytném režimu umístit na čelní a boční okna dodatečné izolační rohože. K uchování tepla přispívají také velmi kvalitní rámová okna Seitz S7 s dvojitým prosklením z akrylu. Důležitou roli pro dokonalé prostorové klima hraje navíc správná cirkulace vzduchu. Tu zajišťuje ve vozidlech HYMER odvětrávání prostorů za střešními úložnými skříněmi, sedacími soupravami, lůžky a kuchyňským nábytkem. Tento druh cirkulace vzduchu zabraňuje také srážení vlhkosti.

Vynikající zimní kvality obytných vozidel Hymermobil ML-I a HYMER ML-T potvrzují také jejich nádrže na čerstvou a odpadní vodu. Nádrže jsou uloženy v izolovaných vanách, jimiž proudí teplý vzduch, aby se zabránilo jejich zamrznutí. Díky tomu je za určitých okolností zbytečná náročná izolace přídavného tepelného zářiče. Také temperovaná sprchová vana nabízí vysoký tepelný komfort dokonce i při nízkých teplotách.

Obytné vozidlo jako druhý domov

Prostorný a zároveň obratný HYMER ML-T kombinuje díky inovativní lehké konstrukci a modernímu pohonu velkorysou nabídku prostoru a ovladatelnost na úrovni automobilu kategorie SUV. S vnější šířkou pouhých 2,22 m je ML-T vhodný i pro jízdu úzkými úseky, zatímco výkonné poháněcí ústrojí zaručí spolehlivou jízdu i po vysokohorských silnicích přes průsmyky nebo serpentinami. Pro HYMER je typický dlouhý seznam položek standardní výbavy. Rovná podlaha v obytném prostoru od kabiny až k zádi a nejvyšší úroveň komfortu ležení promění ML-T v druhý domov.

Podobné kvality nabízí také Hymermobil ML-I. Zcela integrované obytné vozidlo patří rovněž do třídy s celkovou hmotností 3,5 tuny. Druhý model na základě Sprintera přesvědčí funkčními a komfortními doplňky. Otočná sedadla v kabině, která mají nastavitelnou výšku a sklon, nabízejí vysokou úroveň komfortu sezení a lákají k útulnému večernímu posezení u televize i k pohodovému cestování. Nastavitelný držák ploché televize LED je součástí standardní výbavy.

Sprinter jako výchozí vozidlo: bezpečnost a trakce na prvním místě

Oba modely jsou postaveny na základě podvozku a karoserie vozidla Mercedes-Benz Sprinter a díky tomu stanovují vysoká měřítka v oblasti bezpečnosti. Systém ADAPTIVE ESP ve výbavě modelu Sprinter kombinuje jako nejnovější generace centrálního systému pro řízení jízdní dynamiky funkce ABS, ASR, elektronického rozdělování brzdné síly EBV a hydraulického brzdového asistenta BAS. Navíc je zde standardně integrován asistent pro jízdu v bočním větru. Vzhledem k velké boční ploše jsou obytná vozidla i skříňové vozy citlivé na bouřlivé počasí nebo náhlé poryvy bočního větru na dálničních mostech či vysokohorských silnicích. Senzory zaznamenají náhlý poryv větru a v rámci fyzikálních možností obnoví požadovanou stabilitu krátkým brzdovým zásahem. Uvedený asistenční systém tak zajišťuje citelně vyšší úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu. Již v roce 2014 nabídl HYMER tuto bezpečnostní funkci jako první výrobce obytných vozidel ve svých produktech na základě modelu Sprinter. Na přání jsou navíc k dispozici bezpečnostní systémy, jako je COLLISION PREVENTION ASSIST, asistent pro sledování slepého úhlu, asistent pro jízdu v jízdním pruhu a asistent dálkových světel.

Díky nabídce pohonu všech kol výchozího vozidla Sprinter jsou obě obytná vozidla vhodná i k provozu mimo asfaltované cesty nebo na silnicích pokrytých sněhem. Sprinter 4x4 sice není terénním vozem, ale zvýšená karoserie, vpředu o 110 mm a vzadu o 80 mm, dává již vizuálně najevo typické terénní vlastnosti. Na rozdíl od ostatních modelů Mercedes-Benz je pohon všech kol v modelu Sprinter připojitelný. Aktivace pohonu všech kol probíhá spínačem na přístrojové desce při běžícím motoru buď v klidu, nebo v nízkých rychlostech až 10 km/h. Se zapnutým pohonem všech kol se jízdní vlastnosti obou obytných vozidel přiblíží z hlediska trakce, směrové stability a tažné síly k ovladatelnosti automobilů kategorie SUV.

Pohon všech kol modelu Sprinter se na přání dodává ve spojení s asistentem pro jízdu ze strmého svahu DSR (Downhill Speed Regulation). Tato funkce udržuje předem nastavenou konstantní rychlost při jízdě ze strmého svahu prostřednictvím řízení motoru, převodovky a cílených brzdných zásahů. DSR se aktivuje tlačítkem na přístrojové desce. Rychlost se pak nastavuje páčkou tempomatu, který je předpokladem pro DSR.

Lehký užitkový vůz s pohonem všech kol kromě toho na přání disponuje přídavnou rozdělovací převodovkou s terénním převodem „Low Range“. Ten se zapíná stisknutím tlačítka u stojícího vozidla při běžícím motoru, aktivovaném pohonu 4x4 a sešlápnutém pedálu spojky. Převod se tím zkrátí o faktor 1,42, tedy o 42 procent. Odpovídajícím způsobem se sníží nejvyšší rychlost na jednotlivé převodové stupně. Zároveň se zvětší tažná síla. Sprinter je pak schopen předvídavé, pomalé jízdy v terénu s minimálním opotřebením spojky.

Sprinter je ideálním výchozím vozidlem díky své variabilitě

Sprinter nabízí nejlepší možné předpoklady pro přestavbu na velmi kvalitní obytné vozidlo. „Mistr proměn“ se snadno přizpůsobí všem požadavkům díky různým variantám rozvoru, celkové hmotnosti a kabiny. Sprinter s normálním rámem může mít rozvor 3,25 m až 4,32 m a celkovou hmotnost v rozsahu od 3,5 t do 5,5 t. Pohon zajišťují různé vznětové agregáty s rozsahem výkonu od 84 kW do 140 kW. Přenos hnací síly má na starosti šestistupňová mechanická převodovka Eco-Gear nebo na přání dodávaná sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC PLUS. Zákazníci v tomto segmentu dávají přednost výkonnějším variantám se vznětovým čtyřválcem o výkonu 129 kW (163 k) nebo šestiválcem o výkonu 140 kW (190 k).

Bezpečná jízda s obytným vozidlem v zimních podmínkách

Ani nejlepší asistenční a regulační systémy nemohou vyřadit z platnosti fyzikální zákony. Nejdůležitějším předpokladem pro bezpečnou jízdu s obytným vozidlem jsou proto řidičské zkušenosti. Pro bezproblémový přechod z řízení osobního vozu na řízení obytného vozidla je velmi vhodné absolvovat kurz bezpečné jízdy, koncipovaný speciálně pro obytná vozidla. Tyto kurzy nabízí také HYMER.

Zkušení řidiči obytných vozidel se za zimních provozních podmínek vyznačují předvídavým a zdrženlivým stylem řízení. Rychlost přizpůsobená povětrnostním podmínkám předchází nehodám. Lze-li jet jen velmi pomalu, doporučuje se pouštět na vhodných místech rychlejší vozidla před sebe. Při jízdě ze svahu snižuje motorová brzda zatížení normální brzdové soustavy. Při jízdě do kopce jsou zapotřebí řidičské dovednosti a dobrá rovnováha mezi opatrností a potřebnou rychlostí. Kdo pojede příliš pomalu, může v závislosti na okolnostech uvíznout na prvním místě s trochu vyšší vrstvou sněhu. Zároveň se nesmí vjíždět do zatáček příliš rychle.

Pozornost je nutné věnovat také správným pneumatikám. Bez zimních pneumatik není bezpečná jízda možná. Vede-li plánovaná trasa cesty po vysokohorských silnicích, měly by být po ruce připraveny rovněž sněhové řetězy. Pro jízdu v nezpevněném terénu jsou alternativou speciální terénní pneumatiky. V samotném kempu se doporučuje položit pod kola obytného vozidla trakční rohožku, plastové dlaždice, nebo dřevěná prkna. Při náhlém příchodu oblevy zabraňují zapadnutí vozidla a vylepšují trakci.

 

Foto:Mercedes-Benz