Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost AUTOTÝM s.r.o. zveřejnila výsledky průzkumu o preferencích svých zákazníků a jejich profilu při poradenské činnosti v rámci koupě ojetého vozu na trhu v ČR.
Uvedený průzkum se detailněji věnoval požadavkům a preferencím klientů společnosti AUTOTÝM s.r.o., využívajících poradenské služby této společnosti v období od června 2014 do ledna 2016. Výsledky průzkumu ukázaly několik velmi zajímavých faktorů při rozhodování ohledně koupě ojetého vozu.
Nejpopulárnější poptávanou automobilovou značkou mezi klienty AUTOTÝMU je Ford (26 %), těsně následuje Škoda (25 %) a VW (17 %). Tento výsledek sice potvrzuje oblibu stejných značek v porovnání s nabídkou velkých českych inzertnich auto-moto portálů, nabízejících ojeté vozy v ČR, avšak zde dominuje většinou český výrobce automobilů.
„Tento výsledek je z mého pohledu určitou změnou v chování českého zákazníka na trhu s ojetými vozy. Vnímám to jako postupný přechod k trendu v nákupu ojetin u západních sousedů. Prioritou minulého období byla pro našeho zákazníka jednoznačně cena vozu bez ohledu na jeho výbavu. Situace dnes ukazuje výraznější posun k porovnávání ceny a výbavy vozu. Český řidič si nyní i připlatí za lepší stupeň výbavy a v tomto směru je na tom značka Ford velmi dobře. Škoda si obecně na trhu stále drží dominanci v prodejnosti, ale zákazník si musí výbavu zaplatit,“ komentuje situaci na trhu s ojetinami Jiří Beneš, vedoucí oddělení péče o zákazníka společnosti AUTOTÝM s.r.o.
Další zajímavé výsledky průzkumu Autotýmu se vztahují k cenám ojetých vozů, které jsou jeho klienti ochotni akceptovat u jednotlivých značek při různém stáří vozů. Průměrná cena poptávaného ojetého vozu u klientů AUTOTÝMU je 227 259 Kč. U téměř 2/3 sledovaných značek jsou klienti při diskusi s odbornými rádci AUTOTÝMU ochotní akceptovat cenu o něco vyšší než je např. v nabídce velkých českych inzertnich auto-moto portálů, avšak ve stejném porovnání naopak požadují v drtivé většině nižší stáří vozu.
U některých značek, příkladně BMW, Mazda, Audi, VW a Toyota, preferují zákazníci AUTOTÝMU i starší modelové řady. Dle zmíněného výzkumu je však „nejpopulárnější stáří“ poptávaného ojetého vozu v rozmezí 4 – 8 let.
Obliba pětiletého modelu Focus
V této zmíněné nejoblíbenější kategorii stáří ojetých vozů 4 – 8 let dominuje u klientů AUTOTÝMU značka Ford (24 %), a to především s modelem Focus, který chtějí klienti téměř ve 40 % případů při průměrném požadovaném stáří tohoto modelu 5,8 let a ceně lehce pod 200 tisíci korunami. V případě Škody jasně dominuje model Octavia (61,4 %) a favoritem příznivců značky VW je model Passat (28 %).
Jiří Beneš k tomu sdělil: „Autotým obecně nepreferuje při poradenství žádnou automobilovou značku. Zájem o model Focus vychází, dle mého názoru, z celkového povědomí veřejnosti o tomto modelu. Hodně lidí si všímá výsledků odborných testů v mediích a stejně tak mnoho řidičů má s tímto modelem zkušenost, coby provozovatel služebního vozu ve firmě. Proto často zákazníci zmiňují u modelu Focus vyváženost mezi designem, výkonem motoru, podvozkem a výbavou.“
Průzkum rovněž potvrdil vysoké procento (91,55 %) klientů AUTOTÝMU, kteří zakoupili ojetý vůz stejné značky, jakou si původně vybrali. Loajalitu ke koncernové platformě projevili např. zájemci o vůz značky Škoda. Pokud si z jakéhokoliv důvodu nevybrali vůz české výroby, preferovali v následném výběru koncernové značky VW a Seat.
Průzkum se věnuje rovněž profilu klientů společnosti Autotým a preferencím v nabízených službách. Poradenské služby AUTOTÝMU využívají ve 42 % lidé ve věkovém rozmezí 31 – 40 let. Ženy jsou v tomto rozmezí zastoupeny téměř 20 % podílem. Právě ženská část populace však obecně využívá například nabídky uzavření povinného ručení dohromady s havarijní pojistkou ve více případech, než-li muži.
„Náš výzkum ukázal, že poradenských služeb Autotýmu využivají především lidé, kteří jsou díky své práci velmi časově vytížení a stejně tak i lidé, kteří prostě potřebují při koupi ojetiny radu a pomoc. Když to přirovnám k jiným řemeslům, na opravu střechy domu si lidé rovněž objednají klempíře nebo pokrývače. Je to myslím přirozená potřeba poradit se s odborníkem. Je také velmi příznačné, že ženská čast naší klientely daleko více hledí při výběru vozu na věci spojené s celkovou bezpečností v porovnáni s mužskou částí zákazníků. Ženy se více dotazují na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti na daném voze. Stručně řečeno, chlapy chtějí většinou hlavně jezdit, ale ženy přidávají k výběru vozu také zodpovědnost a bezpečnost,“ uzavřel hodnocení výsledků výzkumu Jiří Beneš.
Změnou prochází i zájem klientů AUTOTÝMU o financování ojetého vozu. Z původních 4 % v roce 2014 se o rok později zvýšila penetrace profinancování vozu o dva procentní body, t.j. 6 %.
Velmi silným argumentem pro využití služeb AUTOTÝMU je kromě důkladného prověření technického stavu ojetého vozu také podpora klientů v jednání o poskytnutí případné slevy na prodejní ceně v případě, že vůz neodpovídá původním informacím prodejce o jeho technickém stavu. S pomocí odborných rádců AUTOTÝMU dostalo finanční slevu od prodejce na ojetý vůz 65 % klientů a celková částka vyjednaných slev od prodejců pro klienty AUTOTÝMU přesáhla již částku 3 mil. korun. Nejvíce zákazníků společnosti AUTOTÝM pochází z území Hlavního města Prahy, následují Jihomoravský, Středočeský a Moravskoslezský kraj. Na opačné straně pomyslného žebříčku se nachází Karlovarský a Liberecký kraj.
Ilustrační foto:Autotým