Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automobilka Lexus na tokijském autosalonu 2013 odhalila nové kupé RC, které je již připravené do sériové výroby.
RC je součástí změn značky Lexus v otázkách jízdních schopností a ovladatelnosti, započatých modelem GS a posléze i novým IS. Jde o zcela nezávislý model, nikoli o dvoudveřovou variantu některého ze sedanů. Kupé postavené na platformě GS se ve všech svých rozměrech odlišuje od řady GS i IS. Zatím jsou pro kupé připraveny dvě pohonné jednotky: zážehový agregát 3,5 l V6 ve spojení s osmistupňovou automatickou sekvenční převodovkou, resp. hybridní pohon se zážehovým motorem 2,5 l doplněným o elektromotor.
Model RC byl ztvárněn za použití vysoce profilovaných křivek a typické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, která je historicky nejširší a nejnižší. V modelové řadě Lexus zaujímá RC jedinečné postavení – je o 30 mm širší a 35 mm nižší než nový Lexus IS, má o 70 mm kratší rozvor, přičemž svým postojem zdůrazňuje atraktivní tvary luxusního dvoudveřového vozu. Světlomety vpředu i vzadu používají symbolický motiv značky Lexus ve tvaru písmene „L“. Volit lze mezi dvěma typy litých kol – nápadně tvarovanými desetipaprskovými koly o rozměru 19", nebo atleticky pojatými pětipaprskovými o rozměru 18".
Na interiéru modelu RC s masivním využitím kontrastních barev, materiálů a osvětlení se do značné míry podepsaly oceněné sportovní koncepty značky. Speciálně vytvořený nový paket osvětlení (u značky Lexus poprvé) evokuje silný pocit jedinečnosti díky způsobu osvícení celé kabiny ve směru zdola nahoru, namísto obvyklého shora dolů. Vysoce kontrastní barvy v interiéru zdůrazňují designové křivky a poukazují na celkovou eleganci kabiny. Čalounění v kabině vozu zvýrazňují originální akcenty z pruhovaného dřeva Shimamoku – výsledek náročné technologie vytříbeného zpracování vrstveného dřeva.
Horní část kokpitu řidiče je rozdělena na zóny ovládací a zobrazovací. V horní části je přístrojový panel a obrazovka multimediálního a navigačního systému o úhlopříčce 7". Součástí víceúrovňové středové konzoly je nový sdružený ovladač „Remote Touch“ (opět poprvé u značky Lexus). Co je u sportovního kupé důležité, že při výrobě sedadel se uplatnila tzv. integrovaná pěnová konstrukce – podobně jako u tvarování sedadel závodních vozů – zaručující optimální pohodlí o oporu cestujících.
Tuhý a speciálně upravený podvozek RC je nejnovější ukázkou snahy značky Lexus nabídnout špičkový požitek z jízdy. K výrazně vyšší tuhosti kupé přispívají obzvláště silné prahy ve spodní části karoserie. Ke zvýšení robustnosti podvozku napomohly nové výrobní postupy, jako např. lepení kovových spojů karoserie, poprvé uplatněné u modelů LS a IS. Na jízdních schopnostech se pozitivně podepisují i aerodynamické prvky, zejména ve spodní části vozu. Na přední nápravě RC je použito dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvkové zavěšení multi-link.
Litrový výkon pohonné jednotky RC je v modelové řadě Lexus druhý nejvyšší po supersportu LFA. Zážehový motor 3,5 l V6 s duálním vstřikováním paliva dosahuje nejvyššího výkonu 234 kW (318 k) při 6 400 1/min a maxima točivého momentu 380 N.m při 4 800 1/min. K optimálnímu dávkování výkonu a co nejnižší spotřebě paliva napomáhá osmistupňová převodovka Sports Direct Shift s řazením pomocí pádel pod volantem, převzatá po úpravách z modelu IS F. V režimu M (manuální) se zamykáním měniče točivého momentu mezi druhým až osmým převodovým stupněm lze bleskově podřazovat za pouhých 0,2 s.
Ve verzi s plně hybridním pohonem (jde o první hybridní kupé značky Lexus) se kombinuje zážehový čtyřválec 2,5 l s duálním vstřikováním a výkonem 105 kW (143 k) s elektromotorem a elektronicky řízenou bezestupňovou převodovkou se šesticí virtuálních převodových stupňů a možností ručního sekvenčního řazení. V závislosti na jednotlivých trzích bude kupé RC vybaveno buď pohonem samotné zadní nápravy, anebo pohonem všech kol. Motor byl akusticky vyladěn tak, aby se při agilní jízdě postaral o patřičně vzrušující zvukový doprovod.
Mezi pokrokovými technologiemi najdeme vylepšený systém pro sledování slepých úhlů (Blind Spot Monitor) a nové rozhraní RTI (Remote Touch Interface). RC jako první model značky Lexus používá vylepšený systém pro sledování slepých úhlů, jenž detekuje vozy blížící se zezadu vyšší rychlostí, a to na větší vzdálenost než umožňoval doposud používaný systém. Pro požitek z jízdy v kupé je velmi důležitá i odezva na dotyk, a proto se u RC uplatnilo pokrokové dotykové rozhraní RTI (Remote Touch Interface) k ovládání audio soustavy a navigace.
Technické specifikace (verze pro japonský trh)
|
RC 350 |
RC 300h |
Délka / mm |
4 695 |
4 695 |
Výška / mm |
1 395 |
1 395 |
Šířka / mm |
1 840 |
1 840 |
Rozvor / mm |
2 730 |
2 730 |
Počet cestujících |
4 |
4 |
Poháněná náprava |
Pohon zadních kol |
Pohon zadních kol |
Typ motoru |
2GR-FSE |
2AR-FSE |
Uspořádání válců |
V6 |
L4 |
Výkon motoru / kW při 1/min (k při 1/min) |
234/6 400 (318/6400) |
131/6 000 (178/6 000) |
Točivý moment / N.m při 1/min |
380/4 800 |
221/4 200-4 800 |
Celkový systémový výkon kW/(k) |
- |
162(220) |
Převodovka |
8AT |
E-CVT |
Zavěšení kol |
Vpředu: s dvojitými lichoběžníky Vzadu: víceprvkové |
Vpředu: s dvojitými lichoběžníky Vzadu: víceprvkové |
Pneumatiky |
255/35 R19 + 275/35 R19 |
255/35 R19 + 275/35 R19 |