Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Lexus Czech&Slovak Republic, divize prémiové značky Lexus společnosti Toyota Motor Czech s.r.o., představuje ceny nové modelové řady Lexus LS, která se veřejnosti poprvé představila na letošním podzimním autosalonu v Paříži.
Nový Lexus LS 460 s bohatou základní výbavou je v nabídce od 2 239 000 Kč vč. DPH (1 865 833 Kč bez DPH). Verze LS 460 AWD s pohonem všech kol od 2 339 000 Kč vč. DPH (1 949 167 Kč bez DPH).
Vlajková loď modelové řady LS a zároveň tak i celé značky Lexus – model LS 600h s nejvýkonnějším plně hybridním pohonem s motorem V8 - v nabídce od 2 649 000 Kč vč. DPH (2 207 500 Kč bez DPH) a prodloužená verze „Long“ od 3 049 000 Kč vč. DPH (2 540 833 Kč bez DPH).
Zcela poprvé Lexus v modelové řadě LS uvádí na trh verzi F SPORT, která akcentuje dynamický charakter této limuzíny a dokončuje proces nasazení této atraktivní varianty napříč všemi modelovými řadami Lexus. Zákazníci mohou nový model LS objednávat již nyní u autorizovaných prodejních partnerů Lexus. První vozy pak budou pro zájemce připraveny k prohlédnutí a vyzkoušení od začátku prosince 2012
NOVÝ LEXUS LS
Model LS se v průběhu času vyvíjel a dospěl – za 23 let se prodalo více než 730 000 kusů ve čtyřech různých generacích, přičemž většina těchto automobilů je stále v provozu. Model však vždy čerpal ze čtveřice základních genetických rysů: využívání těch nejpokrokovějších technologií představovaných ve světové premiéře; nejvyšší úrovně kvality v kombinaci s japonským smyslem pro styl a detail; bezkonkurenčně nízké hladiny hluku v kabině vozu; a hladké, pohodlné jízdy odpovídající luxusnímu sedanu v prémiovém segmentu.
Nová vlajková loď značky Lexus, přinášející významný pokrok oproti současnému provedení modelu LS, svým smělým spojením stylu a kultivovanosti evokuje novou úroveň vyspělosti produktu. LS současné generace, uvedené v roce 2006, postupně prodělalo více než 2 500 vylepšení; nové LS naráz přidává dalších 3 000 úprav, funkčních změn a technických inovací, včetně tří celosvětových novinek a nejméně 15 novinek poprvé použitých u značky Lexus. Vývoj do posledního detailu reagoval na přání zákazníků, a tak si nové LS opět posunulo laťku o něco výše ve snaze dosáhnout nevídané úrovně kultivovanosti, pohodlí, jízdních schopností, technické vyspělosti a především kvality. Nové LS má nyní ambice patřit mezi nejtišší a nejpohodlnější vozy na světě. Přináší proto další zdokonalení standardů značky Lexus.
DESIGN
Smělá a sofistikovaná dynamika nového provedení čelních partií s maskou chladiče ve tvaru vřetene, odrážející designový směr nové generace modelů Lexus, kombinuje vyšší míru elegance, nápadnější vzhled a silnější příslušnost ke značce, plně v souladu s posláním této vlajkové lodi. Jako vůbec první model značky Lexus může být nové LS vybaveno vnějším osvětlením tvořeným výhradně diodovými zdroji (LED), včetně vertikálně tvarovaných mlhových světel s nejmenšími jednotkami typu P.E.S. na světě (o průměru jen 30 mm) nebo jedinečnými světly pro denní svícení (DRL), které tvoří hladké světelné trubice ve tvaru písmene „L“.
Přístrojový panel nového provedení je rozdělen na dvě samostatné zóny: horní zónu sloužící k zobrazování, obsahující multifunkční, ultra-široký LCD displej (o úhlopříčce 12,3", největší svého druhu), resp. spodní zónu sloužící k ovládání, zpřístupňující různé systémové ovladače, jako např. mnohokrát oceněný sdružený ovladač Lexus „Remote Touch“ (RTI) druhé generace nebo nový přepínač Drive Mode Select pro volbu jízdního režimu. Shluk ovladačů na středové konzole je nyní kompaktnější, neboť funkce některých spínačů byla spojena a jejich počet se snížil. Nejbližší okolí řidiče vylepšuje i nový a menší tříramenný volant s vylepšeným nastavováním. Analogové hodiny vůbec poprvé u značky Lexus disponují funkcí automatické korekce času podle údajů GPS. U dekoru volantu a po stranách přístrojového panelu může být použita nová tradiční povrchová úprava odkorněného dřeva Shimamoku. V případě inteligentního klíče od vozu je použita kůže a hliník.
KULTIVOVANOST, POHODLÍ A POKROKOVÉ PRVKY VÝBAVY
Komplexní vylepšení se dotkla motoru a izolace chránící před hlukem od podvozku i aerodynamickým hlukem. Nové LS tak překonává i ukázkový standard bezhlučné kabiny, který zavedla již současná generace této vlajkové lodi značky Lexus. Model LS je jako první vůz značky Lexus vybaven předními koly, která potlačují hladinu hluku v přední části kabiny. Úroveň srozumitelnosti rozhovoru cestujících na zadních sedadlech nového Lexusu dosahuje při rychlosti 100 km/h prakticky 100% úrovně, čímž se nová vlajková loď stává vůbec nejtišším vozem ve své třídě. Nové LS vykazuje vyšší konstrukční tuhost karoserie a používá několik opatření k dalšímu potlačení vibrací a zlepšení jízdního pohodlí. Nová metoda laserového svařování s housenkovými svary (u značky Lexus použita poprvé) pokrývá celou plochu spojů panelů karoserie, nikoli pouze jednotlivá místa. V kombinaci s lepením spojů bylo možné dosáhnout znatelného zvýšení celkové tuhosti karoserie. Vylepšena byla i přední sedadla nového LS, již v minulosti vyhlášená vysokou úrovní pohodlí, nyní i s vylepšeným systémem vyhřívání a chlazení. Nový systém komplexního řízení klimatizace (tzv. Lexus Climate Concierge) může nyní automaticky obsluhovat klimatizaci předních i zadních sedadel. Nový systém Lexus Climate Concierge, představující celosvětovou novinku, nabízí všem pasažérům LS maximální možnou úroveň tepelné pohody na palubě vozu. Celosvětově nejpropracovanější soustava klimatizace využívá všech předností vícezónové samočinné klimatizace ve spojení s automatickým řízením systému vyhřívání a chlazení sedadel, resp. vyhřívání věnce volantu.
Krásně zpracovaný interiér LS pak doplňuje celosvětově první systém progresivního osvětlení AIS (Advanced Illumination System). Jeho součástí jsou i nová interiérová světla v bílém odstínu a dynamické osvětlení přístrojového panelu s technologií LED diod. Ty svojí aktivací vítají cestující blížící se k vozidlu, ještě před jeho vlastním odemčením, a poté se postupně aktivují a utlumují v přesné posloupnosti během spouštění motoru vozidla. Mnohokrát oceňovaný sdružený ovladač „Remote Touch“ (RTI) umožňuje komplexně ovládat samotný vůz i prvky palubní zábavy prostřednictvím displeje LCD o úhlopříčce 12,3" s dělením na samostatné obrazovky (největší displej v odvětví). Nový navigační systém Lexus využívá výkonný pevný disk v kombinaci s připojením k internetu, a tak může nabídnout jednu z nejrychlejších a nejpřesnějších navigací na trhu. Nový Lexus LS je standardně vybaven prémiovou audio soustavou s prostorovým ozvučením, devítikanálovým zesilovačem, 10 reproduktory a digitálním tunerem. Technici věnovali vylaďování audio soustavy pro specifickou akustiku nového interiéru přes 2 000 hodin. Prémiová audio soustava Mark Levinson Reference Surround System s 19 reproduktory a uspořádáním 7.1 nabízí ten nejdokonalejší systém ozvučení, jaký je dnes v automobilovém světě k dispozici. Systém zábavy pro cestující na zadních sedadlech ve voze Lexus LS obsahuje samostatný přehrávač DVD s obrazovku VGA o úhlopříčce 9", která je součástí audiosystému Mark Levinson s prostorovým zvukem 5.1. Soustava prodělala další vylepšení, u značky Lexus použité opět poprvé; jde o přehrávač Blu-ray nabízející vysokou úroveň kontrastu a vysoké rozlišení obrazu.
MOTOR A JÍZDNÍ VÝKONY
Pro nový Lexus LS se nabízejí dvě různá hnací ústrojí: LS 460 je vybaven zážehovým motorem 4,6 l V8, zatímco model LS 600h používá pohon Lexus Hybrid Drive. Řada dílčích vylepšení obou hnacích ústrojí (např. použití oleje s nízkou viskozitou, diferenciál s nízkým třením a úprava systému řízení) se odrazila ve snížení emisí CO2, které jsou nyní na úrovni 249 g/km v případě LS 460, resp. 199 g/km u verze LS 600h. Výkon motoru LS 460 se dokonce zvýšil o 5 kW (2 kW u verze s pohonem AWD) na současných 285 kW (387 k) při 6 400 1/min a největší točivý moment činí 493 N.m při 4 100 1/min. Celosvětově první osmistupňová automatická převodovka umožňuje vozu zrychlovat z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 s.
Nejmodernější systém pohonu Lexus Hybrid Drive umožňuje vozům LS 600h dosahovat výborné rovnováhy mezi výkonem a šetrným přístupem k životnímu prostředí. Toto hnací ústrojí kombinuje zážehovou jednotku 5,0 l V8 o výkonu 290 kW (394 k) s elektromotorem 165 kW (225 k) a nabízí celkový systémový výkon přes 327 kW (445 k), čímž propůjčuje LS 600h status celosvětově nejvýkonnějšího vozu s plně hybridním pohonem V8. LS 600h akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a ve zrychlování pokračuje až do maxima 250 km/h, kdy zasáhne elektronický omezovač. Kombinovaná spotřeba paliva na úrovni 8,6 l/100 km odpovídá spotřebě vozů s motorem V6 o zdvihovém objemu 3,5 l.
JÍZDNÍ DYNAMIKA
Jízdní dynamika nového LS prodělala řadu nových úprav, jejichž cílem je spojit kultivovanost, jízdní pohodlí a stabilitu ve vysokých rychlostech, příslušející vlajkové lodi modelové řady Lexus, s vyšší agilitou při ovládání vozu, stejně tak jako sportovnějším požitkem z jízdy. Vyšší tuhost karoserie a vylepšení aerodynamiky znamená stabilnější jízdu s výtečnou charakteristikou tlumení pro maximální cestovní komfort. Po přepracování elektrického posilovače řízení a víceprvkového zavěšení kol se zlepšily reakce řízení, agilita vozu i stabilita jízdy ve vysokých rychlostech. Soustava pneumatického odpružení v novém LS spolupracuje se systémem adaptivního variabilního odpružení (AVS). Dalším vylepšením systému AVS je funkce kontroly všech čtyř kol současně v součinnosti se zdokonalenými algoritmy řízení. Systém AVS v minulosti automaticky upravoval charakteristiku odpružení pro každé ze čtveřice kol nezávisle. Nyní souběžně u všech čtyř kol potlačuje vibrace při náklonech v zatáčkách, klonění kolem příčné osy i houpání ve třech různých směrech, čímž minimalizuje veškeré nepříjemné vibrace ve směru naklánění. Zlepšení zpětné vazby a chodu brzdového pedálu se projevilo v reakcích při brzdění a účinku brzd. Nový systém Drive Mode Select nabízí až pět jízdních režimů volitelných řidičem – ECO, COMFORT, NORMAL, SPORT S a SPORT S+, a umožňuje tak optimálně kombinovat nízkou spotřebu, pohodlí, výkon a jízdní charakteristiku.
Nové LS 460 se nabízí v provedení s pohonem zadních kol nebo stálým pohonem všech kol. LS 600h s plně hybridním pohonem je standardně vybaveno pohonem obou náprav; v případě provedení F SPORT používá soustavu aktivních stabilizátorů. Oba modely se nabízejí v provedení s dlouhým rozvorem nebo v dynamičtějším odvozeném provedení F SPORT, které se v modelové řadě LS objevuje vůbec poprvé.
F SPORT
Nový paket F SPORT se v historii modelu LS objevuje poprvé.
Modely F SPORT zacílené na energičtější styl jízdy umožněný nižším těžištěm přinášejí sportovní pneumatické odpružení, které snižuje výšku karoserie o 10 mm. Zvenčí lze vozy v úpravě F SPORT poznat podle masky chladiče, předního nárazníku, spodní části zadního nárazníku a exkluzivního lakování litých 19" kol a speciálního označení tohoto provedení. Design interiéru v provedení F SPORT nabízí dvě exkluzivní kombinace barev, originální sportovní sedadla s reliéfním emblémem F SPORT (elektricky seřiditelná v 16 směrech), volant obšitý perforovanou kůží a pádla řazení pod volantem, designově sladěnou hlavici řadicí páky v kůži, sportovní hliníkové pedály a prahové lišty. Požitek z jízdy ve voze LS F SPORT staví na špičkovém odhlučnění a pohodlí standardní modelové řady v kombinaci se sportovnějším odladěním podvozku, které zlepšuje trakci, trakční schopnosti, agilitu chování a zapojení řidiče do děje.
LS 460 F SPORT s pohonem zadních kol používá samosvorný diferenciál Torsen reagující na přenášený točivý moment, jenž optimálně rozděluje hnací sílu mezi obě zadní kola, aktivní stabilizátor pro lepší ovladatelnost a přesnější reakce řízení, a dále brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny na přední nápravě, nabízející hladký a velmi stabilní brzdný účinek. Ve všech modelech LS F SPORT má řidič k dispozici pádla pod volantem pro ruční řazení, umožňující zasahovat do volby automatické převodovky. Jedinečnou funkcí provedení LS 460 s pohonem zadních kol je systém řazení pomocí pádel pod volantem s automatickými meziplyny při řazení dolů, nabízející hladký chod a velmi atraktivní požitek z jízdy. LS 460 F SPORT rovněž dále nabízí generátor zvuku sání, jenž používá speciální tlumič k umocnění vibrací a impulzů ze systému sání, které přivádí jako příjemnou zvukovou kulisu do kabiny vozu.
PROPRACOVANÉ BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉMY
Řada LS pravidelně nabízí celosvětově nejširší výběr z důmyslných a integrovaných technologií preventivní, aktivní i pasivní bezpečnosti. Další vývoj bezpečnostních technologií pro novou vlajkovou loď značky Lexus byl zaměřen na dvě nejčastější příčiny smrtelných nehod v rozvinutých zemích: nehody s účastí chodců a nehody způsobené vozidly, které se odchýlily od zamýšleného směru jízdy. Nové LS proto přichází s výrazně lepšími parametry bezpečnosti chodců, kterých dosahuje díky modernizované verzi bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (A-PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Systém A-PCS byl navržen tak, aby v závislosti na jízdních podmínkách pomáhal řidiči vyhnout se kolizím, resp. napomáhal zmírnit následky kolizí, ať již s jinými automobily nebo chodci, a to za nejrůznějších rychlostí ve městě či na dálnicích, ve dne i za tmy. Když systém zjistí vpředu jiné vozidlo, chodce nebo překážku, upozorní řidiče, aby učinil příslušné kroky a střetu se vyhnul. Pokud navíc rozdíl v rychlosti řízeného vozu a překážky před vozem přesahuje 40 km/h, systém automaticky začne brzdit a aktivuje brzdového asistenta s cílem co nejvíce zpomalit vůz a snížit závažnost nehody. V případě, že rozdíl rychlostí řízeného vozu a překážky zjištěné před vozem nepřesahuje 40 km/h a řidič nijak nereaguje, systém řidiče nejprve upozorní a poté automaticky začne brzdit. Systém je koncipován tak, aby při tomto rozdílu rychlostí zabránil střetu i tím, že vozidlo zcela zastaví. Bezpečnostní systém má řidičům za jízdy pomáhat, ale odpovědnost za bezpečné sledování okolí vozu nese vždy sám řidič. Systém nedokáže předejít všem kolizím a jeho fungování závisí na stavu vozovky, počasí i samotného vozidla. Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS) automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel, a dokáže tak zvýšit průměrnou dobu jízdy s osvětlením vozovky pomocí dálkových světel až o 50 %. Zdokonalený systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) automaticky vyrovnává směrové odchylky způsobované vyklenutím vozovky nebo silným bočním větrem. K dispozici je i systém pro monitorování mrtvých úhlů (BSM) a systém nočního vidění (Lexus Night View).
VÝROBA
Lexus při výrobě své vlajkové lodi LS v závodu Tahara aplikuje jedinečný proces „progresivního řemeslného zpracování“ (Advanced Craftsmanship), jenž je dalším příkladem kvality mnohokráte potvrzené vítězstvím v bezpočtu průzkumů spolehlivosti a spokojenosti zákazníků po celém světě, a to již od samotného vzniku této značky. Progresivní řemeslné zpracování kombinuje nejmodernější automatizovanou výrobu a špičkové technologie digitálního měření se zkušenostmi a znamenitým umem těch nejzručnějších mistrů výroby (označovaných jako Takumi) i přísně vyškolených a vysoce zručných techniků. Ve fázi vývoje, výroby i řízení kvality se zde využívá několik technik, jež jsou v automobilovém průmyslu jedinečné. Progresivní řemeslné zpracování přináší výrazná zlepšení nejen v celkové kvalitě měřitelné přístroji, ale i v kvalitě vnímané zákazníkem, a to u všech komponent, včetně kvality povrchů na omak, vizuální kvality slícování komponent a povrchové úpravy povrchů, nebo dokonce zbarvení zvuku motoru. Ve spojení s vysoce přesným laserovým svařováním byly zavedeny nové a nejmodernější technologie výroby ke zvýšení tuhosti spojů mezi panely karoserie a zlepšení charakteristiky tlumení. Namísto klasických svarů se velké plochy panelů spojují housenkovými svary vytvářenými laserem, přičemž v místě styku panelů se používají lepidla na kov ke spojení celé plochy v zájmu co nejvyšší tuhosti těchto spojů. Výrobní postup v závodu Tahara zahrnuje řadu nejpřísnějších kontrol kvality dílenského zpracování, které jsou pro značku Lexus specifické. Pečlivé kontroly kvality ještě doplňuje několik testů používaných výhradně u modelu LS: všechny montované díly se během kontroly měří, každý motor prodělává důsledné zkoušky vyvážení a každý vůz je před předáním zákazníkovi podroben zkušební jízdě.