Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Lexus odhalil na autosalonu NAIAS 2017 v Detroitu pátou generaci svého vlajkového sedanu LS v modelovém provedení 2018.
Žádný jiný automobil po svém uvedení na trh nepřevrátil zažitá pravidla dané kategorie se stejnou rozhodností jako první Lexus LS, když před 28 lety vstoupil do luxusního automobilového segmentu. LS 400 byl v roce 1990 originálním bořitelem zavedených zvyklostí ve světě luxusních vozů. Ihned si získal uznání kritiků a ohromil zákazníky nastolením nových srovnávacích měřítek v otázkách jízdního pohodlí, výkonu a hladkého chodu pohonné jednotky, ticha, kvality dílenského zpracování, důrazu na každý detail a spolehlivosti. Značka tento průkopnický model podpořila i zavedením a dodržováním nových vysokých standardů zákaznických služeb a spokojenosti.
Nový Lexus LS zvenčí i zevnitř odráží markantní a jedinečnou japonskou identitu a specifický přístup k luxusu. Model LS byl navržen jako nejmodernější globální zástupce značky, jenž se objeví přibližně v 90 zemích celého světa.
„LS bude nejen symbolizovat značku Lexus, ale stane se určujícím luxusním vozem nové generace, zhmotňujícím japonské tradice a kulturu,“ komentuje Tošio Asahi, hlavní konstruktér nového LS, a dodává: „Tento model překračuje hranice toho, co svět od luxusních vozů očekává.“
Lexus LS je nyní delší a nižší než sedan, který nahrazuje. Poprvé se představuje s markantní karoserií připomínající kupé, zdůrazněnou novým designovým jazykem značky Lexus. Jízdní charakter LS, který má být nově postaven na radosti zprostředkované řidiči, pramení z nové globální architektury Lexus pro luxusní vozidla (GA–L). Tato podvozková platforma, určená pro prémiové vozy Lexus s pohonem zadních kol, je prodlouženou verzí platformy nového podmanivého kupé Lexus LC 500. Nabídne radost z dynamičtější jízdy a dále posune měřítka pohodlí, kterým jsou vozy Lexus proslulé.
Původní Lexus LS si získal uznání tím, že požadavky zájemců o prémiové vozy dokázal předvídat, namísto toho, aby pouze vylepšoval aktuální nabídku již zavedených výrobců luxusních automobilových značek. V tomto duchu jde i prostorná kabina sedanu LS verze 2018. Jedinečná výbava a průkopnické technologie opět zákazníky překvapí a změní jejich pohled na kategorii luxusních sedanů.
„Nastavili jsme si nebývalé cíle a vše jsme podřídili tomu, abychom jich dosáhli,“ uvádí Asahi, hlavní konstruktér modelu LS, a doplňuje: „Zákazníci, kteří o vlastnictví vlajkové lodi Lexus projeví zájem, jsou běžně obklopeni luxusem a dokáží neomylně rozpoznat autentický přístup. Běžným prémiovým produktem bychom si jejich pozornost nezískali.“
Podobně jako první představený model LS uvedl nově vzniklou značku Lexus, i zbrusu nový LS v modelovém provedení 2018 zhmotňuje směřování značky k vyšší dynamice. Každá z následujících generací sedanu LS vedla svým specifickým způsobem k další vývojové variantě propracovaného luxusu, řemeslného zpracování, výkonových schopností a bezpečnosti, přičemž generace poslední rovněž přinesla výrazně emotivnější design a atraktivnější jízdní schopnosti v praktickém provozu. Při vytváření nového LS se automobilka Lexus rozhodla začít s čistým listem a novou představou o výsledné podobě vlajkového sedanu, tedy podobně, jako když kdysi vznikala celá značka. Cílem bylo nejen navázat na to, co Lexus dokázal v minulosti, ale zároveň přesáhnout celosvětová očekávání zájemců o prémiový vůz.
Všechny modely LS, včetně poslední generace, charakterizuje jedno společné: koncepce „Omotenashi“, tedy tradice japonské pohostinnosti. V kontextu luxusního vozu to znamená pečovat o řidiče i zbytek posádky, předvídat jejich potřeby, dbát na jejich pohodlí a pomáhat ochránit je před nebezpečím.
Majitelé luxusních sedanů stále více volají po agilnějším handlingu a dynamičtějších jízdních schopnostech, avšak bez obětování pohodlí. Dosáhnout takového spojení vlastností vozidla je mimořádně obtížné, nicméně nová globální architektura Lexus pro luxusní vozy (GA-L) tyto požadavky naplňuje. Nová podvozková platforma se již představila u kupé LC 500 a nyní po prodloužení rozvoru tvoří základ nového LS. Ve snaze snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost se nové LS nabízí pouze ve variantě s dlouhým rozvorem, nápadné svojí širokou a nízkou karoserií. Podvozková platforma GA-L vykazuje nejvyšší tuhost v rámci všech dosavadních modelů Lexus, a připravuje tak půdu pro lepší handling, hladkou jízdu a tiché prostředí na palubě. Rozvor o délce 3 125 mm překonává současný model LS (s prodlouženým rozvorem náprav) o 35 mm. K zajištění příkladně vyváženého jízdního pohodlí a handlingu u nového LS pomáhá nejnovější generace technologie ovládání podvozku VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla). Uvedený systém spočívá v kooperativním řízení všech dílčích systémů vozidla – brzdění, řízení, hnací jednotky a odpružení – s cílem regulovat podélné, boční i svislé pohyby vozidla, stejně tak jako stáčivý moment a boční i podélné náklony karoserie. Optimální řízení těchto pohybů pomáhá zajistit výtečnou úroveň jízdního pohodlí, lepší záběrové schopnosti a vyšší bezpečnost i agilnější handling. Jízdní chování lze dále vylepšit prostřednictvím aktivních stabilizátorů a podvozkové technologie LDH (Lexus Dynamic Handling) s nezávislým řízením předních a zadních kol. Systém VDIM zvyšuje stabilitu při jízdě po takových površích, kde je rozdílná adheze pod levými a pravými koly, např. po suchém asfaltu a ledu.
Při návrhu nového LS zvolili konstruktéři lehké materiály, včetně plechů z ultra vysokopevnostní oceli a hliníku, čímž se podařilo snížit hmotnost podvozku a karoserie LS o více než 90 kg. Uvedené úspory se v kombinaci s novým agregátem V6 a vyšší tuhostí karoserie odrazily ve vyšším požitku při dynamické jízdě.
Klíčem k lepším jízdním schopnostem je i to, že nová platforma snižuje těžiště vozu přesunutím největší hmotnosti, včetně motoru a pasažérů, o něco více doprostřed a dolů v rámci podvozku k dosažení co nejlepšího těžiště. Na vysoké pevnosti klíčových podvozkových konstrukcí mají podíl speciální výztuhy v motorovém prostoru, tuhé hliníkové věže předního i zadního zavěšení kol a další prvky.
Model LS je proslulý svým mimořádně komfortním odpružením, nicméně i v této oblasti hledal Lexus cesty ke zlepšení. Například zavěšení typu multilink používá dvojité kulové klouby horních i spodních vodicích ramen, které umožňují reagovat i na ty nejjemnější pokyny od řidiče nebo jízdní podmínky. Kromě lepšího rozložení zátěžových sil pak toto uspořádání s dvojitými kulovými klouby pomáhá optimalizovat geometrii zavěšení v zájmu lepšího vedení kol a přesnějších reakcí řízení s bezprostřednějším přenosem pokynů od volantu. V rámci soustavy zavěšení kol se široce využívá hliník s cílem zmenšit neodpruženou hmotnost, a tak přispět k vyšší agilitě a pohodlí.
Ve snaze zajistit vysoký výkon a příkladně nízkou spotřebu paliva postavil Lexus zbrusu nový vidlicový šestiválec 3,5 litru, speciálně navržený pro nové LS s novým systémem dvojitého přeplňování, vycházejícím ze zkušeností značky ve světě F1. Tato nová pohonná jednotka pro LS odkazuje na filozofii vyšší dynamiky, kterou Lexus v současnosti prosazuje. Jednotka přitom nabízí výkon na úrovni agregátů V8, avšak bez kompromisů ve spotřebě paliva a to vše s minimální hladinou hluku a vibrací. Nový motor pro Lexus LS nabízí výkon na úrovni očekávané od vlajkového sedanu: 310 kW (415 koní / 421 PS) a maximum točivého momentu 600 N.m, což v obou případech znamená podstatné zlepšení oproti agregátu V8 současného modelu LS. Dlouhý zdvih pístů a optimalizovaný poměr vrtání a zdvihu přispívá k vysokorychlostnímu spalování a vysoké účinnosti systému dvojitého přeplňování, který napomáhá k akceleraci LS z 0 na 100 km/h za 4,5 s..Ještě důležitější je však způsob, jakým konstruktéři Lexusu odladili pohonnou jednotku ve spojení s převodovkou, aby vůz nabídl okamžitou akceleraci a lineární nárůst točivého momentu až po maximum otáček motoru.
K pozoruhodně hladkému chodu hnacího ústrojí, tedy charakteristickému znaku vozů Lexus, napomáhá konstrukce bloku motoru s obdélníkovým rámem, přepracované zavěšení motoru, elektricky ovládané obtokové ventily a celá řada dalších vylepšení. Řidič si může odezvu hnacího ústrojí přizpůsobit volbou mezi různými jízdnímu režimy, od Normal před Sport až po Sport+. Sportovnější charakter jízdy přitom potvrzuje ideální hladina tónů výfukových svodů.
Nová vlajková loď LS používá jako vůbec první luxusní sedan desetistupňovou automatickou převodovku, která se již představila v modelu Lexus LC 500. Ačkoli se jedná o automatické ústrojí s měničem točivého momentu, rychlost řazení může směle konkurovat dvouspojkovým převodovkám. Široké rozpětí soustavy řazení je díky deseti převodům s malými rozestupy ideální pro libovolný jízdní styl a podporuje optimální řazení za všech jízdních podmínek. K dispozici je řazení pomocí páček na volantu, nicméně většina řidičů upřednostní propracovaný systém elektronického řízení, schopný předvídat řidičovy záměry. Tento systém volí optimální převodový poměr na základě průběžného sledování akcelerace, brzdění a sil bočního zrychlení.
Při rozjezdu z místa se využívají krátce odstupňované nižší převody a rychlejší přeřazování s cílem poskytnout atraktivní zpětnou vazbu při rytmickém zrychlování. Vysoký točivý moment motoru s dvojitým přeplňováním je dokonale sladěn s vyššími převodovými stupni v zájmu zcela hladkého a poklidného cestování po dálnicích. Bleskové podřazování nicméně vždy zajistí přímou akceleraci bez prodlevy. S ohledem na přímou zpětnou vazbu a co nejnižší spotřebu se uzamykání měniče točivého momentu aktivuje u všech převodů s výjimkou rozjezdu z místa.
„LS je vlajkovou lodí značky Lexus,“ připomíná hlavní návrhář Koiči Suga a vysvětluje důvod: „Ještě výrazněji než ostatní modely značky zhmotňuje tradice a image automobilky Lexus a symbolizuje vše, co tato značka představuje.“
Návrháři automobilky Lexus využili všech výhod nové podvozkové platformy s jejím nižším profilem a délkou odpovídající prémiovým sedanům s prodlouženým rozvorem, čímž nový Lexus LS získal svůj dlouhý přikrčený postoj. V porovnání s dosavadním LS je nový model přibližně o 15 mm nižší, přičemž kapota se snížila cca o 30 mm a víko zavazadelníku o 41 mm. Nový LS je prvním sedanem značky Lexus se šesticí bočních okének. Zároveň jako první sedan automobilky Lexus používá okénka zcela zapuštěná do roviny, hladce začleněná do bočního sloupku.
Jelikož bylo nezbytné zachovat výšku stropu nad sedáky při nižším profilu vozu, nový LS nabízí vnější posuvné střešní okno. Jedinečně tvarovaná vřetenovitá maska chladiče s rastrem, jenž se zdánlivě mění podle dopadajícího světla, je výsledkem náročného vývoje pomocí technologie CAD a ručních úprav tisíců samostatných drobných plošek.
LS nabízí pět nových designů kol, z toho dva o rozměru 19" a tři o velikosti 20". Prémiová 20" kola zaujmou svým zářivým vzhledem, který vznikl pomocí technologie elektrolytického pokovování, známé jako naprašování. Všechny nabízené typy kol (s výjimkou jednoho) používají ráfky s dutými komorami, které napomáhají potlačit rezonance od pneumatik.
Budování nového standardu vlajkové lodi luxusu nespočívá v pouhém přidávání nových vlastností a funkcí. V duchu filozofie „Omotenashi“ se Lexus snažil navrhnout luxusní kabinu nového LS tak, aby byla přívětivá, obklopovala celou posádku a zároveň dodávala řidiči pocit pravého partnera.
O tomto přístupu svědčí i nový návrh sedadel, včetně na přání nabízených předních sedadel elektricky nastavitelných ve 28 směrech, včetně funkce vyhřívání, chlazení a masážní funkce. Přístrojová deska organických tvarů zprostředkuje informační displeje v jednotné výšce s důrazem na uspořádání pro potřeby řidiče, ve snaze umožnit ovládání všech systémů bez nutnosti měnit polohu za volantem.
Nové LS je nyní více zaměřeno na řidiče, avšak návrháři značky Lexus věnovali mimořádnou pozornost i pohodlí na zadních sedadlech, a postarali se tak o design, který zaujme naprosto hladkými přechody mezi výplněmi interiéru a opěradly sedadel v prostoru kolem dveří. O maximálně přívětivou atmosféru na zadních sedadlech se starají i další prvky výbavy, jakými jsou například vyhřívání, chlazení nebo masážní funkce. Na přání je k dispozici elektrické ovládání předních i zadních sedadel s masážní funkcí ‘Shiatsu’ a funkcí sklápění sedadla typu ‘otoman’ v rámci širšího luxusního paketu pro zadní sedadla. Prostor pro nohy zadních cestujících má v rámci modelu LS rekordní délku. Sedadlo za předním spolujezdcem se v případě uvedeného volitelného paketu může i sklápět v úhlu až 48 stupňů, resp. zvedat až o 24 stupňů ke snazšímu vystupovaní zadního pasažéra.
Jelikož je nové LS nižší než v předchozích verzích, Lexus jej poprvé vybavil (na přání) pneumatickým odpružením s funkcí nástupu. Režim nástupu se aktivuje odemknutím vozu pomocí inteligentního klíče, načež se vozidlo automaticky zvýší a rozevře polštáře sedadla, čímž vyzývá řidiče k pohodlnému usazení za volantem.
O jedinečných estetických kvalitách LS vypovídá systém osvětlení a důraz na každý detail. Nový přístup k návrhu obkladových prvků s odkazem na japonskou kulturu spojuje tradiční japonský smysl pro estetiku s vyspělými metodami výroby. Příkladem jsou některé typické prvky, jako krásné difuzní osvětlení interiéru inspirované japonskými svítilnami, nebo loketní opěrky, které zdánlivě plavou v prostoru vedle panelů dveří. Nové formy, inspirované vzory dřevěné dýhy ‘Shimamoku’, spojují v novém LS umělecké zpracování přírodního dřeva s japonskými výrobními technologiemi řezání dřevěných plátků laserovým paprskem. Z nových vzorů se nabízí kombinace Art Wood / Organic, Art Wood / Herringbone nebo Laser Cut Special. V porovnání se vzory dýhy Shimamoku s rovnou kresbou dřeva se u nového LS objevují větší vzory s příčnou kresbou a markantnějším kontrastem mezi světlým a tmavým odstínem, propůjčujícím dřevu vitálnější vzhled.
Konstruktéři Lexusu odladili výfukové svody LS tak, aby vyluzovaly hutnější tóny, avšak se zachováním příkladného ticha v kabině za cestovních rychlostí. K ještě výraznějšímu ztišení kabiny ve srovnání s dosavadním modelem LS přispívají nové technologie potlačování hluku. Technologie aktivního potlačování hluku (Active Noise Control) ztišuje prostředí interiéru rozpoznáváním zvuku motoru pronikajícího do kabiny a potlačováním konkrétních zvukových kmitočtů pomocí akustického vlnění s opačnou fází, generovaného prostřednictvím reproduktorů audio systému.
Mimořádně tichá kabina LS je ideálním prostředím pro standardně dodávaný prémiový systém ozvučení, nebo na přání nabízený audio paket prostorového ozvučení Mark Levinson, vyhovující nárokům i těch nejpřísnějších audiofilů, jehož součástí jsou i reproduktory zabudované do stropu kabiny. Součástí paketu je i příjemnější grafické uživatelské rozhraní. Sdružený ovladač Remote Touch příští generace nyní více připomíná ovládání smartphonu a podporuje i zadávání ručně psaných znaků. Kromě širokého displeje navigace o úhlopříčce 12,3" nabízí LS na přání i velký barevný displej HUD s projekcí na přední sklo, zprostředkující nejrůznější informace přímo v zorném pole řidiče.
Nový Lexus LS díky své konstrukci nabízí vysokou úroveň pasivní bezpečnosti na ochranu všech cestujících v případě nehody. Automobilka Lexus dále vybavila LS technologiemi, které mohou pomoci nehodám zcela zabránit, případně zmírnit jejich následky.
LS bude vybaven bezpečnostním paketem Lexus Safety System + a nabízet se bude i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jehož součástí je celosvětově první systém intuitivní funkce detekce chodců s aktivním řízením. Pokud vůz s tímto systémem rozpozná v daném jízdním pruhu chodce a hrozí bezprostřední nebezpečí kolize, LS začne automaticky brzdit a zatočí tak, aby chodce objel, avšak zůstal v daném jízdním pruhu. Řidič je upozorněn prostřednictvím volitelně dodávaného displeje HUD. Lexus LS představuje i vysokoúrovňový systém na podporu řízení s označením Lexus CoDrive. Podporuje zásahy do řízení v souladu se záměry řidiče a nepřetržitou podporu řízení při cestování po dálnicích.
Základní technické specifikace: Lexus LS, modelové provedení 2018
Typ vozidla Velký luxusní sedan prémiové třídy
Motor 3,5 litru V6, přímé vstřikování paliva, dvojité přeplňování
Převodovka Desetistupňová automatická
Výkon 310 kW (415 koní / 421 PS)
Točivý moment 600 N.m
Rozvor náprav 3 125 mm
Celková délka 5 235 mm
Výška 1 450 mm
Šířka 1 900 mm
Kola 19 nebo 20"
Foto:Lexus