MotorInfo

Legenda automobilových závodů Hans Herrmann slaví 85. narozeniny

27.2.2013 14:36
Legenda automobilových závodů Hans Herrmann slaví 85. narozeniny

Automobilka Porsche slaví nejen 50 let modelu Porsche 911, ale také významné životní jubileum Hanse Herrmanna nejúspěšnějšího a nejznámějšího továrního pilota společnosti Ing. h.c. F. Porsche AG.

Stuttgartský rodák a specialista na vytrvalostní závody Hans Herrmann patřil k nejspolehlivějším závodníkům své doby. Během své závodnické kariéry mezi roky 1952 a 1970 vybojoval více než 80 vítězství, a to buď celkových, nebo v odpovídajících třídách. V únoru letošního roku oslavil své 85. narozeniny.

Hans Herrmann začal svoji závodní kariéru v roce 1952 s privátním vozem Porsche 356 1500. Zpočátku se účastnil závodů do vrchu, rallye a jízd vyrovnanosti. O rok později skončil společně s Richardem von Frankenbergem v rallye Lyon-Charbonnieres na celkovém pátém místě. Tehdejší závodní ředitel Porsche Huschke von Hanstein mu poté nabídl místo továrního pilota Porsche. Hans Herrmann se v roce 1953 zúčastnil za volantem typu 550 Spyder závodu 24 hodin Le Mans, kde společně s Helmutem Glöcklerem vybojoval první místo ve třídě do 1,5 litru. Poté, co Herrmann vybojoval v roce 1953 titul německého Mistra sportovních vozů, nabídl mu legendární ředitel motorsportu u značky Mercedes-Benz Alfred Neubauer místo továrního pilota. Tehdy šestadvacetiletý Hans Hermann se za volantem Stříbrného šípu Mercedes W 196 po boku svých tehdejších týmových kolegů Juana Manuela Fangia a Karla Klinga dostal do nejvyšších sfér motorsportu. Současně s tím pokračoval i v roce 1954 v závodění pro Porsche, tentokrát však s vozy menších objemových tříd. S 550 Spyder zvítězil ve svých třídách v respektovaných závodech Mille Miglia a Carrera Panamericana. Potom, co v roce 1955 Daimler-Benz opustil svět závodů, závodil Hans Herrmann ve formuli 1 za volanty automobilů Maserati a BRM, současně byl také továrním pilotem značky Borgward. V roce 1957 se stal vicemistrem Evropy v závodech do vrchu a v roce 1959 již byl opět továrním pilotem Porsche. Společně s Joakimem Bonnierem vybojoval Hans Herrmann v roce 1960 na voze Porsche 718 RS60 Spyder celkové vítězství v závodě Targa Florio a současně na Porsche 718/2 zvítězil v šampionátu formule 2. V závodě 12 hodin Sebringu dosáhl celkového vítězství společně s Olivierem Gendebienem. V roce 1963 Porsche opustil a nastoupil do závodního týmu Carla Abartha. V roce 1966 se však Hans Herrmann opět vrátil k Porsche. Startoval nejen na všech významných vytrvalostních závodech a závodech do vrchu, ale absolvoval také bezpočet testovacích jízd u Porsche ve Weissachu. Tovární tým Porsche tvořili piloti Hans Herrmann, Jo Siffert, Vic Elford a Rolf Stommelen, ti v roce 1969 vybojovali pro Porsche první celkový titul v šampionátu značek závodních prototypů. V roce 1970 Hans Herrmann při své jedenácté účasti ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans oznámil konec své kariéry, který oslavil celkovým vítězstvím za volantem Porsche 917 KH. Tímto vítězstvím zakončil ve věku 42 let závodní kariéru. Se svojí ženou Magdalenou bydlí nedaleko Stuttgartu a vede úspěšnou společnost „Hans Herrmann Autotechnik“. Zúčastnil se mnoha závodů historických vozů a často se účastní speciálních akcí zaměřených na historické vozy, které pořádá Porsche Muzeum.

Nejvýznamnější závodní úspěchy Hanse Herrmanna s vozy Porsche

1952       ADAC-Deutschlandfahrt                   356                               1. místo (ve třídě)

1953       24 hodin Le Mans                            550 Spyder                   1. místo (ve třídě)

1953       Velká cena Německa, Nürburgring    550 Spyder                   1. místo (ve třídě)

1954       Mille Miglia                                      550 Spyder                   1. místo (ve třídě)

1954       Carrera Panamericana                      550 Spyder                   1. místo (ve třídě)

1956       12 hodin Sebringu                           550 A Spyder                1. místo (ve třídě)

1956       Velká cena Německa, Nürburgring    550 A Spyder                1. místo (ve třídě)

1960       Targa Florio                                     718 RS 60                     1. místo (celkově)

1960       12 hodin Sebringu                           718 RS 60                     1. místo (celkově)

1966       Velká cena Zeltweg                          906 Carrera 6                 1. místo (celkově)

1967       1000 km ve Spa                              910                               2. místo (celkově)

1968       24 hodin Daytony                            907                               1. místo (celkově)

1968       1000 km na Nürburgringu                 907                               2. místo (celkově)

1968       12 hodin Sebringu                           907                               1. místo (celkově)

1968       1000 km v Paříži                              908                               1. místo (celkově)

1969       1000 km na Nürburgringu                 908                               2. místo (celkově)

1969       24 hodin Le Mans                            908                               2. místo (celkově)

1969       1000 km na Monze                           908                               2. místo (celkově)

1970       1000 km na Nürburgringu                 917                               2. místo (celkově)

1970       24 hodin Le  Mans                           917                               1. místo (celkově)