Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Značka Land Rover využije rok 2015 k oslavám kultovní ikony LR Defenderu. Výroba tohoto vozu ve Velké Británii vstupuje do závěrečné fáze.
Tento model ale úplně nekončí. Na trh přijde celá nová řada. V rámci oslav se společnost vrátila na pláž Red Wharf Bay v Anglesey, kde všechno začalo. Vytvořila kilometrovou kresbu v písku pomocí šesti Land Roverů a k potěšení všech fanoušků oznámila uvedení tří limitovaných edic této legendy do prodeje. Kresba je připomínkou okamžiku z roku 1947. Maurice Wilks, technický ředitel společnosti Rover, tady poprvé načrtl tvar původního Land Roveru a představil nápad svému bratru Spencerovi, generálnímu řediteli téže firmy.
„Můj otec se sešel se svým bratrem na pláži Red Wharf Bay a do písku nakreslil, jak by podle něho mohl vypadat Land Rover,“ řekl Stephen Wilks, Mauricův syn. „Tím to všechno začalo, tak se zrodila značka Land Rover.“
Wilksova rodina vlastnila půdu na velšském ostrově a Maurice chtěl všestranné vozidlo, které by mohlo sloužit jako lehký tahač a terénní vůz dohromady. Jeho průkopnický návrh byl pokřtěn „Land Rover“.
K vytvoření obrovského obrazce v zátoce Red Wharf Bay bylo zapotřebí šest Land Roverů. Každý z nich táhl zemědělskou bránu, pomocí které byla do písku nakreslena nezaměnitelná silueta Defenderu. Vybrané vozy mapují vývoj modelu Defender od jeho uvedení v roce 1948 až do současnosti.
Land Rovery Series I, II a III doplnily na pláži verze Ninety z 80. let, Defender 90 Hard Top a Defender 110 Station Wagon. Model Series II kdysi patřil Wilksově rodině a u připomínky historického okamžiku v podání jejich otců se této události zúčastnili bratranci Stephen a Nick Wilksovi, synové Maurice a Spencera Wilksových. Událost byla zároveň premiérou třech limitovaných verzí modelu Defender. Každá z nich vyjadřuje odlišnou podstatu charakteru této ikony. Edice Heritage a Adventure jsou poháněny vznětovým motorem Land Rover o objemu 2,2 litru. Oba modely je možné objednávat od března 2015.
Limitované edice Defenderu
„Chtěli jsme připomenout konec výroby modelu Defender v Solihullu speciální edicí, ale vymyslet jedinou identitu bylo nemožné. Proto jsme vyvinuli tři velmi odlišné modely Defenderu, které odráží jeho sílu a charakter,“ řekl Nick Rogers, Land Rover Vehicle Line Director. „Ať už naši zákazníci chtějí oslavit odkaz značky Land Rover nebo touží po pořádném dobrodružství, bude zde limitovaná edice Defenderu, která bude připravena jejich přání vyplnit."
Edice Heritage je inspirována původními modely Land Roveru a spojuje nostalgické designové prvky s komfortem moderního vozu. Bude k dostání na vybraných trzích a poznáte ji podle laku Grasmere Green, kontrastní bílé střechy, masky chladiče Heritage a označením HUE 166. To připomíná registrační značku historicky prvního předprodukčního Land Roveru přezdívaného „Huey“. První dodávky vozů se k zákazníkům dostanou v srpnu 2015.
Edice Heritage evokuje historii modelu Defender jako moderní interpretaci slavného Land Roveru HUE 166. Jde o první předprodukční vůz Series I přezdívaného „Huey“, který pochází z roku 1947. Tradicionalisté ocení metalický lak Grasmere Green, střechu v barvě Alaska White, masku chladiče a rámečky světlometů ve stylu Heritage a odolné ocelové ráfky. Další nostalgické prvky představují stříbrný přední nárazník s černými zakončeními, čirá skla směrových světlometů a panty dveří v barvě Indus Silver. Zaujmou také podběhy kol v barvě karoserie a zástěrky ozdobené logem Heritage. Exteriér je doplněn hliníkovými znaky Heritage na masce chladiče a zadní části karoserie. Podobné prvky byly použity na modelech Series I a II. Přední blatníky zdobí označení HUE 166.
Zevnějšek vzdává hold nejstarším Land Roverům, uvnitř se edice Heritage může pochlubit řadou výdobytků moderní doby a luxusním zpracováním interiéru. Patří mezi ně potažení vnější strany věnce volantu a řadicí páky perforovanou kůží, rámečky výdechů ventilace, kliky a zámky dveří z leštěného hliníku a sedadla potažená látkou Almond Resolve s logem Heritage a štítky HUE 166. Odolné pryžové rohože a polstrovaný úložný box mezi předními sedadly zaručují, že edice Heritage je nejen osobitá, ale zároveň funkční.
Vozy edice Heritage budou k dostání s karoserií 90 i 110.
Orientační cena: Defender 90 HT Heritage od 1 005 150 Kč; Defender 110 SW Heritage od 1 161 240 Kč. V prodeji - od srpna 2015.
V srpnu se u prodejců objeví také další edice Adventure. Ta je zacílena na zákazníky, kteří milují přírodu a vyznávají pro Defender typický postoj „vyrazit kamkoli, dělat cokoli“ (v originále „go anywhere, do anything“). Je dodávána s dodatečnou ochranou podvozku a pneumatikami Goodyear MT/R. Edice Adventure má výrazný polep karoserie a interiér obložený kůží.
Model Defender pomohl vybudovat renomé značky Land Rover jako vyhledávaného expedičního vozu a edice Adventure je určena pro zákazníky, kteří chtějí poznávat svět. Model se může pochlubit novou ochranou podvozku kolem bočních prahů a olejové vany motoru a pneumatikami Goodyear MT/R. Edice Adventure je k dostání v jedné ze tří metalických barev, kterými jsou Corris Grey, Yulong White a Phoenix Orange. U všech variant byla použita barva Santorini Black na masku chladiče a její orámování, kapotu, střechu, zadní dveře, rámečky světlometů a podběhy kol. Tento model charakterizují 7" LED světlomety, čirá skla předních směrových světlometů a diamantem obráběná lesklá černá kola z lehkých slitin s dělenými paprsky. Přední blatníky jsou ozdobeny znakem 110. Velký důraz je kladen na komfort uvnitř vozu a edice Adventure nabízí také vysoce kvalitní ochranu před přírodními živly. Nádech luxusu dodávají prémiová sedadla čalouněná kůží Windsor. Zájemce si může vybrat ze čtyř různých barevných variant, s vloženými prvky z perforované kůže a kontrastními švy. Ty jsou doplněny kůží potaženým volantem, hlavicí řadicí páky a pákou ruční brzdy a obložením interiéru z leštěného hliníku. Vysoce kvalitní kůže Windsor je použita také na přístrojové desce a celkový dojem doplňuje kožené obložení dveří a madel, čalounění stropnice v barvě Ebony a zakázkové koberečky.
Orientační cena: Defender 110 SW Adventure od 1 393 080 Kč; V prodeji - od srpna 2015.
Třetí edice Autobiography bude k dispozici na vybraných trzích také v tomto roce. V Česku tento model dostupný nebude.
67 let značky Land Rover
Land Rover je od samého začátku po celém světě znám touhou vytvořit vůz, který si poradí s jakýmkoli terénem. Rodina Land Roverů se za uplynulých 67 let rozrostla a dnes se prodává v rekordních počtech. Kořeny modelu Defender sahají až k úplně prvním modelům, které sjely z výrobní linky v Solihullu v Lode Lane v Birminghamu.
Historický přehled
1947 Schválen projekt Land Rover.
1948 Land Rover je 30. dubna představen na autosalonu v Amsterdamu.
1948 Uvedena první verze Station Wagon.
1949 Britská armáda objednává své první Land Rovery.
1950 Volnoběžný systém 4x4 nahrazen volitelným pohonem dvou nebo čtyř kol.
1953 Uvedena verze s dlouhým rozvorem.
1957 Uveden vznětový motor.
1958 Představen Land Rover Series II s propracovanější konstrukcí.
1959 Vyroben vůz č. 250 000.
1961 Series IIA se vznětovým motorem o objemu 2,25 litru.
1966 Vyroben vůz č. 500 000.
1968 Přesunutí světlometů na přední blatníky.
1970 Rok s rekordním prodejem, prodáno bylo 56 663 vozů.
1971 Uveden Land Rover Series III; vyroben Land Rover č. 750 000.
1976 Vyroben Land Rover č. 1 000 000.
1979 V březnu uveden V8 jako další motor.
1983 Land Rover s uvedením verze One Ten přechází na vinuté pružiny.
1984 Uvedena verze Land Rover Ninety.
1990 Opětovné uvedení Land Roveru a přejmenování verzí s novým přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním na Defender 90, 110 a 130.
1992 Založena společnost Land Rover North America a uvedena limitovaná edice 500 vozů Defender 110 poháněných motorem V8 o objemu 3,9 litru.
1993 Společnost Land Rover North America navazuje na úspěšné uvedení modelu Defender 110 a uvádí Defender 90 s plátěnou střechou.
2007 Výrazné evoluční změny Defenderu zahrnují novou šestistupňovou převodovku.
2012 Nový vznětový motor o objemu 2,2 litru nahrazuje předchozí jednotku o objemu 2,4 litru.
2013 Speciální edice LXV oslavuje 65 let společnosti Land Rover.
Kilometrová kresba v písku – podrobnosti o vozech
Series I 1951, 203 cm, zážehový motor o objemu 2,0 l, YFO 914
Series II 1965, zážehový motor o objemu 2,25 litru. Kdysi majetek Spencera Wilkse, používaný v jeho prázdninovém letovisku na ostrově Islay ve Skotsku, GXC 639C
Series III Station Wagon 1980, 277 cm, zážehový motor 2286 cm3, MJP 936W
Ninety Truck Cab 1984, zážehový motor o objemu 2286 cm3, B540 LPD
110 Station Wagon 2011, vznětový motor o objemu 2,4 litru, VX61 BVN
90 Hard Top 2014, vznětový motor o objemu 2,2 litru, VN14 EYR
Sand In Your Eye
Společnost Sand In Your Eye se specializuje na tvorbu kreseb a soch z písku a ledu. Jamie Wardley se svým týmem obráží svět a vytváří úchvatná umělecká díla z písku a vody. Postavili například slavný ledový hotel ve Finsku nebo vyryli obrovský Land Rover do písku na pláži Red Wharf Bay. Umělci ze společnosti Sand In Your Eye nejprve důkladně naplánovali obrys modelu Defender pomocí GPS technologie a poté nakreslili tvar pomocí Land Roverů táhnoucích zemědělské brány.
Foto:Land Rover