MotorInfo

Kvalita benzinu je horší než jakost nafty

16.9.2010 12:13
Kvalita benzinu je horší než jakost nafty

Kvalita pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic se v srpnu celkově mírně zlepšila. Zatímco nafta si výrazně polepšila, kvalita benzinu se mírně zhoršila. Benzin tak má nejhorší kvalitu za posledního půl roku.

Vyplývá to z nově zveřejněných výsledků České obchodní inspekce, uvádí server PETROLinfo společnosti PETROLmedia.

Jako na houpačce

Kvalita pohonných hmot se pohybuje jako na houpačce. Zatímco ještě v červenci byla podle rozborů České obchodní inspekce (ČOI) kvalita paliv u tuzemských čerpacích stanic nejhorší za několik posledních let. Nyní ohlášené výsledky kontrol jakosti pohonných hmot ze srpna vycházejí mnohem pozitivněji. V červenci inspekce zjistila závady u 11,4 procenta vzorků, druhý prázdninový měsíc však závadnost klesla na 6,4 procenta. Ve srovnání s červencovým měřením jsou výsledky rozborů závadnosti u benzinu a nafty zcela odlišné. U benzinu zjistila ČOI v červenci závady u 5 procent vzorků benzinu, v srpnu však podíl závadných vzorků vzrostl na 9,7 procenta. Ještě větší skok nastal u motorové nafty: v červenci laboratoř objevila závady u rekordních 18,1 procenta vzorků, v srpnu však podíl závadných vzorků spadnul na 5,3 procenta. Podíl závadnosti je tak nyní u benzinu vyšší než u nafty, což je velice neobvyklé - více odchylek od normy se zpravidla objevuje u nafty, u níž většinu odchylek způsobuje nevyhovění v kontrole bodu vzplanutí, což není závažná odchylka a nezpůsobuje poškození motoru.

V čem vzorky nevyhověly

Závady zjištěné ze srpnového rozporu kvality pohonných hmot nejsou tentokrát nikterak závažné. U benzinu objevila ČOI tentokrát velmi neobvyklé závady. U dvou vzorků benzinu Special, který se už přestal v českých rafinériích kvůli nízké poptávce vyrábět a obchodníci s pohonnými hmotami si jej proto „vyrábějí" sami (tím že do něj přidávají draselnou přísadu zabraňující opotřebení ventilových sedel), laboratoř zjistila závadu v nízkém obsahu draselné přísady. U dalších dvou vzorků pak inspektoři zjistili odchylku od normy v parametru indukční perioda, což podle Vladimíra Třebického ze společnosti SGS CR (vlastník Ústavu paliv a maziv) znamená nižší oxidační stabilitu. U jednoho vzorku pak kontroloři zjistili vyšší obsah síry a další vzorek pak vykazoval nevyhovující tlak par.

V případě motorové nafty nebyly odchylky od normy u vadných vzorků nikterak závažné. Dva vzorky nafty měly nižší bod vzplanutí, jeden vzorek neprošel destilační zkouškou (značí nežádoucí manipulaci - pančování - s pohonnou hmotou) a další vzorek neměl požadovanou oxidační stabilitu. U žádného vzorku benzinu a nafty inspekce tentokrát neobjevila vyšší podíl biosložky, než jaký stanovuje norma. U LPG inspekce nezjistila závady u všech 15 odebraných vzorků.