Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...Kvalita pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic se v srpnu celkově mírně zlepšila. Zatímco nafta si výrazně polepšila, kvalita benzinu se mírně zhoršila. Benzin tak má nejhorší kvalitu za posledního půl roku.
Jako na houpačce
Kvalita pohonných hmot se pohybuje jako na houpačce. Zatímco ještě v červenci byla podle rozborů České obchodní inspekce (ČOI) kvalita paliv u tuzemských čerpacích stanic nejhorší za několik posledních let. Nyní ohlášené výsledky kontrol jakosti pohonných hmot ze srpna vycházejí mnohem pozitivněji. V červenci inspekce zjistila závady u 11,4 procenta vzorků, druhý prázdninový měsíc však závadnost klesla na 6,4 procenta. Ve srovnání s červencovým měřením jsou výsledky rozborů závadnosti u benzinu a nafty zcela odlišné. U benzinu zjistila ČOI v červenci závady u 5 procent vzorků benzinu, v srpnu však podíl závadných vzorků vzrostl na 9,7 procenta. Ještě větší skok nastal u motorové nafty: v červenci laboratoř objevila závady u rekordních 18,1 procenta vzorků, v srpnu však podíl závadných vzorků spadnul na 5,3 procenta. Podíl závadnosti je tak nyní u benzinu vyšší než u nafty, což je velice neobvyklé - více odchylek od normy se zpravidla objevuje u nafty, u níž většinu odchylek způsobuje nevyhovění v kontrole bodu vzplanutí, což není závažná odchylka a nezpůsobuje poškození motoru.
V čem vzorky nevyhověly
Závady zjištěné ze srpnového rozporu kvality pohonných hmot nejsou tentokrát nikterak závažné. U benzinu objevila ČOI tentokrát velmi neobvyklé závady. U dvou vzorků benzinu Special, který se už přestal v českých rafinériích kvůli nízké poptávce vyrábět a obchodníci s pohonnými hmotami si jej proto „vyrábějí" sami (tím že do něj přidávají draselnou přísadu zabraňující opotřebení ventilových sedel), laboratoř zjistila závadu v nízkém obsahu draselné přísady. U dalších dvou vzorků pak inspektoři zjistili odchylku od normy v parametru indukční perioda, což podle Vladimíra Třebického ze společnosti SGS CR (vlastník Ústavu paliv a maziv) znamená nižší oxidační stabilitu. U jednoho vzorku pak kontroloři zjistili vyšší obsah síry a další vzorek pak vykazoval nevyhovující tlak par.
V případě motorové nafty nebyly odchylky od normy u vadných vzorků nikterak závažné. Dva vzorky nafty měly nižší bod vzplanutí, jeden vzorek neprošel destilační zkouškou (značí nežádoucí manipulaci - pančování - s pohonnou hmotou) a další vzorek neměl požadovanou oxidační stabilitu. U žádného vzorku benzinu a nafty inspekce tentokrát neobjevila vyšší podíl biosložky, než jaký stanovuje norma. U LPG inspekce nezjistila závady u všech 15 odebraných vzorků.