MotorInfo

Kradené vozy míří hlavně na východ

23.2.2017 09:57
Kradené vozy míří hlavně na východ

V Česku se ročně ukradne na pět tisíc osobních automobilů. Velká část skončí rozebraná na náhradní díly, zejména luxusnější vozy s cenovkou nad půl milionu pak směřují rovněž do zahraničí. 

Podle policie jsou ve valné většině takových případů konečnou stanicí země bývalého východního bloku.

Dražší vozy tvoří v policejních přehledech krádeží přibližně pětinu všech odcizených aut. Právě u nich je ale velká pravděpodobnost, že skončí v zahraničí. „Jedná se hlavně o luxusnější značky, jako jsou BMW, Audi, Mercedes, Range Rover, dále i nové a dražší verze škodovek, jako Superb či Octavia vyšší řady, případně Volkswagen Multivan a Passat. V poslední době jsou rovněž na vzestupu krádeže vozů značky Toyota, kde jde o modely RAV4 a Land Cruiser,“ popsal Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.

Země, kam tyto ukradené vozy zpravidla směřují, se podle policie v podstatě nemění. Odcizená vozidla nejen z České republiky, ale i z Německa, Rakouska a dalších států míří z velké části do Polska a zemí bývalého SSSR, případně též na Slovensko. Majitelům se díky práci policie, případně zabezpečení vyhledávacím systémem vrátí jen část. „U aktivního zabezpečení, které neautorizovaný pohyb vozu hlásí samo, většinou zloději za hranice ani nedojedou. U pasivního, kdy musí klient krádež nahlásit sám, je riziko ztráty vozu větší. Pokud auto přejede hranice, kontaktujeme nejen Policii ČR, ale zároveň i policii té dané země, se kterou při dohledávání spolupracujeme,“ přiblížil Karel Badošek, Bezpečnostní manažer společnosti SECAR BOHEMIA, která provozuje pokrádežový systém SHERLOG.

Zloději, kteří vozidla kradou a odvážejí je na východ, podle policie zpravidla pocházejí ze zahraničí. Často se jedná o organizované skupiny z Polska, Ukrajiny, Slovenska a dalších zemí bývalého východního bloku. Krádeže neprobíhají konstantně, najednou například může zmizet hned několik dražších aut a poté následuje několikaměsíční klid, než zmizí další. „V tomto ohledu v podstatě žádná sezona neexistuje. Skupiny, které najíždějí ze zahraničí, nekradou auta pouze v jednom státě. Chvíli tak působí například v České republice a pak se přesunou do Německa a následně třeba do Rakouska, aby na sebe v daném státě příliš neupozornily,“ vysvětlil Alexander Zajíc.

Česká republika podle policie není jen místem, kam si organizované skupiny pro dražší vozy jezdí, ale rovněž slouží jako tranzitní země, přes níž na východ putují vozy ze západu. V těchto zemích je podle Zajíce jednak velký výběr luxusních aut a jejich majitelé zároveň často podceňují zabezpečení. V některých případech pak zloději dokonce nechají takové auto v Česku pár dnů odstát, než je převezou dále. „Evidujeme například případy z Karlovarska, kde zloději odstavili auta ukradená ve velkých německých a rakouských městech, aby se ujistili, že nejsou vybavená vyhledávacím systémem,“ doplnil Karel Badošek.

 

Ilustrační foto:Sherlog