MotorInfo

Kouření za volantem se podepisuje na dopravních nehodách

9.2.2016 08:25
Kouření za volantem se podepisuje na dopravních nehodách

Kouření za volantem se negativně podepisuje na statistikách dopravních nehod. Řidič kuřák čelí 2x vyššímu riziku účasti na dopravní nehodě.

Zadýmená kabina automobilu se mění v plynovou komoru

Vykouření jedné cigarety ve stojícím automobilu s uzavřenými okénky má za následek 11x vyšší koncentraci škodlivin v kabině než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, situace se příliš nezlepší – kvalita vzduchu v kabině je 7x horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Kouření za volantem 2x zvyšuje riziko vzniku nehody

Nahmatání krabičky s cigaretami, vyndání jedné z nich, nalezení zapalovače, zapálení a vrácení kuřáckých propriet zpět na místo. Rituál o délce až 12 sekund. Během této doby se řidič dostatečně nevěnuje řízení vozidla. Při jízdě po městě rychlostí 50 km/h takto ujede 167 metrů, při jízdě po dálnici na horní hranici povoleného limitu až 433 metrů. Nedostatečná pozornost, manipulace s cigaretou a negativní vliv na kvalitu vidění dělají své. „Nepřekvapí, že řidič kuřák podstupuje dvakrát vyšší riziko, že se stane obětí dopravní nehody. Navíc pravidelní kuřáci ve zvýšené míře čelí riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při nehodě,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nebezpečný kysličník uhelnatý v krvi kuřáků

Cigaretový kouř obsahuje více než 4 000 sloučenin (z nichž více než 50 jsou karcinogeny). Mezi ně patří kysličník uhelnatý. Jeho negativní vliv na výkon řidiče může být enormní. Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin (vzniká tzv. karboxyhemoglobin), a to zhruba 230x silněji než kyslík. Tato vazba je velmi silná, postižené červené krvinky ztrácejí schopnost distribuovat po těle potřebný kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. Chroničtí kuřáci však 5-10 procent, u náruživých kuřáků to může být až 15 procent. Přitom zhoršování příznaků anginy pectoris je pozorováno již u koncentrace 2,9 procenta, u hladiny nad 5 procent dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím. Účinek vykouřené cigarety je delší, než se všeobecně soudí. Přetrvává 8-12 hodin. U pravidelných silných kuřáků sice dochází k určitému přivyknutí zvýšené hladině karboxyhemoglobinu, nicméně za cenu poškozování buněk a tkání.

Nekuřák kuřákem

Že je kouření zdraví škodlivé, je známo. Trpí však i kuřáci pasivní, tedy i ti, kdo cestují s řidičem kuřákem. Akutními příznaky pasivního kouření bývají podráždění očí a hrdla, kašel, bolesti hlavy, únava, závratě a nevolnost. U astmatiků může být vyvolán záchvat. Při dlouhodobém vystavení cigaretovému kouři se pasivní kuřáci vystavují zvýšenému riziku onemocnění rakovinou plic či chronickou obstrukční plicní nemocí. Pokud se jedná o riziko vzniku kardiovaskulárními chorob, pasivní kuřáci jsou na tom jako lehčí aktivní kuřáci.

Obzvláště citlivé na inhalaci cigaretového kouře jsou malé děti. Ve zvýšené míře se u nich projevuje riziko vzniku syndromu náhlého úmrtí dítěte, zánětu středního ucha, astmatu dalších onemocnění dýchacích cest. Děti řidičů kuřáků jsou dvakrát častěji postiženy sípáním. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí zvýšenériziko, že se samy stanou aktivními kuřáky. Ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu cigaretového dýmu s až 6x vyšší pravděpodobností,“ varuje Roman Budský.

Zákaz kouření pro řidiče osobních automobilů zdaleka neplatí jen v Itálii

Nepřekvapí proto, že řada států sáhla po drakonickém opatření v podobě zákazu kouření při přepravě dětí či mladistvých. Itálie je zatím posledním státem, který zakazuje kouření při přepravě dětí či těhotných žen. Nerespektování nového zákona může přijít až na 500 eur. Zákaz kouření při přepravě dětí a mladistvých platí i v dalších státech. Od 1. října 2015 v Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let (kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi), pokuta za porušení nařízení je až 50 liber (pro řidiče či kouřícího pasažéra). Od 1. ledna letošního roku platí podobné nařízení také v Irsku, pokuta za jeho porušení je 100 eur (v případě, že viník odmítne její uhrazení na místě, vyšplhá se na desetinásobek). Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě osob ve věku do 16 let, ve Francii do věku 12 let. Nicméně se zákazem kouření v autě v přítomnosti dětí či mladistvých se můžeme setkat i mimo Evropskou unii – v řadě států v USA, Austrálii, Kanadě, Jihoafrické republice, Bahrajnu či Spojených arabských emirátech. Zavedení podobného nařízení je v dohlednu plánováno též ve Skotsku a Severním Irsku.

V roce 2014 holdovalo tabáku 26 procent obyvatel Evropské unie. Podobně je tomu v České republice. Nadprůměrně často se však s kouřením setkávají návštěvníci našich restaurací a barů (zde jsme spolu s Rakouskem, Chorvatskem, Řeckem a Rumunskem nejhorší). Návštěvník stravovacího či zábavního podniku si může vybrat, zda bude trávit volné chvíle v zakouřeném prostředí či nikoliv. Pasažér při přepravě v automobilu řízeném kouřícím řidičem tuto volbu nemá. „Spolucestující se tak do určité míry stává rukojmím člověka holdujícího škodlivému zlozvyku. A je to zbytečné. Nezadatelným právem každého z nás je právo na zdraví. Řidič kuřák by to měl brát v úvahu. Při déle trvající jízdě si může zakouřit během pravidelné přestávky, kterou dozajista uvítají i jeho spolucestující,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

 

 

Ilustrace:Tým silniční bezpečnosti