MotorInfo

Kontrolujte technický stav svého bicyklu

31.3.2016 10:54
Kontrolujte technický stav svého bicyklu

Každoročně utrpí několik cyklistů zranění vinou špatného technického stavu jízdního kola, zranění mohou být i vážná.

Každý rok utrpí několik cyklistů zranění v důsledku špatného technického stavu jejich jízdního kola. Celkově bylo v letech 2012-2015 zbytečně těžce zraněno 5 osob, lehkou újmu na zdraví pak utrpělo dalších 32 osob. Cyklisté jsou považováni za řidiče. Musí tak dbát na řádný technický stav svého stroje.

„Podle Centra pro výzkum nehod Monash University zhruba 35 procent cyklistů havaruje v rychlostech 15-24 km/h, dalších přibližně 23 procent v rychlostech 25-34 kilometrů v hodině.Při těchto rychlostech je třeba počítat s tím, že se zpravidla bez zranění neobejdou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

 

Technická závada

počet nehod

těžce zranění

lehce zranění

jiná závada

19

2

15

lom závěsu kola, pružiny

4

1

3

zablokování kol (spadlý řetěz)

5

2

2

závada řízení

3

0

4

defekt pneumatiky - průraz, náhlý únik vzduchu

3

0

3

upadnutí, ztráta kola

3

0

3

závada provozní brzdy

2

0

2

celkem v letech 2012-2015

39

5

32

    

Na začátku cyklistické sezony se určitě vyplatí provést zevrubnou prohlídku jízdního kola.  Nástup jara by měl být impulzem k provedení pečlivé kontroly i pro ty, kteří se na jízdním kole přepravují celoročně. Řekněme pro jistotu. „Cyklisté by ovšem měli mít neustále na paměti, že jsou řidiči – byť nemotorového – vozidla. Měli by tak neustále dbát na jeho řádný technický stav,“ apeluje Tomáš Lindner, manažer dopravně preventivní kampaně Na kole jen s přilbou. Pokud si neporadí sami, určitě se vyplatí navštívit kvalitní odbornou dílnu.

Kontrola technického stavu jízdního kola 

RÁM A VIDLICE

Zkontrolujeme rám a jeho trubky, zda na něm nejsou trhliny. Popraskaná barva na ocelovém rámu může být příznakem jeho narušení, odbarvená místa na spojích hliníkových rámů mohou být způsobena porušením lepidla. Vyzkoušíme vidlice a zkontrolujeme místo, kde se dolní rámová trubka spojuje s hlavovou.

PNEUMATIKY
Pozornost věnujeme tlaku v pneumatikách a opotřebení dezénu. Nezapomeneme prověřit, zda boky plášťů nejsou proříznuté nebo nejsou-li v nich zadřené kamínky nebo sklo. Pneumatiky nahustíme na správný tlak. V opačném případě se zvyšuje pravděpodobnost jejich proražení.

RÁFKY A PAPRSKY KOL

Ráfky musí být rovné a nesmějí házet do boku. Prohlédneme, zda v nich nejsou trhliny. Vyzkoušíme, zda paprsky kol nejsou ohnuté nebo prasklé. Zkontrolujeme, zda jsou rovnoměrně napnuté.

BRZDOVÉ PÁČKY

Upínací šrouby musí být dostatečně utaženy. Jestliže se páčka zdá být volná nebo příliš tuhá, seřídíme šroub jejího chodu.

LANKA
Zkontrolujeme, zda jsou všechny bovdeny neporušené, lanka nejsou pokroucená, pohybují se zlehka a neprokluzují v místech jejich uchycení.

PŘEHAZOVAČKA A PŘESMYKAČ

Zkontrolujeme přesnost přeřazování a seřízení páčky. V případě potřeby seřídíme. Pevně utáhneme napínací šrouby. Případně dotáhneme upevňovací šroub přesmykače a lanka.

ŘETĚZ A PŘEVODNÍKY

Celý řetěz mažeme podle potřeby.

VOLNOBĚŽKA
Zuby pastorků nesmějí být ulomené nebo ohnuté.

SEDLOVKA A SEDLO

Zámek sedla a sedlový šroub musejí být pevně dotažené.

LOŽISKA
Pozornost zaměříme na zhodnocení vůle středového a hlavového ložiska včetně ložiska nábojů kol. V případě potřeby dotáhneme matky na osách nebo rychloupínací páčky. 

ŠROUB PŘEDSTAVCE

Šroub musí být dostatečně utažený, aby držel při jízdě, ale aby se pohnul při pádu kola. Rovněž pevně dotáhneme šrouby upevňující brzdy na řídítkách.

ŠROUBY BRZDOVÝCH BOTEK SE ŠPALÍKY

Montážní šrouby pevně utáhneme. Vyzkoušíme, zda botky se špalíky správně dosedají na ráfek.

KLIKOVÉ ŠROUBY

Prověříme jejich pevné utažení. 

A samozřejmě zkontrolujeme, zda je v pořádku i POVINNÁ VÝBAVA JÍZDNÍHO KOLA

Zpracováno s využitím materiálu společnosti Cyklosport Cirkl, Frýdlant v Čechách.

 

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě podkladů následujících organizací: Monash University; Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia České republiky (ŘSDP PP ČR)