Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Citroën od května rozšiřuje nabídku a přichází i na náš trh s novinkou, s níž hodlá dobýt segment, který momentálně zaznamenává prudký rozmach.
Kompaktní SUV Citroën C4 Aircross je výsledkem úspěšné spolupráce značek Citroën a Mitsubishi, představuje tak kombinaci japonské technologie a francouzského designu.
Výrazný styl vycházející z designového základu značky Citroën
Citroën C4 Aircross se vymanil ze světa tradičních vozů 4x4 a spojil v sobě eleganci sedanů Citroën s energickými liniemi terénního vozu. Široká maska chladiče na sobě nese logo s dvojitými šípy, díky nimž je vůz snadno rozeznatelný. Z profilu vystupuje linie ve tvaru obrácené žraločí ploutve, která se poprvé objevila u konceptu Hypnos. Vůz je dozdoben chromovaným znakem potvrzujícím, že patří do rodiny SUV značky Citroën. Design velkých osmnáctipalcových litých kol a zpracování zadních světel, jež nalezly inspiraci v sedanu Citroën C4 a v konceptu Hypnos, byly propracovány tak, aby zoptimalizovaly proudění vzduchu a umožnily snížit emise CO2. Příď s horizontálními liniemi je na koncích zvýrazněná aerodynamickými nasávacími otvory, které podtrhují kompaktní vzhled. Dynamicky vymodelovaný tvar kapoty, rozšířené podběhy kol a zredukované převisy dveří ještě více podtrhují pocit robustnosti, jež tato mimořádná silueta vyvolává. Přední denní světlomety s LED diodami jsou vertikálně zabudované do aerodynamických nasávacích otvorů. Stejně jako u Citroënu DS3 a nového Citroënu C1 propůjčují vozu typický světelný podpis rozpoznatelný ve dne i v noci. Do zpětných zrcátek jsou zabudovány blikače směrových světel, zadní světla jsou opatřena světelnými lištami a do chromované lišty na zádi je zabudovaná kamera pro snadné couvání. Prahové lišty a okraj horní části víka zavazadlového prostoru jsou zdobeny chromem a spolu se zadním zatmaveným sklem dodávají vozu ještě více elegance.
Možnost výběru pohonu
Díky zabudovanému systému řízení poslední generace nabízí vůz Citroën C4 Aircross optimální jízdní stabilitu. Tato velmi rychle reagující technologie, která zohledňuje styl řízení řidiče, stav silnice a rychlost vozu, umožňuje jet neustále s nejlepším rozložením točivého momentu mezi přední a zadní kola. Kompaktní a lehký systém minimalizuje rovněž spotřebu paliva, protože v převodové skříni se používá olej s nízkou viskozitou. Řidič může podle svých přání a potřeb kdykoliv manuálně pomocí ovladače umístěného za řadicí pákou vybrat jeden ze tří režimů řízení:
- režim pohonu 4x4 (4WD) automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Kvůli optimalizaci spotřeby paliva se točivý moment přenáší především na přední kola (cca 98 %), je-li splněna podmínka dostatečných podmínek přilnavosti. V obtížnějších podmínkách může regulace přenosu točivého momentu vést až k 50% rozdělení na obě nápravy.
- režim „LOCK“ poskytuje maximální trakci v náročných podmínkách tím, že zvyšuje točivý moment přenášený na zadní kola o 50 % oproti režimu 4x4.
- režim pohonu na 2 kola (2WD) minimalizuje spotřebu paliva tím, že snižuje počet dílů v pohybu (poháněna je jen přední náprava).
Citroën C4 Aircross s motorem HDi 115 zaujímá z hlediska emisí CO2 místo v čele segmentu, což je plně v souladu se závazky značky ohledně šetrného přístupu k životnímu prostředí. Motor HDi 115 spojený s mechanickou šestistupňovou převodovkou se nabízí ve verzi s pohonem na dvě kola a emisemi pouhých 119 g CO2/km a ve verzi s pohonem všech čtyř kol s emisemi 129 CO2/km. Tento motor o objemu 1,6 litru nejnovější generace dosahuje výkonu 115 k , maximální točivý moment je 270 N.m při 1 750 1/min (s funkcí „overboost“ přechodně až 280 N.m).
Od počátku bude nabízen i dieselový motor HDi 150 (k dispozici u vozu s pohonem na 2 i 4 kola s mechanickou šestistupňovou převodovkou). Tento motor o objemu 1,8 litru je jediným dieselovým motorem na trhu s distribučním systémem proměnlivého časování ventilů. Díky této technologii je kompresní poměr (14:1) nejmenší ze všech dieselových motorů, které jsou v současnosti na trhu, výsledkem je vynikající komfort z hlediska vibrací, nízká úroveň emisí, pružnost a výkony na úrovni motoru s větším obsahem.
U verze s pohonem na 2 kola je v nabídce rovněž benzinový motor 1.6i 115 s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Tento motor o objemu 1,6 litru je se dvěma vačkovými hřídeli, 16 ventily a systémem proměnlivého časování ventilů. Daří se mu kombinovat výkon s nízkou úrovní emisí a to 115 k a 135 g CO2/km.
Pro mimoevropské trhy bude k dispozici benzinový motor 2,0i 150 k ve verzi pro pohon na 2 nebo 4 kola s mechanickou pětistupňovou převodovkou nebo s plynulou změnou převodového stupně (CVT – Continuously Variable Transmission). Tento motor o objemu 2 litry má 16 ventilů, hliníkový blok motoru a distribuční systém proměnlivého časování ventilů.
Všechny tyto motory jsou vybaveny technologiemi snižujícími emise CO2:
- Technologie Stop&Start (kromě benzinového motoru 2.Oi 150 k). Tento systém s velmi snadným používáním a transparentním provozem vypne automaticky motor při zastavení vozu a přesunutí řadicí páky do neutrálu. Motor se automaticky znovu spustí v okamžiku, kdy řidič sešlápne spojku, aby zařadil rychlost.
- Řízený alternátor, umožňující rekuperaci energie při brždění či při snížení rychlosti vozu. Tato nashromážděná energie se následně použije v okamžiku, kdy vůz jede na volnoběh, zrychluje nebo jede konstantní rychlostí, aby se omezilo vyvíjení výkonu alternátorem, snížilo se magnetické tření a zátěž motoru.
- Elektrický posilovač řízení, který spotřebovává energii jen, když je volant v pohybu.
Díky kompaktní siluetě (délka 434 cm; šířka 180 cm; výška 163 cm) se může vůz bez problémů pohybovat v městském prostředí. Citroën C4 Aircross, který je na úrovni sedanu vyššího segmentu, překvapí vnitřním prostorem, který má posádka k dispozici. S pěti místy a objemem zavazadlového prostoru 442 litrů splňuje snadno požadavky moderního životního stylu. Zadní lavice, vybavená otvorem pro přepravu dlouhého nákladu, je dělitelná v poměru 2/3 - 1/3. Snadno se skládá, čímž se uvolní prostor s rovnou podlahou pro zavazadla.
Podvozek byl nastaven tak aby bylo dosaženo optimální rovnováhy mezi přilnavostí k vozovce a jízdním pohodlím, což jsou hodnoty vyznávané značkou Citroën. Citroën C4 Aircross je vybaven přední nápravou typu pseudoMcPherson a zadní víceprvkovou nápravou spojenou se širokým rozchodem a zkrutným stabilizátorem o průměru 18 mm. Nastavení předních a zadních pružin umožnilo snížit pohyby karoserie a současně zajistit úroveň komfortu. Ke stabilitě přispívá rovněž rozvor 267 cm, který se blíží rozvoru vozů vyšší kategorie. K tomu všemu je vůz vybaven osmnáctipalcovými koly s pneumatikami Bridgestone o rozměrech 225/55 R18.
Citroën C4 Aircross využívá technologie podpůrných prvků řízení jako je ESP (elektronický stabilizační systém), dále ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil, asistent pro rozjezd do svahu (Hill Assist) a pohon na 4 kola s elektronickým ovládáním. Zvláštní péče byla věnována i elektrickému posilovači řízení, jeho seřízení zajišťuje přesné držení stopy a současně spolehlivé předávání informací.
Atmosféra na palubě
Citroën C4 Aircross nabízí svému řidiči vyvýšený posaz, což mu zaručuje volný výhled a bezpečný přehled o situaci na silnici. Tento pocit pohody na palubě je zdůrazněn i vnitřním prostorem, který je na vůz typu SUV překvapující. Aby mohla posádka spatřit nebe i ve městě, nabízí vůz Citroën C4 Aircross velkou panoramatickou prosklenou střechu s povrchovou úpravou chránící cestující před UV zářením a se zatažitelnou roletou se sekvenčním elektrickým ovládáním. Tato panoramatická střecha prosvětlí celý interiér vozu a zároveň zlepší pocit pohody spolucestujících. Během noční jízdy oživuje panoramatickou střechu LED osvětlení zabudované ve střešní části vozu. Pro tlumenější osvětlení lze intenzitu osvětlení nastavit nebo ho i zcela vypnout. Funkční ergonomie místa řidiče byla zracionalizována tak, aby bylo řízení co nejjednodušší. Řidič má k dispozici výškově a podélně nastavitelný volant potažený kůží, na dosah má ovladače audio systému, tempomatu a hands free sady. Volant je zdoben černou lesklou lištou. Tato povrchová úprava „black cosmos“ se objevuje i na čelním panelu a ovladačích oken. Tvar a chromovaná lišta sdruženého přístroje i design přístrojů podtrhují dynamický vzhled celého kompaktního SUV. Kryt nad přístrojovou deskou je z měkkého materiálu a působí na řidiče příjemně. Pro ještě větší soulad je chromovanou lištou ozdobeno i kolečko sloužící k navolení režimu převodu a ovladače klimatizace.
Přední sedadla jsou nastavitelná v mnoha směrech (výška, délka, sklon). K dispozici je elektrické ovládání a vyhřívání. Pro komfort posádky je možné zadní opěradlo nastavit do dvou různých poloh. Ke komfortu řízení a snadnému používání tohoto kompaktního SUV přispívá i samočinné rozsvěcování světel, automatické spouštění stěračů a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.
V interiéru je rozmístěno mnoho odkládacích přihrádek. Odkládací přihrádka před sedadlem spolujezdce nabízí velký osvětlený chlazený prostor (je spojená s automatickou klimatizací), v přední a zadní středové loketní opěrce jsou zabudovány dva ergonomické držáky na nápoje a přihrádka se zásuvkou 12 V, zástrčkou USB a zásuvkou pro připojení přenosných audio přehrávačů.
Široká nabídka technologické výbavy
Pro pohodlnější cestování a řízení nabízí Citroën C4 Aircross posádce velmi kvalitní vybavení. Je vybaven hi-fi zařízením na vysoké úrovni firmy Rockford Fosgate, která je světově proslulým odborníkem na audio zařízení. Celkový výkon systému je 710 W, tvoří jej 8 reproduktorů na palubě a 25 centimetrový subwoofer s dvojitou kmitací cívkou s dvacetilitrovou ozvučnicí v levé části zavazadlového prostoru. Systém digitálního zpracování signálů umožní optimalizovat zvukovou kvalitu bez ohledu na polohu posluchače. Vůz může být rovněž vybaven výkonným navigačním systémem GPS s dotykovým sedmipalcovým displejem a harddiskem zajišťujícím rychlý a tichý chod celého zařízení. Tento harddisk nabízí mapy a 10 GB je vyhrazeno pro uložení hudby. Cestující si tak mohou nahrát až 2 500 skladeb ve formátu MP3/WMA a systém využívat jako hudební server. Systém zahrnuje rovněž DVD přehrávač kompatibilní s formáty CD, CD-R, CR-RW a DVD.
Navigační systém je spojen s barevnou kamerou pro snadné couvání. Kamera je ukryta v chromované liště víka zavazadlového prostoru a spouští se automaticky při zařazení zpátečky. Obraz, spojený s parkovacími čidly, se objevuje na displeji navigace. Manévry usnadňují dvě barevné čáry na displeji, které ukazují budoucí postavení vozu v případě couvání. Červená vodorovná čára rovněž zobrazuje prostor nezbytný pro vyložení věcí ze zavazadlového prostoru. C4 Aircross nabízí i hands free odemykání a startování: řidič může nastoupit do vozu a nastartovat a přitom si ponechat klíč v kapse nebo tašce. Motor zastaví stisknutím tlačítka Start/Stop. Vůz lze uzamknout stisknutím tlačítka na klice předních dveří nebo zavazadlového prostoru.
USB zástrčka umístěná v přihrádce středové loketní opěrky umožní používat přenosné multimediální přehrávače i USB flash disky. Používání je velmi snadné: přístroje stačí zapojit do zástrčky, jejich obsah se poté zobrazí na displeji a ovládá se pomocí audio tlačítek navigačního systému nebo pomocí ovladačů na volantu. Do výbavy patří i hands free sada s technologií Bluetooth nabízející vysoký komfort a bezpečné používání mobilního telefonu ve voze, neboť umožňuje komunikovat a ponechat si přitom telefon v kapse. Řidič může díky tomuto zařízení volat pomocí funkce rozpoznávání hlasu (francouzsky, anglicky, německy, italsky, španělsky a rusky) nebo pomocí ovladačů na volantu. Díky funkci „streaming audio“ přehrává audio systém bez jakéhokoliv kabelu hudbu uloženou ve smartphonu nebo kompatibilním audio přehrávači vybaveným technologií Bluetooth.
Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
Citroën C4 Aircross se vyznačuje velice pevnou karosérií, která zaručuje přesné dynamické chování umožňující udržení dráhy bez ohledu na profil silnice. Nekompromisní pasivní bezpečnost zaručuje celistvost „prostoru pro přežití“ a nízkou úroveň vibrací pro pohodu posádky. K pevnosti karoserie přispívá i to, že kontaktní zóny mezi sloupky a střechou a na úrovni víka zavazadlového prostoru jsou typu „uzavřeného profilu“. Struktura karoserie dokáže pohltit a rozložit energii nárazu a současně snížit deformaci karoserie a lépe tak ochránit posádku. Nosníky v přední části vozu mají osmiúhelníkový tvar a přední části podélných nosníků obsahují nárazové boxy s předprogramovanou deformací. Zadní část předního podélného nosníku je s příčnou výztuhou pod palubní deskou a spodními nosníky podlahy spojena nosnou konstrukcí tvaru „trojité vidlice“. Svařením výztuh nosníků dohromady byl zesílen rovněž rám konstrukce vozu. Citroën C4 Aircross je vybaven bezpečnostním systémem brzdového pedálu. Tento mechanismus zabraňuje posunu brzdového pedálu v případě nárazu ve vysoké rychlosti. Pro snížení důsledků případného střetu s chodcem byla na úrovni kapoty motoru vytvořena deformační zóna (dvojité vyboulení), uložení čelního skla má otevřenou deformovatelnou konstrukci a přední nárazník absorbuje značnou část energie. Sériová výbava zahrnuje sedm airbagů: čelní airbag řidiče a spolujezdce (který lze vypnout v případě umístění dětské autosedačky na přední sedadlo), dva boční airbagy, dva hlavové airbagy vpředu a vzadu a kolenní airbag řidiče.
Nízká hmotnost
Díky výraznému využití vysokopevnostní oceli se snížila hmotnost vozu a přitom se zvýšila jeho pevnost (14 % oceli o pevnosti 590 MPa a 5 % oceli o pevnosti 980 MPa). Tloušťka panelů karoserie byla snížena použitím plechů různé tloušťky, které byly před tvarováním vzájemně svařeny, u boků a optimalizací výztuh dveří.
Technické parametry:
Rozměry: délka 434 cm; šířka 180 cm; výška 163 cm
Poloměr otáčení: 10,60 m
Objem zavazadlového prostoru: 442 l (se sadou pro provizorní opravu pneumatik)
Motor
|
1.6i 115
|
HDi 115
|
HDi 150
|
2.0i 150 (mimo Evropu) |
2.0i 150 (mimo Evropu) |
Převodovka |
M5 |
M6 |
M6 |
M5 |
CVT |
Max. výkon (kw) |
85 |
82 |
110 |
113 |
113 |
Max.točivý moment (N.m)) |
152 |
270 |
300 |
198 |
198 |
Zdvihový objem (cm3) |
1 590 |
1 560 |
1 798 |
1 998 |
1 998 |
Emisní norma |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 4 |
Euro 4 |
Emise CO2 (g/km) |
135 |
119 / 129 |
142 / 147 |
181 / 186 |
185 / 192 |
Druh pohonu 4x2/4x4 |
4x2 |
4x2 / 4x4 |
4x2 / 4x4 |
4x2 / 4x4 |
4x2 / 4x4 |
Zaváděcí cena vozu C4 Aircross na našem trhu začíná na částce 439 900 Kč.