MotorInfo

Komentář ke statistikám prodejů nových aut v Evropě

17.6.2015 16:54
Komentář ke statistikám prodejů nových aut v Evropě

Komentář ke statistikám prodejů nových aut v Evropě za prvních pět měsíců a jejich vlivu na akcie automobilek uvádí Jonáš Mlýnek z brokerské společnosti LYNX.

„Evropský trh s novými automobily stále roste, a to už dvacet jedna měsíců v řadě. Přestože v květnu byla dynamika nárůstu registrací nejslabší, ve srovnání s loňským květnem se počet prodaných aut zvýšil „jen“ o 1,3 %, pořád lze hovořit o pozitivním trendu. Od začátku roku se totiž prodalo 5 109 893 nových aut, což je ve srovnání s loňským rokem o 6,8 % víc.

Evropské ekonomice se daří a lidé, hlavně firmy, které velmi dlouho odkládaly obměnu vozového parku, začaly znovu utrácet a nakupovat nová auta. Příkladem může být Španělsko, kde se letos meziročně zvýšily registrace o víc než pětinu (21,7 %) na 443 888. Velmi dobře si ale v rámci Evropy vede i Česká republika, která v květnu zaznamenala zvýšení zájmu o nová auta o 17,6 %, což je vůbec jedna z nejvyšších hodnot. Naopak Francie ztratila 3,5 % a Německo dokonce 6,7 %.

Právě výsledek na domácím trhu stál za tím, že se koncern Volkswagen propadl z dubnových +5,4 % na květnových -2,3 %. Ještě že má ve svém portfoliu značku Porsche, které se nebývale daří, a to hlavně díky čínskému trhu. Jako jediná totiž skončila v květnu v plusu o 11,7 %, za celý rok se pak může pochlubit nárůstem o 30,5 %. To se pochopitelně odrazilo na vývoji cen akcií celého koncernu.

Za pozornost stojí určitě výsledek automobilky Jeep, která ve srovnání se stejným obdobím loňského roku prodala o 185 % víc aut. I díky tomuto výsledku posilují akcie celého italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler Automobiles, do kterého Jeep patří. V poslední době se o FCA hodně hovořilo i v souvislosti se snahou o spojení s americkou automobilkou General Motors, čím by vznikla jedna z největších skupin vyrábějící automobily na světě.

Po hubených letech tak automobilky v Evropě zažívají lepší časy. Až na pár výjimek, jako třeba Opel nebo Honda, jsou na tom všechny velké automobilky meziročně lépe.

Z akcií automobilek se v tomto roce výrazně dařilo Volkswagenu, který od počátku roku do poloviny března připsal téměř 40 %, avšak v posledních měsících stagnuje a drží si roční výnos okolo 12 %. Doposud nejvíce z velkých automobilek vzrostly v tomto roce akcie Fiat Chrysler Automobiles, které přidaly téměř 35 %. CEO společnosti Sergio Marchionne se pokouší spojit s některou z velkých automobilek, čím by se vytvořil nový gigant na trhu. Doposud jej odmítli General Motors i Toyota,“ říká Jonáš Mlýnek z brokerské společnosti LYNX.