Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Problémy na silnicích a se zloději oznamují klienti Allianz nejčastěji v pondělí. O víkendech mají naopak klid.
Statistiky Allianz odhalily, které dny jsou pro její klienty šťastné a které naopak kritické. Z analýzy všech letošních škod vyplynulo, že nejhorším dnem bez ohledu na typ pojištění, ale i příčinu je pondělí. Naopak nejméně škod se stává v sobotu a za prvním víkendovým dnem je s minimálním odstupem pak neděle. A nebýt nehod při návratech z víkendových cest, byla by neděle opravdu dnem nejen pracovního klidu, ale i klidu škod.
„Pondělní vyšší výskyt pojistných událostí je ovlivněn zejména zvýšeným počtem dopravních nehod. Začátek týdne je vždy hektičtější na silnicích, kdy se do měst vrací provoz, lidé se přesouvají do svých zaměstnání a spěchají více, než například z víkendu domů,“ vysvětluje jednu z možných příčin Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz.
U krádeží a loupeží figuruje na první příčce z pohledu četnosti sice také pondělí, ale jeho dominance už není tak výrazná jako u dopravních nehod. Naopak nejnižší počet těchto trestných činů je patrný v sobotu a v neděli – i zloději ctí „pracovní“ volno, s jedinou výjimkou, která je patrná v přiložené tabulce - v Pardubickém kraji. Žádné výkyvy ve dnech nevykazují ani různá místa odcizení – ve stejné dny se krade v bytech, autech, nebo na ulici.
Allianz se podívala zpět také na největší živelní kalamity, které postihly její klienty v uplynulých pěti letech, a došla k překvapivému zjištění: v naprosté většině případů ničivé živly pustošily majetek o víkendech. Bez ohledu na to, zda šlo o velké kalamity vichřice typu Emma, povodně z let 2009, 2010, či 2013, přívalové deště, nebo pražské krupobití v srpnu 2010. Živly jsou zkrátka sobotní a nedělní – naproti tomu ve čtvrtek mohou být lidé naprosto klidní, ať už jde o jakékoliv přírodní pohromy, v tento den se jich stane pouze naprosté minimum.
Čtvrteční klid se týká jak požárů, tak záplav, blesků, vichřic, krupobití, atmosférických srážek, úderů blesku i dalších živlů. Naopak nejčastějším dnem vzniku požáru je neděle a ta „přeje“ i vichřicím, bleskům, přívalovým dešťům a záplavám. „Zvláštní je, že například vodovodní škody, které způsobují obvykle kohouty od praček, hadičky na WC a další vodovodní zařízení v domě, nebo poškození skel z jakékoliv příčiny si dobré a špatné dny nevybírají. Jejich počet je rozložen téměř bez výkyvů do všech dní týdne bez ohledu, na to, zda jsou všední, nebo sváteční. A podobně je to také u odpovědnostních škod, nebo škod se zvířaty, ani ta dny v týdnu nerozlišují,“ doplňuje Hana Jurová z likvidace majetkových škod Allianz.
Jak už bylo řečeno, nejčernější dny v roce jsou spojeny s přírodními katastrofami, naopak těmi nejklidnějšími bývají tradičně dny vánočních svátků a paradoxně i dny, jichž se lidé obávají nejvíce, jako jsou třeba pátky 13, nebo magická data – například 20.12.2012 a podobná. Zřejmě atypické číselné kombinace jsou příznivě nakloněny nejen živlům, ale i dalším rizikům.
Pondělky jsou prostě jednoznačně kritické a byly i v minulosti. „Také v první desítce dat s vůbec nejvyšším počtem škod za poslední tři roky se nejčastěji objevovalo pondělí – celkem v 7 případech, po jednom „zářezu“ mají středa, čtvrtek a neděle,“ doplňuje analytik Allianz Martin Hanousek.
Tabulka dopravních nehod a krádeží v jednotlivých regionech s vyznačením dní (Po – pondělí až Ne – neděle) podle četnosti.
region |
Nehody celkem / pořadí |
nejvíce |
Nejméně |
Odcizení celk. / poř. |
nejvíce |
Nejméně |
Praha |
29 361/1. |
Po – 6 566 |
Ne – 2 614 |
2 992/1. |
Po - 508 |
So - 344 |
Ústecký kraj |
3 108/6. |
Po - 571 |
So – 252 |
376/4. |
Pá - 73 |
So - 38 |
Liberecký kraj |
1 494/14. |
Po - 286 |
Ne – 134 |
155/10. |
Pá - 31 |
Út - 16 |
Karlovarský kraj |
1 528/13. |
Po - 269 |
Ne – 131 |
173/9. |
Po - 37 |
So - 18 |
Plzeňský kraj |
2 710/7. |
Po - 490 |
Ne – 196 |
221/7. |
Čt - 41 |
Út - 23 |
Jihočeský kraj |
3 315/5. |
Po - 615 |
Ne – 284 |
264/6. |
Čt - 47 |
Ne - 26 |
Středočeský kraj |
6 959/2. |
Po – 1 316 |
Ne – 431 |
563/3. |
Po - 105 |
So - 61 |
Královéhradecký kraj |
2 010/10. |
Po - 379 |
Ne – 144 |
129/11. |
Po - 29 |
So - 12 |
Pardubický kraj |
1 687/12. |
Po - 325 |
So – 118 |
104/13. |
Ne - 22 |
Pá - 12 |
Vysočina |
1 853/11. |
Pá - 344 |
Ne – 123 |
81/14. |
St - 15 |
So - 7 |
Jihomoravský kraj |
4 690/4. |
Po – 1 039 |
Ne – 248 |
373/5. |
Po - 64 |
So - 35 |
Olomoucký kraj |
2 243/8. |
Po - 413 |
So – 201 |
177/8. |
Pá - 34 |
Ne - 19 |
Zlínský kraj |
2 044/9. |
Po - 378 |
So – 144 |
127/12. |
Po - 39 |
St - 8 |
Moravskoslezský kraj |
5 981/3. |
Po – 1 128 |
Ne – 455 |
705/2. |
Po - 126 |
Ne - 79 |
Den vzniku |
Počet škod podle dní v týdnu |
pondělí |
25 082 |
úterý |
21 933 |
středa |
21 965 |
čtvrtek |
21 177 |
pátek |
21 314 |
sobota |
14 879 |
neděle |
15 274 |
Celkový součet |
141 624 |
Jak je z přiložené tabulky vidět, s jedinou regionální výjimkou Vysočiny je pro dopravní nehody opravdu nejkritičtějším dnem pondělí. Na Vysočině se na nejhorším pátku negativně „podepsal“ předvíkendový tranzit z Čech na Moravu a zpět. Naopak dnem s nejmenším počtem karambolů na silnici je neděle, případně sobota - nehody se tak většinou rovnoměrně rozprostřou mezi tyto dva víkendové dny. V některých regionech je patrný i vliv ročních období, například v Libereckém kraji je výrazný nárůst nehod v zimních měsících, což je způsobeno zvýšenou koncentrací lyžařů v této lokalitě. Velmi vyrovnaným regionem co do počtu nehod naopak ve všední dny je Plzeňský kraj, kde jsou denní rozdíly velmi nepatrné.
Pokud se podíváme na dvě nejčetnější rizika – nehody a krádeže, zjistíme, že tři regiony s nejvyšším počtem škod – Praha, Moravskoslezský kraj a Středočeský kraj jsou v obou typech pojistných událostí totožné, pouze střední Čechy a severní Morava si prohodily druhé a třetí místo. Naopak tři regiony s nejnižším počtem škod se shodují pouze v jednom případě.