MotorInfo

Kia zná chování a zvyklosti českých řidičů

15.5.2013 22:41
Kia zná chování a zvyklosti českých řidičů

Kia zjišťovala v exkluzivním průzkumu preference, chování a zvyklosti českých řidičů. Samotné dotazování odkrylo i pár zajímavých skutečnosti a také potvrzuje či naopak vyvrací některé zažité představy o ženách za volantem.

„Pokud chceme plně reflektovat potřeby zákazníků, musíme vědět, co je při výběru auta motivuje, jaká je preferovaná výbava, oblíbená barva atd. Nás ale zajímalo i to, jak se řidiči v autě chovají a jaké mají zvyklosti. I to nám pomůže připravovat akce a nabídky skutečně šité na míru,“ sděluje Martina Jirásková, marketingová ředitelka KIA MOTORS CZECH, a dodává: „Výzkum navíc odkryl zajímavé skutečnosti, které potvrzují nebo naopak boří některé mýty o ženách za volantem“.

Pro dotazování byla zvolena cílová skupina aktivních řidičů. Již během sběru dat bylo zjištěno, že Češi rozhodně patří mezi náruživé řidiče. Celých 64 % dospělé populace vlastní řidičský průkaz a každý druhý řidič jezdí automobilem prakticky denně. Co se barev týče, ženy volí nejraději červenou, u mužů je nejoblíbenější barvou modrá.  Všeobecně populární stříbrná, která byla hitem v minulých letech, je mírně na ústupu.

Další oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, byla orientace při jízdě, resp. navigace k cíli. Jak si stojí stará dobrá automapa v konkurenci navigačních systémů? Přes stále se rozšiřující počet řidičů využívajících navigaci, je pořád více těch, kteří častěji sáhnou po automapě. Těch je totiž stále 64 %, přičemž s automapou i navigací častěji pracují muži. Že by se ženy opravdu hůře orientovaly v mapách…? „Právě navigační systém by mohl být pro ženy, které nerady čtou v mapách, dobrým řešením,“ doporučuje Martina Jirásková. „Automobily Kia umí navigovat v češtině a navíc nově poskytujeme update navigačních map zdarma po dobu sedmi let,“ dodává.

S ohledem na obsah palubní skříňky jsou čeští řidiči především velice praktičtí. Ve svých přihrádkách vozí převážně doklady od auta, návody či servisní knížky. Ti pečlivější dokonce mají ve schránkách nářadí, náhradní žárovky, čisticí prostředky a technické vybavení. Není tedy divu, že z osobních věcí se tam vejdou snad už jen CD s oblíbenou hudbou a brýle.

Bez ohledu na pohlaví mají čeští řidiči svá auta rádi, pečují o ně a chtějí se při řízení cítit dobře. 60 % z nich má auta provoněná speciální autokosmetikou. Každému čtvrtému řidiči auto zkrášluje nálepka, nejčastěji umístěná na karoserii. Stejně tak každý čtvrtý řidič s radostí do interiéru svého vozu umístí talisman pro štěstí.

A jaké je chování řidičů během jízdy? Čeští řidiči jen velice málo troubí (občas uvedlo 37 %). O co méně troubí, o to více však během jízdy nadávají, jak se přiznalo 62 % respondentů. Zatímco v troubení dominují muži, na ostatní řidiče nadávají všichni zcela stejně, tedy i zástupkyně něžného pohlaví.

Představa, která byla průzkumem zcela vyvrácena, je líčení žen v autě. Pouze 5 % žen uvádí, že by se v autě během řízení líčilo, a to ještě většina z nich pouze občas, například v koloně. Naopak výměna kola je naprosto v souladu se zažitým názorem. Přesto, že 77 % řidičů tvrdí, že defekt kola dokáže odstranit a kolo si vyměnit, mezi ženami to je pouze 44 %. „Ženy se nemají čeho obávat,“ vzkazuje Martina Jirásková. „Pokud si pořídí automobil Kia, získávají automaticky také bezplatnou pomoc asistenční služby, a to až na 7 let podle modelu. Výměna kola tedy nemusí být jejich starost“.

Řízení bez hudby si v dnešní době řidiči nedokážou představit. Valná většina (91 %) běžně za jízdy hudbu poslouchá. Nejčastěji je to hudba z autorádia a spokojí se s žánrem, který je aktuálně naladěný. Češi si zároveň prozpěvují. V autě si zpívá přibližně každý druhý řidič. Ženy si zpěvem cestu zpříjemňují daleko častěji, v autě si zpívá 65 % žen a pouze 37 % mužů. Nejvíce do zpěvu je řidičům z Moravy.

Sběr dat probíhal v únoru letošního roku, dotazování i zpracování výsledků zajistila společnost Médea Research. „Chtěli jsme mimo jiné zjistit, zda jsou na tom ženy z pohledu řízení podstatně jinak než muži. Jsem ráda, že některé mýty o chování žen za volantem už dávno neplatí,“ podotýká s úsměvem vášnivá řidička Martina Jirásková.

 

Minianketa k průzkumu chování řidičů za volantem

Jako bonus připojuje Kia exkluzivní vyjádření paní Zuzany Baudyšové, ředitelky Nadace Naše dítě, která rovněž jezdí v autě Kia. Odpovídá na pár otázek, které byly součástí průzkumu:

Co skrývá palubní skříňka vašeho vozu?

Vozím v ní manuál, GPS, papírové kapesníky, baterku, krém na ruce a pár různých tyčinek, dobrot pro nouzové situace, které však nejsou spojeny s Kiou, ta bezporuchově šlape, ale se situacemi kdy nestihnu oběd, či na mně sedla mlsná …

Máte na svém autě nalepenou nějakou nálepku?

Nemám. Prásknu na sebe, že jako pražská řidička, musím občas malinko porušit dopravní pravidla. Abych se dostala včas na akci, důležité jednání, či přímé vysílání, nezbývá než přidat. V těchto situacích je lépe zůstat v anonymitě.

A co talismany, vozíte s sebou nějaké?  Pokud ano, jaké a kde je máte?

Ano jednoho oblíbeného medvídka, který mně stále doprovází a dává pocit jistoty. Medvěd sedí vzorně připásán na zadním sedadle, má manšestrové kalhoty na kšandy a je připraven na všechny situace jako jeho majitelka.

Troubíte během řízení nebo si raději pořádně zanadáváte? Nebo snad oboje…?

Spíš nadávám na řidiče, kteří se neomaleně a bezdůvodně lepí „na zadek“, nebo se courají v rychlém pruhu…

Využíváte k líčení zpětné zrcátko?

Ano velmi často, když vyběhnu na poslední chvíli z nadace, pak přesně vím, na kterých křižovatkách mám šanci se domalovat…

Posloucháte hudbu při řízení auta?

Poslouchám nejenom hudbu, ale i Radiožurnál a někdy ráno hlášky Leoše Mareše a jeho vtipného synka.

Zpíváte si v autě?

Ano, když je mi dobře. Častěji ale telefonuji, samozřejmě prostřednictvím hands free a vyřídím celou řadu věcí, dokonce dávám i rozhovory do rozhlasu, pokud zrovna není kde zastavit.

Speciální otázka pouze pro Vás:

Jezdíte často s dětmi? Pokud ano, jak je při jízdě zabavíte?

Mám zkrácenou pracovní dobu a každý pátek vozím vnučku ze školky na tanečky do taneční školy, tak se po cestě hodně nasmějeme, vyprávíme si veselé historky. Někdy vezu i všechna vnoučata, a to je pak správný mazec!

 

A jak jsou na tom řidičky z českého zastoupení automobilky Kia? V minianketě se nám „odkopaly“ marketingová ředitelka Martina Jirásková a PR manažerka Kateřina Vokounová.

Martina Jirásková, marketingová ředitelka KIA MOTORS CZECH

„Řídím služební Sportage a vzhledem k tomu, že auto často využíváme na různé eventy nebo ho půjčujeme k otestování, nemohu se v něm příliš zabydlovat. Jedinou nálepkou na autě kromě dálniční známky je logo Programu 777 na zadním okně. Na cestách se obvykle nechávám vést přenosnou navigací. Ta je také standardně uložena v přihrádce, bez ní bych se prostě neobešla. Dále tam vozím CD a USB s muzikou, tužky a papíry na poznámky“.

Kateřina Vokounová, PR manažerka KIA MOTORS CZECH

„Na každodenních cestách do práce se mě naštěstí dopravní kolony netýkají. S líčením se na ně tedy spolehnout nemohu, to musím zvládnout doma před zrcadlem. Ačkoli jezdím ráda svižně, ve městě patřím mezi klidnější a ohleduplné řidiče. Zásadně netroubím, zanadávám si jen zřídka, třeba když to vázne na semaforech. Co se výměny kola týče, zde patřím k dámám, které se o to ani nepokoušejí. Jednak funguje perfektně Kia Asistence, a jednak je na silnicích snad stále dost galantních mužů, kteří by mi s výměnou kola pomohli. A jestli si za volantem zpívám? Ano, často a hlavně v pátek odpoledne hodně zvesela. To už bývám na cestě do Lužických hor na chalupu a cesta mi pak lépe ubíhá.“