MotorInfo

Kia Optima Sportswagon

20.2.2016 08:05
Kia Optima Sportswagon

V rámci 86. ročníku ženevského autosalonu se uskuteční celosvětová premiéra nového modelu Kia Optima Sportswagon, historicky prvního kombi Kia střední třídy.

Model Optima Sportswagon, inspirovaný vývojovou studií Kia SPORTSPACE odhalenou na ženevském autosalonu 2015, poprvé dostává značku Kia do vysoce konkurenčního segmentu kombi střední třídy. Optima Sportswagon bude veskrze praktickým vozem pro každodenní použití, ale díky svému dlouhému, štíhlému a dynamickému profilu se zařadí i mezi stylové modely ve své třídě. Sportswagon svojí šířkou (1 860 mm) a délkou (4 855 mm) kopíruje rozměry provedení sedan, ale vzhledem k většímu zavazadlovému prostoru je o 5 mm vyšší (1 470 mm). Nová Optima Sportswagon zaujme stejně ostrými křivkami a uhlazenou karoserií jako všechny nejnovější modely značky Kia. Zatímco přední partie vozu se shodují s karosářským provedením sedan, nápadně stoupající boční linie a jemně klesající delší silueta tomuto vozu propůjčují výrazný tvar kombi. Zadní převis opticky zvýrazňuje zadní část vozidla, která  je elegantně maskována ostře skloněným zadním sklem a zužující se linií střechy, čímž Sportswagon získal velmi dynamický postoj v segmentu, jenž typicky patří k těm konzervativním. Záď karoserie je zvýrazněna širokými koncovými LED svítilnami Do zadního nárazníku je začleněna jedna oválná koncovka výfuku. Integrovaný difuzor ve spodní části nárazníku dodává vozu sportovní charakter. Optima Sportswagon se bude v Evropě nabízet v devíti různých odstínech laku karoserie a volit bude možné z různých litých kol o rozměrech 16 až 18". 

Nová Kia Optima Sportswagon se chlubí interiérem prémiové kvality s vyšším zaměřením na řidiče, včetně nových funkcí a technologií typických spíše pro vozy spadající o třídu výše. Přístrojová deska klade vyšší důraz na horizontální rovinu, což evokuje intenzivnější dojem z celkové vnitřní prostornosti a moderního naturelu. Interiér zaujme vysokým podílem měkčených materiálů, látkou a kůží v přírodních odstínech a kovovými dekory. Výjimečně vysoká úroveň akustické izolace snižuje míru únavy za volantem na dlouhých cestách a při jízdě po nekvalitním povrchu. V nabídce nové Optimy Sportswagon je interiér v jednobarevném (černá) nebo dvoubarevném provedení (tmavě a světle šedá) textilního nebo koženého čalounění. Konzola je vyvedena v kombinaci leskle černé a chromu.

Optima Sportswagon nabízí řadu vyspělých palubních systémů, které dále zvyšují praktičnost vozu a cestovní pohodlí. Je vybavena nejnovější verzí audio soustavy a navigace Kia AVN a systémem palubního infotainmentu s dotykovým displejem o úhlopříčce 8 palců – větší varianta displeje je určena pro vozy vybavené satelitní navigací. Systém Kia AVN rovněž podporuje tuner pro příjem digitálního vysílání DAB (k dispozici na mnoha evropských trzích). Optima Sportswagon bude zároveň jedním z prvních modelů značky Kia, jenž nabídne podporu technologie Android Auto umožňující komunikovat s telefony se systémem Android verze 5.0 (Lollipop) a vyšší, resp. technologie Apple CarPlay pro telefony iPhone 5 nebo novější. Oba systémy jsou vybaveny funkcí rozpoznávání hlasu, a tak řidič nikdy není nucen sundávat ruce z volantu nebo odvracet zrak od vozovky. Technologie Android Auto (nabízená ihned po uvedení modelu na trh) zajistí propojení s telefonem uživatele, který následně může přistupovat k aplikacím a funkcím chytrého telefonu prostřednictvím systému palubního infotainmentu (např. navigační služba Google Maps s hlasovým ovládáním, hands-free volání a posílání textových zpráv nebo rozpoznávání hlasu). Technologie Android Auto rovněž umožňuje streamování hudby z Google Play Music. Technologie Apple CarPlay – v nabídce pro Sportswagon se objeví do konce roku 2016 – umožní hlasové ovládání prostřednictvím Siri pro práci s nejrůznějšími funkcemi a aplikacemi chytrých telefonů, včetně navigace prostřednictvím Apple Maps, volání či diktování textových zpráv. Technologie Apple CarPlay rovněž podporuje další audio aplikace, jako např. streamování hudby nebo audioknihy, které si uživatel stáhl na svůj iPhone.

Systém AVN dále nabízí kompletní balíček online služeb Kia Connected Services s aktuálními informacemi pro řidiče. Součástí široké škály služeb konektivity (výbava na přání) od technologické firmy TomTom jsou nepřetržité dopravní aktualizace, informace o umístění rychlostních kamer, lokální vyhledávání a předpovědi počasí. V Evropě bude tento systém k dispozici pro všechny majitele vozů Optima Sportswagon po dobu sedmi let od zakoupení vozidla. Systém palubního infotainmentu s dotykovou obrazovkou standardně spolupracuje s audio soustavou zahrnující šestici reproduktorů. Hudební fanoušci mohou zvolit výkonnou audio soustavu Harman Kardon Premium Sound s osmi reproduktory o celkovém výkonu 590 W, externím zesilovačem, subwooferem a technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality zvuku z MP3 záznamů. Optima Sportswagon může nabídnout i nejnovější bezdrátový systém dobíjení mobilních přístrojů ve spodní části středové konzoly. Bezdrátová nabíječka o výkonu 5 W umožňuje snadné dobíjení telefonů na cestách bez nutnosti používat kabel. Nabíječka s ‘rozpoznáváním cizích těles’ se aktivuje okamžitě po položení kompatibilního přístroje do přihrádky. Pokud majitel při vystupování z vozidla na telefon zapomene, nabíječka jej na tuto skutečnost upozorní. Systém zobrazuje stav dobíjení telefonu v kapličce přístrojů před řidičem a rovněž je vybaven bezpečnostní funkcí zabraňující přehřívání přístroje za provozu. Optima Sportswagon dále nabízí dva dobíjecí porty USB, po jednom vpředu a vzadu, aby si cestující mohli snadno dobít svá mobilní zařízení bez ohledu na úroveň výbavy vozidla.

V závislosti na konkrétním trhu se budou nabízet i další volitelné funkce: systém sledování okolí vozidla v rozsahu 360° (se čtveřicí kamer) pomáhající řidiči při parkovacích manévrech tím, že zobrazuje Optimu Sportswagon z ptačí perspektivy na dotykové obrazovce; inteligentní parkovací asistent (SPAS – Smart Parking Assist System), schopný vůz automaticky zaparkovat na podélné i kolmé parkovací stání a také řidiči pomoci bezpečně z parkovacího místa vyjet; a dále dynamické natáčení světlomety (Dynamic Bending Headlamps), které kopírují vozovku vpředu v souladu s natočením volantu, čímž zajišťují lepší viditelnost a vyšší bezpečnost za jízdy po setmění.

Optima Sportswagon nabídne velkorysý zavazadlový prostore a celou řadou pokrokových a funkčních prvků výbavy, zajišťujících nejlepší možnou využitelnost vnitřního prostoru. Vůz disponuje 553 litry (dle metodiky VDA) za druhou řadou sedadel – tedy o 48 litrů více než sedan Optima. Prostřednictvím řady ergonomických řešení v zavazadelníku tento model nabízí řadu praktických vychytávek. Jedná se např. o bezpečnostní síť zabudovanou do opěradel zadních sedadel nebo kolejnice k zajištění převážených předmětů, které tak nemohou volně klouzat nebo se kutálet po celé podlaze zavazadelníku. Nakládání těžkých předmětů usnadňuje nízká nákladová hrana plochého zavazadelníku a inteligentní elektrické ovládání výklopné zádi – otevírá se automaticky ve chvíli, kdy vůz v těsné blízkosti pátých dveří rozpozná inteligentní klíček. Vůz standardně nabízí sklopná zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40, dovolující zasunout do interiéru i delší sportovní vybavení – např. lyže nebo snowboard – skrz prostřední sedadlo, zatímco oba zadní pasažéři mohou pohodlně zůstat na svých místech.

U karoserie Optima Sportswagon se v široké míře uplatnila kvalitnější vysokopevnostní ocel AHSS (Advanced High-Strength Steel), jejíž zastoupení v rámci karoserie činí plných 51 %. Materiál AHSS slouží ke zvýšení pevnosti předních a prostředních sloupků, prahů karoserie, podlahového panelu a prostoru podběhů předních kol. Vysokou pozornost konstruktéři věnovali střeše, zadním C-sloupkům a zadní přepážce vozidla, tedy oblastem, které bylo nutné při přechodu na verzi kombi upravit. K vysoké úrovni pasivní bezpečnosti kromě pevné karoserie přispívá standardní sestava airbagů: dva čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, dva boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy. Od modelu Kia Optima Sportswagon se očekává dosažení velmi dobrých výsledků v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP, jmenovitě ve stále důležitější kategorii bezpečnostních asistentů, a to díky sestavě nových technologií aktivní bezpečnosti umožňujících se nehodám zcela vyhnout, anebo alespoň zmírnit jejich následky. V základní výbavě vozu je stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management), jenž se stará o stabilitu při prudkém brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení okamžitě po zjištění horších záběrových schopností vozidla. Pro Optimu Sportswagon se v závislosti na konkrétním trhu bude nabízet široká řada volitelně dodávaných technologií, jejichž cílem je potlačit riziko vzniku nebezpečných situací. Patří sem mj.:

  • Vyspělý inteligentní tempomat (SCC – Smart Cruise Control), jenž automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy tak, aby byl zachován bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla.
  • Nezávislý systém nouzového brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking), jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak Optimu bezpečně zastavit.
  • Systém sledování jízdního pruhu (LKAS – Lane Keeping Assist System), jenž kontroluje polohu vozidla vzhledem k vodorovným pruhům na vozovce a automaticky koriguje směr jízdy v případě, že zaznamená vybočování z jízdního pruhu, aniž by řidič použil směrový ukazatel.
  • Asistent dálkových světel (HBA – High Beam Assist), který automaticky upravuje dosah dálkových světlometů s ohledem na ostatní vozidla a aktuální stav vozovky.
  • Funkce informování o rychlostních omezeních (SLIF – Speed Limit Information Function), která zobrazuje maximální povolenou rychlost na přístrojovém štítu před řidičem na základě dopravních značek rozpoznaných kamerami.
  • Sledování slepého úhlu (BSD – Blind Spot Detection) s optickým upozorňováním ve vnějším zpětném zrcátku v případě, že se v mrtvém úhlu řidiče pohybuje jiné vozidlo.
  • Systém RCTA pro monitorování provozu za vozidlem, jenž řidiče upozorňuje na jiná vozidla pohybující se za Optimou na parkovišti během couvání.

Systém AEB pro novou Optimu Sportswagon nabízí nejen krátkodosahový radar, ale i jednotku s detekcí na delší vzdálenost, která dokáže rozpoznat jiná vozidla a chodce ve větší vzdálenosti a za vyšších rychlostí než řada konkurenčních modelů. Krátkodosahový ‘městský’ radar pomáhá řidiči vyhnout se nebo zmírnit následky čelní kolize při rychlostech do 50 km/h, zatímco jednotka s delším dosahem dovoluje detekovat a reagovat na překážky při rychlostech jízdy mezi 30 a 80 km/h. Funkce pro detekci chodců, která je součástí systému AEB, má za úkol odhalit chodce při rychlosti jízdy až 60 km/h a snížit riziko případné srážky.

Hladká jízda, agilní jízdní chování a volitelné elektronicky řízené odpružení

Soustava zavěšení Optimy Sportswagon vykazuje velmi dobré vlastnosti potřebné k utlumení vibrací a rázů způsobovaných nerovnostmi povrchu při současném zlepšení jízdní agility. Nezávislé zavěšení kol sedanu Optima se uplatnilo i v nové variantě Sportswagon, nicméně specifické nastavení pružin, tlumičů a geometrie odpovídá potřebám nového kombi s odlišným rozložením hmotnosti a vyšším zatížením zadní nápravy. Zadáním vývojářů pracujících na nezávislém zavěšení kol Optimy bylo – v porovnání s Optimou poslední generace – přesunout body upevnění nápravnic u zavěšení předních i zadních kol směrem ven od středové osy kvůli hladší jízdě po nerovném povrchu. Doplněním dvou dalších upevněných pouzder na přední nápravě (nyní čtyři) se zvýšila boční tuhost. Zároveň byla použita robustnější ložiska kol v souladu s úpravami v oblasti zavěšení předních kol. Výsledky jsou zřejmé z rychlých reakcí modelu na pokyny od volantu, příkladného držení stopy v zatáčkách a vysoké stability na rychlostních komunikacích i na vozovkách s rozbitým povrchem. Na zadní nápravě pak Optima používá velká dvojitá spodní ramena systému multi-link se silnými pouzdry k účinnému pohlcování vibrací. Vůz vykazuje mimořádnou stabilitu a schopnost pohlcovat rázy od vozovky, což se odráží v kvalitním jízdním chování a handlingu vozu.

Optima Sportswagon používá novou soustavu elektrického posilovače Kia uloženého v převodce řízení (R-MDPS), jenž se standardně dodává do všech evropských modelů poháněných jednotkou 1,7 litru CRDi a vozů v provedení GT s novým motorem 2,0 litru T-GDI. Systém R-MDPS, montovaný přímo v převodce řízení místo ve sloupku, zajišťuje příkladnou zpětnou vazbu i rychlou a přímou odezvu na pokyny od volantu – zejména pak v jeho středové poloze. Zástavba systému řízení R-  MDPS se odrazila v ostrém handlingu verze Sportswagon, která se tak zařadila mezi nejagilnější vozy střední třídy. Zájemci se mohou rozhodnout pro příplatkové elektronické řízení soustavy odpružení (ECS) s vnitřními ventily, jehož cílem je zajistit jízdní vlastnosti a handling odladěný speciálně podle vkusu evropských řidičů. Systém ECS používá interní ventily samostatně po každý ze čtveřice tlumičů a spolupracuje se senzorem bočního zrychlení v jednotce ECU a dvěma senzory bočního zrychlení zabudovanými do předních kol. Prostřednictvím těchto senzorů je systém ECS schopen v kombinaci s pokyny od volantu a polohou plynového pedálu sledovat stav vozovky a přizpůsobovat odpružení buďto v zájmu tužší a sportovnější jízdy, nebo naopak vyššího pohodlí – řidič může volit z režimů ‘sport’ a ‘normal’. Systém dokáže samostatně měnit tlumicí sílu na každém kole, a to výrazně rychleji než u dosavadních verzí. Systém ECS bude k dispozici ihned po uvedení verze poháněné motorem 1,7 litru CRDi a bude součástí standardní výbavy provedení 2,0 litru T-GDI GT.

Zážehový nebo vznětový motor, manuální nebo automatické převodovky

Pro evropské provedení Optimy Sportswagon s pohonem předních kol se budou nabízet zážehové i vznětové motory splňující emisní normu Euro 6. Pro Optimu Sportswagon bude možné zvolit buďto vznětový agregát 1,7 litru CRDi nebo zážehovou jednotku 2,0 litru CVVL (CVVL - Continuous Variable Valve Lift), zatímco verze GT bude vybavena novým výkonným benzínovým agregátem Kia 2,0 l turbo GDI. Vznětová jednotka 1,7 litru CRDi, upravená pro zástavbu do sedanu Optima a v nezměněné podobě určená i pro Sportswagon, se pravděpodobně objeví pod kapotou většiny vozů prodaných v Evropě. Uvedený motor těží z řady úprav, jejichž výsledkem je vyšší výkon a točivý moment při současném snížení emisí. Modernizovaná vznětová jednotka 1,7 litru dosahuje nejvyššího výkonu 141 k a maxima točivého momentu 340 Nm. Nabídne nízké emise CO2 i nízkou spotřebu paliva (čeká se na konečnou homologaci v průběhu roku 2016). S jednotkou 1,7 litru CRDi bude spolupracovat šestistupňová manuální převodovka nebo nová sedmistupňová dvouspojková převodovka Kia (DCT), dimenzovaná pro vyšší točivý moment přeplňovaného vznětového motoru a navržená pro požitek ze sportovnější jízdy s hladkými a okamžitými změnami převodových stupňů.

Optima Sportswagon se bude nabízet i s benzinovým motorem 2,0 litru CVVL. Zde se využívá systém plynule proměnného zdvihu ventilů s hladkým přenosem výkonu 163 k a vynikající odezvou. Zážehový motor 2,0 litru CVVL může spolupracovat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s automatickým převodovým ústrojím. Výkonnější model Optima Sportswagon GT pohání nový zážehový agregát Kia 2,0 litru T-GDI, jemuž sekunduje šestistupňový automat.

Kia Optima Sportswagon se na evropských trzích začne prodávat v posledním čtvrtletí roku 2016 a opět nabídne sedmiletou záruku Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu. Model Optima Sportswagon v evropské specifikaci se bude vyrábět v korejském výrobním závodu Kia ve Hwasungu. 

KIA OPTIMA SPORTSWAGON - TECHNICKÉ SPECIFIKACE (EVROPSKÉ TRHY)

Karoserie a podvozek

Čtyřdveřové pětimístné kombi, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Výběr ze vznětových a zážehových čtyřválcových motorů pohánějících přední nebo všechna kola prostřednictvím manuální nebo automatické převodovky – podle provedení.

Motory

Zážehový motor 2,0 litru CVVL / 163 k

Typ                                          Řadový čtyřválec, atmosférické plnění

Zdvihový objem                        2,0 litru, 1 999 cm3

Vrtání x zdvih                           81,0 x 97,0 mm

Kompresní poměr                     10,3:1

Max. výkon                              120 kW (163 k) při 6 500 1/min

Max. točivý moment                 196 N.m při 4 800 1/min

Počet ventilů                            16 (4 na válec)

Systém rozvodu paliva             Plynule proměnný zdvihu ventilů CVVL

Emisní norma                           Euro 6b

Vznětový motor 1,7 litru CRDi / 141 k

Typ                                          Řadový čtyřválec DOHC, přeplňovaný

Zdvihový objem                         1,7 litru, 1 685 cm3

Vrtání x zdvih                           77,2 x 90,0 mm

Kompresní poměr                     15,7:1

Max. výkon                              104 kW (141 k) při 4 000 1/min

Max. točivý moment                 340 N.m při 1 750 až 2 500 1/min

Počet ventilů                            16 (4 na válec)

Systém rozvodu paliva             Přímé vstřikování paliva, rozvod typu Common Rail

Emisní norma                           Euro 6b

Zážehový motor 2,0 litru T-GDI / 245 k

Typ                                          Řadový čtyřválec, přeplňovaný

Zdvihový objem                        2,0 litru; 1 998 cm3

Vrtání x zdvih                           86,0 x 86,0 mm

Kompresní poměr                     10:1

Max. výkon                              180 kW (245 k) při 6 000 1/min

Max. točivý moment                 353 N.m při 1 350 až 4 000 1/min

Počet ventilů                            16 (4 na válec)

Systém rozvodu paliva             Přímé vstřikování

Emisní norma                           Euro 6b

Převodovky

                                               2,0 l CVVL        1,7 l CRDi         2,0 l T-GDI                   

Manuální                                  6 st.                 6 st.                 ---

Automatická                             6 st.                 7st. DCT           6 st.

Převody

                                   2,0 l CVVL                    1,7 l CRDi         2,0 l T-GDI

                                   Man.     AT                    Man.     AT        AT

1                                  3,615    4,400                3,615    3,786    4,766

2                                  2,080    2,726                1,931    2,261    2,946

3                                  1,387    1,834                1,696    1,957    1,917

4                                  1,079    1,392                1,241    1,023    1,420

5                                  0,884    1,000                0,921    0,778    1,000

6                                  0,744    0,774                0,780    0,837    0,772

7                                  ---         ---                     ---         0,681    ---

Zpětný chod                 3,000    3,440                3,731    5,074    3,393

Rozvodovka :1             4,533    3,383                3,765    3,158    2,885

Podvozek a odpružení

Vpředu                             Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory

Vzadu                               Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory

Řízení

                                   2,0 l CVVL        1,7 l CRDi         2,0 l T-GDI

Převod                             14,34:1        13,29:1             14,34:1

Ot. mezi kraj. polohami      2,78             2,6                   2,78

Poloměr otáčení                5,45 m

Typ                                   Hřebenové řízení, elektrický posilovač

2,0 l CVVL                        Elektromotor na sloupku volantu (C-MDPS)

1,7 l CRDi                         Elektromotor uložený v převodce řízení (R-MDPS)

2,0 l T-GDI                        Elektromotor uložený v převodce řízení (R-MDPS)

Brzdová soustava

Vpředu                             300~320 mm kotouče s odvětráváním (330 mm pro 2.0 T-GDI)

Vzadu                               284~300mm kotouče bez odvětrávání
(kotouče s odvětráváním 314 mm pro 2.0 T-GDI)

Kola a pneumatiky

Standardně                              16" litá kola, pneumatiky 215/60 R16

Standardně pro 2,0 l T-GDI       18" litá kola, pneumatiky 235/45 R18

Na přání                                   17" litá kola, pneumatiky 215/55 R17

                                               18" litá kola, pneumatiky 235/45 R18

Rezerva                                   Sada na opravu pneumatiky

Rozměry (mm)

Exteriér

Celková délka                          4 855                 Celková šířka*              1 860

Celková výška                          1 470                 Rozvor                        2 805

Rozchod kol vpředu                 1 614                 Rozchod kol vzadu        1 621

Převis vpředu                           965                  Převis vzadu                 1 085

Světlá výška                            135

*bez vnějších zpětných zrcátek

Interiér

                                               Vpředu             Vzadu

Vertikální prostornost                1 020                    970

Prostor pro nohy                      1 155                    905

Šířka v úrovni ramen                 1 475                 1 432

Šířka v úrovni kyčlí                   1 423                  1 422

Objemy

Palivová nádrž                          70 l

Zavazadlový prostor (VDA)       553 l

Hmotnosti (kg)

                                                                       2,0 l CVVL        1,7 l CRDi         2,0 l T-GDI

                                                                       Man.     AT        Man.     AT        AT

Pohotovostní hmotnost                                     1475     1495     1545     1560     bude potvrzeno

Celková hmotnost                                            2070     2090     2140     2150     bude potvrzeno

Nejvyšší hmotnost přívěsu, brzděného              1700     1300     1800     1500     bude potvrzeno

Nejvyšší hmotnost přívěsu, nebrzděného          750       650       750       750       bude potvrzeno

 

*Veškeré technické údaje odpovídají homologaci dle předpisů jiných světových regionů (Rusko, Austrálie, tzv. všeobecné trhy, východní Evropa). Evropská homologace je naplánována na pozdější termín před uvedením vozu na trh.

 

Foto:Kia